Listové odpružení (vlastní)

Založil behalekvit, 03.05.2015, 14:24:46

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

behalekvit

Vážení koLEGOvé,

možná jsem "objevil Ameriku", ale napadla mě myšlenka, jak jiným způsobem využít lyže. Zajímalo mě, jak jezdí auto bez nápravových diferenciálů, proto jsem postavil jeden jednoduchý 4x4 podvozek a jako zadní listová pera jsem použil lyže. Vždycky mi svým tvarem a pružností tato pera připomínala. Výsledek vidíte na fotkách.

O pohon se starají 2 M motory, o zatáčení L motor. Přední náprava je kyvná. Podvozek má mezinápravový diferenciál. Kabina je udělána jen náznakově.

Jízdní vlastnosti nejsou špatné. Přes práh u dveří přejede s přehledem. Bohužel klasicky při větším zatížení vyskočí CV jointy a také těžší nástavba by mohla vyklonit auto trvale do strany :-)

allrad

No jako zajímavé, otázka je, jak moc je to funkční. Dle mého neodborného úsudku bych řekl, že aby listová pera dobře pružila, musí být víc zatížena. A druhá věc je, že když budou víc zatížená, tak to nemusí LEGO materiál vydržet. Každopádně jsem v začátcích studless stavění a takhle daleko ještě nejsem, takže to třeba funguje. Výše zmíněnou úvahu zakládám na skutečném použití listových per u těžších nákladních vozidel.

Co mě ale velmi zaujalo, je provedení přední nápravy. Ať je to tvá vlastní konstrukce nebo ne, dávám palec nahoru, opravdu originélní, ještě jsem to nikde neviděl. Konstrukce působí velmi lehkým dojmem, bytelnost vzhledem k velikosti modelu se zdá být bezproblémová. Osobně mám rád, když je vše konstrukčně "lehké";) Btw rád uvítám lepší foto, i když i takhle je to hodně vypovídající :)

Měch

Použití lyží je velice vtipné :D. A to jejich uchycení je velice profesionální, to se mi líbí. Když by ses zbavil CV jointů a dal tam kardany, určitě by jsi byl o hodně spokojenější.
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

behalekvit

Citace od: allrad kdy 03.05.2015, 16:56:42
No jako zajímavé, otázka je, jak moc je to funkční. Dle mého neodborného úsudku bych řekl, že aby listová pera dobře pružila, musí být víc zatížena. A druhá věc je, že když budou víc zatížená, tak to nemusí LEGO materiál vydržet. Každopádně jsem v začátcích studless stavění a takhle daleko ještě nejsem, takže to třeba funguje. Výše zmíněnou úvahu zakládám na skutečném použití listových per u těžších nákladních vozidel.

Co mě ale velmi zaujalo, je provedení přední nápravy. Ať je to tvá vlastní konstrukce nebo ne, dávám palec nahoru, opravdu originélní, ještě jsem to nikde neviděl. Konstrukce působí velmi lehkým dojmem, bytelnost vzhledem k velikosti modelu se zdá být bezproblémová. Osobně mám rád, když je vše konstrukčně "lehké";) Btw rád uvítám lepší foto, i když i takhle je to hodně vypovídající :)

Funkčnost je opravdu otázkou. Naoko jsou to listová pera a "nějak" to pruží, možná i díky skrytému "gumídkovi" vzadu... Dvě lyže hezky reflektují skládání tuhostí. Jedna lyže by byla opravdu měkká. Aby neměly lyže trvalé následky, tak model "na noc" podkládám. Je pravda, že listová pera jsou u těžších nákladních vozidel, ale tuším, že jsou i u dodávek (typu Jumper, Ducato) v kombinaci jeden list a tlumič. Je tu výzva postavit technic dodávku.

Přední nápravu jsem skládal sám bez jakékoliv předlohy, ale netvrdím, že ji někdo nevymyslel dříve. Za cíl jsem měl takovou světlost, aby osy kol byly tím nejnižším prvkem. Náprava má problém s "rozčapností", ale ta není nijak tragická. A osa výkyvu je trochu výše, při jízdě to však není poznat. Co mi vadí, jsou trčící osy. Jsou tam 'Technic Axle 5.5 with Stop' kvůli axiálnímu posuvu, a zatím nemám kratší.

Překvapilo mě, že v tomto měřítku, jsou diferenciály k běžnému ježdění po koberci a podlaze, zbytečné. Neubírá to na hratelnosti.

Nahradit CV jointy kardany nemůžu, protože mi dovolují změnu délky osy při výkyvu. Kardany, i přes svoji jistou vůli, toho nejsou schopny.

allrad

Máš pravdu, je to i u menších aut, ono spíš asi  záleží na mnoha dalších faktorech: tvrdost, délka, množství... Možná jak jsi psal, jedno je málo, ale ty dvě už třeba moc propružení nedovolí, ale vyzkoušíš a uvidíš, třeba to bude chtít víc zátěže dozadu. Sám ty lyže vidím poprvé, takže se můžu jen domnívat o jejich tuhosti.

Jinak ta přední náprava je opravdu moc pěkně zpracovaná. Řekl bych, že to pro těžká auta asi nebude (viz moje podobná snaha zde http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=47149.0 - taky se mi to mírně "rozjíždělo" a to jsem to ani "nezmotorizoval"), ale to tvé působí velmi "vzdušně". Zkus nějaké kousky co jezdí při LTTT a třeba budeš mít na další sezonu základ pro soutěžní stroj (samozřejmě s přihlédnutím k pravidlům). Jinak je vcelku jedno jestli to třeba před tebou už někdo použil a tys o tom nevěděl, ale ten pocit, že jsi přišel na takové řešení sám, mi přijde nejlepší ;) Až budu mít víc dílků, určitě podobné řešení vyzkouším.

Jinak se mi svou kompaktností líbí zavěšení na snímku níže, které mě taky napadlo dříve, než jsem ho viděl použité jinde. Výhodou bude, že se nerozjede, ale asi to taky nebude pro těžké váhy...

allrad

Jinak ještě návrh na zvýšení světlé výšky, ale ztratíš tak redukce (2,5:1) v nápravových rozvodovkách a musel bys to dohánět někde jinde.