Parní lokomotivy do konce 40.let

Založil L, 09.03.2024, 09:30:35

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 4 Hosté prohlíží toto téma.

L

A

fanda

Teda já zírám - odkud jsi se vyloupl? Nádhera!!!

Nejsem železničář, tak jsem nepoznal třeba 456.0 Krasina, nebo 445.1 (ani jsem dosud nezjistil její přezdívku), ale pořádnej ajznboňák by určitě poznal všechny.

Ale nevěřím ti, že jsi se na Lego vrhnul NEDÁVNO, já jsem dělal 12 parních cca 12 let ;-)

Nemám slov, tak jen pár otázek.

1) Proč jsi dělal tak krásné mašiny takovou dobu tajně?

2) Čím to poháníš?

3) Proč používáš jen 2 typy kol?

4) Doporučuju používat raději toto číslování kol (jinak se nedomluvíme): https://bricktraindepot.com/shop/wheels/

5) Kdy a kde je uvidíme naživo?

Ukaž další fotky!!!!!!!!!!!

Jestli je nemáš kde vystavit v jízdě, tak já budu mít velké kolejiště na výstavě v Jaroměři v srpnu, tak tě zvu (jestli nás tam Matěj pustí s tolika párama)!

hobby

Souhlasím s fandou, že jsou to krásné stroje a že jsi je měl ukázat už dávno :).
Jen myslím, fando, že je na svém kolejišti nepředvedeš. Pokud se nepletu (myslím, že ne), tak nejsou pro jízdu - leda na rovných kolejích, tedy vitrínovka. Což je (alespoň pro mě) mínus. Moje nusí jezdit i za cenu výrazného zjednodušení a nepřesností (zkrátka pořádná ´zkratka´). Ale i tak oceňuji tu práci.
Také ty lokotky nepoznám  - jenže lego není modelařina, tak ani neuděláš přesnou zmenšeninu. Chtělo by to podrobnější popis, nebo tabulku s číselným značením.
PS: Šlechtična je třetí zleva?

fanda

#3
Samozřejmě, že to je modelářství, jen se na stavbu nepoužívá lepidlo, pila, vrtačka atd. (výjimkou je mirek, hobby, peki, já a mnoho dalších zločinců), ale pouze KOSTKY. Záměrně jsem vynechal slovo legové, protože osobně vesele používám např. "hliníkové" rámy oken od BB (tan, dark red) a teď už i čínské (green) se skoro čistým svědomím - vždyť TLG na stavbaře MOCové železnice víceméně kašle ("hliníkový" rám okna a sklo do něj už nevyrobilo cca 12 let a green a dark green NIKDY)!!!

hobby

Citace od: Lukáš Novák kdy 09.03.2024, 17:23:04... A páry samozřejmě po klasických Lego kolejí jezdí...
Já ti věřím, že na rovných kolejích jezdí - a proč by také neměly?. Protože ale nevidím, že by běhouny byly na otočném rameni, nebo posouvací (což vymyslet, udělat a ´vyladit´ je skutečný problém a mohl bych vyprávět), tak ve fandovo kolejišti, ani v žádném jiném jezdit nebudou. Je třeba si to poctivě vyříkat.
PS:
fando, já ti tu tvou "modelařinu" vymlouvat nebudu :D

hobby

pokud je to tak, tak se upřimně omlouvám  :-[

fanda

Neumím si představit, jak jsi do těch mašin narval ten vysoký batterybox a už vůbec nechápu, jak ho vyndaváš, abys dobil těch 6 aku. Já mám problémy nacpat tam mnohem menší Buwizz a dnes už i další (BB, MK) stejně malé, a vytvořit k nim přístup pro dobíjení LiPol.

A opravdu si neumím představit, jak jsi to vše mohl stihnout nastudovat, sehnat kostky, postavit a odladit pro jízdu na legových kolejích. Klobouk dolů, úplně se stydím, že mně to trvalo tak dlouho.

Ty snad máš i vagony (za 4 měsíce), mě asi šlehne.

Kola sháním zde:
BBB http://www.bigbenbricks.com/ resp. dnes už i v Evropě: http://www.blokbricks.com/contents/en-us/d35.html
BTD https://bricktraindepot.com/
BOR https://en.bricks-on-rails.de/3d-druck

Tak se honem honem přihlaš do té Jaroměře, moc se těším.

Colonel32

Pokud jí ještě nemáš, tak určitě doporučím knihu

https://www.nadatur.com/product/osobni-vozy-csd-1918-1939/

jako zdroj podkladů ke stavbě vozů, pokryje ti to v podstatě cokoli, co za těmi lokomotivami budeš chtít tahat.

Současně dávam do placu tipy jak soupravu rozšířit:

https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Da_08_1.jpg
https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Fa_1934a.jpg

Colonel32

Citace od: Colonel32 kdy 09.03.2024, 19:37:58Současně dávam do placu tipy jak soupravu rozšířit:

Vlastně samozřejmě ještě tohle, zvlášť když je teď takový hype okolo legového Orient Expressu.

https://de.wikipedia.org/wiki/CIWL-Teakholzwagen

Akorát tady teda neumím doporučit vhodnou literaturu.

fanda


fanda

#10
Mně se zdá, že jedním z nejdůležitějších rozpoznávacích znaků u parních lokomotiv jsou rozvory mezi jednotlivými nápravami. Jak jsi na tom v tomto směru ty?

Průměr kol je podle mě o něco méně důležitý, navíc je u lega strasně opticky zprasený obrovskými okolky (díky tomu ale nemusíme mít koleje tak přesné, jako "skuteční" modeláři).
Snažím se proto dnes vybírat kola VŽDY o něco menší, než by měla být. To jsem samozřejmě nedodržoval roky, než jsem se přinutil kupovat ta správná, i když drahá jako prase. A na mou omluvu také dřív nebyl takový výběr kol.  A ještě se vyhýbám (pokud to bylo v určité době reálné) červeným kolům, u nich je ten okolek do očí bijící.

Je to v legové modelařině boj, ale krásnej. :)

otaznik

Můžeš hodit nějaké video té šlechtičny v pohybu? Zajímalo by mě, jak pevně drží ty Technic ojnice a napojení na písty.

fanda

Lukáši, ať koukám jak koukám na tu tvou krásnou Šlechtičnu, tak nevidím pohon. V mašině neni, do tendru by se vešel, ale nechápu, jak poháníš ty vagonová kola v tendru pouze pomocí lega.

A čím víc na ní koukám, tím víc mi připomíná Štokra. Ty menší kola jsi sám zmínil a ten kotel je moc tlustej. Šlechtična připomínala chlapům dlouhonohé holky, narozdil od Štokra.

Ale promiň, že jenom kecám a sám se Šlechtičny bojím. Dlouho jsem se vymlouval, že nejsou trojúhelníkové dlaždice na uši, pak že neumím parní písty (vedle předního podvozku) mít ve stejné výšce jako osy kol a teď se zase vymlouvám, že nestíhám (začal jsem dělat navíc úzký rozchod, splítky atd.) - ale jsem jen obyčejný srab.

Ta tvá 475.1 je určitě nejlepší, co jsem v životě viděl!!!!!!!

Jen tak dál!

Colonel32

Já se přiznám, že ačkoli je ta šlechnička v mnoha ohledech luxusní, tak to napojení ojnic na spojnice mi vyloženě trhá oči.

(A ne, nevím jak to udělat lépe. Moje poslední "stavba" Legové parní lokomotivy proběhla v zastoupení, když jsem Mirkovi dodal podklady pro stavbu rychlíkových lokomotiv soustavy Engerth s pojezdem B2 a vnitřním rozvodem.)

fanda

No tos me dostal, bez pohledu do vnitrnosti bych neveril, ze se tam ukryva ten obri baterrybox. Dobry, dobry.

Ted uz se mi dokonce nezda ani moc tlusty ten kotel, na fotce cele masiny presne z boku - porovnaval jsem ji poctiveji s podobnou fotkou skutecne lok.

A ted uz vidim hlavni rozdil (kdyz vynecham rozvody a vysoko umisteny parni stroj) - jsou to ROZVORY, ty je mas uplne jine! Jen nechapu proc.

A asi vadi i ten 45-stupnovy uhel usi. Dela to z ni Kremaka.

Ale musim uznat, ze si ve mne zboril mnoho mytu - nejak moc rychle jsi se vyloupl :-)

Jen tak dal, jen tak dal. Pes ozil  :) ;)

fanda

Citace od: Lukáš Novák kdy 13.03.2024, 12:32:41Tak šlechtična samozřejmě nemůže být úplně top. Ale dle možností 100% Lego kostek jsem zatím na lepší řešení nepřišel. Jinak parní stroj musí být výše kvůli podvozku s běhouny. Daň za projíždění Lego kolejí. Chtěl jsem aby všechny páry mohli jezdit všude tak i s těmihle kompromisy počítám a každou loko od začátku tak koncipuju. Ale aby také pokud možno odpovídala co nejvíce předloze.
Parní stroj nemusí být výše kvůli podvozku, jen musí být trošku výsuvný do boku. Není to jednoduché, ale jde to. Proto jsem také Všudybylku postavil až jako 10. páru. Ukážu ti to v Jaroměři.  :)

Každopádně umístit parní stroj do správné výšky bych si netroufl požadovat na začátečníkovi (i když velmi schopném :) ), ale ty ROZVORY... >:D

Neber mé názory jako směrodatné, jde mi jen o to, aby se mi tvé modely co nejvíc líbily a aby českoslovenští kostkaři nebyli na chvostu, se svými předpotopními názory na 8-wide. Celý svět už staví v 8, i TLG čím dál více.

A moc se mi na tobě líbí, že trváš na kompatibilitě vozidel s R40. V tom se např. neshodneme s Otazníkem, což je další osmičkář.  :)

Matthes_CS

Krása. Určitě budu moc rád, jestli přijedeš do Jaroměře v srpnu.

Ohledně podkladů se tam můžeme taky pobavit, knížky můžu půjčit (zmiňovanou knížku osobní vozy bychom měli mít ve výtopně a kdyžtak ji mám ve své knihovně). Výkresy a fotografie se taky najdou. Co mě teď napadá a je dostupné on-line jsou alba na FB stránce História dopravy a industriálu, kde má fotky ze slovenského archivu, například toto album vozů z produkce Ringhoffer.

peki

Hustý  :o
Jak říká klasik nemusí pršet stačí když kape. Více řeknu až si to v klidu projdu.
Jinak publikovat můžete určitě dříve ne až když máte několik desítek mašinek.

mirek

Velice mne potěšil vstup dalšího ... vynikajícího vláčkaře do našich řad.
Máš se opravdu čím pochlubit, tvá práce je skvělá. Budu se těšit na tvé
další stroje.

fanda

Vypada to velmi dobre, jsem na to zvedavej nazivo, nemuzu se dockat.  :)


Daniel

Vím, že píšeš:
Citace od: Lukáš Novák kdy 09.03.2024, 17:17:103. Zatím používám vše jen 100% Lego ale je fakt že tím jsem hodně omezen...

, ale zvážil bych (nejen u kol) toto přehodnotit. Když vidím jak děláš dlouhé oblouky (rovná-zatáčka-rovná-zatáčka+do toho ošklivé flexi koleje), tak ten pohyb vlaku vypadá hrozně trhaně. Přitom je na trhu X výrobců, co mají velké poloměry a ty koleje vypadají už poměrně slušně...

Colonel32

Když už jsme u těch motorových vozů, já bych skromně poprosil o M221.302 + Calm 4-7000 (ex M221.001)  >:D

Colonel32

S tvým tempem stejně ve skutečnosti existuje pouze jedna jediná otázka a to, v jakém pořadí ty motoráky postavíš  :laugh:

Jinak na ty malé je dobrá tahle knížka:

https://www.databazeknih.cz/knihy/jednonaraznikove-kolejove-autobusy-csd-467320

poMOCník

Ja zírám! A hrozne rad bych zíral na nějaké detailnější fotky.

hobby

Velmi dobré. Ta točna by mohla mít asi větší průměr. Jsou to tři délky kolejí? a jak jsi ki vyrobil?

Colonel32

M221.3! A rakouské Fáčko se světlíkem. Boží!

Colonel32

Jinak Muzeum Starých Strojů, divize Výtopna Dolní Lipka nedávno dokončila první fázi renovace teakového jídelního vozu Ringhoffer, stejného typu, jaké u nás provozovala CIWL, viz https://www.facebook.com/vytopnadolnilipka . Takže se teď na trh dostalo hodně fotografií.

fanda

#27
Teda chlape, ty jedes. Zvolil sis hodne tezke tema ze dvou duvodu:

1) pouzivat jen origo Lego (chvalim ODVAZNY krok s nelegovou tocnou)
2) stavet MODELY vozidel starsich, nez vetsina zijicich lidi (a neposlouchej Hobbyho, ktery porad JESTE povazuje Lego za hracku)

Hrozi tak velke riziko, ze to malokdo normalni oceni. Jako jeden z tech mala nenormalnich te obdivuju - JEN TAK DAL!!!

Mam jen skromny dotaz: jak jsi udelal pojezd a pohon v parnim vozu M112 (me to pripada spis jako lokomotiva se sluzebnim oddilem)?
Take jsem o nem premyslel, ale na rozdil od tebe jsem nenasel odvahu.

Jeste jednou: KLOBOUK DOLU! A tesim se na Jaromer.

fanda

#28
Az tohle uvidi Hobby, tak snad uz pro Lego prestane pouzivat slovo hracka. ;-)
Mas to NADHERNE!!!

Jizdni vlastnosti se nejvic projevuji pri pomale jizde a to ty mas dokonale. Rychle umi jezdit kazdy.

Do Jaromere prijed urcite a vem aspon hnaci vozidla - budu mit 2 tocny a dost koleji, tak se tam nase vlaky urcite vejdou.

Budeme mit DOUFAM dvoukolejny oval min. 9 x 3 m - jestli bude pro nas dost mista a hlavne jestli si ho zaslouzime ;-)
Vpredu hlavni nadrazi, vzadu tzv. skryte nadrazi, uvnitr ovalu vpredu vlevo uzkorozchodne nadrazi, uvnitr vpravo 2 tocny a jeste uprostred toho vseho horska trat s mostem. Na vnitrni koleji ovalu ve 3/4 a na horske trati bude splitka. Splitkove vyhybky budou svetova premiera.
Napada me, ze bys mohl obsluhovat sve masiny ze strany navstevniku, tj. hlavne zepredu a zprava a my klasicky hlavne zezadu a okolo.
Tak bychom se mohli poradne vyblbnout :-)

Jeste maly dotaz. Proc jsi u te M 112 nepouzil nejaky technic motor? Ja osobne vlakove mortory nesnasim pro jejich neschopnost pomale jizdy - ani jednou (krome tramvaje) jsem ho nepouzil.

Takze te cekame v Jaromeri!!!

fanda

Citace od: Lukáš Novák kdy 06.07.2024, 14:11:36
Citace od: fanda kdy 06.07.2024, 12:17:29Az tohle uvidi Hobby, tak snad uz pro Lego prestane pouzivat slovo hracka. ;-)
Mas to NADHERNE!!!

Jizdni vlastnosti se nejvic projevuji pri pomale jizde a to ty mas dokonale. Rychle umi jezdit kazdy.

Do Jaromere prijed urcite a vem aspon hnaci vozidla - budu mit 2 tocny a dost koleji, tak se tam nase vlaky urcite vejdou.

Budeme mit DOUFAM dvoukolejny oval min. 9 x 3 m - jestli bude pro nas dost mista a hlavne jestli si ho zaslouzime ;-)
Vpredu hlavni nadrazi, vzadu tzv. skryte nadrazi, uvnitr ovalu vpredu vlevo uzkorozchodne nadrazi, uvnitr vpravo 2 tocny a jeste uprostred toho vseho horska trat s mostem. Na vnitrni koleji ovalu ve 3/4 a na horske trati bude splitka. Splitkove vyhybky budou svetova premiera.
Napada me, ze bys mohl obsluhovat sve masiny ze strany navstevniku, tj. hlavne zepredu a zprava a my klasicky hlavne zezadu a okolo.
Tak bychom se mohli poradne vyblbnout :-)

Jeste maly dotaz. Proc jsi u te M 112 nepouzil nejaky technic motor? Ja osobne vlakove mortory nesnasim pro jejich neschopnost pomale jizdy - ani jednou (krome tramvaje) jsem ho nepouzil.

Takze te cekame v Jaromeri!!!

Jo tak ja teda opravdu dojedu. Jo tak to tam toho budes mit spoustu takze to se snad vyblbnem  :D
No a jak by se tam technic motor mohl vejit kdyz ta M 112 je proste hodne mala, dopredu jak je kotel tam neni sance a vzadu je battery box. Ale tak da se jet i pomaleji. Me prave tyhle motory vyhovuji tam kde neni potreba velka taznost takze vsechny motoraky ho maji a u nekterych tech malych ( M 120.2, M 120.3, M 140 by se ten technic motor asi ani nevesel ) A velky ctyrnapravovy motoraky co mam sice maji misto na velky motor ale v realu taky tahaly nejake mensi privesaky takze zase taznost toho slabeho motoru staci. A treba jak je videt na videu tak i s timhle motorem se da jet pomaleji.
No jsem na tu pomalou rychlost vlakovych motoru zvedav. Uz se tesim :-)