Společný projekt - Modulové kolejiště

Založil Matthes_CS, 30.11.2018, 11:39:06

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

fanda

Špica, Milane, seš hotovej pionýr - držím palce  :)

Chairudo

Paráda,bhned můžou vláčky jezdit rychleji :)
YouTube LEGO videa, Fotky z výstav na Flickr

fanda

Citace od: Chairudo kdy 02.01.2022, 20:11:42
Paráda,bhned můžou vláčky jezdit rychleji :)

Toho se prave bojim.

Mnoho vlackaru jezdi max, co R40 dovoli a to je podle mne dost nad 100.

Vidim to i s mymi vnuky - na hlavni trati mame R88 a R104 a oni tam jezdi snad 200. Silene  >:D

Colonel32

Mluvil jsem na výstavě v Lysé (Polabské Kostky 2022) s několika lidmi na téma konceptu společného modulového kolejiště pro budoucí výstavy (inicioval Fanda). Peter mne upozornil na existenci tohoto vlákna, tak jsem si ho celkem pečlivě prošel a bohužel musím souhlasit s tím, co zaznělo mezi řečí - tedy že snahy o vytvoření společného kolejiště jsou staré jako (s nadsázkou) Kostky samy, ale reálně se to nikam příliš neposouvá.

Takže mám nápad, zkusit to znova otevřít, s tím, že by se tomu zkusil dát nějaký nový... dech? Možná budete mít někteří pocit, že opakuju věci, které už tu byly několikrát napsány a nikam to nevedlo, ale jsem přesvědčený, že u tak složitého projektu, jako je společné modulové kolejiště, je potřeba se stoprocentně ujistit, že si všichni rozumíme.


Hned první téma, kterému je potřeba se pověnovat totiž je, co si vlastně pod myšlenkou "společný projekt modulové kolejiště" představujeme, protože jsou dva, diametrálně odlišné přístupy:

1) Základem je plán, že na určitou výstavu má být k dispozici určité kolejiště. Udělá se plán kolejiště a ten se realizuje stavbou jednotlivých komponent, často za cenu kompromisu na kvalitě. (Je nutné aby tudy vedly koleje, nevadí že je nestíháme zaštěrkovat)

2) Základem je standard kvality. Jasně se dohodne, jak má každý modul vypadat, aby k sobě bylo vždycky možné spojit jakékoli dva moduly a hezky to na sebe navazovalo.  Tento standard všichni dodržují a svojí kreativitu promítají pouze do okolí železniční tratě. Při plánování výstavy se řeší, jaké moduly jsou aktuálně k dispozici a jak z nich sestavit co největší a nejzajímavější kolejiště. Tím jak lidé v horizontu let postupně přistavují nové moduly se tato kolejiště postupně rozrůstají. (Je nutné aby koleje byly zaštěrkované, nevadí že trať nevede tak daleko)

otaznik

Citace od: Colonel32 kdy 12.06.2022, 13:33:16
Mluvil jsem na výstavě v Lysé (Polabské Kostky 2022) s několika lidmi na téma konceptu společného modulového kolejiště ....
Ó, Bohové, on žije! :-O

Marty713

Citace od: otaznik kdy 12.06.2022, 15:14:05Ó, Bohové, on žije! :-O

Já se omlouvám za offtopic, ale... no do háje, plukovníku?! Skoro po 10 letech. >:D :o

peki

Citace od: Marty713 kdy 12.06.2022, 16:30:06
Citace od: otaznik kdy 12.06.2022, 15:14:05Ó, Bohové, on žije! :-O

Já se omlouvám za offtopic, ale... no do háje, plukovníku?! Skoro po 10 letech. >:D :o

Tak s perma banem toho moc neuděláš :) Ale přišel po 10 letech na výstavu, dlouhodobě pomáhá MIHOVI, tak jsme se rozhodli (peki,Igorus,Jindra) pro druhou šanci.

Toť vše, a nyní se může opět na modulové kolejiště :)

hobby

Jsem rád, že Colonel je tu opět - jeden z nemnoha vláčkařů.
Takže Coloneli, zdravím tě a jestli jsi po dobu své ´nepřítomnosti´ něco postavil, tak sem s tím :)

Colonel32

Než začnu podrobněji rozebírat jednotlivé možnosti, chtěl bych upozornit na fundamentální filozofickou otázku:

Co je vlastně lego?

Odpovědí je spousta - např. chemik by vám odpověděl, že Lego je akrylonitrilbutadienstyren. Rodič by vám odpověděl, že Lego je ztělesněním Jin-Jang, protože je ráj je, když si s ním děti hrají a peklo je, když na zapomenutou kostku šlápnou. Investor by vám odpověděl, že Lego jsou dobře uložené peníze, když se k němu nedostanou slunce nebo děti. A účastník pořadu "Nikdo není dokonalý" by odpověděl, že Lego je stavebnice.

Nabízí se ale ještě jeden pohled: Lego je modelaření. Je velmi specifické v tom, že narozdíl od plastových, papírových nebo kovových (pájený leptaný plech) modelů na modeláře neklade nároky na rychlost, přesnost a pečlivost (pokud pominu lepení samolepek*). Nemusíte se bát, že vám zaschne lepidlo dřív, než stačíte díl správně natočit nebo že vám podteče barva někam, kam nemá.

Proč o tom píšu?

Protože opět existují dvě možnosti. Buď se dohodneme na tom, že chceme udělat velké legové kolejiště s tím, že akceptujeme legový svět tak, jak nám ho firma Lego prezentuje a držíme se jejich standardů a plníme "dětský sen", nebo se rozhodnem, že si chceme utvořit svět vlastní, kde lego kostky jsou jen materiál, tak jako blok mramoru pro sochaře. Pokud totiž zvolíme druhou možnost, pak jsou argumenty typu "ale Lego to dělá takhle" naprosto irelevantní - např. ve chvíli, kdy se dostaneme k hádce o tom, jestli se bude zaštěrkovávat a zapražcovávat metodou pražec mezera pražec mezera nebo metodou pražec pražec mezera mezera. 


*
Hádají se chlapi v hospodě, co je to největší stres:
První říká: já jsem pyrotechnik, když přestříhnu blbej drát, tak mi to vybouchne v ruce.
Druhý říká: já jsem chirurg, já když špatně říznu, tak pacienta můžu zabít.
Třetí říká: hele chlapi a už jste někdy lepili samolepky na lego?

Colonel32

Citace od: Colonel32 kdy 12.06.2022, 13:33:16
1) Základem je plán, že na určitou výstavu má být k dispozici určité kolejiště. Udělá se plán kolejiště a ten se realizuje stavbou jednotlivých komponent, často za cenu kompromisu na kvalitě. (Je nutné aby tudy vedly koleje, nevadí že je nestíháme zaštěrkovat)

Tady se obávám, že není příliš věcí, které by mělo smysl předem řešit. Protože očekávám že nastane to, že se naplánuje účast na konkrétní výstavě a objeví se nějaký tahoun, (za současné situace mi přijde nejpravděpodobnější MiHo), který dá k dispozici svoje již hotové věci, a pokud se někdo přidá, prostě naváže na styl, kterým jsou dělané již existující komponenty.

Citace od: Colonel32 kdy 12.06.2022, 13:33:16
2) Základem je standard kvality. Jasně se dohodne, jak má každý modul vypadat, aby k sobě bylo vždycky možné spojit jakékoli dva moduly a hezky to na sebe navazovalo.  Tento standard všichni dodržují a svojí kreativitu promítají pouze do okolí železniční tratě. Při plánování výstavy se řeší, jaké moduly jsou aktuálně k dispozici a jak z nich sestavit co největší a nejzajímavější kolejiště. Tím jak lidé v horizontu let postupně přistavují nové moduly se tato kolejiště postupně rozrůstají. (Je nutné aby koleje byly zaštěrkované, nevadí že trať nevede tak daleko)

Zatímco tady naopak bude spousta prostoru pro diskusi, protože tady stejně budeme všichni začínat od píky.

Přehled jednotlivých věcí, na kterých by bylo potřeba se shodnout:

- jasně definovat rozhranní čela profilů. Viz. Peterům příspěvek z 01.06.2019 na čtvrté stránce tohoto vlákna. Z hlediska toho, jak vysoko nad baseplate má být umístěna kolejnice, a jaký průřez má mít terén, a jak se budou moduly fixovat k sobě. Možnosti jsou od více ekonomické varianty (základem je čistá zelená baseplate a pouze násep s kolejí) po různě propracované (např. na bázi MILS). Čím vyšší modul v základu bude, tím více prostoru stavitel má jít s terénem i do hloubky, ale za cenu zvýšených nákladů na stavbu jednoho modulu

- jasně definovat měřítko, jestli mají být profily dimenzované na 6tistudové vlaky nebo na 8mistudové. Kvůli stavbě budov v pozadí, aby svými rozměry pasovaly k vlakům. A s tím souvisí průjezdný profil - a nezapomínat na to, že průjezdné profily na rovince a v oblouku jsou různé.*

- jasně definovat vizuální vzhled kolejí, z hlediska toho, jak mají být koleje zaštěrkované a zapražcované. Hhlavní spor zřejmě bude o to, jestli se mají dávat široké pražce s širokou mezerou - jednoduché na implementaci, ale poněkud "jednoduché" i vzhledem nebo úzké pražce s úzkou mezerou - modelovější, ale v zatáčkách složité na implementaci. O variantě že koleje zůstanou nezapražcované bych snad radši u takovéhoto projektu ani neovažoval.

- jasně definovat jaké kolejivo bude použité. Budeme trvat na tom, aby všichni používali 9V koleje s kovovou vrstvou nahoře (ať už originál lego nebo FX Bricks) aby bylo vždycky možné po nich nechat jezdit vlak napájený ze sítě? Nebo se spokojíme s tím, že řekneme, že kovové koleje jsou volitelné, ale na výstavách budeme provozovat jen vlaky na dálkové ovládání? Nebo naopak řekneme že pouze plastové, ať máme prostor zakomponovávat 3D tištěné koleje, ale bez vizuálně rušivého efektu že kus trati bude lesklý a kus trati bude matný?

- jasně definovat, jestli vnitřkem modulu mají být vedené nějaké další elektrické kabely, ať už pro přenos nějakých informací, nebo jen elektrické energie (např. pokud by někdo chtěl na modul postavit funkční závory).

- jasně definovat, jestli moduly mají mít dřevěný rám a nožičky až na zem (viz moduly železničních modelářů), nebo jestli se spokojíme s tím, že organizátor výstavy zajistí dostatečný počet stejně vysokých stolů a individuálně by se řešily pouze moduly, které by šly pod úroveň běžného terénu (např. mosty).

Aktuálně mne již nic dalšího nenapadá. Nezapomněl jsem na něco?

Jinak u této varinaty vidím určitý potenciál, že by mohlo jít zapojit i "nevláčkaře". Protože trať bude stačit postavit podle návodu a pak se bude dát dozdobit okolí podle vlastní kreativity. Současně, není to věc, která by nějak spěchala, takže se klidně dá udělat to, že ve chvíli kdy, bude standard po vizuální stránce definován, zohlední se to při plánování příštího LUGBULKu.


* Jednou z nejtradičnejších šotootázek je, proč když je pražský barrandovský železniční most "Most inteligence" dvojkolejný, je na něm položená kolej jen jedna. Slyšel jsem spoustu různých vysvětlení včetně toho, že projektant, který projektoval navazující tunel vzal při projektování průjezdný profil pro rovnou trať a dvě koleje by se tak do tunelu vedle sebe sice vešly, ale vlaky na nich by narážely do sebe a do zdí tunelu. Ale jestli je to pravda nebo jen městská legenda, to netuším.
 

peter

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat rozhranní čela profilů. Viz. Peterům příspěvek z 01.06.2019 na čtvrté stránce tohoto vlákna.

Aby se nemuselo hledat, prolinkuji znovu i sem a níže dám několik svých odpovědí:



Odpovědí z mé strany je začít variantou co nejjednodušší, aby se to vůbec nějak rozjelo. Z mnou nastřelených variant bych proto volil B1.

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat měřítko, jestli mají být profily dimenzované na 6tistudové vlaky nebo na 8mistudové. Kvůli stavbě budov v pozadí, aby svými rozměry pasovaly k vlakům. A s tím souvisí průjezdný profil - a nezapomínat na to, že průjezdné profily na rovince a v oblouku jsou různé.*

Osobně bych volil raději variantu pro 8-mi stud. To jestli po kolejích budou nakonec jezdit nebo ne, je jedno, ale v počátku bych určitě nerad zavíral dveře širší variantě. Později by se to už hodně špatně upravovalo a šestistudům to ničemu nevadí. Co je ale potřeba domluvit, je prostor v obloucích, protože tam to je opravdu zásadní. Zde totiž ani tak nezáleží na šířce, ale na délce jednotlivých vozidel. Vozidlo, ať už lokomotiva nebo vagón dlouhé 32 studů nebo třeba 60 studů budou mít průjezdní profil diametrálně odlišný. Limitem bych proto volil maximální délku středů uložení podvozků, která musí po trati volně projet. Jednoduchý testovací podvozek si tak pak může každý vytvořit a tím svůj model testovat.

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat vizuální vzhled kolejí, z hlediska toho, jak mají být koleje zaštěrkované a zapražcované. Hhlavní spor zřejmě bude o to, jestli se mají dávat široké pražce s širokou mezerou - jednoduché na implementaci, ale poněkud "jednoduché" i vzhledem nebo úzké pražce s úzkou mezerou - modelovější, ale v zatáčkách složité na implementaci. O variantě že koleje zůstanou nezapražcované bych snad radši u takovéhoto projektu ani neovažoval.

A to já bych klidně nezapražcované moduly nevyřazoval. Jde jen o vzhled a na funkci to nemá žádný vliv a minimálně v začátcích to může být velkým limitem pro potencionální účastníky. Myslím si, že osobně mám svoji sbírku docela slušnou, ale např. na zapražcování svého modulu tolik dílů nemám a abych vrazil pár tisíc jen do tohoto, tak to bych asi nešel ...

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat jaké kolejivo bude použité. Budeme trvat na tom, aby všichni používali 9V koleje s kovovou vrstvou nahoře (ať už originál lego nebo FX Bricks) aby bylo vždycky možné po nich nechat jezdit vlak napájený ze sítě? Nebo se spokojíme s tím, že řekneme, že kovové koleje jsou volitelné, ale na výstavách budeme provozovat jen vlaky na dálkové ovládání? Nebo naopak řekneme že pouze plastové, ať máme prostor zakomponovávat 3D tištěné koleje, ale bez vizuálně rušivého efektu že kus trati bude lesklý a kus trati bude matný?

Myslím si, že kovové budou opět velkým limitem a v podstatě krom vzhledu nic moc dalšího nepřinesou. Nikdo, kdo by měl lokomotivu jen s obyčejným vlakovým motorem by stejně po nich jezdit nemohl, jelikož ovládání k tomu nebude uzpůsobené. V dnešní bezdrátové době je lepší mít vlaky napájené z baterií, které si poveze vlak sebou a lokomotivu si pak může řídit každý svojí a jezdit si po kolejišti sám. Toto by následně umožnilo i možnost zapůjčení případným návštěvníkům, kteří by se tak mohli též po kolejišti projet.

Kovové koleje bych ale na druhou stranu úplně nelimitoval, protože po rozebrání pak moduly mohou být součástí vlastních kolejišť třeba doma, nebo jiných výstav, kde se po nich pak vlaky přes trafo mohou pohybovat.

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat, jestli vnitřkem modulu mají být vedené nějaké další elektrické kabely, ať už pro přenos nějakých informací, nebo jen elektrické energie (např. pokud by někdo chtěl na modul postavit funkční závory).

Průchozí el. vedení si myslím v našem měřítku nemá též moc velké opodstatnění a opět to bude do začátku velkou komplikací. Pokud někdo bude chtít mít na svém modulu něco elektrického, je asi jednoduší, když si na to modul sám připraví, než vymýšlet pak další standardy konektrů, kabelových koridorů apod.

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
- jasně definovat, jestli moduly mají mít dřevěný rám a nožičky až na zem (viz moduly železničních modelářů), nebo jestli se spokojíme s tím, že organizátor výstavy zajistí dostatečný počet stejně vysokých stolů a individuálně by se řešily pouze moduly, které by šly pod úroveň běžného terénu (např. mosty).

Toto je hodně zásadní bod. Poslední dvě výstavy toto sice umožňovali, ale nemusít to tak být všude. Navíc většinou se jedná o rovné stoly, tzn. nějaké větší členění tratě je v podstatě vyloučené. Na druhou stranu, ono asi moc obloukových modulů, hlavně v počátku nebude, takže by to nemuselo vadit, každopádně vlastní stolky je další velké komplikace.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

MiHo

Citace od: Colonel32 kdy 12.06.2022, 13:33:16
1) Základem je plán, že na určitou výstavu má být k dispozici určité kolejiště. Udělá se plán kolejiště a ten se realizuje stavbou jednotlivých komponent, často za cenu kompromisu na kvalitě. (Je nutné aby tudy vedly koleje, nevadí že je nestíháme zaštěrkovat)

Výstava: SVĚT KOSTEK OLOMOUC 15-16. 10. 2022 (na žádné jiné výstavě o tak veliké kolejiště není v poslední době zájem)
Vzor: https://www.flickr.com/photos/narrow-gauge/49421696662/
Co mám k dispozici: viz obrazová příloha

Pište co kam kdo chcete připojit, napojit nebo vložit. Vítány jsou jak kolejové části a celky tak i nekolejové, tj. modulární domy, rodinné domky, lesy, pole, louky, parky, hrady, mosty a vše co se hodí do kolejiště. Stoly 80 x 80 cm nebo 160 x 80 cm. Má výška koleje je 2 brick (MILS), ale pokud máte jen baseplate nebo něco mezi tím, tak uděláme přechodové moduly se stoupáním 1 plate na 16 studů, což zvládne každý motor. Koleje plast nebo 9V je jedno. Pojedeme na baterie. Moduly vně před kolej hloubka 16 st. Moduly dovnitř okruhu za koleje hloubka 48 st. nebo 64 st., případně s dalším vnitřním stolem 144 st.  Výška napojení baseplate + 4 plate (MILS) nebo pokud máte jen baseplate tak se může doplnit třeba slope 45 2 x 2. Všechno je možné. Podle toho co nabídnete plán rozšířím a doplním.

fanda

#222
Chlapi, vidím ZŘETELNĚ, že většina z vás (měl bych spíš napsat Z NÁS, protože se to týká i mne), NESTOJÍ NOHAMA NA ZEMI.

1) Pořádná kolejiště (která se nám líbí) dělají setkání klubů ze zemí, kde žije např. 80M+ Němců, 40M+ Poláků, 20M- Holanďanů apod. Kromě Poláků, mají vyšší životní úroveň, než my. V ČR je 10M+ obyvatel (byl jsem na jediné vikendovce v životě teď v Lysé 2022 a nezaregistroval jsem jediného Slováka, příp. se omlouvám).

2) V Plzni 2022 (velká výstava, plánovaná dostatečně dopředu) nebylo ANI JEDNO KOLEJIŠTĚ se současným provozem alespoň 2 vlaků, jestli se nemýlím.

3) Když vidím neustále dokola opakované krásné nápady mnohých z vás v tomto vlákně, tak si nemůžu než nemyslet, že jste toto vlákno nečetli pořádně.

Osobně vidím řešení v ČR cca takové (ovšem děleno 10 nebo 20):
https://www.youtube.com/watch?v=SPTzPEDQkmc

Tzn.:

A) Co největší poloměry oblouků
B) Co nejméně pravoúhlých půdorysů
C) Zaštěrkování je krásné, ale ne povinné
D) Průjezdný profil pro 8-mi studové parní lok. (ve výšce parních válců jsou ještě širší)
E) Pustit k tomu návštěvníky (jinak to finančně neutáhneme a nepodpoří nás TLG)
F) Moduly tvořené pouze stolem (nebo vyztuženou deskou, zavěšenou mezi 2 stoly) pokryté pouze kolejí jsou nežádoucí, ale povolené
G) Žádoucí je reálný provoz vlaků, tj. jízda odněkud někam (nevadí za koncovým nádražím ještě smyčka, třeba 40R)
H) Všechny zde provozované vlaky by měly být schopné projet všechny koleje od TLG a výše (s odejmutými přestavovacími pákami výhybek). Výjimky jsou povolené (např. v Praze nemohou všechny tramvaje projíždět všechna místa bez omezení)
atd.

Nejhorší je, že v ČR dáme dohromady, řekněme 10 relevantních vlakařů a ti mají 11 zcela nekompatibilních názorů. :-(


MiHo

OK
S čím tedy Fando přijedeš do Olomouce?

fanda

Citace od: MiHo kdy 14.06.2022, 19:18:30
OK
S čím tedy Fando přijedeš do Olomouce?

Buď s ničím nebo s tím, co je na obrázku (7x3 m), kde dole mohou být napojeni moduláři vlevo nebo vpravo. Na opačné straně by mohla být smyčka, která nám ale ztíží obíhání :-(

Přední-spodní 2 koleje mohu udělat i kovové (spodní varianta), nebo plastové a nebo si moduláři uříznou kovové výhybky (horní varianta = hezčí /nechci řezat své kovové výhybky - spíš je prodám/).

Je to prakticky to samé, co jsme měli v Lysé 2022, jen jsem u diváků přidal 2 koleje, a navíc 2 odstavné koleje a propojovací kolej-vlečku pod mostem - ta tvoří smyčku-triangl na otáčení mašin ;-)

Ale řikám na rovinu, stárnu jak sviňa, syna to nebaví, vnuk je ještě mladej a nikdo nekupuje židle, takže realitu vidim až přiští rok.

hobby

Pánové, proč si myslíte, že kolejové tratě musí mít ortogonální (pravoúhlé) schéma a nutíte se do něj? Nemusí. Dokonce je lepší proložit kolejiště šikmými tahy, pochopitelně co umožní samotné koleje. Sám jsem navrhoval několik kolejišť, naposled pro Lipno. Nikde jsem nepoužil ortogonální koncept, ale založil jsem ho na kosoúhlém principu. Což je samozřejmě složitější - vůči terénu, silnicím, stavbám, to je jasné, ale je to pestřejší, zajímavější a věrohodnější.
To je jen má připomínka a nebudu dál do toho kecat, protože už nemám vůli se angažovat.
Jinak obdivuji Miho tvoje trvající anžovanost a odhodlání. Spočítal bys, kolikrát jsi to své kolejiště postavil, rozebral a tak pořád dokola? Obdivuhodné. 8)

MiHo

#226
Citace od: hobby kdy 15.06.2022, 09:55:43
Pánové, proč si myslíte, že kolejové tratě musí mít ortogonální (pravoúhlé) schéma a nutíte se do něj?
Nemyslím si to. Vím, že by bylo krásné, kdyby se linulo krajinou a i bych to chtěl. Ale je to technicky prostě mnohonásobně jednoduší dělat to ortogonální, nikde mi kolej nepřečuhuje z modulu. Mám tramvajovou trať, která je jen trošku mimo ortogonalitu. Koleje posunuté o 7 studů, čouhaly z modulů. Bylo těžké to zabalit, sestavit a na místě zaštěrkovat. Tak jsem si před poslední výstavou nařezal sedmistudovou a devítistudovou basepale, ale na výstavě mi to prostě nevyšlo podle výkresů. 8 studů někde chybělo a dodnes jsem nedohledal, kde vlastně byla chyba. Nemám na stavbu tolik času jako na Lipně. Během max. 10 hodin stavby (mnohdy méně) to musí být postavené a provozně funkční.

Citace od: hobby kdy 15.06.2022, 09:55:43
Spočítal bys, kolikrát jsi to své kolejiště postavil, rozebral a tak pořád dokola?
Ny výstavách to bylo to přesně 28x
2013 Boskovice, Brno, Trutnov; 2014 Boskovice, Brno, Pečky, Ostroměř, Model Hobby Praha;
2015 Boskovice, Brno, Kladno, Kidfest Praha, Trutnov; 2016 Nové Butovice;
2017 Brick Republic Praha, Brno, Olomouc, Trutnov; 2018 Ostrava, Kroměříž, Olomouc, Brno;
2019 Ostrava, Plzeň, Jaroměř, Skærbæk, Olomouc; 2021 Trutnov

fanda


Colonel32

colonel32.rajce.idnes.cz/Regionovy..._Regionovy_uplne_vsude.../

Pro inspiraci posílám odkaz na svojí fotogalerii "Regionovy". Ačkoli hlavním motivem bylo naházet všechny fotky Regionov, které jsem někde nafotil, do jednoho alba, myslím že to současně může sloužit jako inspirace k debatě o zaštěrkování kolejí. Tím že jsou totiž Regionovy foceny v různých místech, máte vedle sebe spoustu různých pohledů na to, jak vysoké může (nebo taky nemusí) být štěrkové lože v porovnání s okolním terénem.

Colonel32

Citace od: fanda kdy 14.06.2022, 18:19:24
Nejhorší je, že v ČR dáme dohromady, řekněme 10 relevantních vlakařů a ti mají 11 zcela nekompatibilních názorů. :-(

No, moje zkušenost je, že nejhorší je fňukat, jak je všechno úplně v háji a jak se nic nedaří. Protože to spolehlivě odrazuje spoustu potenciálních spolupracovníků.

Colonel32

Citace od: Colonel32 kdy 14.06.2022, 00:06:17
Aktuálně mne již nic dalšího nenapadá. Nezapomněl jsem na něco?

Jasně že jsem na něco zapomněl...

- dohodnout se, jestli chceme primárně modelovat nějaké konkrétní časové období a tomu přizpůsobit provedení příslušenství (přejezdy, semafory) a budov, které budou stát okolo, nebo to tak nějak zplácáme a já sice budu prskat, že se věžák míjí s orchestrionem, ale děti budou nadšené.   

- dohodnout se, prostředí kterého státu se snažíme ztvárnit. Očekávám implicitní "Česko", ale pojďme se ujistit. Protože pořád je možné, že kdybychom udělali divoký západ, tak to třeba zaujme více lidí  ;D 

poMOCník

Já už jsem to tu asi někde navrhoval, ale teď je to zrovna ještě víc aktuální. Na rozlehlém kolejišti podle mě není to nejpracnější položit koleje (a i třeba zaštěrkovat), ale vymyslet a postavit krajinu, budovy atd., kde budou vlaky projíždět. Jelikož aby kolejiště mělo vůbec smysl, musí se jezdit od někud někam a ne mít jen 3 baseplate vedle sebe.

No a teď tu máme parádní společný projekt(y) jako ZOO, která už je hotová a je neskutečně dlouhá, když se moduly naskládají vedle sebe. Kdyby se před to dal modul s kolejemi a na zastávkách by se to propojilo se ZOO, máme hned základ a zároveň společný projekt. Další moduly by se podle mě daly vymyslet i do navazujícího modulárního města.

Tím pádem odpovídám i na návrh, že by se jednalo o divoký západ nebo jinou obskurní lokalitu/epochu. Podle mě tolik modulů z nějakého konkrétního místa/času aby to dávalo smysl provozovat, dohromady nedáme.

Colonel32

#232
V příloze posílám návrh kolejistě.

Je to takový minimalistický základ, jakási první meta, ke které by podle mne mělo smysl se snažit směřovat.

Kolejiště by vedlo z bodu A do bodu B (dvě koncová nádraží, každá min. dvě koleje), dimenzované pro provoz 4 motorových vozů:

Vozy č.1 a č.2 začínají na nádraží A, vozy č.3 a č.4 začínají na nádraží B. Vozy 1 a 3 vyjedou, potkají se a vyhnou na nádraží C, pokračují do cílových stanic, 1 dojede do B, 3 dojede do A. Nyní vyjedou vozy 2 a 4 a udělají totéž.

Vozy je možné nechat ovládat návštěvníky (asi pod dozorem staršího AFOLa). Ve stanicích klidně někdo další může dělat přednostu a přepínat výhybky (a pouštět staniční hlášení z repráků)

Součástí modelu jsou dva estetické prvky:

D - tunel. Myslím, že stačí dva hezky zpracované tunelové portály, ale že skála nemusí být souvislá, klidně do ní může být vidět, uvnitř "tunelu" zatáčka s velkým poloměrem (nějaké 3D tištěné koleje nebo fandovy slepované?), neřešil bych pražce, štěrk nic, nechal kolej holou... pokud by byl někdo hyperaktivní, spíš bych navrhoval přistavět skálu tak, aby byl tunel zakrytý.   

E - most. Všechny ostatní moduly by byly dimenzovány na výšku dostupných stolů, jen most by se zapustil do díry mezi stoly a vyžadoval nějakou technologii, jak by byl aretován na potřebnou výšku. Na nákresu je železný příhradový most, ale klidně může být něco hodně hustého, třeba vysoký kamenný viadukt a lá Žampach.

a technická poznámka k nádraží C, myslím že by bylo vhodné, aby modul byl naplánován tak, aby šel rozdělit po červených čárách, aby bylo možné nádraží do budoucna jednoduše prodlužovat. Klidně bych do začátku začal krátkým nádražím.


K provozu na kolejišti:

Už to bylo výše zmíněno, ale podrobněji. Navrhuju do začátku neřešit jak vlaky otáčet a prostě použít motorové vozy, které vypadají realisticky a dávají smysl, a přitom můžou jezdit z A do B a zpátky bez jakýchkoli problémů, prostě se na ovladači nastaví opačný směr a jede se.

Z českých luhů a hájů se nám navíc nabízí spousta možností, co by se dalo nakombinovat:

M131.1
M152.0
M262.0
M240.0

(všechna tato vozidla by se na trati klidně mohla reálně potkat)

a nebo se dá ozvláštnit staršími vozy:

M120.2
M130.1
M120.4
M273.0
M274.0
M275.0
a kdyby někdo chtěl být fakt hustě krutopřísnej stavitel, tak M221.1  >:D

(všechna tato vozidla by se na trati klidně mohla reálně potkat)

Kdybychom tohle zvládli postavit, klidně v režimu "malého Lugbulku" (jestli správně chápu garantovat že modely nebudou po dvou let rozebrané a budou pravidelně jezdit po výstavách), tak si myslím, že by to byl ideální začátek.

Colonel32


otaznik


Colonel32

Pokud jde o debatu o pražcích, tak se můžeme podívat do historie firmy Lego.

Prvním evolučním krokem byly modro-bílé koleje, kde vždy jeden bílý pražec plate 2x8 k sobě spojoval dvoje modré koleje.

Druhý krok byla změna na šedé koleje. Změnil se systém uchycení kolejnic (unikátní způsb nacvakávání místo klasických studů), byl přidán prostřední pražec mezi koleje, změnila se barva na více realistickou. (Změnily se i vlaky, byly velikostí přizpůsobeny na nově vzniklé minifigy)

Třetí je přechod na 9V (viz i články v příspěvku výše). Hlavní změna je dramatické zefektivnění práce s kolejemi. To co dříve člověk musel řešit pomocí pěti (potažmo šesti) dílky, které bylo potřeba správně umístit do sebe, měl najednou vyřešené jediným kouskem kolejnice. Přibyly další pražce, ačkoli jejich rozměr (plate 2x8) zůstává zachován. Mění se ale funkce, protože pražec přestává sloužit ke spojení dvou kusů kolejnic vedle sebe. Zásadní otázka: bylo by hippoteticky možné, aby v této době lego přišlo s kolejnicemi, kde by pražec byl o rozměru 1x8, pro lepší realističnost?

Asi by bylo zajímavá se zeptat Torbena, jestli vůbec, a případně jak do hloubky se touto myšlenkou zabývali, ale reálně by to s sebou neslo hodně zásadní problémy:
- na kolejnici u sudé délce by na jednom konci byl pražec a na druhém konci byla mezera. Spojování by tedy muselo být řešeno jinak než skrz očka v krajní polovině pražce. Ještě větším problémem by ale byly zatáčky, které by na sebe navazovaly jen jedním směrem a pokud by člověk chtěl vytvořit esíčko, buď by potřeboval aby se vyráběly dva typy zatáček (levé a pravé) a nebo by mezi ně musel umístit mezikus liché délky.






Colonel32

Na druhou stranu, když byl vydán krokodýl, který byl navržen i s možností využití jako vitrínový set, dostal pod sebe i kus kolejí... A ve chvíli, kdy Lego řešilo nikoli hratelnost systému jako celku, ale jen vizuální dojem, nebyl absolutně žádný problém udělat pražce 1x8.

otaznik

Citace od: Colonel32 kdy 26.06.2022, 13:58:41
Zásadní otázka: bylo by hippoteticky možné, aby v této době lego přišlo s kolejnicemi, kde by pražec byl o rozměru 1x8, pro lepší realističnost?
Technologicky by určitě šel na polovinu rozdělit i plate 1x8. Tedy by se koleje daly spojovat podobně jako teď. Ale udělá to TLC? S pravděpodobností hraničicí s jistotou tvrdím, že ne. A důvodů pro to si jistě najdou poměrně dost (a já je naprosto chápu, i když by se mi pražce 1x8 líbily).

Colonel32

#238
Citace od: otaznik kdy 26.06.2022, 15:23:54
Technologicky by určitě šel na polovinu rozdělit i plate 1x8. Tedy by se koleje daly spojovat podobně jako teď. Ale udělá to TLC? S pravděpodobností hraničicí s jistotou tvrdím, že ne. A důvodů pro to si jistě najdou poměrně dost (a já je naprosto chápu, i když by se mi pražce 1x8 líbily).

Naprosto souhlasím. Šance, že by se složitě měnilo něco, co funguje na věc, která bude fungovat trochu hůře a o trochu lépe vypadat, navíc s problémy spojenými se zpětnou kompatibilitou, je tak mizivá, že o tom pochybuju i v případě, kdyby jim vyhořela továrna a přišli o všechny formy.

Ale uvádím to jako argument, proč bych v rámci společného projektu preferoval systém pražec mezera pražec mezera. Na rovinkách je to úplně zadarmo (akorát budeme muset dohodnout defaultní orientaci modulů), v zatáčkách je to složitější, ale klidně ať lidi kteří mají se zatáčkami problém dělají jen rovné úseky. Současně si myslím, že když budeme používat alternativní kolejivo s většími poloměry, tak by zaštěrkovávání zatáček mohlo být jednodušší. (Ale jistý si tím nejsem, muselo by se to ověřit)


Na druhou stranu, ohledně použitých kolejnic, možná by přecejen bylo lepší, kdybychom defaultně používali 9V koleje (orginál rovinky + FX zatáčky) s argumentem, že pokud to bude postavené na 9V kolejích, vždycky bude možné to spojit do oválu a automatizovat provoz - v závislosti na místě, kde se bude vystavovat. Pokud řekneme ať si každý použije jaké koleje chce, tak moduly s plastovými kolejemi budou odkázané na bateriový provoz a to znamená i konstantní obsluhu. Navíc, pokud plán bude udělat kolejiště né co největší, ale co nejvíc propracované, tak ta spotřeba kolejí zas nebude tak vysoká. Dokonce si asi dokážu představit i variantu, že pokud by se někdo chtěl zúčastnit, ale 9V rovinky by považoval za zásadní morální problém, že bych byl ochotný svoje dlouhodobě zapůjčit. Nakonec, nějakých 50 až 100 rovinek měl MiHo půjčených skoro deset let a nezaznamenal jsem, že by mi nějak extra chyběly.

Což mne teda rovnou vede k další a hodně zásadní otázce:

Kdo by byl ochotný se na projektu hippoteticky podílet (žádné deadliny do kdy musí co stát nebo jezdit, prostě obecně)

a případně, jestli

z možností jak to nastavit jako projekt, má s něčím zásadní morální problém a je ochoten se na projektu podílet pouze v případě, že:
- budeme modelovat současnost a ne 60. léta
- budeme dělat pouze šestistudové vlaky
- nebudeme ho nutit do kovových kolejí
atd...


Jediné co jsem zatím zaznamenal byl Peter, kterému vadí myšlenka poviného zaštěrkování a zapražcování.

šipka

Citace od: Colonel32 kdy 27.06.2022, 21:07:11
Citace od: otaznik kdy 26.06.2022, 15:23:54
.


Což mne teda rovnou vede k další a hodně zásadní otázce:

Kdo by byl ochotný se na projektu hippoteticky podílet (žádné deadliny do kdy musí co stát nebo jezdit, prostě obecně)

a případně, jestli

z možností jak to nastavit jako projekt, má s něčím zásadní morální problém a je ochoten se na projektu podílet pouze v případě, že:
- budeme modelovat současnost a ne 60. léta
- budeme dělat pouze šestistudové vlaky
- nebudeme ho nutit do kovových kolejí
atd...

Rád se přidám k plukovníkovi :) Nemám problém, v podstatě s ničím. Stačí jasné zadání.