(Vlastní) Kostra auta

Založil gamberro, 19.01.2009, 23:23:08

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

gamberro

Postavil jsem dálkově ovládané auto, resp. jeho kostru (zatím kašlu na vzhled).

Pohon: 2 PF XL motory, spojeny diferenciálem. Pohání zadní nápravu přes druhý diferenciál. Převod 3:1 - do rychla. Auto jde pohánět buď jedním nebo oběma motory, na čemž je závislá i rychlost. Bohužel se při pohonu jedním motorem tento někdy protáčí do druhého (viz dále).

Zatáčení: 1 PF M motor, vrací se do středové polohy pomocí dvou pružin (tvrdé, z 8297 odd-roadu).

Kola: Z 8297 Off-roadu.

Plusy:
- Pevná konstrukce, neroutí se, nepřeskakují žádné převody (= omezujícím faktorem je výkon motorů).
- Zatáčení s vracením do středové polohy - podobné řešení jsem ještě nikde neviděl (za pomoci pružin). Funguje dobře a rychle.

Minusy:
- M motor je během zatáčení ve stallu. Nevím, jak moc mu to škodí či neškodí.
- Při pohonu jedním motorem se tento při rozjíždění částečně protáčí do druhého.
- Během jízdy (pohánění kol, ať už jedním či dvěma motory) nemá M motor dostatečnou sílu pro plné zatočení. Při zatáčení poklesne i celkový výkon XL motorů. Nevím, čím to je - omezením BB? Pomohlo by zapojit dva BB? (Tím by ale dost vzrostla váha.) Možná, že mám také slabé baterky.

Motory jsou zapojeny následovně: Na první receiver 1 XL a 1 M motor,  na druhý 1 XL motor.

Díky za jakékoliv rady ohledně nedostatečného výkonu při současném pohonu a zatáčení.

Fotky i video jsou dělané pomocí mobilu, bohužel u sebe nemám foťák. V případě zájmu doplním lepší fotky.

Video na youtube:

Auto "na suchu"
http://www.youtube.com/watch?v=bPpA8bmGVaU

Auto v akci (vtipné video:)
http://www.youtube.com/watch?v=-YHAhF8f7hA

Detail zatáčení s vracením do středové polohy
http://www.youtube.com/watch?v=7myBdauBvSw

EDIT:
Nedostatečný výkon byl daný špatnými baterkami. S novými jsem právě zlomil kolečko v diferenciálu :/

EDIT2:
Všechny problémy byly kvůli blbým baterkám! Nyní auto jezdí rychle a zatáčí dobře. škoda, že nemůžu natočit pěkné video. Ale opravdu mě to překvapilo. Diferenciály už jsou v pořádku. Doufám, že kolečka nebudou praskat dál. Pokusím se natočit video v nejbližsí době. Na hladké podlaze auto jezdí smykem (což mě vzhledem k jeho váze - skoro kilo - opravdu překvapuje).

EDIT3:
Doplnil jsem video a fotky - detail mechanismu zatáčení. Při zatočení (= otočení osy) se vždy jedna pružina stlačí - zarazí o tenký žlutý liftarm. Pružiny nejsou uchyceny pevně, to umožňuje druhé pružině (nestlačené) oddálit se od žlutého liftarmu. Princip je snad dobře vidět na videu (i když na něm mechanismus nefunguje zrovna nejlíp kvůli absenci zpevnění okolo). Motor je na osu napojen přes 1:2 převod do pomala, přetlačuje pružinu a je během zatáčení ve stallu. Pokud by někdo věděl, jak napravit tento nedostatek (trochu se o motor bojím), dejte vědět. Clutch je na to moc slabá.


jakpet

#1
vypadá to celkem pěkně, na nováčka supr :P

Shmade

#2
Ahoj, super vstup na fórum. Podvozek se mi líbí a jsem rád i za řešení pohonu přes diferenciál, které jsem zde na fóru viděl naposledy u mého speciálu na Lego Technic Truck Trial.  :) http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=3159128
Tohle řešení sebou ale krom výhod nese i nevýhody což si už zjistil (prasklá kolečka v diferenciálu taky znám) Jinak ti to jezdí fakt pěkně.

Jak jsem koukal na video, tak si říkám, že by si mohl být důstojným soupeřem a rád bych tě tímto pozval na závody které organizuju. Kdyby si měl zájem, rád tě uvidím i s nějakým tvým strojem na startovním roštu. :)

Se kdyžtak podívej do následujících dvou témat, tam se dozvíš vše potřebné, pokud je teda už neznáš...

Lego Technic Indoor Racing
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=19327.0

Lego Technic Rally
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=21308.0


                      Zatím se měj a snad se někdy potkáme na závodech, máš potenciál!!! :)


eNTy

Vypadá to moc pěkně. Můžeš poslat nějakou detailnější fotku toho vracení zatáčení na střed. Nějak si ty pružiny v akci nedokážu představit.

gamberro

#4
jakpet:
Jsem nováček tady na fóru, ale ne ve stavění lega >:D

Shmade:
Diferenciál jsem po třech prasklých bevelech vypustil. Teď jsou oba motory spojené přímo. Snad jim to nijak neškodí, nepozoroval jsem, že by měly nějak znatelně odlišné otáčky.

Díky za pozvání do soutěže, rád se zúčastním, když budu moct. Zvlášť ta Rally se mi dost líbí.

xtepn01:
Doplnil jsem popis zatáčení.

eNTy

#5
Díky za fotky, zajímavá konstrukce, líbí se mi. Nemáš problém, že by se kola nachtěla vracet na střed pro příliš velké tření, například při stání na místě? Pokud ne teď, když to zatížíš kabinou? Co samotný střed, drží pevně kola když zatáčecí motor nezabírá? Nemají kola tendenci se lehce "viklat" do stran při přejíždění překážek?
Co se stallovaných motorů týče, nemusíš se IMHO bát. Všechny PF prvky mají zabudovanou tepelnou ochranu, BB, receiver i motory. Maximálně motor přestane zabírat a vypne se dokud nevychladne. M motor nemá takovou sílu a tak se bude zahřívat docela pomalu, nic moc nehrozí.

Ještě k bevelům v diferenciálu, zkus místo nových 12ti zubů, použít ty starší 14ti zuby (ty jdou jen do diferenciálu). Nevypadá to, ale vydrží mnohem víc. Tímto děkuji peterovi, který mne na to navedl a já dnes do diffu nic než 14ti zub nedávám.

gamberro

#6
xtepn01:
Pružiny mají velkou sílu a vrací kola na střed celkem spolehlivě, i při stání na místě. Ale jinak kola se samozřejmě viklají a na větší překážky to dělané není, střed moc velký tlak nevydrží.

14ti zuby někde doma mám, zkusím. Dík za radu.

peter

Citace od: xtepn01 kdy 20.01.2009, 15:23:22Ještě k bevelům v diferenciálu, zkus místo nových 12ti zubů, použít ty starší 14ti zuby (ty jdou jen do diferenciálu). Nevypadá to, ale vydrží mnohem víc. Tímto děkuji peterovi, který mne na to navedl a já dnes do diffu nic než 14ti zub nedávám.
Citace od: gamberro kdy 20.01.2009, 16:22:2714ti zuby někde doma mám, zkusím. Dík za radu.

Jsem rád, že jsem pomohl. :D
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.