(Vlastní) Pilgramgasse

Založil JimB, 29.10.2009, 16:47:05

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

JimB

V dubnu 2009 jsem měl možnost strávit nádherný týden ve Vídni na exkurzi pořádané BMUKK. Po městě jsme jezdili metrem (proč taky ne, když bylo zdarma) a mě velmi zaujaly stanice z konce 19. stol. na trase U4. Již tehdy jsem se rozhodl jednu z nich převést do Lego formátu a vybral jsem si Pilgramgasse, protože byla první, kterou jsem spatřil na vlastní oči. Po návratu do Česka jsem nápad z nedostatku času dal k ledu a až v průběhu července jsem začal promýšlet detaily stavby. Jenže do konce prázdnin jsem již začít stavět nestihl a základní kostka tak byla položena až v září.
Úvodem bych ještě chtěl říct, že při stavbě hodlám používat jen díly z mých vlastních zásob bez dokupování čehokoliv (i když toto jsem už porušil a koupil černé slope navíc, poněvadž jejich nedostatek byl fatální), proto na modelu najdete několik nesrovnalostí s předlohou, ať už barevných (použiji černou střechu místo sand green) nebo tvarových (ideální díl nevlastním v dostatečném počtu nebo vůbec). Rozhodl jsem se postavit jen staniční budovu a nástupiště výrazně zkrátit.
S postupem času zde budu uveřejňovat fotky a komentář k průběhu stavby, termín dokončení odhaduji na prosinec 2009.

Začal jsem poněkud netradičně a to vagonem metra. Vzdáleně jsem se inspiroval těmi, které ve Vídni jezdí (foto např. zde). Zkoušel jsem šestistudovou šířku, ale nedopadlo to dobře, takže jsem raději zvolil 8mi stud, následkem toho bylo rozšíření základny celé stanice, o tom však později. Několik tvarů a detailů jsem oželel nebo jen částečně postavil, např. fake dveře do kabiny a zaoblení oken. Naopak jsem přidal červenou barvu dveří, aby model nepůsobil tak šedě. Na fotkách to sice není patrné, ale dveře jsou otevírací, střecha je odnímatelná a vagon má interiér. Dofotím až bude hotovo, ještě chci vytvořit samolepky (to až naráz pro celý model). Taky čekám dodávku bricků 1x2 with grill, což jste určitě poznali podle nevzhledných děr pod okny na levém boku vagonu.

EDIT: Fotky přemístěny na BS
Moje BS galerie k prohlédnutí zde

JimB

#1
Další fází bylo rozvržení základů, původně měla stanice být na podložce 64x32, to však bylo příliš úzké a po postavení 8mi studového vagonu jsem zvětšil základnu na 64x48. Bohužel kvůli nevhodnému počtu oken na boku čtvercové budovy jsem zvolil liché rozměry pro vlastní staniční budovu. Čísla 37x37 budu při stavbě ještě mnohokrát proklínat, ale jinak by ta boční okna prostě nevyšla. Pokračoval jsem plochou nástupiště, tam už zbývá jen uchytit sedačky a bude hotovo. Dále jsem nahrubo postavil některé segmenty budovy a střechy, abych viděl, jak bude výsledek vypadat a také abych mohl určit jejich přesné umístění a rozměry. To je prozatím vše, pokračovat budu krátkým tunelem pod budovou, ale to až si najdu čas.

EDIT: Fotky přemístěny na BS.
Moje BS galerie k prohlédnutí zde

mirek

Výborný, těším se na dokončení celého projektu.

BlackDemon

taky se teším až to bude dokončeno já se ted zase pokoušim udelat Pražské metro :D,jinak se mi hodne líbí ten vagon metra dobře udelanej ;)
V tom pajzlu jsme v haj-lu.

JimB

#4
Po dlouhé době jsem zpět v tomto tématu. Pilgramgasse už je dokončena, nafocena a rozebrána. Fotky čekají na BS na schválení, takže zatím si můžete přečíst, jak stavba postupovala:

V listopadu jsem pokračoval stěnami tunelu, poté výztuží a černými stěnami základny. Dalším krokem byla stavba druhého schodiště na nástupiště a úprava toho prvního. Pro nedostatek dílů jsem vypustil zábradlí. Pokračoval jsem stěnami nástupišť a poté střechami nad nimi. Nakonec jsem dokončil strop tunelu a stavbu nechal ležet přes prosinec ladem.

Kvůli blížící se výstavě v Roztokách jsem byl nucen upustit od fotek z průběhu stavby a celý MOC rychle dokončit. Od 4. ledna jsem tedy každý večer zhruba něco přes hodinu stavěl. Pilgramgasse byla hotova 17. ledna.
Začátkem ledna jsem rozvrhl stěny samotné stanice a položil podlahu z tiles. Následovaly obvodové zdi a tehdy mi došlo, že obyčejné bílé bricky na vnitřní stěny nevystačí. Šel jsem proto přes mrtvoly a použil vše co alespoň z jedné strany vypadá jako bílý brick. Většinu vnitřních stěn tak tvoří rámy oken, v důsledku čehož jsem upustil od interiérů záchodků a servisní místnosti. Další ústupek jsem musel udělat v oblasti střechy, která byla zamýšlena celá odepínací. Jenže všechny bílé tiles jsou již na LAATku pro Roztoky, takže jsem použil zbylé černé a tím pádem je odepínací pouze čtverec nad hlavní halou stanice. Stavba pokračovala právě výše zmíněným odepínacím čtvercem. Po jeho dokončení jsem se zaměřil na vstupní část stanice. Položil v ní podlahu, přidělal stříšku a celou hodinu strávil vymýšlením dvou sloupů podpírajících právě onu stříšku. Poté jsem dodělal detaily na samotné budově (ohrádka z axles kolem střechy, turnikety a cedule nad nimi, lampy...). Poslední den stavby jsem věnoval okolí budovy, postavil jsem chodník před budovou i vedle ní, oba stromy, stojany na kola a další doplňky. Závěrečným krokem byl výběr minifigů a jejich zasazení do modelu.
Poté měla následovat výroba samolepek, ale pro nedostatek času jsem to vzdal. Na modelu tak najdete několik míst stavěných speciálně pro samolepku, ale ta není nalepena.

Z mých původních představ zůstalo zhruba 75%, takže uvažuji Pilgramgasse znovu postavit na podzim z kompletní zásoby kostek.

Připojuji malou ukázku, až budou fotky schváleny na BS, dám sem link.
EDIT: Fotky zde
Moje BS galerie k prohlédnutí zde

Jonas

Pěkný výtvor. Vybral sis hezkou historickou (secesní) stanici vídeňského metra. Vzpomínám si, že jsem ji při návštěvě Vídně také obdivoval.

Stavět budovu na půdorysu 37 x 37 studů (lichá čísla), to chce mít v zásobě dobré nápady na vyřešení střechy. Jak sis nakonec poradil?
Jonas - Můj Brickshelf

JimB

Fotky stanice už jsou schváleny, najdete je zde. Kromě budovy samotné je tam i složka fotek vagonu metra a také můžete vidět několik záběrů pořízených při bourání stavby a zobrazujících použité stavební techniky.

Na modelu bylo použito necelých 7000 originálních Lego součástek a k tomu 7 neoriginálních bílých flexotrubiček.

Citace od: Jonas kdy 27.01.2010, 18:35:59
...Stavět budovu na půdorysu 37 x 37 studů (lichá čísla), to chce mít v zásobě dobré nápady na vyřešení střechy. Jak sis nakonec poradil?
Co přesně tě zajímá? Protože střecha sama o sobě je z obyčejných slopes 33°, jen jsou tam vždy vloženy i nějaké 1x3 a 3x3. Jediný problém bylo zakončení do špičky. Zbyla tam plocha 5x5 a ta se obstojně zakončit nedá, naštěstí na skutečné Pilgramgasse je podobné zakončení, jaké jsem nakonec postavil.
Moje BS galerie k prohlédnutí zde

AdamKo

Tak tohle je skutečně lahůdka!  :D

Snad nejcitlivěji zachycená stanice metra, kterou jsem dy viděl.
Ze všeho nejvíc mě zaujalo, jak vtipně a čistě jsi vyřešil okna a secesní ornamenty u vstupního portálu 8)  a těch pidi detailů všude kolem...
Vagon metra jsi zvládl obstojně, vnitřek je svěle promakán!  I když kvůli červeným dveřím vypadá spíš jako z Prahy - to ale ničemu vůbec nevadí.

BS je oravdu nádherné pokoukáníčko, poslintáníčko.  Máš můj obdiv... ;)

mirek

Musel jsem se štípnout, abych se ujistil, že se mi to nezdá. Nádherný LEGOsen.

cendix

Vloni v létě jsme asi týden bydleli v campu Wien-West a každý den jezdili do centra U4. Obdivoval jsem, jak Otto Wagner celou "podzemku" navrhl. Detailně jsem zdokumentoval stanici Schoenbrunn. A když jsem viděl tvoji stavbu, říkal jsem si "škoda, že Wagner už nežije". Pro mě jsou inspirativní i jeho sand green mosty. Nakl. Taschen také vydalo česky o tomto architektovi zajímavou publikaci( a navíc ji měli ve slevě za 125Kč).

grohl

Vchod do budovy a celková propracovanost ve třech rozměrech jsou věci, které z tvého díla činí špičkovou lahůdku.

JimB

Děkuji všem za kladná hodnocení.
Včera jsem se při diskusi s Hanou129 dozvěděl, že Pilgramgasse se dostala na classic-town.net :D Bohužel jsem tam uvedený jen jako brickshelf user a nikoliv člen kostky.org, takže propagace fóra žádná. Mrzí mě že, výročního minifiga kostky.org jsem koupil až včera v Roztokách. Udělat to dříve, tak jsem ho mohl použít.
Moje BS galerie k prohlédnutí zde