POWER FUNCTIONS

Založil Anatyt, 21.12.2008, 22:08:16

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Anatyt

Zalozil som tento thread, lebo PF zacina byt dost rozsirene a myslim, ze si zasluzi svoju kategoriu.

A hned na uvod mam otazku - ako dlho vydrzia baterky napriklad v buldozeri? Ako dlho alkalicke a ako dlho nabijacie? Pripadne ktore baterky pouzit, ked clovek nechce kazdu chvilu menit baterky?
Vdaka.

TomB

Mno, podle toho jako máš kapacitu, jak jezdíš, co používáš víc, atd...
Složení mých příspěvků:
54% sarkasmu, 13% rozumování, 3% nepravdivých informací a 30% destilovaného trolismu!

peter

Používám jen a pouze nabíjecí a to již několik let a nikdy bych už neměnil zpět.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

eNTy

V žádném případě ne alkalické. Jedině nabíjecí NiMH. Pokud máš obavu ze samovybíjení, doporučuji novou generaci Elope, která drží náboj několim měsíců. Je to vykoupeno menší kapacitou (2100mAh oproti běžným 2800mAh), ale i tak je to mnohem víc, než jednorázovky.
Nemluvě o vybíjecím proudu, pokud bys například jezdil LTIR s dvěma buggy motory  ;) tak ty alkalické vytečou.
Jo a kup si pořádnou nabíječku, ne ty šílené laciné "rychlonabíječky". Baterky pak vydrží roky.

TomB

To já používám nabíjecí jak kdy.
Pro takové to domácí ježdění mám nabíjecí, ale např. na LTIR jsem měl Jednorázovky, z důvodu většího napětí(9v místo 7,6v :-\ :'().
A taky se chystám na příští ročník LTTT(jestli bude(což doufám že ano)) a tam budou jen nabíjecí(na rychlosti tam nezáleží, a taky budu mít větší kapacitu(ta TATRA 6x6 je na to >:D))
Složení mých příspěvků:
54% sarkasmu, 13% rozumování, 3% nepravdivých informací a 30% destilovaného trolismu!

Anatyt

Citace od: xtepn01 kdy 22.12.2008, 09:55:43
V žádném případě ne alkalické. Jedině nabíjecí NiMH. Pokud máš obavu ze samovybíjení, doporučuji novou generaci Elope, která drží náboj několim měsíců. Je to vykoupeno menší kapacitou (2100mAh oproti běžným 2800mAh), ale i tak je to mnohem víc, než jednorázovky.
Nemluvě o vybíjecím proudu, pokud bys například jezdil LTIR s dvěma buggy motory  ;) tak ty alkalické vytečou.
Jo a kup si pořádnou nabíječku, ne ty šílené laciné "rychlonabíječky". Baterky pak vydrží roky.

Preto sa pytam, lebo som si na Vianoce kupil buldozer a rozhodujem sa, ake baterky k tomu kupit. Inak s tou novou generaciu mam dobru skusenost - mam vo fotaku baterky Panasonic INFINIUM a fakt sa nevybijaju, ked su aj dlhsie nepouzivane. Myslim, ze uz aj Varta robi taketo nejake a urcite aj Duracell. Otazka je, ako dlho vydrzi "behat" buldozer s tymito bateriami? Ci sa to da nejak na hodiny "provozu" ratat, alebo skor minuty...

eNTy

Panasonic, Varta, Duracell apod. nekupovat. Etalonem třídy je Sanyo. Ke koupi v každém modelářském obchodě.

Tynian

Citace od: xtepn01 kdy 22.12.2008, 12:10:38
Panasonic, Varta, Duracell apod. nekupovat. Etalonem třídy je Sanyo. Ke koupi v každém modelářském obchodě.

Vidíš, to je zajímavý, podle mejch zkušeností jsou klasický nabíjecí NiMH Sanyo jedny z nejhorších a vydržej nejmíň :-) No možná jsem natrefil na špatnou řadu, mám jich jen dvanáct ... Naopak teď jsem přešel na Varta ready2go (ty bez samovybíjení a přednabitý) a jsou naprosto neskutečný, vydržej fantasticky... toť moje zkušenost ... jinak dneska rozhodně novej typ článků bez samovybíjení, ty starý bych si už nekoupil ani omylem, nedá se to srovnat ...

stenky

Mam jednu otazocku.

Ma battery box pre PF daku inu funkciu ako uskladnenie 6xAA baterii a prapinanie/vypinanie polarity?

Lebo napadla ma taka kacirska myslianka napajat PF z 8.4v 1800mAh modelarskeho aku packu na TAMYA konektore. Priamo naletovat TAMYA konektor na PF kablik lenze ten ma 4 zily a asi niesu 4 len tak pre nic za nic...
Resp naletujem TAMYA konektor do battery boxu a potom budem mat prazdnu obrovsku plastovu krabicu z ktorej bude samotny akupack trcat von.

Totiz rozmyslam ze si kupim 6xAA nabijacie ale 7.2V a 9V je rozdiel oproti alkalickym tam proste ta siedma 1.2V baterka chybat asi bude (kazdy volt sa hodi na napajanie 2x XL a 2x L motorov z 8275 :) )

Alebo ine navrhy ako nacpat +1 AA baterku do batery boxu? :)
Dakujem

mph1

Citace od: xtepn01 kdy 22.12.2008, 09:55:43
V žádném případě ne alkalické. Jedině nabíjecí NiMH

No a my používáme nabíjecí alkalické, tzv. RAM. Má to 1.5 V, mizivé samovybíjení, kapacita "jen" 1500, ale v buldozeru jsem je ještě nedobíjel.

eNTy

Na LTTT jsem to já a peter řešili například takto.
Pak už klasický PF conversion a připojit reciever.

stenky

cize ako tak pozeram tak BB nema inu funkciu ako uskladnit 6 bateriek....

a este mala otazocka, ze ako prepojit 4 zilovy kabel od PF na 2 zilovy do baterkoveho 7 clanku? Nac to ma vlastne 4 zily?

stacilo by to tvoje riesenie napojit na jeden konverzny kabel PF <-> 9V system?

peter

Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

eNTy

Citace od: stenky kdy 28.01.2009, 19:23:00
cize ako tak pozeram tak BB nema inu funkciu ako uskladnit 6 bateriek....

V tomhle článku mám fotku toho pidi-tišťáku v PF BB. Je tam akorát ta zelená LEDka s předřadným odporem a pak termistor pro proudovou ochranu.

Citace od: stenky kdy 28.01.2009, 19:23:00
a este mala otazocka, ze ako prepojit 4 zilovy kabel od PF na 2 zilovy do baterkoveho 7 clanku? Nac to ma vlastne 4 zily?

PF systém se od klasického 9V liší tím, že umožňuje i "přenos dat". Kabel tedy kromě klasické země a +9V obsahuje dvě signální žíly C1 a C2 . Například motory se točí podle C1 a C2 (které nastavuje receiver dle přijatých IR instrukcí) ale světla jedou normálně z té 9V dvojice.

martin

Všimli jste si toho, že pokud míříte na reciver vysílačkou, držíte páčku a pustíte ji, tak se motor během vteřiny zastaví, zatímco pokud ji držíte a schováte vysílačku třeba za záda, tam páčku pustíte, tak se motor točí ještě tak 2,5 vteřiny?

Osobně mi to dost vadí, především, když auto vyjede z dosahu, do něčeho nabourá, tak se ještě dvě vteřiny zbytečně protáčejí motory...

MeNadruhou

řekl bych že tam to bude dáno konstrukcí. zřejmě když páčku uvolníš, tak ještě odešle "stop" signál, kdežto když ji schováš "stop" signál není, ale receiver čeká na další data nebo na stop, a řekl bych ,že tam má asi vteřinu na to, aby když ztratí signál, jej opět chytil, a pokud ne tak motor zastaví.
ale je to jen doměnka
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou

MeNadruhou

Mám otázku, má již někdo nějaký nápad jak použít "proporcionalitu" ( i když jen v sedmi stupních) u pf recieveru?

dostal jsem se do situace, že by se mi velice hodila pro rozjezd. upravil jsem city truck 8285 na obyčejný tahač, sundáním ramene a "podnosu"  a zabudoval jsem jeden xl motor do chasi, ale nenadimenzoval jsem jiný převod, připojil jsem motor rovnou na hřídel vedoucí od diferenciálu k 6V motoru. bohužel při rozjezdu  u toho auta trpí velice moc  pravouhlý převod. při jízdě je to ok, kdybych ale neměl v plánu k tomu dostavět návěs dlouhej metr, tak by mi to ani nevadilo.

pokud někdo něco ví, napište to sem
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou

martin

Ta doměnka se ztrátou signálu je dobrá, nenapadlo mě to... je to vlastně jasný, jen mi to nedošlo. :)

vasek

Citace od: MeNadruhou kdy 09.03.2009, 15:06:29
Mám otázku, má již někdo nějaký nápad jak použít "proporcionalitu" ( i když jen v sedmi stupních) u pf recieveru?
No, já mám podobný problém a řešil jsem to lepším zpřevodováním. Nejsem si totiž jistý, jak bude fungovat nový "sedmistupňový proporcionální ovladač" i když se na něj moc těším.  Čekat od něj že bude fungovat jako převodovka, tj. při malých otáčkách bude mít vyšší kroutící moment než při vyšších je podle mne nereálné.
Pokud ho již někdo má, budu také rád za informace jak funguje.

eNTy

Elektromotory nemají kroutící moment závislý na napětí. Proporcionální řízení změnou napětí ovládá jen otáčky motoru. Dá se říct, že kroutící moment se nemění a je na otáčkách  nezávislý. Kroutící moment je určen proudem - a tedy tím, kolik snese samotný motor, vodiče, baterka, apod.
Zjednodušeně se dá říct, že převodovka u motoru nemá smysl, stačí jedno pevné zpřevodování, které vhodně převede rychlé otáčky elektromotru na výstup. Převodovka kde se mění převodové poměry je pro elektromotor (až na vyjímky) nesmyslná.

vasek

Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 20:06:53
Zjednodušeně se dá říct, že převodovka u motoru nemá smysl, stačí jedno pevné zpřevodování, které vhodně převede rychlé otáčky elektromotru na výstup.
- ono to zpřevodování je právě ta převodovka (s konstantním převodovým poměrem)
Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 20:06:53
Převodovka kde se mění převodové poměry je pro elektromotor (až na vyjímky) nesmyslná.
- myslíte asi vícerychlostní převodovky
Konkrétně v případě o kterém je tady řeč si nemyslím, že taková dvourychlostní převodovka je k ničemu. V případě potřeby rozjet samotný tahač stačí menší kroutící moment a může jezdit rychleji. Když zapřahne návěs, musí být kroutící moment větší (jiné zpřevodování) - pomalejší jízda.
Rozhodně si nemyslím, že vícerychlostní převodovky jsou u lega nesmyslné, pokud mne o tom někdo přesvědčí tak strčím technika do krabice a končím, protože stavba převodovek je to co mne na legu nejvíce baví !!  8)

eNTy

Funkce převodovky je dvojí:
1) regulace rychlosti. U elektromotorů není potřeba, rychlost se řídí buď napětím nebo přes PWM.
2) kroutící moment. U elektromotoru nezávislý na otáčkách, jeho maximum je prostě maximální proud, který elektromotor (a celý elektrický systém) snese. Pokud lze motor zpřevodovat dolů tak, aby kroutící moment stačil pro požadovaný výkon a zároveň nabízel dostatečnou rychlost při plných maximálních otáčkách, tak převodovka opravdu nemá smysl. Reálná auta s elektromotorem také žádnou nemají.
Pokud použiješ silnější motor (buggy nebo PF XL) nebo dva, tak to stačí pro libovolné "rozumné" LEGO vozidlo. To nemění nic na tom, že stavba převodovek je zábavná, taky rád stavím. Jejich praktický efekt je ale IMHO nulový - osobně si myslím, že dokonce záporný.

jakpet

Citace od: vasek kdy 10.03.2009, 21:45:59
Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 20:06:53
Zjednodušeně se dá říct, že převodovka u motoru nemá smysl, stačí jedno pevné zpřevodování, které vhodně převede rychlé otáčky elektromotru na výstup.
- ono to zpřevodování je právě ta převodovka (s konstantním převodovým poměrem)
Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 20:06:53
Převodovka kde se mění převodové poměry je pro elektromotor (až na vyjímky) nesmyslná.
- myslíte asi vícerychlostní převodovky
Konkrétně v případě o kterém je tady řeč si nemyslím, že taková dvourychlostní převodovka je k ničemu. V případě potřeby rozjet samotný tahač stačí menší kroutící moment a může jezdit rychleji. Když zapřahne návěs, musí být kroutící moment větší (jiné zpřevodování) - pomalejší jízda.
Rozhodně si nemyslím, že vícerychlostní převodovky jsou u lega nesmyslné, pokud mne o tom někdo přesvědčí tak strčím technika do krabice a končím, protože stavba převodovek je to co mne na legu nejvíce baví !!  8)
Teď bych nerad naštval nějakého zapáleného závodníka či stavitele aut, ale pochopil jsem pár předchozích příspěvků tak, že v Technicu jde pouze o autíčka a krom o maximální účelnost, většina mých staveb z technicu je: napodobeniny všech možných strojů, různé mechanizmy, designové stavby, či autíčka jen tak pro pobavení a něco v závodním stylu zabírá jen malou část. Taky bych nerad urazil společnost Lego, nebo kohokoliv jiného, ale neni trochu iluziorní stavět vše možné na maximální výkon, když Lego je jen hračka? Moje zkušenost zní: z Lega se dá postavit pěkné autíčko na IR ovládání, ale bez ložisek a to hlavní: pohánění šesti nechutně těžkými tužkovými bateriemi.
Jestli jsem někoho urazil či naštval, omlouvám se.

MeNadruhou

Mě šlo o to že ten motor má naopak moc velkej záběrovej moment. nemám ani problém s výkonem, ale s tím že auto má velkou setrvačnou hmotu, a než se ta hmota uvede v pohyb tak chudáci kolečka přeskakují (o dva zuby). Takže jsem si myslel že by bylo možné rozjíždět auto nejdřív "napomalo" a pak na plné otáčky.
a ještě jedna věc, nevíte někdo jak napojit provozu schopně xl motor na comand centr?
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou

Papiňák

Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 20:06:53
Elektromotory nemají kroutící moment závislý na napětí. Proporcionální řízení změnou napětí ovládá jen otáčky motoru. Dá se říct, že kroutící moment se nemění a je na otáčkách  nezávislý. Kroutící moment je určen proudem - a tedy tím, kolik snese samotný motor, vodiče, baterka, apod.
Zjednodušeně se dá říct, že převodovka u motoru nemá smysl, stačí jedno pevné zpřevodování, které vhodně převede rychlé otáčky elektromotru na výstup. Převodovka kde se mění převodové poměry je pro elektromotor (až na vyjímky) nesmyslná.

Citace od: xtepn01 kdy 10.03.2009, 22:25:13
...
2) kroutící moment. U elektromotoru nezávislý na otáčkách, jeho maximum je prostě maximální proud, který elektromotor (a celý elektrický systém) snese.

Stejnosměrné elektromotory mají kroutící moment závislý na napětí (při nižším napětí klesne i proud a kroutící moment) i na otáčkách(při vyšších otáčkách  se zvětšuje frekvence na cívkách motoru a celkový odpor motoru. Kvůli tomu klesá proud a kroutící moment motoru). Převodovka je nesmyslná pro auta, která jezdí ve stejných podmínkách a se stejným zatížením. V jiných autech, (např. offroady a kamiony) se převodovka v některých případech může hodit.

MeNadruhou

je k dispozici ovladač 8879. kdo o něm něco ví tak at píše do trains, je tam založeno tema "Ovladač 8879..."
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou

jakpet

Zdravim kostkaře, mám problém s PF remote control:
Běžně mi elektronika funguje, ale občas se stane, že vysílač vysílá bezdůvodně na jednom kanálu signál o otáčení motoru. Svítí při tom zelená kontrolka na ovladači a samo to nepřestane, pouze když páčkou párkrát pohnu do několika poloh. Máte s takovýmto problémem někdo zušenosti? případně, co  bych s tim, měl podle vás dělat? předem děkuju za všechny rady.

stenky

skus to rozobrat ci sa tam daco nezasekava.

mne ked nefungoval PF vysielac (hned od vyroby, z novej krabice) tak som to rozobral a pozrel sa ci tam daco neni odpojene alebo inac vadne. nakoniec som vyplnil formular na stranke lego.com a bez kecov a otazok lego poslalo novy. iked trvalo im to mesiac a stalo ma to 3 formulare
1.)request replacement
2.)question (som sa pytal kde je problem ze mi to nechodi)
3.)complaint (ze su smradlavi a neschopni)

ale po kroku 3. mi poslali nahradu :D

ak ti blbne a nechce sa ti v tom rypat tak na lego.com vypln reklamacny formular a dostanes novy, len si pockas :)

jakpet

Moc díky, něco s tim zkusim, ale já ho nemam ze setu ale od Honzy D., takže nevim, jestli to taky tak plati, ale stejně děkuju!

MeNadruhou

Citace od: stenky kdy 14.05.2009, 23:50:12

3.)complaint (ze su smradlavi a neschopni)


Hele, já si jim stěžoval že mi do krabice zabalili jiný kola než jsou na obalu, a baba mi psala že je to v pořádku ale že mi pro jistotu posílá druhý. více v http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=21562.0
ale smradlavi a neschopní, to bych neřekl.

A když už se v tom bude někdo rypat, udělejte fotky
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou