Podvozek 8x8

Založil dwo, 15.02.2011, 16:07:26

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

dwo

Měl bych dotaz ohledně kostrukčního provedení podvozku. Fotky k problematice naleznete v mé fotogalerii.

Než se pustíte do hodnocení, rád bych vás upozornil, že jde čistě o vývojovou verzi, nikoliv o model. Nápady samozřejmě uvítám, kritika je v tuhle chvíli irelevantní. Jak je patrné z fotek, už to dokonce jezdí, ale převodovku s motorem tam mám uchycenou dost na lajdáka, navíc bez osazení druhého XL motoru (překážela tam uzávěrka nápravy). Celé to teď rozebírám a přestavuju tak, aby to nebyl barevný a nastavovaný slepenec a rám měl též dostatečnou tuhost. Až bude hotová platforma podvozku, začnu osazovat komponenty a zabývat se designem. Ještě dodám, že nejde o trialový speciál, ani to nemá jezdit rychle.

K mému problému. Přeskakují mi 20z před diferenciály na druhé nápravě. Chtěl jsem to řešit jakýmsi bypassem, což by znamenalo spojit tento 20z s 20z před první nápravou, tak aby síly byly rozložené a diferenciál se tolik nezatěžoval. Nad něj se to bohužel nevejde, jelikož tam přijdou (teď jsou sundané) uzávěrky, pod něj taky ne, tam je zatáčení. Na třetí a čtvrté nápravě zatáčení není, proto je tato úprava možná. Pokud vás cokoliv k tomuto napadne, budu rád. Pod diferenciálem je redukce 12z na 36z.

Druhý problém je možná vlastností, a sice, trápí mě velké vůle v zatáčení. Tím myslím vůle mezi uchycením linků a nábojem kola. Jaké s tím máte vy zkušenosti? Podotkýkám, že jsou osazeny kola i ramena náprav z 8297 offroadera.

PS: omluvte kvalitu fotek, je to foceno mobilem a neměl jsem v úmyslu to publikovat.

Fairytale

Nemám moc času to ted´prohlížet ,ale postavit tak velký a těžký model na CV jointech mi připadá blbost.

Kiko97

Preskakovanie u diferenciálov je pri takej veľkej sile problematické. Ja sa tým už nezaberám ale kúpil som si staršie diferenciáli (vrele odporučujem). A voľnosť u týchto náprav: nemám s tým skúsenosti a ani tie nápravy neuznávam. Inak čakal som tatrovácky podvozok.  >:D

dwo

Použít starší diferenciály mě napadlo. Původní myšlenka byla totiž bez těch redukcí a novější diferenciál jsem použil vzhledem k menším rozměrům, které potom zůstaly.

Tatrováckou koncepci bych rád vyzkoušel, ale nelíbí se mi moc vyosení bodu zatáčení mimo pneumatiku. Budu to asi holt muset překousnout. Doporučíte evolučně vyspělý vzor k inspiraci?

Kiko97

#4
EDIT: Problémom toho je že LEGO Group nevie urobiť normálne disky, ktoré sú v strede viac vyhĺbene alebo ako to mám napísať. Proste aby ten diery na uchytenie bolo iba na krajíčku disku a ten do toho voľného priestoru by sa to vošlo, tak aby bol bod otáčania kolesa ešte v ňom.

dwo

Pneumatiky taky neumí, už aby tu byl novej Unimog a jeho nový pláště. Tady jde především o disky a jejich zális (u normálních aut se tomu říká parametr ET). Ideálně by osa otáčení měla být v 1/2 pneumatiky.

Co se mě týče, Tatra koncepci jsem odpískal, neboť bych to celé musel překopat. Uvidíme jak budou praskat CV jointy :) Vzhledem k tomu, že to bude řízeno 3 počítači, tak by k přetížení dojít nemělo. Začal jsem to již zpevňovat, a podařilo se mi tam nacpat ten bypass díky posunutí, resp. otočení polohy uzávěrek.

tRilobit

Suprózní..myslím, že pokud jedeš do kopce, tak nejvíc bude vytížená poslední náprava..což může CV joint dost namáhat, ale to se uvidí až v praxi :)
Na to existuje jediná odpověď : "No L0L :D"

dwo

Ano to je pravda, poslední náprava bude zatížená nejvíce, ale nedostane se k ní veškerý točivý moment. Ten bude rozdělen mezi třetí a čtvrtou (poslední) nápravu a při uzavření mezinápravového diferenciálu (mezi druhou a třetí nápravou) to bude polovina. Při exaktním zkoumání rozložení sil bychom pak došli k číslu ne více jak 50% točivého momentu na poslední nápravě, i při odlehčení předních třech náprav. Pořád se bavíme o nápravě, tedy dvou CV Jointech. Aby byl namáhán jen jeden, znamenalo by to, že se neuzavřela uzávěrka na diferenciálu nápravy. Ta bude kontrolována náklonem, otáčkami na zadních poloosách a omezením celkového točivého momentu.

tRilobit

No, tak čumím, že to máš fakt vymakané :D
Na to existuje jediná odpověď : "No L0L :D"

Kiko97

No to bude programovania na NXT. A už som trochu upravil svoju predošlú odpoveď. A to ET ako si písal by bolo treba u LEGO aspoň 2 stud.  ;)

Leko

Keď sme pri tých nápravach nevie niekto z vás o dákom dobrom riešení na 4x4 konkrétne zavesenie kolies ? okrem tých čo sa používajú v setoch ako napr offroade 8297 a tak  :) dobrú nápravu má Fairytale Téma: (vlastní) LTTT-Vývoj http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=29612.0
ale neviem či by to bol dobrý štýl (TRTRA) na offroader

dwo

Mě pro platformu 4x4 láká tahle varianta.

Leko

škoda,že nie je viac vidno ako to ma skonštrulovane

hadato

To Leko: Mám pocit že nápravy jsou použity z Jeepu Wrangler, který stavěl předtím. Tam má k nápravám vytvořený přesný plán, možná i k celému autu, teď už jsi nejsem jistý.

Leko

na tom jeho Wrangleri nema nezavisle odpruzenie ktore potrebujem ale pekny stroj najmä rieseny XL motor tam kde ma aj byt

Leko


Dominik.87

Sice jsem nováček, ale musím uznat že máš dost promakanej podvozek ,ale docela se obávám že než praskne CV joint tak praskne kardan, taky shodou okolností experimentuji s 8x8 s pneumatickým pružením, zatím jsem v začátcích  :-[ , ale snažím se :-D, doufám že budu mít čas opět pokračovat a dostat se tak daleko jako ty.
Super práce a rád uvidím finální mašinu.

tRilobit

Citace od: Leko kdy 17.02.2011, 15:35:13
tu je ten Wrangler Rubicon http://www.youtube.com/watch?v=y4ZwLdGyxHk&feature=related
Jestli je tohle dobře řešený stroj, tak můžeš udělat beam, na to 4 kola a bude to jezdit líp než tohle!
Podle instrukcí jsem si to postavil, a byl jsem překvapený->Jak se hřídele zadírají, osa zatáčení asi 4study od kola, pak se kola rozjížděly, celé auto se naklánělo na pravo atp., jediné co mě potěšíla byla stabilita ale nic víc, nic míň!
Na to existuje jediná odpověď : "No L0L :D"

dwo

#18
Citace od: Dominik.87 kdy 18.02.2011, 21:42:47
Sice jsem nováček, ale musím uznat že máš dost promakanej podvozek ,ale docela se obávám že než praskne CV joint tak praskne kardan, taky shodou okolností experimentuji s 8x8 s pneumatickým pružením, zatím jsem v začátcích  :-[ , ale snažím se :-D, doufám že budu mít čas opět pokračovat a dostat se tak daleko jako ty.
Super práce a rád uvidím finální mašinu.

Nemáš zkušenost s tím, jak je potřeba velká expanzka (resp. kolik air-tanků) pro takový podvozek? Zároveň bych měl dotaz na místní guru: patří home made expanzka např. z PET flašky na black list zakázaných úprav, nebo to je bráno třeba jako gumičky a světýlka. Ne teda že bych chtěl někde soutěžit, ale přeci jen, zatím to je čisté LEGO.

Dominik.87

Experimentoval jsem s 2 airtankama, ale spíš sem začal s 2 okruhovým pruženim :-D, mam tlak s obou dvou stran pístnice, dá se tím lehce regulovat výška i pružení, navíc když je to propojené na 8 pístů tak se to chová sice zatím pomalu ale krásně to vyrovnává všechny kola, 1 kolo je v díře a tím ostatní kola popojedou lehce níž a při výjezdu z díry se celej model zvedne na normální nastavenou výšku.

germik

Citace
Zároveň bych měl dotaz na místní guru: patří home made expanzka např. z PET flašky na black list zakázaných úprav, nebo to je bráno třeba jako gumičky a světýlka. Ne teda že bych chtěl někde soutěžit, ale přeci jen, zatím to je čisté LEGO.

Myslím že když nebudeš upravovat přímo Lego kostky, nikomu to snad vadit nebude ;-)
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

dwo

Ne, upravovat kostky opravdu nebudu, jen se mi nechce investovat přes litr do řádově dalších 5ti air-tanků, když mám řešení za cenu odpadu (pet flaška, dutá tyčka od lízátka a pár kapek vteřinového lepidla). Uvidíme zda-li to nakonec bude potřeba.

dwo

Velký problém s kterým se stále potýkám je vůle kol. O nějaké přesnosti při jízdě nemůže být řeč. Napadá někoho jak ovlivnit sbíhavost? Mám pocit, že to je opravdu vada tohoto typu zavěšení.

Rastwo

tie mechanizmy co ti to drzia(neviem ako sa to vola,pouzivaju sa aj na zatacanie) mas asi zle umiestnene. Ked som staval moj prototyp napravy tak sa mi to tiez stalo.Proste to takto zle drzi. Kukni sa na moju napravu ako to tam je uchytene,v takych pripadoch to drzi.  ;)
Ementál je syr, ktorý má diery. Čím viac je dier, tým menej je syra. Čím viac je syra, tým viac je dier. Teda: Čím viac je syra, tým menej je syra.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=rastwo http://www.youtube.com/user/Rastwo666

dwo

Myslíš linky? Mám pocit, že čím větší úhel připojení je zvolený, tím větší volnost. Bohužel tam mám redukce a kolem 36z ty linky neprotáhnu blíž. Musel bych to předělat komplet.

Rastwo

no hej linky...no mne to tiez tak bolo(cim dalej su tim volnejsie) no a co keby si vymenil kolieska(ozuby)? Ci uz ine nemas? Napr. 24z
Ementál je syr, ktorý má diery. Čím viac je dier, tým menej je syra. Čím viac je syra, tým viac je dier. Teda: Čím viac je syra, tým menej je syra.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=rastwo http://www.youtube.com/user/Rastwo666

dwo

#26
Ale jo mám jich dostatek. Jde ale o redukci mezi diferenciálem a kolem, aby se diferenciál tolik nenamáhal. Můžu tam dát 9z8z/24z (1:3) místo současných 12z/36z (1:3), ale 9z 8z se snažím vůbec nepoužívat. Zkusím to zatáčení nějak šikovně napojit.

Asi jsem to tu kdysi psal proč to stavím, ale zmíním se znova, abyste pochopili, proč tak a ne jinak. Cca před rokem jsem se inspiroval, když NASA zapadlo vozítko na Marsu (a na dálku ho sw úpravami chtěli dostat z písku ven).
Napadlo mě tedy postavit 8x8 tahač (mám raději náklaďáky než rovery). Osadit diferenciály uzávěrkami, rotačními senzory (a dalšími, např. náklonu) - a pohrát si se softwarem, který bude pro začátek model nutit projet pískem "pocukrovanou" cestou (ne žádnej hardcore). Jelikož model bude (je) dost těžký, přešel jsem z malých kol (z 8421) na největší kola (z 8297), čímž se brutálně zvedlo měřítko, konstrukční možnosti, ale i nároky na stavbu. Jenže je to pořád jen lego a já se blížím hranici samozhroucení konstrukce :)

Ne, opravdu s tím nebudu jezdit trial a ano, chci použít (vyzkoušet) tento typ zavěšení kol.
Pokud to nebude chtít fungovat po mechanické stránce, vrátím se zpět do menšího měřítka, vyházím redukce, uzávěrky, postavím návěs pro rozložení hmotnosti, přidělám WiFi kameru, koupím RoboRealm SW a naučím to jezdit po bytě. Pak pro mě nebude ovšem důležité okoukávat stavební techniky od trialistů (alespoň do chvíle než si vedle toho postavím Tatru 4x4 bez HW&SW opičáren).

peter

Citace od: dwo kdy 02.03.2011, 00:26:34Můžu tam dát 9z/24z (1:3) místo současných 12z/36z (1:3), ale 9z se snažím vůbec nepoužívat.

Není to snad stejné ???

jinak:
Citace od: dwo kdy 02.03.2011, 00:26:34Můžu tam dát 9z/24z (1:3)... ale 9z

9:24 = 1:3 (9z) ??? ::)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Rastwo

9:24 je rozdiel oproti 12:36  9:24 ma 9z koliecko a to je asi dost slabe(take mini) a 9:24 sa presunie o 3study 12:36 o 4  ;)
Ementál je syr, ktorý má diery. Čím viac je dier, tým menej je syra. Čím viac je syra, tým viac je dier. Teda: Čím viac je syra, tým menej je syra.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=rastwo http://www.youtube.com/user/Rastwo666

OtaH

Citace od: Rastwo kdy 02.03.2011, 21:23:17
9:24 je rozdiel oproti 12:36  9:24 ma 9z koliecko a to je asi dost slabe(take mini) a 9:24 sa presunie o 3study 12:36 o 4  ;)
Pokud vím, tak 9z kolečko neexistuje  ;). Původně bylo asi myšleno 8z a potom jsou převody 12:36 a 8:24 stejné.