Styl stavby dle jednotlivéLego řady

Založil Raistlin M, 21.01.2013, 17:15:50

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Raistlin M

Původně jsem měl v úmyslu to nadhodit jen ve svém Space Police threadu, ale uvědomil jsem si, že to může být problematika obecná.
Já jsem si při stavbě SP I speciálu uvědomil, že to, co stavím je oproti oficiálním Space Police I setům velmi robustní. Obecně je otázka, zda pouze dodržení barev, potisklých dílů a minifigurek je stavba nějaké řady, nebo už téma v podstatě nové. Když procházím galerie k některým řadám hlavně na Brickshelfu, tak většina lidí čapne spoustu dílků a vyrábí reálnější stavby. Málo kdy to vypadá dobře a to téma řady, jako by se z toho vytratilo.

Snad je dost srozumitelné, na co se ptám. Jste raději zastánci typových staveb, jak je Lego dělalo? Tím myslím i při stavbě nějakého konkrétního tématu dodržet striktně i techniky té řady? Je sice pravda, že techniky podléhají hledisku určité úspory dílků, ale spousta hlavně těch starších setů při té úspornosti stále obsahovala dostatek dílků, byly to sety dost pevné, vypadaly dobře a byly hratelné.

Možná dostanu i odpověď na své dilema, jak vlastně technicky pojmout stavbu Space Police I světa. Tato otázka je samozřejmě irelevantní při stavbě nějakých obecných MOC.  :)

Futurion

A není to zbytečně omezující? Sem tam ulítnout a vzít materiál odjinud nemusí být ke škodě. Tenkrát nebylo takových možností jako dnes. Já bych určitě rád viděl něco i lehce odlišného, než diktuje originál.

blindmelon

#2
Tomu, co si zmínil, rozumím velice dobře.  Cítím to naprosto stejně a i proto jsem měl určité výhrady k tomu zmíněnému Mega Core Magnetizeru (více ve vlákně od znouzecnost). To je ovšem jen vrcholek ledovce, je to důvod, proč se mi nelíbí ani mnoho jiných staveb i od pilných uživatelů kostek. Nerad bych, aby to bylo chápáno jako nějaká nabubřelá kritika. Originální stavby, v duchu toho, co píšeš, měly v sobě takovou lehkost a se současnými technikami SNOT nebo s původní technikou, ale přemrštěnou zásobou dílků se této nedaří většině stavitelů dosáhnout.

Jestli mohu přidat nějaké osobní doporučení, odpovídajcí výše zmíněnému, pak si přeji, aby si se snažil dodržet střídmý vzhled a hmotu originálních setů v daném tématu, tedy v tvém případě SP I. Možná i tím mohou být tvé stavby zajímavější a jiné od těch, které vytváří většina. Nemyslím, že by si se nutně musel držet stavebních technik v té době typických, spíše jde o vzhled výsledného modelu. Držím ti palce.
Hezký den, Blindmelon

Raistlin M

Citace od: blindmelon kdy 21.01.2013, 17:50:06
Tomu, co si zmínil, rozumím velice dobře.  Cítím to naprosto stejně a i proto jsem měl určité výhrady k tomu zmíněnému Mega Core Magnetizeru (více ve vlákně od znouzecnost). To je ovšem jen vrcholek ledovce, je to důvod, proč se mi nelíbí ani mnoho jiných staveb i od pilných uživatelů kostek. Nerad bych, aby to bylo chápáno jako nějaká nabubřelá kritika. Originální stavby, v duchu toho, co píšeš, měly v sobě takovou lehkost a se současnými technikami SNOT nebo s původní technikou, ale přemrštěnou zásobou dílků se této nedaří většině stavitelů dosáhnout.

Jestli mohu přidat nějaké osobní doporučení, odpovídajcí výše zmíněnému, pak si přeji, aby si se snažil dodržet střídmý vzhled a hmotu originálních setů v daném tématu, tedy v tvém případě SP I. Možná i tím mohou být tvé stavby zajímavější a jiné od těch, které vytváří většina. Nemyslím, že by si se nutně musel držet stavebních technik v té době typických, spíše jde o vzhled výsledného modelu. Držím ti palce.

On ten střídmý styl SP I má jednu slabinu. Náročnost na originální díly. Tím myslím, že udělat třeba chodbu větší stíhačky z Tr-Red a Blue panelů, aby to bylo ve stylu a zároveň lehké, je vcelku drahá sranda. Stejně tak modrá train okna s červenými skly. Těch dílů je víc. Navíc u větších strojů už trochu klesá hratelnost. Když se na to podívám, tak slabinou SP I byl závěs zbraní. Když vezmu Mission Commander do ruky, většinou spadne nějaký kanón. Na podložce je to skvěle hratelné. sice se to nerozpadá jak spousta SW, co jsem měl v ruce, ale malinko opadává.

Citace od: Futurion kdy 21.01.2013, 17:45:00
A není to zbytečně omezující? Sem tam ulítnout a vzít materiál odjinud nemusí být ke škodě. Tenkrát nebylo takových možností jako dnes. Já bych určitě rád viděl něco i lehce odlišného, než diktuje originál.

Je otázkou, jestli to, že je teď tolik možností není stavbě na škodu. To je ale věc názoru. Leccos dnes nemusíš stavět, ale rovnou to nacvakneš. Nejvíc mi to asi vadí u Techniků. Tam se za poslední léta nadělala spousta dílů, které bylo dřív třeba nějak nahradit. Velké panely, závěsy kol etc. To si můžu u Pecky koupit model a nemusím se trápit s Legem. Kde je smysl variabilní stavebnice? Zatím to ale samozřjemě není žádná hrůza. Jen se bojím, kam to dojde.

blindmelon

Citace od: Raistlin M kdy 21.01.2013, 18:34:16
On ten střídmý styl SP I má jednu slabinu. Náročnost na originální díly. Tím myslím, že udělat třeba chodbu větší stíhačky z Tr-Red a Blue panelů, aby to bylo ve stylu a zároveň lehké, je vcelku drahá sranda. Stejně tak modrá train okna s červenými skly. Těch dílů je víc. Navíc u větších strojů už trochu klesá hratelnost. Když se na to podívám, tak slabinou SP I byl závěs zbraní. Když vezmu Mission Commander do ruky, většinou spadne nějaký kanón. Na podložce je to skvěle hratelné. sice se to nerozpadá jak spousta SW, co jsem měl v ruce, ale malinko opadává.

Je otázkou, jestli to, že je teď tolik možností není stavbě na škodu. To je ale věc názoru. Leccos dnes nemusíš stavět, ale rovnou to nacvakneš. Nejvíc mi to asi vadí u Techniků. Tam se za poslední léta nadělala spousta dílů, které bylo dřív třeba nějak nahradit. Velké panely, závěsy kol etc. To si můžu u Pecky koupit model a nemusím se trápit s Legem. Kde je smysl variabilní stavebnice? Zatím to ale samozřjemě není žádná hrůza. Jen se bojím, kam to dojde.
To je samozřejmě věc druhá, podle mě však toto je plus mínus obdobné i u jiných space témat. Myslím, že stíhačka by asi neměla mít chodbu a že kdyby nějakou loď s dlouhou "chodbou" udělalo Lego jako oficiální model, tak by tam toho prosklení taky nebylo tolik. Podle mě, není třeba aby si využíval jen typické díly, samozřejmě u transparentních se tomu nevyhneš, ale vše ostatní, tedy černá modrá, tam to jde. Chce to zachovávat poměr obou barev, a třeba trysky pokud byly černé, dělat černé.

Z SP I nemám nic, ale SP II mám Galactic Mediator a jeho slabina je trochu jiná, je to bohužel součást konstrukce. Jednotlivé díly lodi jsou spojeny u paluby dírou a pinem a u stropu, který je odklopný, je spoj zajištěn zacvaknutím na dva study sousedního dílu. Problém je, že poklop má pant ze starého střešního hinge a ten je po určitém čase a opotřebení namáhán a vytahován hmotností lodi.

Pokud jde o Technic, tam s tebou nesouhlasím, resp. je to důsledek přechodu na studless a bez panelů by si mnoho tvarů nedocílil, nebo docílil s obtížemi a za cenu velkého nárůstu hmotnosti, což není žádoucí z hlediska hmotnosti modelu ani distribuce: A ve většině případů by to na pohled asi stálo za starou bačkoru.
Hezký den, Blindmelon

Systematik

Já si myslím, že robustnost není až tak na škodu, ono i k tomu je LEGO, mít víc setů a ze tří udělat jednu věc...
viz třeba 6741 Blacktron Super Vehicle nebo 6862 Secret Space Voyager.
Taky si vezmi, že M:Troni měli jenom vozidla/plavidla a žádnou základnu - i když třeba základny Ice Planet / Blacktron II /... jsou spíš výzkumný stanice než klasická základna jako v Classic space a když už základnu, tak tam musí bejt někde postele na spaní
a sálek s počítačema a spíž s barelama jídla a garáž/-e a vysílací věž...

blindmelon

#6
Citace od: Systematik kdy 22.01.2013, 00:06:09
Já si myslím, že robustnost není až tak na škodu, ono i k tomu je LEGO, mít víc setů a ze tří udělat jednu věc...
viz třeba 6741 Blacktron Super Vehicle nebo 6862 Secret Space Voyager.
Taky si vezmi, že M:Troni měli jenom vozidla/plavidla a žádnou základnu - i když třeba základny Ice Planet / Blacktron II /... jsou spíš výzkumný stanice než klasická základna jako v Classic space a když už základnu, tak tam musí bejt někde postele na spaní
a sálek s počítačema a spíž s barelama jídla a garáž/-e a vysílací věž...

Ano, v tom je právě to, v čem se liší pohledy na věc. Mě se ty nové základny, stavěné jako, že téma xy nelíbí, protože se snaží být realistické, s uzavřenými prostory. Lego space a tahle oblíbená témata bývalo daleko od reality a v tom možná spočívalo to jeho kouzlo. Také proto, nosili nauti pořád skafandry - defacto byli stále v otevřeném vesmíru, i na základnách. Už od dob classic space. M:Troni nemají základnu, protože se Lego snažilo je udělat zas jinak, zase mají největší vozidlo. SP II také nemají základnu. B II a Spyrius zas nemají vyloženě velkou loď. To co dále zmiňuješ je další věcí, co dělalo starší space témata krásné - spíše objevování, zkoumání, než bojové základny. To je taky jeden z důvodů, proč mě míjí SW (myšleno celý franchise).
Hezký den, Blindmelon

Systematik

Citace od: blindmelon kdy 22.01.2013, 00:19:45
...spíše objevování, zkoumání, než bojové základny...
Oblíbený typ stavby před dark age bývalo velký průzkumný (geo- bio- ... ) vozidlo na čtyřech   ;)

Raistlin M

Citace od: blindmelon kdy 21.01.2013, 23:28:30
Pokud jde o Technic, tam s tebou nesouhlasím, resp. je to důsledek přechodu na studless a bez panelů by si mnoho tvarů nedocílil, nebo docílil s obtížemi a za cenu velkého nárůstu hmotnosti, což není žádoucí z hlediska hmotnosti modelu ani distribuce: A ve většině případů by to na pohled asi stálo za starou bačkoru.
Však netvrdím, že je to teď za nějakou hranicí, ale spěje to k ní. Můžeš ale podobným způsobem jako u panelu argumentovat i u dílů používaných v City. Tam už máš kompletní podvozky. Nebo v Juniorized máš celý návěs v kuse, když třeba v setu 6357 je vidět, že to jde i bez toho. A argument o těžké dosažitelnosti máš na světě. Ono to v tom starém setu není zase tak úplně krásné a ten tvar, co v Juniorized bez toho špatně dosáhneš. Pokud chceš dělat věrné modely bez velkého omezení technického řešení, tak buď začni do Lega rovnou řezat a vrtat (a lepit), nebo dělej modelářství a budeš mít polovinu problémů. Samozřejmě chápu tlak na specifické díly a taky, že Technic je přeci jen "realnější" téma. Není to kritika TLC, ale spíš subjektivní pohled.

blindmelon

Citace od: Raistlin M kdy 22.01.2013, 07:58:38
Však netvrdím, že je to teď za nějakou hranicí, ale spěje to k ní. Můžeš ale podobným způsobem jako u panelu argumentovat i u dílů používaných v City. Tam už máš kompletní podvozky. Nebo v Juniorized máš celý návěs v kuse, když třeba v setu 6357 je vidět, že to jde i bez toho. A argument o těžké dosažitelnosti máš na světě. Ono to v tom starém setu není zase tak úplně krásné a ten tvar, co v Juniorized bez toho špatně dosáhneš. Pokud chceš dělat věrné modely bez velkého omezení technického řešení, tak buď začni do Lega rovnou řezat a vrtat (a lepit), nebo dělej modelářství a budeš mít polovinu problémů. Samozřejmě chápu tlak na specifické díly a taky, že Technic je přeci jen "realnější" téma. Není to kritika TLC, ale spíš subjektivní pohled.

V City to problém částečně je, a netvrdím, že to bez toho nejde. Pokud jde třeba o návěs, jedná se zjednodušení, kde se používá již stávající Trains díl. Modely bez omezení z Lega z principu dělat nejdou, to je jasné. Já to vnímám, že zatím je to v únosné míře, že stavěcí budovy jsou v Creatoru a že City se snaží držet přiměřeně akční, aby to chtěli děti. Těm je asi jedno, jestli je návěs z jednoho nebo deseti dílů. Problém bude i v tom, že při současných tolerancích, by se to mohlo "sypat", případně by se to vzdouvalo nahoru. U malých autíček je zase podvozek v celku dobrý v tom, že mohou být nižší. BTW. po tom setu co si linkoval jsem jako kluk strašně moc toužil, docela bych uvítal remake v těchto barvách.
Hezký den, Blindmelon

Raistlin M

Citace od: blindmelon kdy 22.01.2013, 13:27:38. BTW. po tom setu co si linkoval jsem jako kluk strašně moc toužil, docela bych uvítal remake v těchto barvách.
Já jsem si ho před pár dny dokompletoval a postavil. Mám k němu ještě jeden návod, tak když ho udělám podruhé, vzpomenu si na Tebe.