(Vlastní) Tatra 813 8x8 Kolos - trial

Založil Shmade, 18.06.2009, 13:19:15

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Shmade

No tak se mi podařilo dokončit můj první 8x8 vůz. Nějaké předzvěsti a obrázky z průběhu stavby jsem dával vedle viz. http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=23704.0 Stavbou nástavby celkem utrpěly offroadové schopnosti vozu, ale ještě pořád jsou celkem slušné. Uvidíme až otestuji venku...

Ve stručnosti...
měřítko +- 1/13
Pohon 2x XL, každý jedna strana
Zatáčení 1x medium
Fake 12V motor 1x 9V mini + zvuk
otvírací dveře
délka 62 cm
výška 22 cm
šířka 25 studů nástavba
hmotnost 2320g



eNTy

Je to pěkná stavba, ale jak jsem se nadchnul, když si prezentoval jen ten podvozek, tak ta nástavba mne moc neoslovila. Buď je to tou barvou, nebo by se mi tam víc líbil studless, těžko říct. Každopádně bych to moc rád viděl v reálu v terénu.
Nevim, jestli pro 2,3Kg truck není 2x XL málo. Ale ono je to asi dost zpřevodované do pomala, co?

Michal Moučka


Janek


peter

Nevypadá to špatně, ale také mám z modelu rozporuplné pocity. Když pominu některé detaily, např. že ochranný rám kabiny oddělí sebemenší dotyk s terénem, tak to na první pohled vypadá dobře.

Stejně jako Xtepnovi se ani mě moc nepozdává karoserie z bricků, která je takto zbytečně těžká a tím sráží možnosti vozu v terénu. Velmi bych tedy zauvažoval nad uděláním druhé verze nástavby určené pro závody a sice čistě ze studless a panelů v duchu, jako jsem měl já v loňském LTTT u mé "Tatry".

Další problém, který vidím, jsou podle mě velmi dlouhé hnací osy. Myslím, že se na nich bude velmi projevovat torzní efekt. Pokud budou kola v záběru bude se moment nejvíce přenášet na prostřední dvojice náprav, krajní dvojice (první a poslední) tak vozu vůbec nepomohou, jelikož jejich pootočení je závislé až na pootočení prostředních dvojic. Zkusil bych proto pohon první a čtvrté nápravy vyřešit jinak. Nejlepším řešením pro zachování levé/pravé strany, je podle mě použítí dalších dvou motorů, kdy první dva motory budou pohánět první a druhý pár a druhé dva motory třetí a čtvrtý pár. Tato montáž by pak měla ještě druhý pozitivní efekt a sice, že se vytvoří falešný diferenciál uprostřed, takže by se mělo auto i lépe zatáčet ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Shmade

#5
Díky za komentáře a podněty.

Kdybych to stavěl na naše závody, tak bych udělal nástavbu určitě víc "technic", ale protože to stavím kvůli tomu polsku, tak jsem udělal tuhle "model team" tak jak je to v jejich pravidlech doporučováno, oni to tak v převážné většině staví...
viz galerie jejich trial trucků zde: http://translate.google.cz/translate?prev=hp&hl=cs&js=n&u=http%3A%2F%2Fwww.lugpol.pl%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D9261&sl=pl&tl=cs&history_state0=
Zas tak černě bych to s tou hmotností neviděl, auto je lehčí než celkem dost jejich aut, které mají jen dvě nápravy... šesti a osmikolky se u nich pohybujou kolem 3-5 kg, v extremu skoro až 8 kg... :)  Všude kde to šlo jsou použity né bricky, ale panely, které hmotnostně vycházejí asi o třetinu lépe...

No ale úplně nevylučuju, že neudělám ještě jednu pokusnou nástavbu, třeba by to nakonec taky vypadalo dobře... Výhodou může být to, že se celá nástavba dá sundat z podvozku jako jeden kus, tak bych to mohl střídat :)

Použití 4 motorů jak píše Peter jsem taky uvažoval, bylo by to určitě super, ale bohužel 4 XL nemám a mediuma jsem to zas honit nechtěl, nehledě na to, že je tam v podvozku všude hrozně málo místa, že by se to tam stejně asi ani nevešlo...

S kroucením os máš pravdu, zkusím to nějak ještě dovymyslet, ale jediná možnost je asi zpevnění těch os, teď ale jak je to nejlepší? Navléct na "prázdná" místa 1/2 bushe, bushe, nebo udělat nové osy z těch dílů jak je rám? Co myslíte? Zas takhle je to celkem vtipný, kdy se auto před překážkou "naprůží" a pak na ní úplně vyskočí, vím, moc reálně to nevypadá...

Jezdí to celkem svižně, je tam jen třikrát převod 12->20, takže ve finále to je 1:4,629, resp. 27:125...  I s nástavbou to ale pořád stoupá tak 40°


Edit: koukám, že jsem zapomněl na stěrače, které byly v plánu :) No tak ještě dodělám, jinak co ten zadek? Vím, je takovej prostej, né-li odfláknutej, ale ani mě moc nenapadají žádné detaily... Někdo nějaký nápad?

Edit2: Ještě koukám, že jsem zapomněl na zpětná zrcátka.

grohl

Také se přimlouvám za studless verzi nástavby. A klidně bych zvolil i jinou barvu, ta černá působí příliš monotónně. Pearl dk grey by byla pro armádní vůz naprosto optimální. Nástavba si přímo říká o více detailů, takže dodělej zmiňovaná zrcátka a stěrače a neboj se ozvláštnit model další barvou, ať nevypadá jako smrtonoš.

Darkyen

Celkem luxusní: jednoduché a přitom dokonalé...
Ale na první pohled se mi moc nelíbila ta nástavba udělal bych ji spíše studless...
Je jen jedna věc která je lepší než lego.Více lega!

Shmade

Tak jsem vyzkoušel nástavbu malinko pozměnit, tak kdyžtak zas napište jestli takhle jo, nebo ne... :) Studless to zatím ale není.

Taky jsem doplnil stěrače, zpětná zrcátka a aspoň malinkatá světla...


grohl

a) Zaměnil bych černou za jinou barvu !!!
b) Zrcátka ze světel 8880 jsou super.
c) Stěrače vypadají podle mého lépe, pokud je sestavíš např z pneu Téčka, na které navlékneš kousky hadic a vše doplníš vhodným úchytem.
d) Vím, že je těžké to ohlídat, ale protočila se ti klika u dveří.
e) Větší světla, prosím.

Papiňák

Nástavba je perfektní,, akorát tam chybí nárazník... Bez něj Kolos vypadá trochu divně

Shmade

Já bych to udělal rád třeba modrý, zelený, červený atd. ale nemám tolik kostek jiné barvy než černé, a panely mám jiné barvy akorát dva žlutý. :( Chtěl jsem od začátku aspoň nějakej proužek přes bok z plates, ale nenašel jsem kudy ho vést...

Zrcátka jsou v 8880 taky zrcátka. :) Světla jsou natištěný modrý...
Kliky jsou zlobivý no, ale funkční... 

Světla, no původně tam ani nebyly, pak jsem dal aspoň tyhle malý, normálně jsou na nárazníku, který tam není, tak jako u reálných trialových kolosů, né samozřejmě všech, ale prostě ho lidi dávaj pryč aby umožnili lepší průchodnost terénem, i kabina je zespodu podle tohoto vzoru useklá...

Porovnejte no... ta moje by měla být podobnější té nahoře...
... takže vlastně i stěrače můžu dát pryč :)




Papiňák

Nemáš foto 813 bez nárazníku? Ještě jsem to nikde neviděl.. Nejsem si jistý, ale hned za nárazníem je rám, takže by jeho ufiknutí nepomohlo...

Shmade

No asi ne, ono to vlastně na tý trialový je taky nárazník  :-[, akorát takovej okleštěnej, že mi tak ani nepřišel...  Ještě budu asi s celou nástavbou hýbat tak o tři study dozádu kvůli lepšímu rozložení hmotnosti, sice to nepomůže moc, ale trochu jo... Tak možná při týhle operaci zkusím nějak dotvořit i ten nárazník, i když v to místě jsou docela divoký úhly, že ani nevím jak ho tam případně dát...

Shmade

#14
Poláci chtěli vidět jak to jezdí, tak tady jen takové malé domácí ježdění... ale ještě chci udělat video venku, tohle jsem měl původně jen pro interní dokumentaci :)
http://www.youtube.com/watch?v=m0tQjUnD0fI

otaznik

Tatra nevypadá vůbec špatně, ale souhlasím s většinou věcí, které zde byly řečeny. Ještě bych k tomu přidal příliš tvrdé pérování, možná by se s měkčím jezdilo lépe.

Papiňák

Citace od: otaznik kdy 22.06.2009, 00:48:12
Ještě bych k tomu přidal příliš tvrdé pérování, možná by se s měkčím jezdilo lépe.

Možná by bylo lepší nějak vymyslet kyvku, pak by to ani nepotřebovalo pérování.

otaznik

Citace od: Papiňák kdy 24.06.2009, 16:06:48
Možná by bylo lepší nějak vymyslet kyvku, pak by to ani nepotřebovalo pérování.
To už by ale nebyla Tatra, ne?

Papiňák

Právě že tatry tohle používají (kyvka=způsob uchycení listového pera mezi 2 nápravami tak, že se může kývat OBRÁZEK) RC modely Tater takhle dost dobře fungují, i když jsou listová pera jen nefunkční makety.

Krtecek

Citace od: Papiňák kdy 25.06.2009, 15:01:18
Právě že tatry tohle používají (kyvka=způsob uchycení listového pera mezi 2 nápravami tak, že se může kývat OBRÁZEK) RC modely Tater takhle dost dobře fungují, i když jsou listová pera jen nefunkční makety.

Cus, ale kyvná náprava je něco jiného, Tatra používá kyvné polonápravy, tak jak to má Shmade.
BTW Shmade pěkněji model a dle mého názoru je jedno jak je odpruzena :-) úplně mi to vzalo dech když jsem to viděl :-)

Papiňák

#20
Nemyslel jsem kyvnou nápravu, ale kyvné zavěšení listového pera. Je to vidět na obrázku, že je pero uchyceno mezi 2 polonápravami uprostřed na kloubu (jen u 6x6 a 8x8), který mu dovolí kývat se, díky tomu se můžou nápravy přizpůsobovat terénu i s nulovým pružením.

EDIT: tady je to pěkně vidět

Papiňák

Jak to vypadá? Povedlo se ti nějak vytvořit ten nárazník?

Shmade

Nepovedlo, respektive jsem tam jen vyzkoušel přiložit ten co jsem měl na rallyový tatře a vypadalo to o dost líp, spíš jde o to, že jsem se byl projet venku na skalách a objevilo se pár věcí co je potřeba vyřešit na podvozku. Čekám ještě na další dva XL motory a pak se pustím do přestavby jak podvozku, tak asi i něstavby.

palcov

Citace od: Shmade kdy 18.06.2009, 15:42:32
S kroucením os máš pravdu, zkusím to nějak ještě dovymyslet, ale jediná možnost je asi zpevnění těch os, teď ale jak je to nejlepší? Navléct na "prázdná" místa 1/2 bushe, bushe, nebo udělat nové osy z těch dílů jak je rám? Co myslíte? Zas takhle je to celkem vtipný, kdy se auto před překážkou "naprůží" a pak na ní úplně vyskočí, vím, moc reálně to nevypadá...

Zpevnit osy jde jednoduše, používám dlouhého "hada" ze spojovátek (teď nevím, jak se tomu říká v techničštině, už ten bush jsem si musel googlit, abych věděl, co znamená :)) nebo je tu ještě druhý masivnější způsob, vyžaduje více místa, ale na dlouhých osách vypadá zatraceně cool  ;D

9zdenda9

#24
to palcov : Těma spojkama to vůbec nezpevníš. Můžou se fakt hodně prohýbat. Mně kdysi na podvozku 6x6 vyletěla normálně až do stropu :-d A ten druhý zbůsoub je celkem dobrý, je to hodně proti prohýbání a kroucení  ::)

ADMIN: Piš česky nebo zemřeš
Stav, nebo zemřeš.
Muj QIP - ICQ - 357-701-021

expertik

...je nejaký veľký problém použiť funkčné listové "perové" pruženie aspoň na zadnej náprave v kombinácii so vzduchovým tlmením?
Inak zujímavý variant 8x8-čky, škoda len, že jazdí tak kostrbato.

Shmade

No listové pérování je problém podle mě díky dílkům, nevím moc co by tak šlo použít... Myslím, že Ass to v jednom modelu měl řešeno pomocí http://peeron.com/inv/parts/2791, ale to by v tomhle měřítku nešlo, no a vzduchové tlumení, to tam tak leda narvat lehce natlakované pneumatické písty, ale podle mě by to moc nefungovalo...

Jinak mi dorazily dva potřebné XL motory, takže teď když jsem se vrátil z dovči se vrhnu asi do modifikací, ale spíš to bude vzhledem k nápadům a úpravám úplně nový model...

ass

Citace od: Shmade kdy 31.07.2009, 20:23:30
...no a vzduchové tlumení, to tam tak leda narvat lehce natlakované pneumatické písty, ale podle mě by to moc nefungovalo...

Není to sice vzduchové tlumení, ale tatrovácké měchy se z Lega vzhledem i funkcí napodobit dají, měl jsem je připravené na Tatru pro LTTT, k jejímu dokončení ale nedošlo. Pokud se ale nemýlím, tak KOLOSy měchy neměly.

Papiňák

Přesně, kolosy měchy neměly, jen listy. Ale když se koukneš na modely 813, tak většina má místo per jen pevné makety, aleuchycené na kloubu podle originálu a v terénu se to chová docela slušně.


Papiňák

Napadlo mě, že funkce listových per by se dala napodobit buď zavěšením  tlumičů 2 polonáprav na liftarm, který by byl uprostřed uchycený na kloubu. Nebo tlumiče nahradit táhly, která by šla na L liftarmy(3x3) a mezi nimi by byl tlumič (nemůžu poslat obrázek, odešel mi PC s ML-cadem).