Železniční Lego modelářství

Založil Lukek, 16.06.2025, 13:28:24

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

Lukek

Rád bych začal znovu a lépe. Rád bych zde ukázal zatím hlavně svoji práci. Dopředu bych rád řekl, že dělám železniční Lego modelářství na úrovni klasických železničních modelářů. Jediným mým omezením je samotná stavebnice Lego, protože používám pouze originální kostky. Chci ukázat, že i z mála se dá udělat hodně a celkový dojem je páradní. Kdyby mi Lego nevyhovovalo tak logicky budu dělat třeba jiné modelářské měřítko a nebudu z Lega stavět. Mám v lásce stavebnici Lego od 4 let a tak to zůstane. Rád i vidím že hodnota Lega roste a nechci to plevelit ničím jiným. Jako první projekt jsem vybral stanici, která je mému srdci nejblíže - Meziměstí. Jedná se o skutečnou stanici se skutečným provozem v letech cca 1920-1940. Tak jak opravdu dle informací co mám mohla vypadat. Vlaky jsou stavěny na šíři 8 studů, protože to už vypadá jako opravdový model. Většina mých modelů sedí do měřítka 1:50 takže trochu menší než měřítko kolejí a minifigurek. Důvod je čistě praktický. Aby všechno projelo Lego kolejivo a kratké dvouosé vozy se vešly do délky 20 studů a nemusely mít natáčecí dvojkolí a dalo se s nimi posunovat. Modelový provoz totiž by měl obsahovat určitě spoustu posunu, protože před téměř sto lety se skoro vše vozilo výhradně po železnici. Premiéru měla stanice teďka 14.6. na oslavách 150 let tratě Choceň-Broumov. Jsem moc rád, že jsem oslovil Matěje z výtopny Jaroměř a pomáhal mi i s jeho tátou na akci jezdit. Jsem rád, že oba s Matějem vidíme železniční Lego modelářství více méně stejně a doufám v další spolupráci a třeba i tvoření nějakého modelového provozu. Jeho zájem o I. epochu provozu a moje II epocha mají k sobě blízko a budem rádi třeba inspirovat další lidi aby začali stavět Lego modely na šíři 8 studů. Další akce kde bude stanice k vidění bude 16. a 17.8. v Jaroměři. Stanice má hromadu menších chyb a ještě budu spoustu věcí ladit ale jako ukázka ,že se dá dělat i když hodně zmenšeně skutečná stanice se skutečným provozem v nějakém období provozu to snad bude stačit. Konečně tedy jdu s kůží na trh a ukázuju jeden ze směrů kterým se dá jít.
Zatím na ukázku pár fotek a odkaz na první video z výstavy. Vše co je vidět, ve stanici opravdu stálo, nebo ještě stojí.

https://youtu.be/DWqH18DmYzM?si=gQehYtU-sKxjiRbI

Borun

#1
Citace od: Lukek kdy 16.06.2025, 13:28:24Rád bych začal znovu a lépe. Rád bych zde ukázal.....
Už jsem to obdivoval na fcb . Krásná práce a i velikost modelu je na první model obdivuhodná. Jen tak dál.👍

otaznik

#2
Klobouk dolů, vypadá to skvěle a je to obrovské. Umím si představit to množství práce (+ financí), ale výsledek je parádní. Snad někdy uvidím na živo.
Předpokládám, že to máš dělené na moduly, máš někde fotku, když jsou oddělené, tedy v nějakém "skladovacím" módu?

Lukek

Citace od: otaznik kdy 17.06.2025, 07:08:32Klobouk dolů, vypadá to skvěle a je to obrovské. Umím si představit to množství práce (+ financí), ale výsledek je parádní. Snad někdy uvidím na živo.
Předpokládám, že to máš dělené na moduly, máš někde fotku, když jsou oddělené, tedy v nějakém "skladovacím" módu?
Moc děkuji, jo poslední rok a půl byl hodně náročný ale já když se do něčeho dám, chci to mít nejlépe hned. Odhaduji kolem 1000 hodin práce. To ještě bych rád stavěl další stanice  :D Mám to rozdělený na jednotlivý baseplate s kolejemi a označený na jednotlivý krabice a postupně stavím vždy z prava do leva i to tak skládám. Všechny budovy a detaily mám zvlášť ve velkých uložných boxech. Vozový park má taky svoje krabice. Byla to teprve první výstava takže do budoucna to asi ještě poladím. Teď začínám pracovat na úpravách některých částí aby to v  Jaroměři vypadalo ještě líp.

Daniel

Máš to pěkné, velké... Ale když už se bavíte o tom transportu - třeba ta kruhová výtopna přece nemůže transport přežít. Když se podívám na předposlední fotku, kde to vypadá trošku jako Potěmkinova vesnice s jedním nosným 1x1 brickem.

Lukek

Citace od: Daniel kdy 17.06.2025, 11:51:56Máš to pěkné, velké... Ale když už se bavíte o tom transportu - třeba ta kruhová výtopna přece nemůže transport přežít. Když se podívám na předposlední fotku, kde to vypadá trošku jako Potěmkinova vesnice s jedním nosným 1x1 brickem.
Ta je samozřejmě rozložena více. Krajní stání to je vcelku a ty ostatní jsou uloženy do krabice rozložené na spodek, část s vraty, a střechu. Proložené bublinkovou folií a pal sestaveno na místě. Zatím první sestavení bylo v pohodě takže zatím pro mě nejlepší řešení.

Lukek

Dcera je u babičky takže můžu na chvíli zabrat její pokoj :D Probíhá rozšiřování stanice. Původně jsem to viděl bledě ale nakonec to asi opravdu stihnu! Tento měsíc přibylo 17000 kostek a většina z toho je hnedka prostavěna do stanice. Celková rozloha stanice bude přes 15m2. Nevím o nikom u nás kdo by měl vetší stanici dle reálné předlohy. Zvu všechny do Jaroměře 16. a 17.8. kde bude stanice vystavena a i s vratnými smyčkami bude dlouhá 18 metrů. Na provoz budu bohužel sám takže ten nebude nijak bohatý. Vyrovnávám to ale historickou přesností modelu do stavu cca před 100 lety, samozřejmě dle možností prostoru a Lega.

fanda

Ahoj, urcite prijedu do Jaromere! 

Drzim palce, delas to dokonale, jen sis mel postavit syna (ale ne z lega), aby ti pomahal, holky jsou taky dobry, ale pro vlaky se moc nehodej ;) >:D

Lukek

Mašinky a hračky ve výtopně Jaroměř jsou za námi. Byla to super akce s výbornou atmosférou. Do budoucna to vypadá, že to rozhodně nebyla poslední akce. Bylo to sice velmi náročné ale už se těším na další výstavu. Důvod je prostý, na živo to vypadá mnohem lépe než na fotce nebo na videu. Stanici ještě určitě upravím a malinko rozšířím ale ne do délky. Hlavně budu ladit konec stanice. A už jsem konečně rozhodnut, že další stanice bude Broumov. To už bude mnohem menší projekt. Meziměstí vždy zůstane můj prioritní projekt číslo 1, protože stanice si za svoji bohatou historií trochu propagace zaslouží. Další stanice co by si to velmi zasloužila je Praha Těšnov ale na tu zatím opravdu nemám místo...

Colonel32

#9
Za mne to nejkrásnější na celém projektu je to, že mám stále v živé paměti příspěvek, že tento model zůstane navždy doma na podlaze, protože nemáš jak ho někam transportovat a my jsme říkali, že to je tak dobrý, že se prostě musí najít někdo, kdo s tím transportem pomůže. Ačkoli neznám logistické detaily, z toho, že je model nafocený na výstavě usuzuju, že se někdo ochotný našel. 

Lukek

Citace od: Colonel32 kdy 18.08.2025, 13:08:54Za mne to nejkrásnější na celém projektu je to, že mám stále v živé paměti příspěvek, že tento model zůstane navždy doma na podlaze, protože nemáš jak ho někam trnsportovat a my jsme říkali, že to je tak dobrý, že se prostě musí najít někdo, kdo s tím transportem pomůže. Ačkoli neznám logistické detaily, z toho, že je model nafocený na výstavě usuzuju, že se někdo ochotný našel. 
Musím přiznat, že jsi měl pravdu. Jo už podruhý se to povedlo vyřesit a i na další akce to vypadá, že to půjde.

fanda

Tak jsme v neděli vyrazili s vnukem na výstavu do úžasně železničního prostředí depa v Jaroměři.

A musím řict, že nás to málem porazilo - to obrovské kolejiště, totiž dobový model nádraží Meziměstí toho génia Lukáše Nováka. Navíc je to ohromný sympaták!!! A jestli nelže a těch 17 funkčních parních lokomotiv a další motorová a elektrická vozidla, vagóny, budovy, depo s točnou, el. vrchní vedení atd atd stvořil za pouhý rok a 3/4, tak nevím, jestli má ještě smysl vedle takového velikána stavět modely vlaků z Lega ;)

Je to dokonalé, obrovské, nádherné, neumím to ani popsat. A to jsme před týdnem byli ve Schkeuditz u Lipska na BSBT 2025 - největším legovém kolejišti v Evropě (v roce 2024 měli cca 700 m kolejí - letos nevím), také úžasné (nesmí se vystavovat tovární modely), ale tam to vytvořilo odhaduju 20-30 Afolů. Jenže Lukáš to zvládl sám!!! Ve skutečnosti to je mnohem působivější, než na fotkách. V životě jsem nic tak velkého a hlavně modelově věrného z Lega neviděl! :) :) :)

Také držím palce Lukášovi (a vlastně všem československým bláznům, kteří milují legové vlaky), aby se vždy našli takoví dobrodinci, jako je Matěj s tátou, kteří to vše ve třech autech převezli (vešlo by se to cca do kamionu na podlahu, Roling Stones sice měli víc kamionů, ale nebyli to JEDEN člověk).
Tímto bych rád i poděkoval "Matějově dopravní firmě", že nám umožnila tento zážitek (zdá se, že KARMA funguje: musím na Matěje prásknout, že sbalil krásnou kočku, která se zdá být i hodná!!! ;)

Jen lituju toho, že jsem dosud Lukáše nepřemluvil k opuštění PURELEGO zásad, ale já jsem trpělivej ;-) Vidím už světlo na konci tunelu - Lukáš použil NELEGOVÉ gumičky na lokomotivní kola pro zvýšení adheze - první vlaštovka!!! Mě to trvalo sice cca 50 let, než jsem opustil myšlenku PURELEGO (Otazníkovi tuším 40 let), ale dnes je vše rychlejší - takže u Lukáše to odhaduju tak na max. 10 let ;)

Jo a také bych chtěl poděkovat Lukášovi za umožnění prezentace a vyzkoušení mého posledního výtvoru - Kremáka. Bohužel asi z 30 % průjezdů výhybkou do odbočky vykolejil - samozřejmě to není moje vina ;) , ale doufám, že za to mohou kola ML #8 od americké firmy BRICK TRAIN DEPOT - mají příliš tlusté okolky, musím obrobit=ztenčit na legovou tlouštku. Hlavně, že doma to fungovalo (ale ne 100 % a to se mi vymstilo). Takže jsem si udělal akorát ostudu.

Takže ještě jednou pro ty pomalejší, děkujeme Lukášovi a Matějovi s tátou za úžasný zážitek a doporučujeme všem legovlakovým bláznům osobně "ochutnat" Lukášovo dílo!!!

Jo a ještě něco: Kromě toho, že Lukáš použil pouze kostky LEGO, tak mu údajně vše funguje i na poloměru R40. A to z vlastní zkušenosti mohu potvrdit - není to žádná sranda!!!

Lukek

Citace od: fanda kdy 19.08.2025, 16:23:55Tak jsme v neděli vyrazili s vnukem na výstavu do úžasně železničního prostředí depa v Jaroměři.

A musím řict, že nás to málem porazilo - to obrovské kolejiště, totiž dobový model nádraží Meziměstí toho génia Lukáše Nováka. Navíc je to ohromný sympaták!!! A jestli nelže a těch 17 funkčních parních lokomotiv a další motorová a elektrická vozidla, vagóny, budovy, depo s točnou, el. vrchní vedení atd atd stvořil za pouhý rok a 3/4, tak nevím, jestli má ještě smysl vedle takového velikána stavět modely vlaků z Lega ;)

Je to dokonalé, obrovské, nádherné, neumím to ani popsat. A to jsme před týdnem byli ve Schkeuditz u Lipska na BSBT 2025 - největším legovém kolejišti v Evropě (v roce 2024 měli cca 700 m kolejí - letos nevím), také úžasné (nesmí se vystavovat tovární modely), ale tam to vytvořilo odhaduju 20-30 Afolů. Jenže Lukáš to zvládl sám!!! Ve skutečnosti to je mnohem působivější, než na fotkách. V životě jsem nic tak velkého a hlavně modelově věrného z Lega neviděl! :) :) :)

Také držím palce Lukášovi (a vlastně všem československým bláznům, kteří milují legové vlaky), aby se vždy našli takoví dobrodinci, jako je Matěj s tátou, kteří to vše ve třech autech převezli (vešlo by se to cca do kamionu na podlahu, Roling Stones sice měli víc kamionů, ale nebyli to JEDEN člověk).
Tímto bych rád i poděkoval "Matějově dopravní firmě", že nám umožnila tento zážitek (zdá se, že KARMA funguje: musím na Matěje prásknout, že sbalil krásnou kočku, která se zdá být i hodná!!! ;)

Jen lituju toho, že jsem dosud Lukáše nepřemluvil k opuštění PURELEGO zásad, ale já jsem trpělivej ;-) Vidím už světlo na konci tunelu - Lukáš použil NELEGOVÉ gumičky na lokomotivní kola pro zvýšení adheze - první vlaštovka!!! Mě to trvalo sice cca 50 let, než jsem opustil myšlenku PURELEGO (Otazníkovi tuším 40 let), ale dnes je vše rychlejší - takže u Lukáše to odhaduju tak na max. 10 let ;)

Jo a také bych chtěl poděkovat Lukášovi za umožnění prezentace a vyzkoušení mého posledního výtvoru - Kremáka. Bohužel asi z 30 % průjezdů výhybkou do odbočky vykolejil - samozřejmě to není moje vina ;) , ale doufám, že za to mohou kola ML #8 od americké firmy BRICK TRAIN DEPOT - mají příliš tlusté okolky, musím obrobit=ztenčit na legovou tlouštku. Hlavně, že doma to fungovalo (ale ne 100 % a to se mi vymstilo). Takže jsem si udělal akorát ostudu.

Takže ještě jednou pro ty pomalejší, děkujeme Lukášovi a Matějovi s tátou za úžasný zážitek a doporučujeme všem legovlakovým bláznům osobně "ochutnat" Lukášovo dílo!!!

Jo a ještě něco: Kromě toho, že Lukáš použil pouze kostky LEGO, tak mu údajně vše funguje i na poloměru R40. A to z vlastní zkušenosti mohu potvrdit - není to žádná sranda!!!
Znovu moc děkuju za pochvalu!! Moc si toho od všech vážím a budu se i dál snažit stavět modely dalších menších stanic i částí tratí co nejlépe a třeba inspirovat další Lego vlakaře. Dokonalé to sice nemám ale o to ani vlastně nejde. Jde mi o to propagovat železniční Lego modelářstvi takže to co jde v rámci Lega. A čím víc se mě snažíš přemluvit ať používám i nelego tak tím  víc vím, že ho používat nebudu. Z jednoho prostého důvodu - chci se odlišit od ostatních a hlavně všem ukázat, že to jde i jen z Lega  :D Ty gumičky to je jediný ústupek, který jsem kdy udělal :D

Lukek

První video z Jaroměře. Bohužel žádný kameraman není takže v jedné ruce jsem měl mobil a točil i druhý mobil nebo ovladač kde jsem ovládal vlaky a podle toho to taky vypadá. Kdyby na nějaké výstavě se našla dobrá duše a pořadné mi to zdokumentovala určitě neodmítnu  :)

https://youtu.be/7CYfjY8u6Wo?si=Dqqsa_-YY7xxZOAL

fanda

Citace od: Lukek kdy 01.09.2025, 09:52:12První video z Jaroměře. Bohužel žádný kameraman není takže v jedné ruce jsem měl mobil a točil i druhý mobil nebo ovladač kde jsem ovládal vlaky a podle toho to taky vypadá. Kdyby na nějaké výstavě se našla dobrá duše a pořadné mi to zdokumentovala určitě neodmítnu  :)

https://youtu.be/7CYfjY8u6Wo?si=Dqqsa_-YY7xxZOAL
Zkoušel jsem to sám doma - filmovat a současně řídit vlak - je to šílené ;-) Takže tvůj výsledek dobrý :-)

Co mě se zdá, tak největší odborník-fotograf, je na kostky.org Hačislav. Ale je nějaký utlumený, možná potřebuje jen povzbudit ;-)

fanda

Citace od: Lukek kdy 19.08.2025, 17:20:31
Citace od: fanda kdy 19.08.2025, 16:23:55Tak jsme v neděli vyrazili s vnukem na výstavu do úžasně železničního prostředí depa v Jaroměři.
A musím řict, že nás to málem porazilo - to obrovské kolejiště, totiž dobový model nádraží Meziměstí toho génia Lukáše Nováka. Navíc je to ohromný sympaták!!! A jestli nelže a těch 17 funkčních parních lokomotiv a další motorová a elektrická vozidla, vagóny, budovy, depo s točnou, el. vrchní vedení atd atd stvořil za pouhý rok a 3/4, tak nevím, jestli má ještě smysl vedle takového velikána stavět modely vlaků z Lega ;)
Je to dokonalé, obrovské, nádherné, neumím to ani popsat. A to jsme před týdnem byli ve Schkeuditz u Lipska na BSBT 2025 - největším legovém kolejišti v Evropě (v roce 2024 měli cca 700 m kolejí - letos nevím), také úžasné (nesmí se vystavovat tovární modely), ale tam to vytvořilo odhaduju 20-30 Afolů. Jenže Lukáš to zvládl sám!!! Ve skutečnosti to je mnohem působivější, než na fotkách. V životě jsem nic tak velkého a hlavně modelově věrného z Lega neviděl! :) :) :)
Také držím palce Lukášovi (a vlastně všem československým bláznům, kteří milují legové vlaky), aby se vždy našli takoví dobrodinci, jako je Matěj s tátou, kteří to vše ve třech autech převezli (vešlo by se to cca do kamionu na podlahu, Roling Stones sice měli víc kamionů, ale nebyli to JEDEN člověk).
Tímto bych rád i poděkoval "Matějově dopravní firmě", že nám umožnila tento zážitek (zdá se, že KARMA funguje: musím na Matěje prásknout, že sbalil krásnou kočku, která se zdá být i hodná!!! ;)
Jen lituju toho, že jsem dosud Lukáše nepřemluvil k opuštění PURELEGO zásad, ale já jsem trpělivej ;-) Vidím už světlo na konci tunelu - Lukáš použil NELEGOVÉ gumičky na lokomotivní kola pro zvýšení adheze - první vlaštovka!!! Mě to trvalo sice cca 50 let, než jsem opustil myšlenku PURELEGO (Otazníkovi tuším 40 let), ale dnes je vše rychlejší - takže u Lukáše to odhaduju tak na max. 10 let ;)
Jo a také bych chtěl poděkovat Lukášovi za umožnění prezentace a vyzkoušení mého posledního výtvoru - Kremáka. Bohužel asi z 30 % průjezdů výhybkou do odbočky vykolejil - samozřejmě to není moje vina ;) , ale doufám, že za to mohou kola ML #8 od americké firmy BRICK TRAIN DEPOT - mají příliš tlusté okolky, musím obrobit=ztenčit na legovou tlouštku. Hlavně, že doma to fungovalo (ale ne 100 % a to se mi vymstilo). Takže jsem si udělal akorát ostudu.
Takže ještě jednou pro ty pomalejší, děkujeme Lukášovi a Matějovi s tátou za úžasný zážitek a doporučujeme všem legovlakovým bláznům osobně "ochutnat" Lukášovo dílo!!!
Jo a ještě něco: Kromě toho, že Lukáš použil pouze kostky LEGO, tak mu údajně vše funguje i na poloměru R40. A to z vlastní zkušenosti mohu potvrdit - není to žádná sranda!!!
Znovu moc děkuju za pochvalu!! Moc si toho od všech vážím a budu se i dál snažit stavět modely dalších menších stanic i částí tratí co nejlépe a třeba inspirovat další Lego vlakaře. Dokonalé to sice nemám ale o to ani vlastně nejde. Jde mi o to propagovat železniční Lego modelářstvi takže to co jde v rámci Lega. A čím víc se mě snažíš přemluvit ať používám i nelego tak tím  víc vím, že ho používat nebudu. Z jednoho prostého důvodu - chci se odlišit od ostatních a hlavně všem ukázat, že to jde i jen z Lega  :D Ty gumičky to je jediný ústupek, který jsem kdy udělal :D
Na jedné straně chápu, že chceš nějak vyniknout (chválím, to chceme všichni), a to stavění důsledně POUZE z kostek lega je cesta, která k tomu zajisté vede. Je to hodně těžká cesta a držím ti na ní palce.

Na druhé straně, já osobně miluju lego cca 58 let. Ale v současné době, kdy TLG nedělá pro vlakaře skoro NIC (viz moderní vlaková okna 1x4x3, naznačující hliníkové rámy se zaoblenými rohy, která TLG nevyrábí už 14 let a maximálně nevhodnou elektronikou pro vlaky, atd.), nevidím JEDINÝ důvod, abych nepoužíval kostky od jiných výrobců.
Týká se to např. nepřeberného sortimentu vlakových oken v různých barvách (tolik typických pro ČSD, elektroniky s Lipol, kterou lze nabíjet bez rozebrání modelu, kouřových a zvukových generátorů atd atd.

Ale vidím, že tlak, preferovat PURElego, neustává, naopak se mi zdá, že se v Evropě až fanaticky zvětšuje. Už jsem např. zaznamenal, že ve Schkeuditz nelze provozovat vagóny, které jsou vybavené vlakovými okny 1x4x3 v Dark Green.



Lukek

Důkaz, že jsem trochu blázen. Ale když něco opravdu chci tak to musím mít pokud možno hned  ;D 

Lukek

Tak dalších pár fotek z foťáku z výstavy od jednoho člena z výtopny.