8295 Teleskopický manipulační stroj

Založil TomKQT, 26.12.2008, 15:59:00

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

TomKQT

Tento set jsem obdržel na Vánoce a myslím, že je dostatečně zajímavý (ať již z pozitivního nebo negativního hlediska) na malou recenzi.


Balení

Klasická Technic krabice poměrně velkých rozměrů, přesto se mi zdá, že není tak prázdná jako u jiných setů. Sáčků je celkem 16, z čehož v jednom je pouze samostatně balený Linear Actuator. Čtyři velká kola jsou vložena volně, stejně jako návod a samolepky. Je to sice ohraná písnička, ale volné vložení návodů musím znovu okomentovat výrazně negativně, protože 3. sešit jsem dostal s dost pomuchlanou přední stranou.


Speciální (nové) dílky

Samozřejmě v setu není nic unikátního, co jste již neměli šanci vidět jinde. Dostanete ale jeden Linear Actuator včetně dvou typů speciálních uchycovacích konzolí (61905, 61904), z čehož jedna je použita v alternativním modelu a jen proto je přiložena (děkujeme). Z nových dílů roku 2008 je to pak 1x2 Liftarm s jednou dírou pro pin a jednou pro osu - těch je zde celý tucet a jsou hojně využívány namísto kdysi tak časté kombinace dvou 1x2 Thin Liftarmů, které se špatně rozebírají. Samozřejmostí je nově zavedené barevné kódování dílků (modré dlouhé piny, barevná ozubená kola), což mi osobně nevadí.


Stavba

Jedná se o typický příklad studless konstrukce, narozdíl od některých jiných větších Technic setů si tady klasických Lego kostek nebo starých Technic dílků neužijete skoro vůbec. Stavba mi zabrala kolem 5 hodin, ale bylo to s častými přestávkami, takže čistý čas říct nedokážu. Rozhodně stavba nepatří mezi ty jednodušší, opět - hlavně z počátku - vůbec netušíte, k čemu vlastně právě stavěný blok bude použit a hlavně je potřeba dávat dobrý pozor na chyby. Já například v jednom kroku přehlédl šipky znázorňující zacvaknutí pinů a tak jsem na konci stavby našel volné liftarmy.
Stavba je zábavná a to hlavně proto, že nejde o striktně symetrický model a tak se bloky jen zřídka opakují.


Vzhled

Pro mě nikdy Technic o vzhledu nebyl, takže jen stručně a pro úplnost. Jak model vypadá stejně všichni víte. Jedná se o model skutečného stroje, který u nás moc šancí vidět nemáte (já osobně ho tedy viděl v provozu pouze v amerických televizních pořadech). Dle mého názoru vypadá model hodně dobře a hned je jasné, co má představovat (pokud ovšem znáte reálnou předlohu). Nechybí obligátní kabina řidiče a různé doplňky jako blatníky, světla a podobně. I velikost modelu vzbuzuje respekt.


Funkce

Nikoliv vzhled, ale funkce dělají Technic tím čím má být. Takže jdeme na to:

Zatáčení:
Pozitivní překvapení - nejedná se o klasické "šablonovité" Technic zatáčení s ozubeným hřebenem, namísto toho jde o systém táhel a pák, čímž je dokonce dosaženo mírného Ackermannova principu (vnitřní kolo se natáčí více než vnější). Konstrukce je zajímavá i z toho hlediska, že zatáčí všechna 4 kola a řídící kolečko (HOG) je vyvedeno nad kabinu řidiče - tudíž hodně bokem.
Přesto je pro mě funkce zatáčení docela zklamáním:
1. Je potřeba hodně velké síly, což je dáno kombinací několika faktorů - tíha modelu, zatáčení všech kol najednou, složitý pákový mechanismus kombinovaný s "knob" koly a hlavně špatné zpřevodování. Na hladkém povrchu to ještě jde, ale jinak je zatáčení možné jen během jízdy a ještě má člověk pocit, že maják ukroutí.
2. Mechanismus má vůle a to díky zmíněnému velkému odporu a malému převodu způsobuje, že přední a zadní nápravy nezatáčí stejně.
3. Táhlo převádějící pohyb z prostoru na levé straně modelu (kabina řidiče) do středu je umístěno pod podvozkem a naprosto tak ruší jakékoliv off-road vlastnosti modelu (bez něj by byla světlá výška o cca 2 délkové jednotky větší).

Stabilizátory:
Stabilizační nohy jsou dvě, v přední části. Překvapila jejich jednoduchá konstrukce a to spíše v negativním slova smyslu, čekal jsem vyvedení ovládání spíše do zadní části. Nohy se spouštějí naklápením výfuku (nebo chcete-li komínu), což je poměrně vtipné, ale zároveň i hloupé, záleží na úhlu pohledu. Opět je potřeba poměrně dost síly, v cestě stojí několik pinů s třením. Stabilizátory dle očekávání nezvednou předek modelu, jenže ony vlastně díky své pružné konstrukci nemají v modelu praktický efekt žádný. Takže jen pro efekt a dosažení věrnosti originálu.
Ještě poznámka - několikrát se mi povysunul béžový axle pin mechanismu, který je namáhán při spouštění stabilizátorů částečně i v osovém směru.

Rameno - zdvih a výsun:
Zdvih i výsun jsou vyvedeny na jedno ozubené kolo do zadní části modelu, aby šly obě funkce motorizovat pomocí jediného motoru.
Je proto pochopitelně použita klasická mechanická spojka, jejíž ovládání je vyvedeno pákou do kabiny řidiče. Za ovládání spojky dávám velké plus, páka je velká, výborně přístupná a přesto nenarušuje vzhled modelu. Přepínání jde velmi snadno a vyřešeny jsou i mechanické dorazy, takže nehrozí, že byste táhlo spojky "vyhodili" z unašeče.
Nevím, zda šlo o záměr nebo je to jen vedlejší efekt, ale převody výsuvu teleskopu jsou v jednom místě vyvedeny "ven" z modelu do zadní části modelu (nad hlavním ručním ovládacím ozubeným kolem), takže při ručním řízení (bez PF motoru) je možno obě hlavní funke ramene ovládat bez nutnosti přepínat spojku - tu stačí ponechat v poloze pro ovládání zdvihu.
Výsun teleskopu je řešen klasicky pomocí dlouhé řady ozubených hřebenů na které je kroutící moment vyveden soustavou kuželových soukolí. Díky tření je mechanismus částečně samosvorný, takže teleskop se sám nemá tendenci zasouvat (pokud ho ale zatlačíte rukou, pochopitelně se zasune, úplně samosvorný není). Pohyb jde poměrně zlehka a přesto relativně rychle.
Náklon (zdvih) ramene využívá pohybový šroub (linear actuator), na který je pohyb z ručního ozubeného kolečka přiveden přes uchvacující soustavu převodů - jedná se celkem o 7 ozubených soukolí plus spojka a plus pohybový šroub. Pohyb je hodně pomalý, je potřeba hodně točit a i přesto je zároveň potřeba vynaložit hodně síly, obzvláště v dolních polohách.

Rameno obsahuje ještě jednu funkci - možnost regulace náklonu lyžin nesoucích náklad. Tento pohyb se ovládá přímo v daném místě na konci teleskopického ramene, což není příliš pohodlné a díly malému zpřevodování ani efektní. Jiné řešení si ale moc představit nedokážu a přenést tento pohyb až do základny stroje by bylo, troufám si říct, nemožné.


Motorizace pomocí setu 8293

Model je připravený na snadnou a nenásilnou motorizaci pomocí uvedeného PF motor boxu.
Celý postup je vidět na videu na webu Lego.com, které je názornější než slovní popis, přesto stručně:
Jak jsem řekl, model je na motorizaci připraven, ze zadní části se odstraní celý kompaktní blok ozubení a nahradí se motorem, který je tak perfektně schován. Drobně se modifikují i převody v zadní části, pro ruční řízení zde byl převod do rychla, pro motor naopak (logicky) do pomala. Pro výsuv teleskopu se nahradí jedno 24zubové kolo jeho prokluzovou verzí, aby motor model v krajních polohách neroztrhal. V pravé části modelu se místo čistě vizuálního prvku symbolizujícího kryt spalovacího motoru umístní pohodlně battery box. Z motor boxu jsou využita i světla.
Motorizovaná verze je výrazně příjemnější na hraní a zábavnost setu se výrazně zvyšuje.
Osobně tuto modulárnost dvou letošních setů hodnotím velmi kladně a smekám klobouk!


Závěrečné hodnocení

Vynikající set na dílky, zábavný set na stavbu, poměrně pěkný model na pohled. S hratelností je to díky několika chybičkám trochu horší, motorizace však dojem zlepšuje (neodstraní chyby protože motorizovány jsou jiné funkce, ale celkový dojem se zlepší).


EDIT: Pro motorizovaný model v akci si prohlédněte již zmíněné video obsahující i celý postup motorizace:
http://powerfunctions.lego.com/en-GB/Movies/M4.aspx
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

TomB

Tak jsi mě předběhl, sem chtěl zrovna napsat recenzi na 8295 ;).
Jinak ještě doplnění do recenze:
Ohledně zatáčení, zadní kola zatáčí trochu víc, a tak se s tím lépe řídí.

Myslím že kdybych set něměl, recenze mě velmi usvědčí ke koupi :D ;) :).
A s motorizací máš pravdu-set 8293 velice zvýší hratelnost.

Díky za recenzi.
Složení mých příspěvků:
54% sarkasmu, 13% rozumování, 3% nepravdivých informací a 30% destilovaného trolismu!

Jindroush

Fajn recenze. Jeden podobný stroj se pohybuje v JZD (nebo jak se tomu dneska říká) ve vedlejší dědině. Zatím jsem teda nezjistil, jak tomu říkaj.
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Colonel32

Nj, takhle ma vypadat spravna recenze. $5

TomKQT

#4
Citace od: TomB kdy 26.12.2008, 18:09:37
Ohledně zatáčení, zadní kola zatáčí trochu víc, a tak se s tím lépe řídí.
To musí být jen mylný dojem způsobený tím problémem, který jsem popsal (velké vůle -> různě velký úhel otočení náprav). Konstrukce náprav i převody od HOG kola jsou pro obě nápravy stejné, takže to není záměr, aby zadní náprava zatáčela více než přední.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

MwK

For TomKQT:
Naozaj kvalitná recenzia.Ďakujem... ;)
(BOL) Som STAR WARS maňiak a zberateľ !!! >:D
Asi som už poriadny AFOL ... prežívam dark age ...

TomKQT

Zapomněl jsem zmínit alternativní model - bohužel ale dle současného trendu je na něj návod pouze ke stažení na internetu a stavění podle monitoru mě moc neláká. Možná kdybych měl notebook tak by to bylo OK.
Takže to bude asi poprvé, co nesložím okamžitě po rozebrání primárního modelu i ten alternativní.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

eNTy

Tenhle set teď Sparkys nabízí za 1300,- taže neváhejte ani vteřinu.

Tynian

Perfektní recenze, díky :-)

A díky moc xtepn01 za tip, už mám objednáno :-) Jinak slevy tam jsou neskutečný, tahač za 1999, já zírám :-)

TomKQT

#9
Alternativní model


Nakonec jsem si přecejenom půjčil notebook a alternativní model postavil. Je to také nějaký druh těžkého manipulačního stroje, pro mě kompletně neznámý. Něco jako nízkozdvižný vozík (nebo spíše vůz) ale s lyžinami umožňujicími uchopení přenášeného tělesa i shora. Prostě obrovské kleštičky na kostovaný cukr namontované vpředu na velkém vozidle  ;D

Stavba

Některé prvky jsou stejné jako u primárního modelu - velké části podvozku (obě nápravy), blatníky. Stavba je kratší a jednodušší, je zde bohužel i více opakujících se částí, protože model je stranově souměrný a přední a zadní nápravy jsou téměř totožné.
Návod je rozdělen do 4 pdf souborů (u primárního modelu byly 3 sešity včetně postupu motorizace) a nevím proč, ale je tak nějak více rozvláčný, v papírovém návodu by často podle mě byly tři kroky spojeny do jednoho.

Vzhled

Model vypadá velmi dobře, v jistých ohledech i lépe než primární. Hodně mu dodává zpracování motorového prostoru v zadní části, které je na studless konstrukci kupodivu hodně uzavřené.

Funkce

Systém zatáčení je velmi podobný jako u primárního modelu, nápravy jsou konstrukčně řešeny úplně stejně. Takže i zde zatáčí přední i zadní kola shodně. Jsou zde ale rozdíly a to - kupodivu - k lepšímu.
HOG není umístěn nad kabinou řidiče ale za ní. Je přesně v ose stroje, takže odpadla nutnost převádět pohyb pomocí páky, kterou jsem u primárního modelu kritizoval kvůli zmešení světlé výšky. Převod na nápravy je tak i jednodušší a klade menší odpor. Nejlepší ale je ten fakt, že je zde vložen převod 24:8 (do pomala) a díky tomu všemu (plus nižší hmotnost modelu) je zatáčení výrazně snažší a je možno poměrně snadno zatáčet i kola stojícího modelu na nerovném podkladu (koberec).
Co však z negativních vlastností zůstává je rozdílné zatáčení přední a zadní nápravy díky vůlím a pružnosti převodů. Toto je zde ještě zdůrazněno umístěním HOG do zadní části modelu nad zadní nápravu; přenos na tuto nápravu je bezprostřední, zatímco do přední nápravy vede 14 délkových jednotek osy (torzně značně pružné osy...) a dvě dvojice knob-wheel soukolí navíc (z hlediska vůlí ne zrovna nejlepší převod...). Výsledek? Zadní náprava reaguje okamžitě a spolehlivě, přední náprava pozdě a málo.

Manipulační zařízení obsahuje funkci svírání kleští, což je řešeno podobně jako naklápění lyžin u primárního modelu, tedy otáčením kolečkem přímo v daném místě, čímž se dává do pohybu šnek umístěný na téže ose a do něj zabírající 8zubé kolo otáčející horní polovinou kleští. Mechanismus už ani nemohl být jednodušší a je to spíše z nouze cnost. Při pohybu dolů je obtížné dosáhnout plynulého pohybu, kleště mají tendenci poskakovat díky statickému tření ve šnekovém soukolí. Navíc mám pocit jako bych se trefoval do vlastní frekvence kleští a vibrace se tím násobí.

Zajímavější funkcí je zvedání kleští. Zde je využit linear actuator a jeho druhá uchycovací konzole. Actuator je uložen pevně (vodorovně), takže přívod kroutícího momentu je velmi snadný. Zvedání kleští je dosaženo pomocí soustavy pák. Tato funkce funguje i vypadá velmi dobře. Jedinou připomínku mám k uchycení actuatoru, které není až tak pevné a kleště jsou díky tomu velmi volné ve směru vzhůru, což za normálních okolností nevadí (akorát nesmíte kleště tlačit rukama nahoru a nesmíte se pokoušet spuštěním kleští úplně dolů docílit zvednutí předku vozidla).

Poslední funkcí je zdvih kabiny řidiče. Návod jsem předem nestudoval a tak o této funkci nevěděl. Když jsem stavěl spojku, myslel jsem, že oproti původnímu očekávání budou mít kleště dva nezávislé pohyby. Později začalo být zřejmé, že pohybovat se bude kabina a musím přiznat, že jsem byl překvapen a pobaven  ;D
Zdvih kabiny není ale plynulý, kabina nedrží v žádné jiné polože než úplně nahoře a úplně dole. V horní poloze je kabina chytře (tzn. jednoduše) zajištěna, takže dolů nepadá. Jakmile ale ovládacím kolečkem trochu otočíte ve směru "dolů", po překonání rovnovážné polohy kabina prostě spadne a nic s tím neuděláte. Chudák řidič  8)

Jak jsem zmínil - ve vozidle je použita klasická spojka a oba posledně zmíněné pohyby (zdvih kleští a zdvih kabiny) jsou řízeny stejným kolečkem v zadní části, vždy dle aktuální zařazené polohy spojky ovládané pákou na boku.

Možnost motorizace?

Na rozdíl od primárního modelu není u tohoto uveden návod na motorizaci a model na ní není ani připraven. V zadní části přímo v ose ovládacího kolečka je dostatek místa na vložení motoru a motor lze dokonce i pouze přidáním dvou pinů přichytit, battery box ale není kam umístit bez větších úprav. Motor by navíc mohl ovládat pouze funkci zvedání kleští, protože zdvih kabiny potřebuje hodně síly a pouze cca 1/4 otáčky osy, což by pro motorizaci vyžadovalo značné dodatečné zpřevodování.



Omlouvám se že zatím nejsou fotografie, ale nemám už k dispozici vynikající bratrův foťák a s tím mým budou fotky mizerné i ve dne, natož teď v noci. Takže zítra aspoň něco.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

Bořek Stavitel

Chtěl bych se zeptat,když dám motorizaci u primárního modelu jestli tam nebudou nějaké součástky trpět?
Mě osobně hlavní model s motorizací moc nelíbí,protože jdou moc vidět dráty a box na baterie

TomKQT

Slíbené fotografie alternativního modelu.

První: kabina dole, rameno max. nahoře, kleště ve střední poloze, kola max. vytočena
Druhá: kabina dole, rameno dole, kleště sevřeny (ne na doraz)
Třetí: pohled z druhé strany, kabina nahoře, kleště max. rozevřeny
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

TomKQT

Až teď mi došlo, že jsem už vlastně ten alternativní model viděl i u nás (byť v trochu jiném provedení samozřejmě). Používá se přece v lese na manipulaci s kmeny pokácených stromů  :P
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

MwK

K už dobrej recenzii pribudla aj ďalšia dobrá na alternatívny model... :)
Znovu ďakujem... ;)

Mimochodom dnes som sa v Rakúsku na ten set díval,ale mne to ajtak nedalo,zase som musel zobrať to "blbé" SW... :-\
(BOL) Som STAR WARS maňiak a zberateľ !!! >:D
Asi som už poriadny AFOL ... prežívam dark age ...