(vlastné) Tatra 815 - podvozok

Založil Moergil, 26.04.2011, 22:43:41

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Moergil

Na internete sa dá nájsť veľa podvozkov tatier, drvivá väčšina sú ale prevedenia cez "dvojitú rúru" (dve hnacie osky) alebo používajú iný typ zavesenia ako kyvné polonápravy, popr. používajú jednu rúru ale nemajú diferenciál. A chýba im hlavná feature, a to posunuté polonápravy na jednej strane :-) Ja som skúsil ísť cestou väčšieho realizmu, teda vytvoriť čo najvernejší jednorúrový tatrovácky podvozok s nápravovými (a teoreticky aj medzinápravovými) diferenciálmi.

Koncept, ktorý som použil, rozvíjam už od leta, počas stavby sa ale vynárali ďaľšie a ďaľšie technické problémy ktoré som musel riešiť. Ťažšie mi to robila aj malá mierka v ktorej som sa rozhodol staviať. Niektoré problémy stále pretrvávajú, ale začínam s celkovou koncepciou byť spokojný.




















Podvozok až na detaily kopíruje tatrovácku koncepciu. Pohon polonáprav je riešený cez bevely, diferenciály síce nie sú čelné, ale sú čelne uložené :) Model na fotografiách je riešený inak, ale koncepcia teoreticky dovoľuje zabudovanie medzinápravových diferenciálov, redukčnej prevodovky na zostupe alebo pridanie ďaľších náprav. Nápravy mám navrhnuté ako samostatné celky, takže je teoreticky možné z nich zoskladať podvozky 6x6 alebo 8x8. Jediné, čo naozaj chýba, je rúra a planétové redukcie v kolesách.

Drivetrain vyzerá zložito, ale v princípe je jednoduchý. Z motoru (v prípade tatry na obrázkoch 2 buggy) ide prvý zostup na diferenciál 16:16. Z neho je do oboch strán vyvedená oska na zostup 12:20 pre jednotlivé kolesá. Nakoniec bevelový prevod 12:20 ktoré sú už súčasťou tatrováckych polonáprav. Oriešok bol aj systém zatáčania, nakoniec som raz podvečer dostal ideu a vznikol z toho koncept podobný Tatravizi 3000 ktorý až na detaily splnil moje požiadavky.




















Ako som spomenul, celá koncepcia má pár problémov, na ktoré si treba dať pozor. Niektoré som viacmenej odstránil, iné na to ešte čakajú.
* polonápravy musia byť dostatočne spevnené, inak ich roztláča bevelový prevod. Tento problém je viditeľný hlavne na prednej náprave, kde je na spevnenie málo miesta.
* sila, ktorá ide cez drivetrain, tlačí polonápravy dopredu, resp. dozadu, a potom môžu tlačiť na hnacie ozuby.
* pruženie musí byť uchytené čo najďalej od bodu kyvu, popr. musí byť dostatočne mäkké, aby sa nevytvorila silná páka ktorá by tlačila na pohonnú osku. Žlté pružiny chytené blízko bodu kyvu sú krajne nevhodné. Tento problém sa dá vyriešiť špeciálnym závesom lichobežníkového tvaru, ale o tom inokedy.
* geometria zatáčania nie je triviálna vec. Keďže celá polonáprava sa kýve, musí byť bod uchytenia tiahla čo najbližšie rovine pohonnej osky polonápravy. Inak pri výkyve hore/dole koleso zatáča. Mechanizmus má tiež priveľké vôle (dovoľuje posun kolies o 1/3 až 1/2 otočenia a týmpadom zbiehavosť/rozbiehavosť kolies). Celý systém zatáčania budem ešte vylaďovať.

Napriek týmto nevýhodam vyzerá, že celková koncepcia je životu schopná. Na prvej LTR súťaži som sa zúčastnil s Tatrou 4x4 (kde každú nápravu poháňal samostatný buggy motor), a aj keď obsadila posledné miesto, fungovala prakticky bezchybne. Verím, že ak by sa odstránili niektoré problémy (hlavne rozbiehavosť kolies a na pretekoch zbytočne tvrdo nastavené pruženie, ktoré ma stáli najviac výkonu) tak v neoficiálnej kategórii truckov by mohla byť celkom schopná. Na druhej strane, podvozok je vhodný pre modely "priemyselných" tatier. Vďaka relatívne nízkej výške podvozku je možné vytvoriť sklápače, valníky alebo cisterny. V prostredí, kde nie je dôležitý každy newtoncentimeter točáku by stratovejší/krehkejší drivetrain za cenu väčšieho realizmu nevadil.

Galéria Tatry 815 4x4 LTR - Brickshelf

Bery

#1
Podvozek je moc pěkný, asi nejvíc mě zaujal takový čistý zvuk těch buggy a systém zatáčení. Sice polovině těch věcí co si napsal né úplně rozumím, ale jednoznačně palec nahoru.
Dont worry, dont cry, smoke ganja, and fly! :DDD

Moon

Palec? Já zvedam všechny čtyři, tohle je první tatrováckej podvozek co vidim a má ty nápravy poposunutý jak má bejt. A diferenciály? u tohodle řešení se mi o nich ani nezdálo. Super :D
Přijdte si zahrát MineCraft: mc.urnaweb.cz:8888 Moje BS galerie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Mooning

Plutoone

Chtěl by jsem se zeptat (snad nebudu za úplného blba) Jak jsi doladil polonápravy, aby byly středy kol v jedné ose. Na fotkách je zřejmý posun o půl studu. Nebo jede jedna strana o zmíněný půlstud napřed?

peter

#4
Citace od: Plutoone kdy 27.04.2011, 20:26:26
Chtěl by jsem se zeptat (snad nebudu za úplného blba) Jak jsi doladil polonápravy, aby byly středy kol v jedné ose. Na fotkách je zřejmý posun o půl studu. Nebo jede jedna strana o zmíněný půlstud napřed?

Jak se tak dívám na fotky a především čtu popis, tak se autor držel originálu a i u modelu ponechal posunutí polonáprav pravé a levé strany ;)

Citace od: Moergil kdy 26.04.2011, 22:43:41
A chýba im hlavná feature, a to posunuté polonápravy na jednej strane :-)


Každopádně za sebe Ti držím palce ať ve tvém úsilí vydržíš. Já Tatru zkoušel několikrát a vždy jsem skončil na přední nápravě a právě tebou zmíněném problému.
Citace od: Moergil kdy 26.04.2011, 22:43:41* geometria zatáčania nie je triviálna vec. Keďže celá polonáprava sa kýve, musí byť bod uchytenia tiahla čo najbližšie rovine pohonnej osky polonápravy. Inak pri výkyve hore/dole koleso zatáča. Mechanizmus má tiež priveľké vôle (dovoľuje posun kolies o 1/3 až 1/2 otočenia a týmpadom zbiehavosť/rozbiehavosť kolies). Celý systém zatáčania budem ešte vylaďovať.

Nejblíže jsem se dostal s mojí napodobeninou T805 pro LTTT v roce 2010. Avšak i u ní jsem skončil na přední nápravě (zde hlavně kvůli velikosti) a tak jsem ji udělal po svém netatrovácky :-[
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

hadato

Podobné řešení náprav jsme měl ze začátku u svojí chystané Tatry, ovšem bez diferenciálů, ale přišlo mi to strašně široké, tak jsem to zrušil a postavil bez posunutí. Dostal jsem se na šířku 11 studů + 1 stud ještě v disku kola.
Za ty diferenciály ale určitě palec nahoru, ještě uzávěrky a bude to super.

Moergil

Citace od: hadato kdy 27.04.2011, 21:46:24
Za ty diferenciály ale určitě palec nahoru, ještě uzávěrky a bude to super.

Brat mi vnukol systém uzávierky, kde by sa oska, ktorá poháňa diferenciál, potiahla nad pohon jednej z polonáprav, medzi nimi by sa dal prevod 16:16 s clutchom a použil by sa klasický driving ring. Dalo by sa síce priamo ringom uzamykať diferenciál, ale tam je problém s miestom, hlavne v prednej náprave (nápravách) sa o miesto bijú diferenciál a zatáčací mechanizmus :) Uvidím v budúcnosti, v každom prípade je to niečo čo plánujem skúsiť.

Citace od: Plutoone kdy 27.04.2011, 20:26:26
Chtěl by jsem se zeptat (snad nebudu za úplného blba) Jak jsi doladil polonápravy, aby byly středy kol v jedné ose. Na fotkách je zřejmý posun o půl studu. Nebo jede jedna strana o zmíněný půlstud napřed?

Ako už potvrdil peter ;), posunutie polonáprav je jedno zo znamení tatrováckej koncepcie. Práve to bola jedna z vecí ktoré som chcel zachovať, a pritom použiť posunutie len o pol studu. Na druhej strane, ak by sa náprava posunula o celý stud, mohli by sa použiť na kolmý prevod knoby a celá nápravy by mala silnejšie uchytenie, čo by bolo vhodnejšie na truck trial.

Plutoone

Díky, hned jsem moudřejší. Nevěděl jsem, že to Tatra takhle má.  :)

Leko

#8
paradicka kamo len tak dalej vizera to verne len aby v tom nebol daky skriatok  ..  aj ja v poslednej dobe studujem 815cky, pusti tie kolesa nizsie a mozme si zazavodit   ;D aj ja na dacom pracujem

Anatyt

Tak toto je husté! ;D Super! A nevadí tej elektrike tá voda?

Leko

nie lebo voda na nu nedotiahne  ;D skor prevodovka to dnes vzdala z tych 4xl motorov ale to sa spravi ..inac mam zamknuty jeden diferencial sroubou a matkou to sa asi na LTTT nemoze či?

Epholl

#11
No tu bude asi dosť rozdiel v podvozkoch  ;D Nápravy Moergilovej tatry sú tak tesne dimenzované, že o trocha vyšší točák, ako pri terajšom prevodovaní buggy motorov a minimálne predná praská. Pri držaní sa originálnej predlohy neprichádzajú portálové redukcie do úvahy (tie šli iba na t805), jediným realistickým riešením by boli planétové redukcie v nápravách, ale na to by sa musel použiť turntable, väčšie kolesá a celkové zväčšenie mierky celého modelu a s tým hmotnosti.. Au  ???

Alternatívne posunúť nápravy o celý stud a prejsť na knoby, ale to by boli také straty, že na LTR rovno zabudnúť..
EDIT: Aj keď tie planétové redukcie by tiež neboli žiadna výhra..

peter

Citace od: Leko kdy 28.04.2011, 23:51:14...inac mam zamknuty jeden diferencial sroubou a matkou to sa asi na LTTT nemoze či?

Dobrej pokus o vtip - fakt ne ::)

Citace od: Anatyt kdy 28.04.2011, 23:25:03Tak toto je husté! ;D Super! A nevadí tej elektrike tá voda?

Tohle ještě nic neni. Teprve LTTT vůz skutečně prověří >:D

Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

barthe86

Citace od: Anatyt kdy 28.04.2011, 23:25:03
Tak toto je husté! ;D Super! A nevadí tej elektrike tá voda?


Ahoj, mám takový dotaz. Kola co máš použité na tatře jsou jaké velikosti .. těch cca94mm, nebo 82mm ?

barthe86

Citace od: Leko kdy 28.04.2011, 23:15:09
paradicka kamo len tak dalej vizera to verne len aby v tom nebol daky skriatok  ..  aj ja v poslednej dobe studujem 815cky, pusti tie kolesa nizsie a mozme si zazavodit   ;D aj ja na dacom pracujem


Oprava, omylem sem dotaz dal k spodnímu komentu :) ...
Ahoj, mám takový dotaz. Kola co máš použité na tatře jsou jaké velikosti .. těch cca94mm, nebo 82mm ?

Kiko97


Moergil

Podvozok som neskôr ešte upravoval, ale nanešťastie ma začal tlačiť čas a k publikovaniu som sa dostal až dnes.

Oproti predošlej verzii je konštrukcia rádovo čistejšia a bližšia lego štandardom. Polonápravy sa mi podarilo dosť vylepšiť, sú pevnejšie, ľahšie a kompaktnejšie. Pruženie doznalo zmien, bolo oveľa zmäkčené, až tak, že skúšobný model sa pri zatáčaní celý nakláňal a pri S zatáčke mudelo byť v kabíne veselo (testovací figovia to mali ťažké :)). Bol zlepšený aj rám, na rozdiel od toho zlepenca čo som mal na LTR bola tentoraz použitá jednoduchá rebríková konštrukcia. V prednej náprave som skúšal použiť nové cv-jointy, ale nevyhovovali (vyskakovali), tak som sa vrátil k osvedčeným kardanom. Tiež bola skrátená o 4 study, čo veľmi pomohlo prechodnosti terénom.

Fotografie som robil až keď bola samotná Tatra už rozobratá, vzhľadom sa ale minimálne líšila od predošlej verzie (na videu je testovanie nižšie položenej nadstavby, tak, aby zadné koleso zabiehalo za plachtu pri pružení, takže preto nelícuje s kabínou).

Momentálne neviem ako by sa tento podvozok dal ešte zlepšiť. Nápravy vydržia točák buggy motora s dvojtou 12:20 redukciou. Efektivitu asi moc nezlepším, je tam veľa miest kde vzniká trenie, ale to je už daň za to že je to postavené z lega.

video - jazda
video - práca odpruženia
brickshelf





































Bery

Pěkně, tenhle tvůj projekt mam rád, sám moc dobře vím jaká je to šílenost stavět nápravy na Tatrovky takže máš můj obdiv.
Dont worry, dont cry, smoke ganja, and fly! :DDD

Kiko97

Mne sa páči rozdiel medzi prvou verziou a týmto. Vidieť ten progres v nápravách. Riadenie je také isté.  ;)

domino69

#19
to mu se nedá říct nic než krása