Autor Téma: Elektrika/elektronika, řízení vlaků  (Přečteno 42134 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
řízení vlaků 9V pomocí diod
« Odpověď #30 kdy: 13.04.2007, 16:13:02 »
Řízení 9V vlaků pomocí diod ( 1N4007 za cca 1 Kč za kus) je založeno na:
- postupném napájení částečně nebo úplně izolovaných úseků trati
- funkci diody, která propouští proud pouze v jednom směru (pokud nedojde k jejímu průrazu)

Na  videu  je ukázáno řízení tří lokomotiv  obr.1 pomocí jednoho trafa:
- kyvadlový pohyb Krokodýla (lokomotiva dojede na konec trati a sama zastaví)
- jízda dvou lokomotiv na hlavním okruhu střídavě proti sobě (jako ve Svitavách) s možností výměny pozice lokomotiv  na koleji mezi výhybkami.  Schéma zapojení je na obr.2.
 
Postup:
- zaizolovat koleje pomocí proužku papíru obr.3. Místa k izolaci jsou vyznačena obr.2 červeně)
- zapojit modré kabely nemodifikované LEGO kabely (pro napájení kolejí)
- zapojit zelené kabely modifikované LEGO kabel (jeden vodič spojen přes diodu obr.4)
- fialový drátek s diodou obr.5 (letování na koleje není problém ověřeno v rámci Svitav, lze řešit i
   přichycením pomocí kostek)
- napájení přerušeného úseku za výhybkou obr.6

Offline labis

  • Trade Count: (1)
  • zelenáč
  • *
  • Příspěvků: 15
  • Pohlaví: Mužské
  • Jája bez lega :-)
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #31 kdy: 13.04.2007, 23:05:51 »
 ;) Fantastické , to nemá chybu hmmm , mám o čem přemíšlet hned jak dostanu od Kanála vláček na trafo , zatím mám ty nové vláčky na baterky a vizi .........
Děcka dostanou do ruky dálkáče a já trafo panečku to bude mela  ;D
Moc díky za inšpiraci

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
Jízdy LEGO vlaků na jedné koleji proti sobě nebo od sebe
« Odpověď #32 kdy: 24.04.2007, 16:44:28 »
Princip fungování je založen na přehození polarity napájení (u jednoho z  9V motorů). Na obr.1 je naznačeno jakým způsobem je napájen originální motor. Na obr.2 je pak ukázána změna polarity napájení motoru

Úprava vyžaduje drobnou (vratnou) modifikaci 9V motoru, která spočívá:
- v zaizolování původního kontaktu mezi sběračem a motorem  obr.4
- naletování drátku na sběrač obr.3
- přiletování drátků k motoru, tak aby byla prohozena polarita  obr.5

Na videu  je malé demo  pouze s motory, žádná velká srážka vlaků  ;D


Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
motor 9V ze Svitav (4 měsíce provozu)
« Odpověď #33 kdy: 15.06.2007, 19:38:03 »
Tento motor byl použit při výstavě ve Svitavách. Z celkového počtu 8 motorů, které jezdily v režimu 7 minut a 53 minut pauza, musel být tento vyřazen protože téměř "nefungoval". Na obrázcích vidíte co bylo příčinou. Po otevření motoru ho stačilo vyčistit. Také je vidět, že ozubená kolečka a převody jsou bez známek opotřebení.   

Offline mirek

  • mirek
  • Trade Count: (8)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2329
  • Pohlaví: Mužské
  • selský rozum vítězí
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #34 kdy: 07.09.2008, 10:41:35 »
Dlouholetým a velmi intenzivním provozem 9V motorku došlo k opotřebení, až ulomení sběračů proudu.
Třením mezi nákružkem kolečka a sběračem se sběrače obrousily a ulomily.
Co s tím? Rozebral jsem motorek před několika lety a uložil do šuplíku. Teď, kdy je každý motorek dobrý jsem se pustil do opravy. I nápad za tu dobu vyzrál.
Poškozené sběrače jsem odstřihl. Vystříhl z odpovídajícího lehce pružného plíšku nové minipásky a ty jednoduše připájel na místo odstřižených.
Motorek už zase maká na "kolejišti na půdě".

Offline Pepan

  • Trade Count: (1)
  • suprák
  • ****
  • Příspěvků: 414
  • Pohlaví: Mužské
  • Technic, Mindstorms a Trains
    • Josef Navrátil - modely
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #35 kdy: 03.02.2009, 18:37:56 »
Tak i já přispěji svoji troškou do mlýna, zabýval jsem se osvětlením LEGO vlaků, viz téma Nádraží a vlaky: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=21732

Použil jsem samostatné napájení ze dvou mikrotužkových baterií, možná vás napadne, proč má každá souprava s sebou tahat svoje baterky? Výhodou je naprostá nezávislost na napájení z kolejí, osvětlení má pořád stejnou intenzitu a je funkční i když vlak stojí. Méně vhodné je toto řešení pro vlastníky větší sbírky vlaků a dlouhodobý provoz, nakupování a vyměňování hromad baterií by bylo otravné a drahé.   Pro více fotek a informací koukněte na moje stránky: http://josefnav.cz/Lego%20modely/Svetla_vlaky.html
Moje výtvory si můžete prohlédnout na mých webových stránkách http://www.josefnav.cz  :-)

Offline Pepan

  • Trade Count: (1)
  • suprák
  • ****
  • Příspěvků: 414
  • Pohlaví: Mužské
  • Technic, Mindstorms a Trains
    • Josef Navrátil - modely
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #36 kdy: 28.02.2009, 21:44:14 »
Když jsem dokončil svoje malé nádraží, začal jsem se zabývat tím, jak kontrolovat průjezd vlaku. I s využitím znalostí nasbíraných tady na fóru jsem poskládal jednoduchý semafor a reléový spínač, který zajistí, že vlak na semaforu vždycky zastaví. Není to nic převratného, ale přesto si dovolím sem hodit odkaz:
http://www.josefnav.cz/Lego%20modely/Rizeni_vlaku.html
Moje výtvory si můžete prohlédnout na mých webových stránkách http://www.josefnav.cz  :-)

Offline mirek

  • mirek
  • Trade Count: (8)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2329
  • Pohlaví: Mužské
  • selský rozum vítězí
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #37 kdy: 01.03.2009, 19:49:14 »
Pepane, vynikající, elegantní a jednoduché řešení. Máš to čistě provedené.

Offline Pepan

  • Trade Count: (1)
  • suprák
  • ****
  • Příspěvků: 414
  • Pohlaví: Mužské
  • Technic, Mindstorms a Trains
    • Josef Navrátil - modely
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #38 kdy: 01.03.2009, 20:49:54 »
Pepane, vynikající, elegantní a jednoduché řešení. Máš to čistě provedené.

Díky moc, Mirku  ;) snažil jsem se  >:D plním si svoje dětské sny  ;D
Moje výtvory si můžete prohlédnout na mých webových stránkách http://www.josefnav.cz  :-)

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
Vratná smyčka pro 9V vlaky
« Odpověď #39 kdy: 24.09.2009, 12:46:28 »
Řešení vratné smyčky pro 9 V vlak.

Co potřebujeme
---------------------
A,C    – koleje 9V
B,D    – kolej pro RC (pastová)  délka jedna rovinka
   -  nebo 4 flexibilní koleje
Vlaková souprava musí mít dva  9V motory
Dva regurátory  rychlosti pro 9V vlaky

Princip činnosti vratné smyčky:

Cílem vratné smyčky je provést otočení vlaku. Vlak tedy pojede napřed v úseku A „dopředu “ (vjíždí do vratná smyčky), projede úseky C,B,D tak se dostane opět na úsek A, kde však nyní potřebujeme aby jel ve směru „dozadu“ (vyjíždí z vratné smyčky).

Jak je možné, že na useku A jede jednou vlak dozadu a jednou dopředu? To je přeci možné pouze pokud  změníme polaritu napájení ( což je jediný způsob jak změnit směr jízdy 9V motoru.). Na obr 1. je vidět v čem je problém. Koleje jsou zapojeny do zkratu.

Zkrat odstraníme pomocí tzv. izolovaného úseku kolejí. Pro tento účel se ideálně hodí plastové koleje pro RC vlaky (nebo flexibilní koleje). Pokud je nemáte po ruce lze si vypomoci papírkem/izolační páskou kterou vložíte do místa kde dotýkají vodivou částí dvě sousední 9V koleje. Tyto izolované úseky trati jsou na obr 2 označeny jako B a D.

Úsek A a C viz obr 3 připojíme k samostatnému 9V regulátoru rychlosti. Lokomotivu osadíme dvěma 9V vlakovými motory.

Popis činnosti zapojení vratné smyčky podle obr 3 pro dvou 9V motorovou lokomotivu:
[/b]

1)   lokomotivu umístíme na začátek úseku A
2)   polaritu napájení úseků A a C nastavíme shodně tak aby vlak projel úsekem A ve směru „do“ vratné smyčky a ve stejném směru pokračoval i úsekem C
3)   protože lokomotiva má dva 9V motory a délka izolovaného úseku je pouze 1 rovná kolej, je při přechodu lokomotivy z úseku A přes izolovaný úsek B , který(není pod napětím, na již napájený úsek C je vždy jeden motor z kolejí napájen a lokomotiva tedy jede.
4)   jakmile jsou oba motory lokomotivy na úseku C, přehodíme polaritu napájení  úseku A   na směr „z“ vratné smyčky
5)   při přechodu lokomotivy z úseku C přes izolovaný úsek D je opět vždy jeden motor napájen lokomotiva jede, vyjíždí z vratné smyčky.



Offline okerol23

  • Technika a elektronika je skutočne to, čo ma strašne baví
  • Trade Count: (8)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 68
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #40 kdy: 16.11.2010, 17:48:48 »
Neviem, chcem sa spýtať, lebo nemám železnicu z Lega, či by nebolo lepšie aj tieto železnice digitalizovať /narážam trebárs na vratnú smyčku ktorú tu riešil Peki/ dá sa tam jednoducho použiť modul vratnej smyčky, kde by netrebalo nič prepínať a pritom by sa absolútne nenarušil žiadny Lego komponent, pretože sa jedná len o súčiastky, ktoré su schované trebárs pod panelom.

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #41 kdy: 16.11.2010, 18:21:51 »
A ešte mám stále jedne problém, ak dám na koľaj 3 súpravy tak to trafo neutiahne... a problém je práve v tomto spomenutom motorčeku, ktorý má väčší odpor, neviem ako vyriešiť tento problém...Stretli ste sa už s takým niekto?


3 soupravy je opravdu málo ( chyba je v motoru) zde je popis testování 6 motorů na jedné trati. Záleží také na celkové zátěži jednotlivých souprav. regulátor rychlosti má proudovou pojistku, odpojí trafo, ledka regulátoru svítí matně zeleně. Jako když zapojíš koleje do zkratu. 

Z velkou pravděpodobností půjde o  problém s uhlíky popis o kousek výše zde

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #42 kdy: 16.11.2010, 18:52:29 »
Neviem, chcem sa spýtať, lebo nemám železnicu z Lega, či by nebolo lepšie aj tieto železnice digitalizovať.

Pokusím se odpovědět, přesto že by bylo asi lepší si napřed něco o problému zjistit, než se takto "naslepo" ptát. 

Jde o to čeho tím (digitalizací) chceš dosáhnout a jaký způsob (modifikace LEGo komponent, složitost) je pro tebe přijatelný. Nediskutuji tu o tom co by mělo LEGo dělat to je jiná diskuse např. zde Pokud se bavíme o starém dobrém 9V systému. tak proud jde do motoru z kolejí. Musíš tedy buď do jednotlivých izolovaných úseků pouštět např. pomocí LEGO RCX kostky proud a tím dosáhneš řízení vlaků vhodné např. pro výstavy popis zde ukázka v provozu zde

Jsou borci kteří dokázali do 9V trains motoru narvat logiku/součásky umožňující plnohodnotné digitální řízení viz úvodní příspěvek tohoto tématu, který odkazuje  sem

V současné době má LEGo k dispozici tzv PF komponenty : vysílač, přijímač, RC motor (funguje pro starý 9V trains motor), . Koleje jsou plastové, protože napájení je  z PF akumulátoru nebo bateri boxu. Tím LEGo na úrovni hračky (pro děti) vyřešilo problém řízení vlaků. Bohužel toto řízení je vhodné (dle mého názoru) pro ovládání nějakého modelu typu bagr diskutováno zde

Otázka jak jinak např. automaticky řídit RC (resp PF) vlaky byla otevřena zde
 

Offline okerol23

  • Technika a elektronika je skutočne to, čo ma strašne baví
  • Trade Count: (8)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 68
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #43 kdy: 16.11.2010, 20:41:02 »
Je mi jasné a do tejto Lego-vláčikovej problematiky sa nebudem a ani nechcem miešať :)

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #44 kdy: 17.11.2010, 21:49:38 »
Motor opravený premazaný, proste ako nový :).
Momentálne sa snažím riešiť riadenie vlakov, prvý rok je, vytvoriť si izolované úseky, a ten druhý, napájanie z koľají. Lenže neviem ako, hľadám vhodný spôsob aby som nemusel ničiť nijakým spôsobom koľaj alebo na ňu niečo pripájkovať. A tak som prezrel celé fórum ohľadne Trains, ale nenašiel som nič.
Nevedeli by ste mi nejako pomôcť. Dobré by bolo ak by sa na fóre objavili spôsoby takéhoto napájania.
Samozrejme, aby som nezabudol po druhom kroku ide tretí a to je prepínač, ten mám, mám vymyslený aj všetky úseky ale to napájanie na koľaj, nejako mi to nepáli :)

Offline Cavelon

  • Trade Count: (26)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1599
  • Pohlaví: Mužské
  • Lego & Trains Maniac
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #45 kdy: 17.11.2010, 22:13:26 »
Lenže neviem ako, hľadám vhodný spôsob aby som nemusel ničiť nijakým spôsobom koľaj alebo na ňu niečo pripájkovať.

Zacvakni vodič (jemné lanko) medzi koľajnice do ich spoja.

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #46 kdy: 17.11.2010, 22:45:58 »
A vieš, že to ma nenapadlo  :D . Vďaka, hneď zajtra to skúsim zapojím a uvidíme, čo to spraví už sa teším  >:D

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #47 kdy: 18.11.2010, 21:13:05 »
:D Tak s týmto má táto "hračka" úplne iný rozmer. Dokončil som to pred necelou hodinou a neviem prestať, celej rodinke idú oči vypadnúť z jamôk  :o . A pritom tak jednoduché ...

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #48 kdy: 27.02.2011, 21:02:16 »
Zamýšľali ste sa už niekto ako riadiť RC vlaky? prišli ste na nejaký spôsob ako zabezpečiť aby vlak na nástupišťom zastavil ? Napadá vás niečo pretože ja som sa nad tým zamýšľal jeden večer asi 1 hodinu a nenapadlo ma nič.
Podľa mňa nejaký spôsob existovať musí... keď už LEGO tieto vlaky vytvorili...

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #49 kdy: 28.02.2011, 17:14:54 »
Zamýšľali ste sa už niekto ako riadiť RC vlaky?

Pokud myslíš automatizovaně (protože jinak je možné řídit pomocí dálkového ovládání) diskutováno zde.  Zjednodušeně řečeno, potřebuješ s sebou vozit ještě nějakou přídavnou logiku (něco jako RCX/NTX - samozřejmé menší ).

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #50 kdy: 04.03.2011, 20:13:38 »
Myslím to, aby vlak v danom úseku zastavil, či je možné vytvoriť niečo také aj u RC vlakov tak ako je to pri 9V vlaku ktorý v danom úseku do ktorého v danú chvíľu prúd netečie vlak nejde, :) dúfam že chápeš. Ja sa len chcem spýtať či existuje nejaký spôsob ako tieto vlaky ovládať nie pomocou ovládača ale pomocou riadiaceho panelu...

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #51 kdy: 04.03.2011, 21:28:43 »
Ještě jednou diskuse zde RC vlaky neberou proud z kolejí, proto není principiálně možné řídit vlaky jednoduchým způsobem pomocí izolovaných úseků kolejí ( jedině předělat vlak na 9V vlak = 9V motor a 9V koleje).

RC vlak vozí (bohužel musí) napájení s sebou. Řízení RC vlaku = ovládání tohoto napájení. Zatím je možné pouze mocí komponentů LEGO. Alternativní možností je mezi akumulátor a motor dát nějakou vlastní elektroniku. Tato elektronika bude přijímat řídicí signál z řídícího pultu (nebo nějakého ovladače) vzduchem.

Offline Glesgi

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 55
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #52 kdy: 04.03.2011, 21:37:49 »
 :( Vieš je to dosť kruté, pretože už ako malý som túžil po akejsi "krajinke" po ktorej by jazdil vláčik, a keďže som sa zobudil až v tejto dobe, je veľmi náročné a nákladné zháňať 9V vlaky a najmä koľajivo ktoré je tak potrebné.
Jediné čo mi ostáva je, popasovať sa s RC vlakmi a vymyslieť niečo, nejaký spôsob ako túto "baterkovú hromadu " :) ovládať.

Offline stepan

  • Trade Count: (3)
  • mazák
  • ***
  • Příspěvků: 181
  • Pohlaví: Mužské
vyčištění uhlíků u 9V motoru
« Odpověď #53 kdy: 04.03.2011, 21:40:14 »
Jediný co mě čistě teoreticky napadá (nezkoušel jsem, ani nemám jak) je kontrolovat polohu vlaku optickýma čidlama z RCX a ovladač ovládat třeba motorem pomocí RCX. Moc dobrý a praktický řešení to ale není. Edit: pravděpodobně by to bylo i dražší než klasický 9v.
« Poslední změna: 04.03.2011, 22:07:39 od stepan »

Offline kindr

  • Trade Count: (0)
  • zelenáč
  • *
  • Příspěvků: 7
  • Pohlaví: Mužské
Napájení kolejnic 9V
« Odpověď #54 kdy: 21.02.2015, 21:46:52 »
Ahoj,
potřeboval bych vyměnit propojovací kabel / mezi těmi kostkami, protože je u nich prodřený/ 5306c01, nemáte někdo zkušenost s rozebíráním těch el. kostek? Dají se na to sehnat nějaké kleště na rozebírání?  :-\

Michal

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 6025
  • Pohlaví: Mužské
Re: Napájení kolejnic 9V
« Odpověď #55 kdy: 22.02.2015, 08:04:44 »
Ahoj,
potřeboval bych vyměnit propojovací kabel / mezi těmi kostkami, protože je u nich prodřený/ 5306c01, nemáte někdo zkušenost s rozebíráním těch el. kostek? Dají se na to sehnat nějaké kleště na rozebírání?  :-\

Michal

Kdysi jsem to rozebíral, kleště nejsou. Je potřeba něčím špičatým zatlačit na ty 2 malé obdélníčky.

Druhou možností je koupit 9V s funkční koncovkou, který roztříhneš a spojíš rovnou kabely (ustříhneš nefunkční koncovku u tvého kabelu). Na kolejiští např na LP běžně nastavuji pomocí dvoulinky, protože potřebují dlouhé napájecí kabely.

Offline kindr

  • Trade Count: (0)
  • zelenáč
  • *
  • Příspěvků: 7
  • Pohlaví: Mužské
Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
« Odpověď #56 kdy: 22.02.2015, 14:19:58 »
Škoda, že kleště nejsou, pokusím se tedy vypíchnout, jak píšeš. Nám těch kabelů víc a problém je, že se nejdříve prodřou u těch koncovek. Díky za radu ;)