(vlastní úprava) 8297 Offroad - s motorizací a drobnými úpravami

Založil JardaL, 03.01.2009, 21:38:44

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 3 Hosté prohlíží toto téma.

JardaL

Přesto, že jsem letos před Vánoci ujišťoval ženu, že žádné nové Lego nechci, že nic nepotřebuji a že z loňského sortimentu se mi ani nic nelíbí, nakonec jsem podlehl Makro ceně 1665 CZK za tenhle nový set. Jeho recenzi jste měli již možnost číst zde: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=19068.0

Primární úvaha byla jasná: nová PF sada, pár zajímavých nových dílků a zbylé díly zdarma.

Primární dojem po postavení, které jsem stihl ještě o Štědrém dnu: ten model je ještě horší, než jsem čekal.  :o A nejen ošklivější, ale takový nějaký nedotažený, nedodělaný, se stupidními řešeními ... jako od diletanta.
A vůbec nejhorší je nový 4studový diferenciál. Ten je pro případnou motorizaci vysloveně nevhodný. Důvod? Ozubená část je pružná a navíc je jednom místě naprosto nesmyslně vybraná, takže cca 4 zuby jsou výrazně nižší, což také znamená, že v tomto místě je náchylný na opakované přeskakování a zasekávání pohonu. Detail je dobře vidět na této fotografii. http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=19068.0;attach=49206;image

Zlé sliny bylo ale dost. Vzal jsem ho částečně na milost. Na nějaké vlastní stavění mi čas nezbývá, tak jsem se alespoň zhostil úlohy zmotorizovat tento set (nepodařilo se mi najít někoho podobného) a trochu jej polidštit. (o což se naopak mnoho podobných ji pokusilo)
Jak se to povedlo mně uvidíte níže.
Teď jen několik málo informací.

Snažil jsem se o minimální zásahy do původní konstrukce. Tuto jsem pouze na několika místech upravil, buď z designových nebo funkčních důvodů. I tak jsou úpravy naprosto minimalistické
Např:
- střecha,
- oblejší přední kapota
- přední nárazník se světly
- zadní nárazník se světly
- výfuky
- boční trubková stupátka
- zrcátka
- jiný volant a přístrojová deska

To hlavní bylo doplnění PF XL motoru pro pohon. Až na změnu jednoho liftarmu, se do prostoru nad diferenciál vešel bez jakýchkoliv potíží. Díky dostatku prostoru v konstrukci nebylo třeba většího úsilí poměrně efektně doplnit vertikálně 4 ozubená kola a pohon byl nasvětě. (dokonce i náhon na válce motoru zůstal zachován, i když pohyb válců motoru je už na originálním modelu tak úchylně pomalý, že .... :'()
Problém ale nastal nečekaně vzápětí, když jsem zjistit všechny nedostatky nového diferenciálu. Nakonec jediným možným řešením bylo podložit ozubené kolo náhonu asi 1mm plastovou podložkou, která tak zvýšila přítlak na převodu diferenciálu. Hrůza ...

Pro zatáčení jsem se ihned rozhodl použít existující PF motor, odpojením jeno funkce pro naviják, která takjakotak není buhvíjaká, a doplněním 3 ozubených kol a tecnic axle.
Nově tedy funguje PF motor v jedné poloze pro zatáčení, v druhé poloze pro zvětšování světlé výšky. (Mimochodem, to je taky od začátku .... ale nic. :'(
Díky délce kabelu od původního PF motoru jsem musel umístit IR přijímač do prostoru za sedačku řidiče. Naopak Battery box jsem položil naplocho na místo přímo nad XL motor.
Poslední zanedbatelnou stavbou byla drobná spontánní úprava IR vysílače. Ale tuším, že podobné řešení už jistě kdekdo použil.

Video k jízdě modelu bude k dispozici během týdne. Model jezdí přiměřeně rychle nebo přiměřeně pomalu - jak je komu libo. Přejede i drobnou terénní nerovnost ale jiinde než v bytě si jej neumím představit. Zkrátka tento diferenciál nedovolí nic víc.

odkaz na BS je tady: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=360722
Fotky budou dostupné po nutné moderaci.

Co říci závěrem - "pámbu s náma a zlý legodesignéři pryč .."






Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Ještě poznámka. Nálepky, které by zřejmě trochu vylepšily dojem z offroadu jsem nelepil záměrně. Mám s těmi holými díly nějaké úmysly ...  :P
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

eNTy

Tenhle set se podle mne taky moc nepovedl, ale chápu, že tě zlákala cena. Minimálně nové kardany, PF a ramena jsou zajímavé. To že se ti tak snadno/dobře podařilo set motorizovat je asi tím, že to původně bylo v plánu, Lego teď nabízí motorizaci všech velkých Techniců - krom tohohle. Nakonec to možná na poslední chvíli odpískali a neměli nic jiného na regály, tak to narychlo schválili.
Každopádně je pořádnej nepodarek, originální Lego sety jsou známé tím, jak účelně a úsporně jsou navrženy, určitě by se tam nevešel PF XL motor a battery box.
Jinak dobrá práce, podle popisu to zní, že marnosti a vztekání bylo jak u motorizace Supercaru  ;)

JardaL

Motorizace Supercaru byla naivní amatérština.  ;D
Tohle šlo hladce .... pohoda.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

otaznik

Citace od: xtepn01 kdy 03.01.2009, 21:54:41
To že se ti tak snadno/dobře podařilo set motorizovat je asi tím, že to původně bylo v plánu, Lego teď nabízí motorizaci všech velkých Techniců - krom tohohle. Nakonec to možná na poslední chvíli odpískali a neměli nic jiného na regály, tak to narychlo schválili.
IMHO dedukce bez jakéhokoli důkazu, IMHO mylná.

Jsem zvědav na to video, podle fotek to vypadá na poměrně "čistou práci", což je jistě chvályhodné.  8)

TomKQT

Citace od: JardaL kdy 03.01.2009, 21:38:44Detail je dobře vidět na této fotografii. http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=19068.0;attach=49206;image
Tohle mě pobavilo, detail zubů je dobře vidět na fotografii, kde celý diferenciál má 24x24 pixelů  ;D
Správná adresa je http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=19068.0;attach=49205;image


Co se týká off-roaderu, zřejmě to opravdu není hvězda loňského roku, i anketa na TechnicBRICKs mu zatím přiděluje až 2. místo a to ne zrovna těsně.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

JardaL

Dnes jsme s kamarádem přišli na následující otázku: dodatečná nálepka na battery boxu tohoto setu znázorňuje na jednom polu rozsvícené světlo a na druhé polu světlo zhasnuté - což evokuje dojem, že lze přepínač posunout vlevo a model bude svítit a lze operovat ostatní funkce, zatímco v poloze vpravo světla svítit nebudou.
Přišlo mi to i logické - protože diody propouštějí proud pouze jedním směrem, takžře při přepolování se nerozsvítí.
Ale - svítí světlomety v obou polohách.
Divné. Jaké jsou zkušenosti ostatních majitelů, resp. jak si vysvětlujete tu samolepku?
Díky.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

otaznik

Citace od: JardaL kdy 05.01.2009, 21:13:28
Dnes jsme s kamarádem přišli na následující otázku: dodatečná nálepka na battery boxu tohoto setu znázorňuje na jednom polu rozsvícené světlo a na druhé polu světlo zhasnuté - což evokuje dojem, že lze přepínač posunout vlevo a model bude svítit a lze operovat ostatní funkce, zatímco v poloze vpravo světla svítit nebudou.
Přišlo mi to i logické - protože diody propouštějí proud pouze jedním směrem, takžře při přepolování se nerozsvítí.
Ale - svítí světlomety v obou polohách.
Divné. Jaké jsou zkušenosti ostatních majitelů, resp. jak si vysvětlujete tu samolepku?
Díky.
Tohle mi taky přišlo trošku zvláštní.

eNTy

Samolepku jsem sice neviděl, ale každopádně v novém PF nedochází k přepólování vodičů, pouze jde potenciál jinou žilou. Při spojení kabelů pak může dioda svítit "oběma" směry.

7omy

To s tou samolepkou jsme řešili i v práci když jsme ho stavěli a taky nikdo nechápal k čemu tam vlastně je

grohl

Jsem celkem rád, že jsem samolepky zavrhl. Aspoň nejsem zbytečně zmaten.
Už se nemůžu dočkat videa. Fakt jsem na tu "rychlost" zvědav.

TomKQT

Citace od: xtepn01 kdy 05.01.2009, 23:32:16
Samolepku jsem sice neviděl, ale každopádně v novém PF nedochází k přepólování vodičů, pouze jde potenciál jinou žilou. Při spojení kabelů pak může dioda svítit "oběma" směry.
Já jsem někde četl (na TechnicBRICKs?), že v tom 2x2 bricku, který se nachází na kabelu od diod, je nějaký obvod zajišťující svícení diod bez ohledu na přepnutí spínače. (?)

Co se týká nálepky - sice jsem ji neviděl, ale nemá se náhodou nalepit tak, že obrázek zhasnutého světla je ve střední poloze, nikoliv v krajní?
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

JardaL

Citace od: grohl kdy 06.01.2009, 00:33:49
Jsem celkem rád, že jsem samolepky zavrhl. Aspoň nejsem zbytečně zmaten.
Už se nemůžu dočkat videa. Fakt jsem na tu "rychlost" zvědav.
Video dám do pátku.
Ale včera jsem se také rozhodl, že ten příšerný diferenciál zaměním za normální vymazlený 4studový a rychlost ještě zvýším.
Takže nakonec budou videa dvě.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Tak konečně na třetí pokus je video na youtube. (musel jsem  si pohrát s počtem klíčových oken)

http://cz.youtube.com/watch?v=-zy0jHC8l3w

Jinak jsem momentálně zadní nápravu zcela rozebral a snažím se model zprovoznit s normálním 4-studovým diferenciálem. Pak by to mohlo jezdit ještě dvakrát tak rychle než dosud.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Zanechávám dalších pokusů s rychlejším pohonem Offroadu. Úsilí dosud věnované této přestavbě už překročilo dobu, kterou jsem do toho chtěl vložit. Pokud má někdo zájem, mohu postnout fotky po instalaci 4stud. diff. Bohužel se mi nepodařilo vyřešit správný a trvanlivý pohon a dál se mi nechce nic vymýšlet, protože vše dalšií předpokládá hlubší zásahy do konstrukce vozidla a můj názor na studless stavění je dostatečně znám - dobrý sluha ale špatný pán.
Ozkoušel jsem pouze, že jeden XL motor na převod 1:1 nestačí. A přínos z převodu 1:2 nebo ještě trochu víc už mne neuspokojuje. ¨
Dále se budu věnovat jinému novému projektu.

Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.