Polopásové vozidlo

Založil sohibil, 19.08.2016, 12:51:08

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

sohibil

Ako by ste navrhli rozvody pohonu na polopásové vozidlo s pohonom na všetko (kolesá aj pásy)? Ide mi o to či by kolesá mali dostatočnú adhéziu na to aby polopásak uriadili alebo by bolo potrebné meniť smer zmenou pomeru rýchlosti pásov. To by vyžadovalo pásovú prevodovku alebo aspoň 1 motor pre každú stranu. Neviem ale ako by som zosynchronizoval rýchlostný pomer s rejdom.

Pásovú prevodovku z lega som videl na jednej stránke kde týpek staval korečkové rýpadlo. Jej konštrukcia bola vcelku inteligentná, základom boli 2 diferenciály. 1 motor poháňal vozidlo v priamom smere a druhý ho otáčal - zložením ich pohybu bolo možné ísť do oblúku v hociktorom smere. Už tú stránku ale nemôžem nájsť. A hlavne problém synchronizácie s rejdom stále zostáva.

Tu som našiel video pásovej prevodovky ktorá funguje na rovnakom princípe aj keď má trochu odlišné usporiadanie https://www.youtube.com/watch?v=_z3n6VOk-Ls

UPDATE
Sariel zostavil takmer identickú prevodovku na svojom ratraku http://sariel.pl/2009/02/snowgroomer/ - scroll down
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Tomik

Myslím si, že by se to dalo uřídit pouze zatáčením předních kol. Vycházím z toho, že gumové pneumatiky mají mnohem větší přilnavost k povrchu než pásy, které naopak dost prokluzují. Jako kritické bych při tomto řešení viděl rozložení váhy vozidla - je potřeba, aby byly přední kola dostatečně zatížená, aby je pásy nepřetlačily.
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

sohibil

To by sa možno dalo riešiť jednoducho umiestnením motora priamo nad kolesá. Priľnavosť ale podľa mňa závisí aj od povrchu. Na hladkom (plávajúca podlaha, lino, chodník) by mali kolesá lepšiu adhéziu. ne niečom drsnom (koberec, terén) by to bolo nanajvýš pol na pol aly myslím si že pásy by tam mali navrch. Ostatne na to sú určené.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Tomik

Podařilo se mi na youtube najít tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=6erKJmoxEPk

Jednoduché polopásové vozidlo s jedním motorem pro pásy a druhým pro zatáčení. Na rovném povrchu to funguje velmi dobře, při jízdě po hromadě kostek je zatáčení neefektivní. Bude tedy záležet na tom, kde, nebo lépe po čem, s tím budeš jezdit.
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

sohibil

Hm - týpek sa s tým moc nehral, je to dosť primitívne. Na zatáčanie by som u neho použil radšej servo, ten motor zbytočne trpí.

Ja som mal na mysli niečo o dosť väčšie a zložitejšie. Teraz mi tak vŕta v hlave, či v teréne používať diferenciál - 1 pás/koleso ti môže začať prešmykovať a stratíš trakciu ako nič.

Tak ma napadá či sa dá v legu spraviť uzamykateľný diferenciál.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Engine

Citace od: sohibil kdy 19.08.2016, 15:25:28
Tak ma napadá či sa dá v legu spraviť uzamykateľný diferenciál.
Dá. Starý 4-studovy se dá zamikat červeným prevlečnym kroužkem. Koukni na tříslové trucky.

sohibil

Citace od: Engine kdy 19.08.2016, 16:45:06
Dá. Starý 4-studovy se dá zamikat červeným prevlečnym kroužkem. Koukni na tříslové trucky.
Budeš mi to výrazivo musieť preložiť lebo tu na fóre som nič také nenašiel a gúgl mi vyhadzuje totálne p... blboviny :D
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Tomik

Citace od: sohibil kdy 19.08.2016, 17:18:21
Budeš mi to výrazivo musieť preložiť lebo tu na fóre som nič také nenašiel a gúgl mi vyhadzuje totálne p... blboviny :D
Zřejmě měl na mysli Trialové trucky. V zásadě je to obdoba převodovky, kdy nepřehazeješ mezi různými výstupy, ale pouze znemožňuješ pohyb diferneciálu kolem osy. Dá se to potom ovládat třeba pomocí pneumatických pístů nebo linear actuátorů - jako třeba tento Sarielův výtvor:

www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

sohibil

Aha tak to len Engine použil blbé slovo. Pretože pod slovom "tříslo" väčšina z nás chápe čosi iné a to si na nákladiaku viem len ťažko predstaviť :)

Ako sa volá ten červený diel na ose? Chcem ho nájsť na BL.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Engine

Promiň, to byl překlep. Resp automatická oprava pravopisu v mobilu, kterej ještě nezná pojem "trialový truck".

Je to přesně jak píše Tomik. Červený díl je 6539 a ten je nasazený na 6538, ve které je osa. Tyto dva díly se vzájemně neprotočí. Takže pokud přisuneš červený díl k diferenciálu, pak se klec diferenciálu neprotočí vůči ose.

sohibil

Prediktív/autocorrect je kuna s D :) Doporučujem vypnúť.

Vďaka za vysvetlenie, ako to funguje som chápal ale chcel som tie diely nájsť, keby si ich chcem objednať.

Napriek všetkému mi stále nedá pokoj synchcronizácia pásovej prevodovky s rejdom. Jednoducho to musím riešiť (typická vlastnosť geeka). Otáčky motora sa dajú regulovať jednoducho ale neviem či je možné presne regulovať rejd. Klasické PF servo túto funkciu asi nemá. Možno to moc riešim :)
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

sohibil

Je to síce trochu offtopic ale nechcem kvôli 1 primitívnej otázke zakladať novú tému.

Sariel označuje zmienenú pásovú prevodovku pojmom subtractor. Keď som to ale zadal do slovníka, nenašlo presný preklad. Ako by ste to preložili vy? Odčítavač znie dosť blbo. Naviac som presvedčený že v mechanike by mala mať nejaké odborné pomenovanie. Ale wiki mi nepomohla. Jediné čo by sedelo - reduktor - je niečo úplne iné.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

Foton

Myslím, že se tomu česky říká "uzávěrka differenciálu".
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

sohibil

Citace od: Foton kdy 20.01.2017, 16:23:58
Myslím, že se tomu česky říká "uzávěrka differenciálu".
Tú som nemal nemal na mysli a uzáverka diferenciálov má so subtractorom spoločnú akurát tú diferenciálku. Ale subtractor ich má 2, pretože má úplne inú funkciu.

Takže aby som svoju otázku formuloval zrozumiteľnejšie - ako sa česky/slovenky povie TOMUTO?
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.