(vlastní) První prototypy podvozků na LTR

Založil Krutas57, 16.03.2010, 08:24:09

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Krutas57

Ahoj,
víceméně pro pobavení bych rád uveřejnil výsledky testování mojich dvou prototypů na LTR.
Nejsem zrovna moc zkušený stavitel, což je na autech dost vidět.  ;D Do závodu bude potřeba hodně úprav.
První podvozek je vyroben téměř jen ze setu 8258. Pro pohon je použit 1x XL motor, napájený z BB pro testování napevno umístěného na autě s autostop mechanikou (nemáme zatím dlouhý PF kabel). K zatáčení slouží 9V mini motorek. Přední náprava je hnaná (obsahuje diferenciál) a zadní taky, ale bez diferenciálu. K vyrovnání rozdílných převodů jsem použil mezinápravový diferenciál. Výstup z motoru je zpřevodovaný nahoru 24:16 (problémový přeskakující převod) a pak 20:12. Rychlost by teoreticky tedy měla být dostatečná, ale problémový převod to dost kazil. Jeden XL má jinak docela dost síly. Váha v testovací konfiguraci byla kolem 700g.

První prototyp:
+ Náhon 4x4 (i přes nedostatek dílků)
+ Jednoduchá konstrukce
+ Přijatelná váha
+ Slušná ovladatelnost

- Problémový převod
- Při prokluzu jednoho předního kola se auto zastaví
- Špatné využití už tak slabší motorizace
- Místy hodně prasečí konstrukce (např. uchycení motoru zatáčení)
- Velmi nízký podvozek a špatné nájezdové úhly
- Chybí jakýkoliv náznak odpružení (nejsou moc dílky, ikdyž aspoň na lámání uprostřed by byly)
- Silniční kola s malou adhezí.

Nakonec vzniklo spíš auto na LTIR, než na LTR.  ::)

Video: http://www.youtube.com/watch?v=QEPCIItPsD4

Druhý prototyp dodám někdy později...

eNTy

Jak sám říkáš, hlavni problém bude v tom převodu 24:16. Crown gear je dost nevhodný pro poháněná soukolí, moc nevydrží.
Vůbec mi přijde, že tam máš nějak zbytečně moc těch převodů, obzvlášť moc často jdeš do pravých úhlů, což bývá slabé místo. Už ty první dva převody od motoru jsou oba zbytečně přes bevely. Ideálně budeš mít jednu hnanou osu středem vozu, která u přední a zadní nápravy kolmým převodem pohání osy s koly. Použij na to nové bevely, knoby nebo worm gear.

peter

Převod 24:16 je naopak dle mého názoru jedním z těch lepších. Bohužel zde se projevila autorova naprostá neznalost koncepce LEGO Technic, např. zde naprosto chybí kolmé zpevnění. Pokud se vše udělá správně, je zmíněný převod jedním z těch, který jen tak nepřeskočí.

No naštěstí jak sám autor píše se jednalo pouze o první prototyp, takže věřím, že v dalších vozech bude spousta věcí již udělána mnohem lépe.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Bery

Příjde mi to velmi složité neříkám, že je to špatně ale vše musí být postavené pevně. Já stavím jednoduše protože u složitých věcí se vždy nějaká chyba najde a při opravě se dostanu k tomu že vše souvisí se vším . :)
Dont worry, dont cry, smoke ganja, and fly! :DDD

hadato

Jak tady už radili, co nejvíc to zjednoduš a vyvaruj se kolmých převodů.
A pokud je to auto na LTIR, tak nepotřebuje přední náhon, pokud na rally, tak máš zase moc nízko podvozek.
Určitě stav dál, jako první pokuto není špatné.

Krutas57

#5
Děkuji za odpovědi. Tohle je skutečně jen prototyp, výsledný vůz bude odlišný. Navíc jsem největší pozornost věnoval přední nápravě (ta se myslím dost povedla) a ten zbytek už je horší.
Rozhodl jsem se to zveřejnit hlavně proto, že víc hlav víc ví a taky aby se třeba další začínající stavitelé podívali na některé (ne)funkční technologie.

Ještě mě napadá, že jsem začínal přední nápravou, poté dodal zadní a rám a nakonec motorky + převody doplňoval až do skoro hotového rámu, což asi mělo vliv. Ponaučení: stavba by se měla začínat od motoru.

Citace od: peter kdy 16.03.2010, 17:48:21
Bohužel zde se projevila autorova naprostá neznalost koncepce LEGO Technic, např. zde naprosto chybí kolmé zpevnění.
Řečeno poněkud tvrdě, ikdyž pravda. Abych se obhájil, tak lego jsem si naposled koupil někdy v roce 2002 a od té doby (a vlastně ani před tím) jsem z něj nic moc nestavil. Navíc nemám zrovna moc dílků (sbírka viz. http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Krutas57 + půjčený set 8258). Ikdyž je toho přes 4000 dílků, tak třeba nemám ani jeden "link". Mít dva kousky, tak se dá krásně udělat nezávislá přední náprava... Pokud někdo má tip, jak linky nahradit a chce se podělit, tak budu rád.

EDIT: Jinak konkrétně na tomhle převodu si nedovedu představit, jak to ještě víc zpevnit bez komplet předělání. Ten 15L trámek sice drží jen na pár pinech, ale vůbec neměl tendenci se uvolňovat, takže ve směru kolmo ke směru jízdy se snad nic neuvolnilo a 24z kolečko nemělo kam couvat, vzdálenost od 16z je pevně držená trámky... Nebo mi něco uniká? ???

Citace od: hadato kdy 16.03.2010, 20:02:59
A pokud je to auto na LTIR, tak nepotřebuje přední náhon, pokud na rally, tak máš zase moc nízko podvozek.
Myšleno je na rally, ale fakticky jezdí jen na rovném povrchu...  ::)

Každopádně ještě přidávám slíbené info k druhému prototypu:
Po naprostém neúspěchu jsme se ještě tentýž den, během pauzy před seminářem ve škole rozhodli podvozek provizorně modifikovat. Zatímco první prototyp je 100% moje práce, přestavba byla hlavně v rukách kamaráda Honzy. Cílem byla modifikace právě převodovky. Nakonec jsme se dobrali k převodům uzavřeným do "rámečků" se zmíněmým kolmým zpevněním, čímž se eliminovalo přeskakování. A aby bylo zjednodušení kompletní, tak jsme vynechali mezinápravový diferenciál a nechali hnanou pouze přední (nezměněnou) nápravu. Zatáčecí motorek jsme nacpali hned k nápravě, jen provizorně, s neupevněným převodem. Takže se sice zvýšila přesnost zatáčení, ale při větším odporu to začalo přeskakovat. Navíc se hnací motorek umístil moc nízko, takže jsme ho lehce poškrábali. Pořád byl problém s malou výškou a přidal se i problém s malým tahem přední nápravy a přeskakováním řízení, ale jelo to již podstatně lépe. Pro oživení jsme si kabel nahradili "řadící pákou" místo autostopu.

Druhý prototyp:
+ Nepřeskakující převodovka
+ Lepší řízení
+ Menší váha
+ Docela slušně to jede (ač se na LTR používá až 4x buggy, tak 1x XL má taky dost síly)

- Náhon pouze přední nápravy
- Pořád velmi nízký podvozek
- Přeskakuje pro změnu řízení  ;D
- Nic to nevyjede
- Pořád chybí odpružení
- Většina váhy namáhá přední nápravu

Takže zlepšení, ale nevalné...
V současné době si dílky dávají odpočinek ve složeném 8258 a já zatím vydělávám peníze na 8297.  8) Balíček s prodlužovacím kabelem (nastavíme na 2,5m) a XL motorem už mi dorazil, takže motorizace je připravená na další prototypové zkoušky, tak snad si brzo najdu čas.

hadato

Oceňuji snahu, která mi v poslední době nějak chybí. ::)
no, ale jak jsi psal, zlepšení je nevalné, mohl jsi aspoň uchytit ta 24z kola u řízení k sobě, bylo by to určitě lepší nebo aspoň připevnit vrchní osu na konci, ať to tam tak nelítá ,  pak už by to nejspíš nepřeskakovalo.
pokud stavíš nepoháněnou nápravu, zkus připojovat každé kolo na svoji osu, bude to určitě líp zatáčet. ;)