(vlastní)(společný projekt) Tradiční český pohyblivý betlém

Založil milanv, 19.10.2017, 09:46:44

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

milanv

Na výstavě v Olomouci jsme poprvé prezentovali náš společný projekt Český mechanický betlém. Celý projekt je popsán v sekci Town, protože tak na první pohled vypadá. Ale zároveň je to i dílo technické, "hodinářské", jak ho trefně nazval Martin (HD). Martin byl také můj hlavní "technický vedoucí" na projektu, je to naše společné dílo a já mu tímto děkuju nejen za to, co postavil, ale i za všechno, co jsem se od něj naučil. A samozřejmě i v Technic části děkuju matce - tentokrát za úžasný papírový dárek, který mi byl druhou pomocí v plánování mechanismů betléma. A Dominikovi za fotku a Petronelovi za materiál pro video:



foto



video


Betlém obsahuje celkem 17 pohyblivých atrakcí - figur nebo mechanismů. Věrný betlémářské tradici, vše je poháněné z jednoho místa (i když jsou tam motory dva kvůli síle) a pohon je pak rozveden dlouhou axle po celé šíři betléma (víc než metr). Ano, jak už čekal janopr, je to nejen inspirované GBC - GBC byla pro mě vůbec škola Technicu, takže zkušenosti z ní používám tady ledaskde. Včetně dávného nápadu Jameska - připojení každé odbočky z hlavní pohonné osy pomocí šneků jakožto spojky, takže se v případě problémů dá snadno a rychle obsluhou odpojit problematická atrakce a zbytek může běžet.

Z použitých mechanismů: na pohyby tam-zpět je použitý ekcentrický převod (kratší beam rotuje plně, delší připojený přes třetí se kýve sem-tam), ovečka a kolíbka s Ježíškem jsou na tzv. virtuální ose, anděl na páce s drážkou, do které zapadá kolík kola, žentour převodem Martinovým vlastním trojzubým kolem :), katr opravdu transmisní osou jako pravé staré katry... Plus navíc v jednom místě Oldhamova spojka Martinovy vlastní konstrukce - Martine, pošleš video?

Kdyby vás cokoli zajímalo podrobněji, zkusím popsat nebo můžu poslat obrázky (co budu mít).


Speciální kapitolou bylo maskování - jak ten který pohon napojit co nejméně nápadně na vnější viditelný svět. Lanovka tak točí např. celým horním sloupem (a spodní je na speciální konstrukci ačkoliv nerotuje - proč?) S Martinem jsme vymýšleli upevnění vesel na lodičce, aby nebyl vidět jejich pohon. A konstrukce  na "ohebné minifigy" byla to první, s čím jsem začal. Jak upevnit nenápadně vršek minifiga na konstrukci na axle nebo pinu, aby mohl být poháněný. Tu mi pomohl dokončit Tomik, díky!

Mimochodem, zkoušel jsem i variantu použít stará rozviklaná torsa a pohánět např. rumpál zvenčí a minifig by pak vypadal, že točí rumpálem. Je to překvapivě složitější než by člověk čekal, ale jde to. Nechtěl jsem ale takhle "hrotit" lego, chtěl jsem mít čisté mechanismy a čisté svědomí, že nikomu neničím jeho minifigy, když mi třeba půjčí torso apod. Takže proto jsem tak dlouho vymýšlel tento mechanismus.
Pán na Žlutém hradě

HD

Milanovi: Video dodám. Na původních záběrech nebylo vhodné světlo a nechtěl bych tak otevírat dveře všemožným konspiračním teoriím.

Kostakřům: Kdo se u betlému nachomýtne naživo, určitě pohled "pod sukni" nesmí vynechat.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#2
Tady posílám fotky staré Oldhamky. Pěkně bez příkras, více rychlostí pro pochopení kinematiky. (mě osobně to trvalo dlouho :D )

VIDEO (po rozkliknutí): (Opraveno, již není privátní.)
Oldham Coupling by Horcik Designs, on Flickr


Oldham Coupling by Horcik Designs, on Flickr

Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns