(vlastní) LTTT Truck Grimpeur 3-31

Založil Shmade, 26.04.2008, 02:55:20

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 3 Hosté prohlíží toto téma.

Shmade

Představuji můj vůz, se kterým se budu účastnit prvního závodu letošního ročníku LTTT.
Jedná se již o finální verzi, jediné, co ještě budu dodělávat je pojištění uhycení boxu na baterie, ale to je otázka jen několika dílů. Vozidlo jsem stavěl tak, aby bylo schopné odolávat těm nejbrutálnějším nástrahám, tak to snad vyjde :)  Jinak tedy jezdí dost pomalu, s tím jsem se ještě posledních čtrnáct dní, po čtení diskuzí zde na kostkách, snažil bojovat, ale montáž motoru, který by to řešil by vyžadovala jiný koncept od začátku. A na to už nebyl čas, takže uvidíme jestli to bude tak hrozné. Vůz má stálý náhon všech šesti kol a zatáčecí přední nápravu. Teoreticky vůz disponuje třemi rychlostmi vpřed i vzad, ale použitelné pro jízdu jsou pouze dvě. Ta třetí se možná taky využije, ale to asi pouze ve vyjímečných případech, kdy by bylo potřeba pohnout se opravdu jemně. Zadní nápravy jsou nazávisle odpružené, přední je kyvná s možností pneumatického ovládání náklonu. V autě jsou použity dva Power Functions Medium motory a jeden XL motor.

Technická data:

Délka: 470 mm
Šířka: 207 mm
Výška: 206 mm
Hmotnost +-1600g - bohužel nemám moc přesnou váhu
Rozvor: 335 mm
Rozchod: 170 mm
Stoupavost: 40°
Nájezdový úhel vpředu: 45°
Nájezdový úhel vzadu: 82°
Přechodový úhel: 103°
Brodivost: 83mm

Shmade

A zde jsou fotky...

Shmade

A tady ještě pár fotek z venkovního ježdění. To ještě byl umístěn battery box trochu jinde než je nyní a také jsem musel po tomto testu zpevnit nárazník, přesněji jeho uchycení. Jak je vidět na jedné fotce, tak když se do něj celá váhá vozu za přispění plného knedlu opřela na jedné straně, tak se vytáhnul na druhé straně z pinů. :)

Šejmus

Netrpí ty motory, když mají pohybovat takhle těžkým strojem?
Fool of a Took!

ass

Pokud dobře koukám, diferenciály jsi tam nakonec nedal, máš tam aspoň mezinápravák?

Shmade

#5
Šejmus: No motory asi trochu trpí, ale s tím jsem se musel smířit. :)

Ass: Koukáš dobře diferenciály tam nejsou, ani mezinápravák. V době kdy jsem je tam měl, tak jsem stejně pořád jezdil s uzamčenými. Tak jsem je tam nakonec nedal. Jediné kde trochu chybí je přední náprava, kde to způsobavalo problémy se zatáčením kol. Musel jsem předělal systém pohonu zatáčení tak aby to utáhl.

JardaL

Nejsem si jistý tím použitím pneumatiky. Nemám pravidla před sebou, ale nějak jsem z dřívějška pochopil, že její použití pravidla de facto vylučují. Tedy spíš nepřímo. ALe chápu to správně tak, že ty tam ty hadičky nemáš napevno a připojuješ je jen podle potřeby?
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Jamesek

Taky se přeptám na pravidla. Nezdá se mi poloha předního nárazníku. Já myslel, že je daná jeho maximální vzdálenost od kola, ne minimální. Nebo se pletu? .. ;)

Jestli může být takto, dost mi to zjednoduší stavbu mého vozidla ;)

Shmade

#8
JardaL: No tak já se jdu podívat do pravidel, ale četl jsem je fakt hodněkrát a o použití pneumatiky, repektive o jejím zákazu se tam podle mě nepíše nic. Možná si to pleteš s pravidly reálného truck trialu, kde pneumatika, tedy přesněji hydraulika zakázaná je.

Shmade

JardaL: Tak jsem se koukal do pravidel a když jsem dal vyhledávat řetězec "pne" našlo to jedinou věc týkající se toho, že je možné použít neoriginální hadičky.

Shmade

Jamesek: Ohledně nárazníku jsem měl mnoho dotazů na organizátory hned jak se v pravidlech objevil.

Takže: Žádná jeho část nesmí být umístěna za obrysem předního kola, spodní část nárazníku nesmí být výš, než je obrys kola. - tak je to v pravidlech
Na obrázku to tedy znamená, že nárazník můžeš mít kdekoliv od vyznačené krajní polohy směrem dopředu, nebo dolů nebo někde kam se dostaneš kombinací těchto dvou posuvů.  Na obrázku jsou nějaké povolené (zeleně) a zakázané (červeně) polohy.


Jamesek

Citace od: Shmade kdy 26.04.2008, 12:05:18
Jamesek: Ohledně nárazníku jsem měl mnoho dotazů na organizátory hned jak se v pravidlech objevil.

Takže: Žádná jeho část nesmí být umístěna za obrysem předního kola, spodní část nárazníku nesmí být výš, než je obrys kola. - tak je to v pravidlech
Na obrázku to tedy znamená, že nárazník můžeš mít kdekoliv od vyznačené krajní polohy směrem dopředu, nebo dolů nebo někde kam se dostaneš kombinací těchto dvou posuvů.  Na obrázku jsou nějaké povolené (zeleně) a zakázané (červeně) polohy.

Diky moc, tak to jsem nevěděl. Zapracuju ;)

ass

Citace od: Jamesek kdy 26.04.2008, 11:47:41
Jestli může být takto, dost mi to zjednoduší stavbu mého vozidla ;)

Hlavně, abys to stihnul, už na to máš jen necelej tejden.  ;D

Citace od: Shmade kdy 26.04.2008, 11:31:22
Jediné kde trochu chybí je přední náprava, kde to způsobavalo problémy se zatáčením kol. Musel jsem předělal systém pohonu zatáčení tak aby to utáhl.

Máš střed otáčení kola (zatáčení) dost daleko od středu samotnýho kola, takže ti to při zatáčení na místě 'táhne' kola po zemi, že?

JardaL

Citace od: Shmade kdy 26.04.2008, 11:54:36
JardaL: Tak jsem se koukal do pravidel a když jsem dal vyhledávat řetězec "pne" našlo to jedinou věc týkající se toho, že je možné použít neoriginální hadičky.
Asi máš pravdu.
Já jsem si tak nějak letmo pamatoval, že letošní ročník by měl být čistě s modely na dálkové ovládání. K tomu mi ta pneumatika neštymovala.
Mrknul jsem teď na pravidla a není tomu tak. Je tam i kabelové ovládání. Takže OK.
Hodně štěstí do závodů. Držím palce.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Shmade

Ass: Jojo, přesně tak kola mi to tahá po zemi, střed zatáčení je od středu kola tak 4cm, takže dělám takové pěkné obloučky :) Ale podle mě to nebude snad takový problém, na stole kola zatáčejí, takže v terénu, kde budou různé nečistoty by problém podle mě být také neměl. Jediný problém s přední nápravou mám ten, že přední kola mají tendeci se pod tíhou vozu rozevírat do stran, což by mohlo působit problémy,no snad se mi vyhnou :)

ass

Citace od: Shmade kdy 26.04.2008, 13:08:42
Jediný problém s přední nápravou mám ten, že přední kola mají tendeci se pod tíhou vozu rozevírat do stran, což by mohlo působit problémy,no snad se mi vyhnou :)

Pokud se to celý nerozpadne, tak je to snad ok.  :)

Shmade

No nerozpadá se to, to by se muselo něco zlomit, jen kvůli tomu občas přeskakují nějaké převody :)

ass


Michal Moučka

Citace od: Shmade kdy 26.04.2008, 11:51:45
JardaL: No tak já se jdu podívat do pravidel, ale četl jsem je fakt hodněkrát a o použití pneumatiky, repektive o jejím zákazu se tam podle mě nepíše nic. Možná si to pleteš s pravidly reálného truck trialu, kde pneumatika, tedy přesněji hydraulika zakázaná je.
Mohu se zeptat, co jsi tím myslel? V reálném trucktrialu je hydraulika na každém voze. Dokonce je možné namontovat dodatečně posilovač řízení, i když ho auto nemělo od výrobce (PV3S, Tatra 805).

Shmade

To jo, na tohle použití je samozřejmě hydraulika u reálného trialu běžná. Co jsem ale někde v real pravidlech četl, tak je zakázáno použití hydrauliky jako doplňku k odpružení a tlumičům, tak, že by se jí dalo regulovat to v jaké poloze je každé kolo - prostě že v momentě, že by nějaké bylo propružené nadoraz, tak by se za pomocí hydrauliky dalo zvednout... Snad je to z toho pochopitelné, moc mě to nešlo zformulovat. Zkusím to někde najít.

Shmade

Tak jsem si to pamatoval trochu špatně, ale zas né tak úplně... :)

To z čeho jsem to vyvozoval je napsáno zde tomto bodu pravidel.

5.1.10. Nejsou povoleny brzdy na jednotlivá kola, jednotlivě seřiditelné tlumiče, pérování a péra. U sériových vozů jsou seřiditelné tlumiče pérování a soustava odpružení vozidla povoleny, ale musí být doloženy příslušnou dokumentací k vozidlu. Měřiče roztečí a kamery pro zpětný chod nejsou povoleny.

Odkaz na pravidla: http://www.truck-trial.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

peter

Jsem opravdu moc rád, že jsi auto dal dohromady. Za sebe musím říct, že se mi tvůj vůz vzhledově velmi líbí. Mám jen jedinou otázku. Má tvé auto nějakou reálnou předlohu ve skutečném světě, nebo se jedná čistě o vlastní model a dále, jak vznikl, případně co znamená to jeho pojmenování "Grimpeur 3-31"?

Už nyní se velmi těším na první závod letošní sezóny. Je vidět, že závody jsou lákavé, soudě podle nově příchozích. Každopádně jak vidím oba nové stroje je vidět, že konkurence bude velmi velká a sám za sebe své úspěchy vidím bledě. Avšak držím se heslem "není důležité vyhrát, ale zúčastnit se" a tak každý kdo se alespoň pokusí něco sestavit a přijít s tím, má ode mě ohromné uznání!
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Shmade

#22
Díky, jsem rád, že se auto líbí, ještě aby při závodě dobře jezdilo a vyhly se závady. Teď k otázkám a zároveň povím i takovou mojí trialovou pouť... :)
 
První informace o této soutěži mi řekl jeden člověk na diskuzním serveru nyx.cz kde je také jedna diskuze týkajíci se Lega. O LTTT, tehdy ještě KTT mi řekl na základě toho, že jsem tam vložil jeden nedodělaný technic model takové multikáry který mu připadal podobný těm, se kterými se jezdilo v závodech prvního ročníku.  V té době jsem teprve na základě toho, že jsem se o to začal zajímat objevil i server kostky.org.
 
  Žádný reálný předklad ke stavbě jsem neměl teď a v podstatě ani v dětství, kdy jsem prostě jen otravoval mámu s tím co mám postavit a pak jí to za chvilku nesl ukázat, problém byl v tom, že jí pak už docházely nápady :).
  Postup stavby která v podstatě zabrala hrubého času tak půl roku byla následovná. Nejdříve jsem dělal první pokusy a stavbu prováděl dle pravidel 1. ročníku, přesto, že ten už v té době zkončil. V té době jsem disponoval pouze dvěma starými Electric Train Motor 4.5V Type II. Ale i s těmi jsem stavěl a docela to i jezdilo, řízení bylo pneumatické. Pak se objevily pravidla pro současný ročník a já v podstatě začal odznova. V té době jsem také začal pociťovat nutnost jiných motorů :) Během posledního půl roku jsem se jimi byl schopen docela vybavit a nyní mám k dispozici tři Electric Technic Motor 9V, dva Electric Technic Mini-Motor 9v, jeden Electric Technic Micromotor, jeden Electric RC Race Buggy Motor, dva Power Functions Medium motory a dva Power Functions XL motory :) To už dávalo docela dobré možnosti volby a řešení konstrukce. V plánu už mám jen koupi ještě jedenoho Electric RC Race Buggy Motor, který by byl řešaním mé pomalé jízdy do dalších závodů. Tento výčet snad bude dostačujíci i do budoucna...
 
  Tenhle truck, který zde předsatvuji je podvozkově asi čtvrtou variantou poslední dvě varianty využívaly už stejnou kabinu.
Při stavbě jsem se sou středil hlavně na to, aby konstrukce byla dostatečně tuhá a aby převody které použiju byly co nejméně náchylné k poškození ži přeskakování. Na takovouhle konstrukci jsem pak naplácnul nějak ten tvar a pak konstrukci zpět předělal tak aby i ten tvar na základním rámu držel dost pevně. Při pokusech jsem auto zkoušel pouštět ze vzduchu na rovnou pevnou podložku a při pouštění z výšky zhruba 40cm nebyl žádný problém, všechno drželo, víc jsem nezkoušel :)

No nakonec se ještě zmíním o názvu. Nějak jsem nemohl dlouho na nic co by lahodilo mému sluchu a zároveň to i vystihovalo povahu auta přijít. Jediné co jsem věděl bylo to, že jsem nechtěl český název. Pak jsem jednou dělal pokusy na seznamu se slovníkem, kde jsem si nechával přeložit do různách jazyků slova, která ve mě auto a jeho chování evokovalo. Takže tedy Grimpeur je francouzský překlad českého slova lezec. Toto označení může být chápáno jako značka, pokud do budoucna budu stavět jiné trialové speciály budou všechny nést toto označení. Odlišovat se budou pouze typovým označením, které u tohoto auta je 3-31. Význam čísel je následovný: celkový počet motorů využitých ve voze-počet náprav, počet řiditelných náprav. Pokud bude nějaké další auto mít z tohoto hlediska stejné uspořádání bude přidáno pořadové číslo.

Shmade

Zde ještě dám obrázek té multikáry, která za tohle všechno vlastně může :)

Michal Moučka

Paráda, se zájmem jsem přečetl historii Tvé cesty k LTTT. Moc se těším, až uvidím auto v sobotu naživo. Mám stejný názor jako Peter a oceňuji každého, kdo se vydá na složitou cestu vývoje vlastního LTTT stroje.  ;)

eNTy

Vypadá to moc pěkně. Obzvláště extrémně "artikulovaný" (dá se to tak česky říct?) podvozek asi hodně pomůžev extrémních situacích. Překvapilo mne zavěšení zadních kol, místo pohybu kola nahoru a dolů se vyklápí. Nezaznamenal jsi žádné problémy? Vypadá to celkem originálně a napadá mne jistá výhoda, že se minimalizuje tření u takto "vylomeného" kola, když pak zabírá jen po okraji. Ačkoliv zase tvar pneumatik tohle trochu neguje.
Každopádně se na sobotu těším  :)

Shmade

Zadní kola jsou vyklápěcí kvůli tomu, že jsem se snažil minimalizovat použití kardanů, které svou fukci v pravém slova smyslu  plní jen dva u přední nápravy. Jsou tam sice ještě další, ale ty se neohýbají a jsou zařazeny v místech, kde na osách není ještě tak velký kroutící moment. Jistá nevýhoda konstrukce těch vyklápěcích zadních kol je v tom, že při plném vyklonění se dostává konstrukce toho kývání blíž k zemi, než by bylo například u použití zavěšení jak máš ty na svém autě jak na přední tak asi i na zadních nápravách, které máš podle mě taky řešeny dost originálně a také bez použití kardanů!  Další věc, která se téhle konstrukce týká má vztah k pravidlům. Ty pružiny které jsou u zadních kol se dají dát do dvou pozic. Jedna která je tam daná teď pravidlům vyhovuje stoprocentně. U druhé pozice jsi nejsem úplně jist, zda by nebyla v rozporu z pravidly a měl jsem v plánu jí konzultovat při technické přejímce. Jedná se o to, že když jsem dal pružiny do této pozice - nahoře uchycené blíže k zemi, tak se zvétší možný náklon, či sklopení těch kol směrem k zemi, ale při této maximální výchylce se kraje kol dostanou o kousek pod minimální požadovanou šířku. Tak nevím, při tomto uspořádání má auto v klidu při jízdě minimální šířku určitě, ale během jízdy se občas může stát, že když kolo vjede do nějaké díry, tak se šířka zmenší, naopak, když kola vjíždějí na hrbol tak se šířka zvětšuje. Dáno to je tím, že osa která protíná kolo je mimoběžná s osou vyklápění kola.

eNTy

Citace od: Shmade kdy 28.04.2008, 13:53:29
Tak nevím, při tomto uspořádání má auto v klidu při jízdě minimální šířku určitě, ale během jízdy se občas může stát, že když kolo vjede do nějaké díry, tak se šířka zmenší, naopak, když kola vjíždějí na hrbol tak se šířka zvětšuje.

Aha, vidíš, to mně ani nenapadlo  :) Pravidla to zmiňují dost vágně, já to bral tak, že kola alespoň v nějaké konfiguraci (míře odpružení) mají mít minimální požadovanou šířku.
Mně se navíc šířka moc nemění, vzadu vůbec a vepředu to nestojí za řeč.

Shmade

Takže druhý závod je za dveřmi a já jsem musel na poslední chvíli dát auto do kupy. V poslední sekci minulého závodu mi praskunl jeden kardan na rozvodu k zadním nápravám... To že budu muset dát tohle do pořádku mi bylo jasné, další úpravy vzešly z toho, že jsem se v tom musel tak jako tak hrabat :)  Ještě se na to asi večer až přijdu z práce podívám a možná něco ještě lehce doladim, ale snad bych měl být ready. Takže k těm změnám... asi největší je ta, že už na autě nebudu vozit baterie, ale ponesu si je pěkně v ruce tak jako většina, možná dokonce i všichni ostatní závodníci... :) další co jsem změnil je pohonná jednotka, v prvním závodě to byl jeden XL a jeden medium PF motor, teď jsou to dva XL motory, další úpravou je přídání pneumatického ovládání vychýlení prostřední nápravy. Večer možná ještě dodělám to samé i na poslední nápravu, no snad se pak v těch páčkách vyznám :) Uvidíme, snad to budou změny k lepšímu...   

eNTy

Citace od: Shmade kdy 19.06.2008, 15:25:59
... další úpravou je přídání pneumatického ovládání vychýlení prostřední nápravy. Večer možná ještě dodělám to samé i na poslední nápravu, no snad se pak v těch páčkách vyznám :)

Vychýlením máš na mysli nazvednutí nápravy při dorazu tlumiče?