6753 - Highway Transport (Dálniční přeprava)

Založil Togaran, 21.05.2010, 14:44:51

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Togaran

Rok vydání: 2009
Díly: 1492
Figové: 0
Cena: 2199 Kč
peeron inventář: http://www.peeron.com/inv/sets/6753-1

Úvodem:
Pořídil jsem si tento set k narozeninám jako stavitel, tudíž je to pro mě hlavně velká zásoba dílů. Recenzi píšu z pohledu stavitele MOCaře a někoho, kdo na vyrostl na Legu před deseti-patnácti lety. V posledních pěti letech je to druhý oficiální set, co jsem koupil (prvním byla 7672 - Rogue Shadow).
Názory, časy a dojmy jsou subjektivní. Je to má první recenze, prosím o shovívavost :) Nedostatky co uvádím jsou ve většině případů očekávané a pro oficiální Creator set to nejsou opravdové nedostatky :)

Stavba:
Konstrukci všech tří modelů jsem si náramně užil a zabil s ní dlouhé hodiny. Během stavby funguje krásný efekt "Sakra co to stavím?, myslel jsem, že to je auto, aha tak proto je tu tenhle sloupek... panejo, to je vychytaný." a často si taky stavíte věci zdánlivě zbytečné, ale pak vám ulehčí stavbu (například podpěry aby se vám auto neprohýbalo během stavby)
Jednotlivým modelům se budu věnovat dál.

Díly:
Když jsem otevřel krabici (která je mimochodem opravdu velká) překvapilo mě, jak je plná. Uvnitř je 9 velkých a 10 malých sáčků s díly. Zprvu mě neříjemně zarazila logika balení dílů - je nutné rozbalit všechny pytlíky (i když v návodu upozorňují, že se to dělat nemá) a až pak se dá stavit. Pytlíky jsou duplicitní - např. zásoba technic bricks a kol je rozdělaná do dvou zrcadlových pytlíků. Takže stavba postupně po pytlících se nekoná. Všechno jsem otevřel a roztřídil - to je cca na 1-1,5 hodiny.
Vzhledem k tomu, že jde o řadu Creator, je velká většina dílů naprosto univerzální a speciální díly jsou zde v minimálním zastoupení (na rozdíl od minulého setu 7672-Rogue Shadow). Díly jsou dělené podle barev, tak aby nedocházelo k nechtěné záměně velikosti, proto třeba nenajdete DkStone plate 2x1 a místo ní je i tam kde by se hodila, použita světlá. Na pár místech mě to mrzelo, ale je fakt, že to výrazně zjednodušuje a urychluje stavbu. Pokud si přesto nejste jisti, dostanete v návodu 1:1 obrázek (hlavně technic axle, ale také v jednom místě tile).

Spoustu dílů, na které jsou současní stavitelé běžně zvyklí, je pro mě novinkou nebo vzácností, proto bych rád vypíchl několik, co mě zaujalo nebo potěšilo:
- plate 1x12
- gearbox
- slopes 1x4 hranatá, kulatá
- spoustu malých slopes 1x1 a 1x2

3 in 1:

V krabici jsou návody na 3 stavby (označení tam není, to jen pro přehlednost recenze)
A - Dálniční přeprava
B - Autojeřáb
C - Odtahový truck

Celkem 5 tlustých sešitů, každý má okolo 60 stran.
2 pro stavbu A, 1 pro B, a 2 pro C

Závěr:
Nelituji peněz, je to opravdu kvalitní stavba co zabere nějaký čas a překvapí zajímavými detaily.
S modely se dá vyhrát opravdu pěkně, sám jsem si nějaký čas jeřáboval nebo nakládal autíčka :) Po každé dokončené stavbě jsem si vydržel model ještě nějakou chvíli prohlížet a otáčet s ním na stole, je to krása.

++ spoustu využitelných dílů
+ funkčnost modelů (každý plní skvěle to co má plnit)
+ opravdu luxusní vzhled.
- zjednodušení stavby za cenu snížení věrnosti a funkčnosti
- na gumových pneumatikách je vidět hned spoustu prachu
- spoustu by se toho dalo na vozidlech vylepšit
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Togaran

#1
A - Dálniční přeprava

V prvním návodu se staví červené auto a tahač kamionu, v druhém bílé auto a přívěs.
Tahač je perfektní, vzhledem k tomu, že jsem měl roztříděné díly, stavba probíhá svižně a auto krásně narůstá. Čelo vozu je luxusně vymakané, vzadu už to taková sláva není. Je tam prostě plate s pár náznaky a připojovač. Na zadní stěně kabiny najdete pár věcí, ale předku se to nevyrovná. Přední kola zatáčí, dveře se dají otevřít, sedadla a volant naklánět. Dojem trochu ruší study na zrcátkách. Střecha se dá celá oddělat a můžete si hrát s vnitřkem. Měřítko neodpovídá minifigům ani technic figům.

Příves je na stavbu jednodušší a rychlejší, celá konstrukce drží díky technic bricks, beams, liftarms. Krásně funguje sklápění horního patra, všechno zapadne přesně tam, kam má a ve správných úhlech. Nahoře se to samo udrží na liftarms a ještě je tam pojistka v podobě zadní výklopné rampy, o kterou se horní patro opře, kdyby liftarms povolili (ale ještě se mi to nestalo). Připojení přívěsu funguje přes svislou technic axle se stopem (1 na délku) zapadající do šikmé díry 1x1. Při stavbě jsem se děsil, že to bude vypadávat a moc si nezajezdím, ale drží to mnohem líp než vypadá.

Autíčka mě po náklaďáku trochu zklamala. V bílém voze je dokonce místo, kam podle mě zapoměli dát plate 2x1, protože další plate nad ní, v tom místě "plandá" Ale po dokončení působí lépe než během stavby. Je to klasická konstrukce s předním i zadním SNOT nárazníkem.

Celkový model vypadá impozantně, krásně se s ním jezdí. Auta najíždí celkem v pořádku, ale odřou si nárazníky (nájezd má 3 plates na výšku). Nahoru se vejdou pohodlně za sebe, dolů jen pokud si odřou nárazníky. Na horní plošině je prostor pro 10-ti studová auta, ale gumové pneumatiky drží a nepadají z přívěsu. Ani samovolně nesjíždějí z určených míst, ani když je rampa sklopená. Zbylo pár malých náhradních dílů (1x1, piny, atd) a pár specifických na další modely (provaz, hák, naviják). Jinak bylo všechno použito.

doba stavby: 2,5 - 3 hodiny
+ velikost stavby
+ propracovanost viditelných částí
+ funkčnost konstrukce přívěsu!
+ chování celého modelu za jízdy
+ pevná konstrukce
- nepropracovanost neviditelných částí
- díry ve schovaných částech konstrukce
- místy plošiny přívěsu (pouze plates, prohýbají se)
- škoda, že jsou kola na jedné společné ose
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Togaran

#2
B - Autojeřáb

Celá stavba je v jednom sešitě, je poznat, že to není hlavní model, protože často skládáte "dvojky z jedniček" a podobně. Interiér kabiny se moc nekoná, je tu náznak motoru, ale jinak detaily nic moc. Jeřáb sám je otočný, naviják má pojistku, takže i když na něj zavěsíte něco těžkého, sám se neodmotá. rameno se dá zvednout do té polohy, kam si dáte plate na spodní stranu, o kterou se zastaví podpěra. (trochu kostrbatě, ale na fotkách to snad bude jasné) Zároveň je rameno teleskopické, bez jakéhokoliv mechanismu - jsou to bricky a tiles. Kupodivu samo nezajíždí a pro jistotu je tam ještě pojistka, kterou si můžete dát kam chcete, aby náhodou nezajelo. Kabinka je hezká, tak akorát pro figa :) Nevím jestli jsem při stavbě udělal něco špatně, ale rameno se nedá položit nijak rozumě na střechu kabiny - opírá se o "žebříky". Jízdní vlastnosti jsou bohužel příšerné - 5 pevných náprav, gumové pneumatiky, zatočit je téměř nemožné. Mezi 3. a 4. nápravou jsou podpěry. Na konci návodu je malý náklad, aby bylo co jeřábovat :)
Vzheldově hezký model, chování jeřábu je taky pěkné, vytáhne se pěkně vysoko. Bohužel je během stavby vidět, že je to sekundární model. Velikostně je o hodně menší než kamion (A). Spoustu dílů zbylo.

doba stavby: 1,5 - 2 hodiny
+ rameno jeřábu, dosah
+ pojistka navijáku
- absence zatáčení, spojené osy kol
- kostek zbylo spoustu, mohlo by být třeba víc břemen na hraní.
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Togaran

#3
C - Odtahový truck

I u tohoto modelu je poznat, že se nejedná o číslo jedna, opět používáte díly jinak než by bylo vhodné (vyplňování bricky s pinem, skládání plochy 4x6 z 6ti 1x4), ale vše drží jak má. Začíná se opět na konstrukci z technic bricků a na tu se kupí celá stavba. Hlavní funkcí je odtahování a tomu se taky vše přizpůsobilo - auto nezatáčí, zato zvedá, vysouvá a navíjí. U všech tří funkcí je také pojistka, kterou je občas potřeba zajistit (většinou zaskakuje sama jak má), a pak drží bez problémů. Rameno se zvedá na zarážky, nebo se dá zapřít i o study, celkem je tedy asi 7 různých poloh, kam se dá zvednout. Stavba má spoustu detailů, které mě rozhodně překvapily - například přívěšek v kabině řidiče. Střecha je trochu odfláklá a tento model na mě mnohem víc než předchozí působí, že by si ještě pár stránek návodu zasloužil. Je tu dost studů a zubů co sem čekal že se schovají, je tu dost ploch, kam by se daly přidat detaily a volných dílů je taky dost. To asi řada Creator nechává na nás :) Gumové pneumatiky a kola na společné ose jsou opět zárukou velmi špatného zatáčení :( Aspoň přední kola jsou na samostatných osičkách.

Malé autíčko už ničím nepřekvapí. Konstrukčně je asi lépe vyřešené než ty dvě u kamionu, taky je o dost větší (22x10 studů). Působí až moc robustně a "tuctově". Je jasné že tahači nesebere ani špetku pozornosti. Trochu mě zklamalo, že má tak široký rozchod, že nezapadne do držáku na kola, ale postaví se na jeho kraje, škoda, chybí jen půl studu na každé straně a fungovalo by to jak jsem očekával. Na předním nárazníku je připravené uchycení pro hák.

doba stavby: 2 - 2,5 hodiny
+ majestátní vzhled
+ vysouvání jeřábu a jeho vychytané zvedání a zarážky.
+ definitivně nejpevnější ze všech modelů
+ přívěšek v kabině :) zadní okénko a otevírací dveře
- to zatáčení tak chybí!
- kola na společné ose
- nevyužité možnosti (volné plochy, volné kostky)
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Matošo

Citace od: Togaran kdy 21.05.2010, 14:57:36
Trochu mě zklamalo, že má tak široký rozchod, že nezapadne do držáku na kola, ale postaví se na jeho kraje, škoda, chybí jen půl studu na každé straně a fungovalo by to jak jsem očekával.

Super recenze.

Celou dobu jsem přemýšlel, co by mě štvalo víc, jestli absence zatáčení nebo tohle (viz citace) a musim říct, že nakonec vyhrála ta neschopnost sladit takovou maličkost, ajko je šířka auta a šířkou nakládacího ramena....

tadeasb

Velmi pěkná recenze  ;). Koukám, že nejsem jediný kdo používá krabičky od Carcassonne na třídění kostek  :)