Spreadsheet pro zpřevodování motorů

Založil eNTy, 12.05.2010, 11:43:38

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

eNTy

Při stavění aut často na začátku nemám ani šajnu, jaký převodový poměr bude vhodný mezi motorem a kolem, takže spíš náhodně experimentuju. Abych měl alespoň počáteční nástřel, udělal jsem si malý sheet, kde lze poměr dohledat po zadání požadované rychlosti modelu, napětí baterek a odhadovaných ztrát.
Třeba se to někomu bude hodit. Pro neangličtináře: vstupní údaje zadávejte do oranžových polí, v zelených si přečtěte výsledek.

Kalkulace převodových poměrů




dwo

Rozhodně užitečná věc, aspoň se má člověk od čeho odpíchnout. Díky.

Stavím teď podvozek 8x8 na principu 8297 (Off Road) a řeším otázku, kam dát diferenciál vzhledem k zpřevodování. Vím, že se tu vedly debaty ohledně pevnostních limitů součástek, nicméně univerzální návod jsem nenašel :-)

U této konstrukce nezávislého odpružení kol jde maximální síla z osy přes kardan rovnou na kolo, tj. není možné těsně před kolem přejít do pomala. Vzhledem k velikosti kol (94,8) jsou síly značné a celá kostrukce musí být postavena jak s ohledem na tyto kardany tak ale i diferenciály.

Nebudu se rozepisovat o detailech auta, většina toho je zatím v prototypech (jak to spasovat) a na papíře. Čekám teď na druhou krabici 8297, abych měl dost koleček pro 4 nápravy, takže testy celého podvozku ještě ani neproběhly. Pokud by měl ale někdo nápad jak zpřevodovat pohon, budu vděčný za každou radu. Schématicky: XL > převody > dif > převody > kardan > 94,8 kolo (ve finále počítám s 2x XL / 2+2 nápravy s automatickým připínáním - to budou hlídat rotační senzory a 2xRCXa  >:D ).

Vzhledem k tomu, že auto není určené primárně pro závody truck trialu, ale mohlo by sloužit jako vyprošťovací tahač, nekladou se na podvozek takové extrémní nároky - ale vyloženě na parketách jezdit taky nebude.

PS: kde koupit levně siloměr? Chtěl bych si ověřit, zda-li nelze využít víc http://www.peeron.com/inv/parts/60c01 v řadě na jedné ose jako bezpečnostní prvek.

Shmade

No jestli hodláš motorizovat 8297, resp. vycházet z podvozku, tak auto bude rádo, když uveze BB, jestli tam nacpeš ještě dvě RCX kostky, tak se připrav na jízdu tak akorát po rovině a se štěstím :)

Nějvětší problém je v těch nových diferenciálech. Vím, že proti tomuhle tvrzení může být to, že já jsem s nimi na autě vyhrál LTR a eNTy první závod trialu, ale eNty měl za nimi ještě redukce a já jsem to "rval silou" i přes přeskakování.  Nechci tě vyloženě odrazovat od nápadu s těmi RCX kostkami, technicky to může být zajímavé, ale praktické využití to mít nebude, protože to auto tu nálož jen těžko utáhne.

Ohledně převodování, pokud by ses spokojil jen s BB a vynechal RCX, tak XL motory můžeš zkusit dát do rychla, třeba 36z -> 12z, když bys chtěl zapojit ty RCX, tak určitě dopomala, tam to bude pak záležet kolik vydržej ty diferencialy.

dwo

Ono mi původně nešlo ani tak o podvozek, jako o funkce - proto ty 2 RCX. Jedna z prvních variant měla být na téma "Tatra 813 s mostní nástavbou AM50". Tam ten podvozek neměl až takovou důležitost, a myslím, že jsem nepřemýšlel původně ani o jeho motorizaci.

Není problém tam dát těch XL motorů třeba 10, problém je, co snesou choulostivé součástky vzhledem k celkové váze modelu. Jak jsem psal, auto není stavěné na trial, když bude mít rychlost 1cm/s tak mi to bude stačit.

Jak jsem postupně rozšiřoval sbírku a vedle Mindstorms stavěl paralelně náklaďáky, tak se příležitosti co postavit rozvíjely řekl bych nahodile.

Úplně ta první myšlenka jak spojit robotiku a podvozek se mi zrodila v hlavě, když jsem koukal na NASA stream, jak řeší samo-vyhrabání uvízlého vozítka v písku na Marsu. Pak mi došlo, že 1 rotační senzor je málo (v lego poměrech) a přemýšlel, kde se začít učit. Taková nejzákladnější aplikace byl samosvorný diferenciál, řízený na základě rozdílných otáček poloos a směru vozidla. Jako podklad měl sloužit písek a mírný kopec. Zbylé senzory přišly minulý týden..

A jelikož jsem si v měřítku 1:1 pořídil zatím jen Tatru 613 a T813 8x8 se mi nevejde do garáže, tak mě napadlo že si postavím 8x8 alespoň z Lega. Sám sem zvědavej jak to dopadne :-)