LEGO Technic Truck Trial - diskuze

Založil peter, 16.09.2006, 12:17:17

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 4 Hosté prohlíží toto téma.

Jste pro povolení vyššího napětí pro napájení vozidel než je 9V?

NE
1 (7.7%)
ANO
6 (46.2%)
Je mi to jedno
6 (46.2%)

Celkem hlasů: 13

Shmade

Tak jsem se svým autem jezdil už i venku... Vyrazili jsme s kámošem a byla to fakt zábava :)   Jezdil jsem převážne po skalách a s vlastnosti auta jsem byl celkem spokojený. Jen ve mě zase vyvstala otázka diferenciálů... na autě mám uzamykatelný na každé nápravě, ale stejně jsem celou dobu jezdil s diferenciály zamčenými. Tak nevím... doma jsem auto rozebral a diferenciály začal odstraňovat. No a v posledních dnech zas přemýšlím o jejich návratu. Možná by se v některé sekci mohly hodit.   Co vy? Stavíte taky už někdo, nebo jenom já? :) 

otaznik

Ass má už určitě taky alespoň 5. prototyp.  ;)

ass

Kdo říká něco o prototypu? Já už mám dávno hotovo.  :)

otaznik

Citace od: ass kdy 19.02.2008, 18:16:30
Kdo říká něco o prototypu? Já už mám dávno hotovo.  :)

To se uvidí po prvním závodě.  ;)

eNTy

Tak jsem si řekl, že bych se zkusil zúčasnit, pokud stihnu postavit vůz. Při pročítání pravidel jsem narazil na dvě nejasnosti:
1) Bod pravidel 3.2 - S2
Minimální šířka auta je 26 studů a maximální rozvor 44 studů. I když nestavím ve stylu model team, tak se aspoň snažím dodržet nějaké základní  poměry ale takové rozměry nemá snad žádná reálná šestikolka. Byla by příšerně krátká / strašně široká. Jsou to opravdu platné limity, nebo mi něco uteklo?
2) Bod pravidel 3.5 - IR
Proč jsou při použití IR dálkového ovládání povoleny pouze PF motory, když s PF systémem jsou při použití standardních LEGO dílů plně kompatibilní i staré 9V motory?

Díky předem za objasnění

eNTy

A ještě jedna zvídavá otázka:
Bod pravidel 3.2 - S2
...se zatáčecí pouze jednou nebo dvěma předníma nápravama.
Je možné mít poslední nápravu zátáčečí, ale ne řízenou? Tedy jakési plovoucí neovladatelné zatáčení? Tento design je často u poslední nápravy trucků používán, pomáhá snižovat opotřebení pneumatik a snižuje poloměr zatáčení. Při jízdě vyšší rychlostí například při přesunech je pak volné zatáčení uzamčeno.


Michal Moučka

Citace od: xtepn01 kdy 27.02.2008, 11:37:37
Je možné mít poslední nápravu zátáčečí, ale ne řízenou? Tedy jakési plovoucí neovladatelné zatáčení? Tento design je často u poslední nápravy trucků používán, pomáhá snižovat opotřebení pneumatik a snižuje poloměr zatáčení. Při jízdě vyšší rychlostí například při přesunech je pak volné zatáčení uzamčeno.
Mohu se zeptat, jak si přišel na to, že ta poslední zatáčecí náprava není řízená? Na základě čeho by potom zatáčela? Jak se jí zachce, nebo jak?
Každopádně počítej s tím, že poslední náprava musí být pevná.

peter

Odpovědi na tvé dotazy jsou takovéto:

ad 1) ano jsou to platné limity
ad 2) v době psaní pravidel nebylo o konvertním kabelu mezi 9V systémem a PF (IR komponenty) ani tucha, samozřejmě, že je tedy možné standardní 9V prvky používat
ad 3) poslední třetí náprava je vždy pevná
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

otaznik

Ještě bych dodal, že délka a rozvor jsou 2 různé čísla. Délka ve skutečnosti tedy může být o dost větší, než rozvor.

eNTy

Citace od: Michal Moučka kdy 27.02.2008, 12:02:03
Mohu se zeptat, jak si přišel na to, že ta poslední zatáčecí náprava není řízená? Na základě čeho by potom zatáčela? Jak se jí zachce, nebo jak?

Není snad nutné být hned sarkastický, tolik jsem toho snad neřekl ne? Funguje to na podobném principu jako třeba košíček v obchodě, nebo plovoucí zadní kolo u menších letadel. Osa se vždy sama přizpůsobí poloměru zatáčení, který je vyvolán řízeným zatáčením. Je fakt, že se tento systém používá převážně u přívěsů, ale už jsem ho viděl i u běžných vícenápravových náklaďáků. Zkus si to u nějakého modelu, budeš překvapen, jak skvěle to funguje a zlepšuje manévrovatelnost. Pokud budeš googlit, doporučuju hledat termín "self steering (rear) axle".

Přímý link na osy od BPW.
Pěkné video

eNTy

Citace od: otaznik kdy 27.02.2008, 13:19:04
Ještě bych dodal, že délka a rozvor jsou 2 různé čísla. Délka ve skutečnosti tedy může být o dost větší, než rozvor.

To je jasné  :) Jak říkám, jen mne zarazilo, že nejlepší možný poměr co lze dle pravidel postavit je: šířka:rozvor cca 1:1,7. V reálu to málokdy bývá méně než 1:2.
Navíc se v reálu často rozvor měří u 3-nápravových vozidel jinak:
Např. u konfigurace O-----OO je rozvor typicky vzdálenost mezi středem předního kola a středem mezi zadními dvěma koly (jakési těžiště zadních náprav). Takže je nejméně o poloměr kola menší než vzdálenost od první k poslední nápravě.
Ale chybí mi zkušenosti "starých" truck trialistů, takže počítám, že to v LEGO závodech vadit nebude  :)

otaznik

Citace od: xtepn01 kdy 27.02.2008, 14:26:43
To je jasné  :) Jak říkám, jen mne zarazilo, že nejlepší možný poměr co lze dle pravidel postavit je: šířka:rozvor cca 1:1,7. V reálu to málokdy bývá méně než 1:2.
Navíc se v reálu často rozvor měří u 3-nápravových vozidel jinak:
Např. u konfigurace O-----OO je rozvor typicky vzdálenost mezi středem předního kola a středem mezi zadními dvěma koly (jakési těžiště zadních náprav). Takže je nejméně o poloměr kola menší než vzdálenost od první k poslední nápravě.
Ale chybí mi zkušenosti "starých" truck trialistů, takže počítám, že to v LEGO závodech vadit nebude  :)


Ani my nemáme s tímto typem vozidel v praxi zkušenosti, nicméně jsme vycházeli z formulací pravidel skutečných TT závodů.
Snad se sejdou nějaká zajímavá vozidla.  :)

Michal Moučka

Citace od: xtepn01 kdy 27.02.2008, 14:17:31
Funguje to na podobném principu jako třeba košíček v obchodě, nebo plovoucí zadní kolo u menších letadel. Osa se vždy sama přizpůsobí poloměru zatáčení, který je vyvolán řízeným zatáčením. Je fakt, že se tento systém používá převážně u přívěsů, ale už jsem ho viděl i u běžných vícenápravových náklaďáků. Zkus si to u nějakého modelu, budeš překvapen, jak skvěle to funguje a zlepšuje manévrovatelnost. Pokud budeš googlit, doporučuju hledat termín "self steering (rear) axle".

Přímý link na osy od BPW.
Pěkné video
Tak o té nápravě u návěsů jsem nevěděl. To vidím prvně v životě. Ale u náklaďáků jsem vždy u zadní zatáčecí nápravy viděl hydraulický válec k zatáčení. Jinak s tím košíčkem, to není moc dobrý příklad. Jednak to není košíček, ale vozík  ;D , a pak kolečka u vozíků si dělají sama co chtějí a málokdy se točí správným směrem. Někdy to zkusím postavit, ale teď se hodlám plně věnovat stavbě LTTT speciálu.
Jestli jsem Tě nějak urazil, tak se hluboce omlouvám  ;)



eNTy

Ta zadní volná náprava je relativně nový patent (cca přelom století) a objevuje se jen u kvalitnějších a dražších aut, takže je jasné, že v ČR jich moc po silnici jezdit nebude ;)
Vozíček! Já si říkal, že ten košíček mi zní divně, asi málo nakupuju. Jo, tam to trochu pokulhává, spíš mi šlo o zadní kolečka - problém dělají ta přední - zadní se krásně vezou a přizpůsobují zatáčkám. Ale volná osa vepředu nefunguje, to je jasné. Proto se u těch náklaďáků musí zamykat při couvání.

bejver

#224
Zdravím, tak už taky stavím vůz a musím říct, že už teď mi dal zabrat možná víc než všechny prototypy z prvního ročníku dohromady.
Vím, že to asi neurychlím, ale docela se těším, tak by mě zajímalo jestli už se rýsuje nějaký termín zahájení?
A měl bych také dotaz k nárazníku: V minulých příspěvcích se mluvilo o estetickém vylepšování nárazníku. Co ale vybavení nárazníku malými volnoběžnými kolečky, které usnadňují jízdu při kontaktu se zemí? (Osobně bych to zakázal - když už bořit čumáky do hlíny, tak pořádně.) 

otaznik

Nevím, jestli by v tomto případě kolečka někomu pomohla. Je nutné respektovat pravidla o umístění nárazníku (ten musí být po celé šíři vozidla).

eNTy

Moje šestikolka je prakticky hotová, tak šla na váhu. Ajajaj, 2,3kg je tedy dost a tak chystám odtučňovací kúru. Problém je, že 2xPF XL motory, jeden M, reciever a battery pack + 6xAA jsou samy o sobě pěkná váha. Jsem jediný, kdo naráží na váhové limity, nebo s tím bojuje i někdo jiný?
A otázka pro pořadatele - inspirace vzhledem doufám neznamená nutnost stavět ála Model Team? Počítám, že jako v klasickém TT jezdí odlehčená auta, i v Lego TT budou jezdit nesériové, odlehčené modely (například bez blatníků, menší nastavba apod.)?
A pro kolegy stavitele, snažil jsem se reálnou předlohu napodobit i z funkčního hlediska a tak jsem postavil 6x6x2 s nezávislým zavěšením všech kol (tedy žádné kyvadlové nápravy). Také jsem neodolal a přidal osmiválec LEGO motor poháněný motory před převodovkou (má tedy konstatní běh bez ohledu na zařazený stupeň)
V závodu je všechno tohle asi handicap, ale bylo to stavitelsky trochu náročnější a tak nemohl jsem odolat  :)

Colonel32


Shmade

Colonel32: Jakej april? jsem něco nepochopil?

xtepn01: Mě se právě váha nedávno rozbila, takže ani zvážit nemůžu, ale taky se toho trochu děsim...

Organizátoři: Kdy bude první závod? :)

eNTy

#229
Citace od: Colonel32 kdy 01.04.2008, 12:52:05
Dobrej April!  ;D

Nene, žádný Apríl, kdybych tě chtěl vyvést aprílem, nechal bych tě kliknout na tohle super LEGO video

otaznik

Citace od: Shmade kdy 01.04.2008, 13:03:22

Organizátoři: Kdy bude první závod? :)

Brzy dáme vědět, stay tuned...  ;)

Shmade

xtepn01: Jak si psal, že máš všechna kola nezávisle zavěšená, tak to máš udělané vlastní konstrukcí, nebo jsi použil řešení pomocís speciálních dílků ze setů?
A ještě dotaz jak jsi spokojen se svým vozem po stránce výkonu? Máš ho dost?
A co průchodnost terénem, stoupavost - nahoď nějaký data, ať můžou ostatní soupeřit zatím aspoň takhle, já bych taky pak nahodil...
Já osobně mám s výkonem trochu problémy (pohon také dva PF XL) jak je nutné hnát všechna kola z jednoho místa, tak se hrozně ztrácí v převodech. Včera jsem auto zase trochu předělával a pak zjistil,že to nejede tak jak bych chtěl :( Nakonec ho asi rozeberu a udělám odznova a to co nejjednodušeji. Žádný diferenciály a jiný blbosti.  Achjo, už zase - tohle bude 4. pokus :)

eNTy

Citace od: Shmade kdy 02.04.2008, 14:11:38
xtepn01: Jak si psal, že máš všechna kola nezávisle zavěšená, tak to máš udělané vlastní konstrukcí, nebo jsi použil řešení pomocís speciálních dílků ze setů?
A ještě dotaz jak jsi spokojen se svým vozem po stránce výkonu? Máš ho dost?
A co průchodnost terénem, stoupavost - nahoď nějaký data, ať můžou ostatní soupeřit zatím aspoň takhle, já bych taky pak nahodil...

Používám pouze LEGO dílky. Není mi jasné, co myslíš slovem "speciální".
Výkonu je celkem dost, stoupavost více než 100%. Samozřejmě, že výkon je za cenu rychlosti.
Mám jednoduchou převodovku se dvěma rychlostmi - pomalá a ještě pomalejší. Při pokusu o změření krouťáku jsem zavěsil na beam tolik závaží, že se zlomil, tak jsem toho nechal.
Zvážím více knížek a zavěsím blíž k ose.
Samozřejmě třecí ztráty jsou pekelný a opotřebení dílků značné, takže pokládám tuto otázku (pro ostatní soutěžící a hlavně porotu):

Souhlasíte s používáním mazadel (libovolných) v pohonné části vozidla - celý "drivetrain"? Chápu, že nejde o originální Lego "dílek", ale značně sníží poruchovost, opotřebení dílků a zvýší výkon. Použití mazadel mi přijde jako rozumný požadavek v takto náročné disciplíně.

Původně jsem si chtěl mazání nechat jako eso v rukávu, ale příjde mi víc fér toto téma probrat otevřeně.

Shmade

xtepn01: Měl jsem na mysli, jestli jsi jsi použil na zavěšení například tenhle díl jako je například řešeno zavěšení u 8880:
http://media.peeron.com/pics/inv/custpics/2738.1070285362.jpg, nebo jestli máš konstrukci zavěšení kol postavenou vlastní

Jinak o mazání jsem také přemýšlel, ale ještě namazáno nemám.
Tímto se připojiji k požadavku o povolení mazání - jestli tedy je potřeba ho povolovat - zakázájno vyloženě není. V pravidlech ani není to, že by Lego muselo být čisté, že nemůže být od něčeho upatlané :)

eNTy

Citace od: Shmade kdy 02.04.2008, 15:40:33
xtepn01: Měl jsem na mysli, jestli jsi jsi použil na zavěšení například tenhle díl jako je například řešeno zavěšení u 8880:
http://media.peeron.com/pics/inv/custpics/2738.1070285362.jpg, nebo jestli máš konstrukci zavěšení kol postavenou vlastní

Ano, na přední nápravu jsem použil díly, které jsou v 8880 Supercaru. Považuji to za největší slabinu auta a všem radím - vyhněte se jim. Ty díly jsou zcela nevhodné pro motorizaci a tření je naprosto úděsné.

JardaL

Mazání je IHMO dovolený. Loni Bejver taky mazal, aby mu to nerachtalo. Já jsem do převodů taky stříknul WD40....

PS: Jenom pozor na úkapy, aby Vám to z Trucku necákalo jako z protrženýho sudu.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Slick7

   Těší mě vaše nadšení pro triál a děsí mě vaše naprostá bezsoucitnost s lego dílky na tom použité, protože vám musí být jasné, že některé díly jsou odsouzené k vyhození.  ;D ;D Sám jsem jezdil RC truck trial a vím, jaké jsou tam síly a namáhání dílů s tím spojené. Byl jsem svědkem toho, jak jeden závodník na svém stroji ukroutil 6mm hřídel (nejednalo se o vadu materiálu) takže si dost těžko dokážu představit, jak to zvládne hřídel s umělé hmoty?  ;). Vzhledem k tomu, že to pro mě bylo trochu z ruky, tak jsem přestal závodit, za to mě chytly Crawlery a to je panečku pořádný maso  :o  Zatím jsem postavil dva speciály, letos bych chtěl konstrukčně dořešit třetí a pokud bude čas, tak ho snad i příští rok postavit  8)

Shmade

Slick 7: Crawleři jsou hustý, ale z Lega by šly postavit asi ještě hůř než ty trialový auta, respektive by byl problém jejich pohon, protože tam je podle mě potřeba občas pořádně vzít za plyn, a to se u lega řeší imho špatně.





Slick7

#238
Citace od: Shmade kdy 02.04.2008, 20:44:35
Slick 7: Crawleři jsou hustý, ale z Lega by šly postavit asi ještě hůř než ty trialový auta, respektive by byl problém jejich pohon, protože tam je podle mě potřeba občas pořádně vzít za plyn, a to se u lega řeší imho špatně.

   Tak to není úplně pravda, duležitý je tam velkej krouťák a pomálá jízda, protože projíždíš taky brankama, takže si musíš dávat velkej pozor,u podvozku je pak jestě kladen větší důraz na světlou výšku podvozku, větší průměr pneu a hlavně dobrý rozložení váhy.  ;D

  Tady když tak odkaz na stavbu a nějáke foto+video mého MB  ;) třeba bude pro někoho i inspirací.
   http://www.rc-trial.com/view.php?cisloclanku=2006010201

eNTy

Citace od: Slick7 kdy 02.04.2008, 20:07:45
   Těší mě vaše nadšení pro triál a děsí mě vaše naprostá bezsoucitnost s lego dílky na tom použité, protože vám musí být jasné, že některé díly jsou odsouzené k vyhození. 

No to je jasné, všecko od motoru až po kola je na odpis, tak jsem to stavěl  :)
Kardanů mám naštěstí 3 (_)(_) ....