(vlastní) Togaranův Technic Thread

Založil Togaran, 02.01.2015, 10:58:26

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Togaran

Togaranův Technic Thread

Je to už nějakej pátek, co tady na fórum postuju svoje modely. Od teď ke svému repertoáru přidám i Technic pokusy.

Už dlouho se mi líbí stroje na LTTT, v průběhu minulého roku se mi dostaly do sbírky nějaké Technic sety (42005, 9397, 42006) a několik malých setů mám už z dřívějška. Pořídil jsem základní motory (1x XL, 1x Servo, ovladač a receiver - děkuji Měchovi za konzultace a rady).

Takže dost keců, první model se chystá :)
U všeho platí, že primární je funkčnost, vzhled až v poslední řadě, předělávky reálných strojů tady nečekejte, jakákoliv podobnost je čistě náhodná. Prosím o konstruktivní kritiku a rady, moje zkušenosti i stavební dovednosti s Technicem začínají opravdu nízko  ;D
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Togaran

#1
Vývoj modelu:
Fáze 0: Jak mi dorazily motory, nejprve jsem motorizoval 9397 a hrál si trochu s převody abych si vyzkoušel zapojení motorů.
Fáze 1: Brzo jsem zase motory i BB vymontoval a začal jsem se snažit o vlastní model. Měl jsem rozebraný monster truck 42005 s nápravami na kloubech a pružením i zatáčením všech 4 kol, takže můj první pokus byl jasný - zkopírovat nápravy a na zadní vyměnit zatáčení za pohon. Motory jsem umístil do karosérie a zatáčení i pohon vedl přes klouby na nápravy. Jak tvrdě dopadlo moje ego, když jsem prvně podvozek zapnul a on tahal břicho po zemi a kolečka cvakala...
Fáze 2: Šedé tlumiče z 42005 neměly šanci unést 2 motory a BB, takže jsem motory umístil na nápravy a klouby nechal jen jako uchycení. Tlumiče jsem použil na jednu nápravu 4 šedé nové malé, a na druhou 2 velké staré černé. Získal jsem velikánské mostrum co tak nějak jezdilo, ale radost jsem z toho neměl. Tlumiče byly samozřejmě sražené skoro na maximum a při každé změně rychlosti se auto prohnulo.
Fáze 3: inspiroval jsem se u Horcik Designs točnami, které používá na svém crawleru a vyhodil jsem tlumiče úplně.
a tady je výsledek:

Červený teréňák
(nečekejte ani nápadité názvy ;D )

Cílem bylo malé vozítko s velkými koly, se kterým by se příjemně jezdilo.

Pohon: 1x XL převod 1:1 na diferenciál. Zkoušel jsem i převod 2X 20:12 pro sílu a naopak 2X 12:20 na rychlost ale vrátil jsem se k 1:1, jezdí to příjemně rychle a zvládne i překážky.

Zatáčení: Servo napojené tak napřímo jak to jen jde.

Terén: Celé auto je rozdělené na dvě přibližně stejně velké poloviny a mezi nimi je točna. Skrz ní vede pouze jeden kabel k servu a tak není problém auto otočit cca o 120°. Tlumiče tam nejsou, takže s ním neskáču, ale malé překážky zvládne bez problémů (například boty nebo peřiny pod přehozem). U některých překážek je problém diferenciál na zadní nápravě, ale tím, že jsem chtěl co nejmenší poloměr zatáčení na ježdění v bytě, je tam potřeba.

Vzhled: Rozhodně jsem se snažil, padly na to všechny červené technic kostky co mám ;D Rád bych upozornil na světla (přední jsou naklápěcí!) a to bude asi všechno.

Zatím mám 42006 a 9397 postavené, takže základna dílů není moc velká a chybí mi dost dílů, které by se hodily - zavěšení kol, diferenciály, nějaké typy ozubených kol a tuhé tlumiče, uvidím časem :)

Těším se na komentáře a rady k dalšímu stavění.

Fotky ve větším rozlišení u mě na Flickru:
https://www.flickr.com/photos/spaceruner/sets/72157650074039725/


Moje stavby: Brickshelf, Flickr

stricekfido

tak to vypadá zajímavě, ta koncepce s točnou je supr, musim to zkusit taky. jinak na offroady je dobrej set 42029, hned se staví o dost lépe, taky jsem začátečník na techniku a tenhle set mi hodně pomohl, co se dílů týče

HD

Naklápěcí! Ve dvou osách! Slintám... ;D

Jo, podle toho jak vypadá by mohl jezdit pěkně ;) Plánuješ video?
(PS: líbí se mi Tvůj styl vyprávění o zdarech i nezdarech stavitelských ;D)
(PPS: Jo, a jsem rád, že x+1 posloužil jakožto podnět inspirační ;) )
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Měch

Mě se to líbí a jsem rád, že se naše řady rozrůstají o dalšího šílence ;D.

S těma tlumičema to je tak, že čím jsou dál od osy otáčení (ve tvém případě středový kloub) tím fsou tvrdší. Takže kdybys je posunul až někem dopředu, mohl bys v pohodě použít ty šedé.

Např. zde je to pěkně vidět: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5387481
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

Togaran

Horcik: Díky, jsem rád, že se líbí :) Točna je ale jen v jedné ose, ne ve dvou.
S videem nevím, znamenalo by to naučit se editovat a ovládat youtube. Ale možná na to časem dojde. Nic neslibuju ani nezamítám v tuhle chvíli.

Měch: Díky za komentář, i za radu o tlumičích, vyzkouším to při další generaci. Já se naopak snažil to dát co nejblíž aby ten zdvih byl co nejvyšší. Pohyb těch tlumičů je jen jeden stud, tak aby z toho něco bylo.

Strycekfido: Díky za komentář, o tom 42029 jsem taky uvažoval, ale nakonec jsem dostal pod stromeček něco jiného, tak se raduji z jiných dílů zase :) A musím říct, že Horcikův nápad s točnou je velmi vděčný jak stavebně tak funkčně.
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Togaran

Video

Ukázka jízdy auta, trochu terénu. Na videu jsou vidět jak klady - jak si poradí s menší i větší překážkou, tak i zápory - jak "ostrá" hrana překážky je velký problém (točna dělá hrubou hranici na podvozku a jednuduše se zasekne).

Video jsem umístil na Flickr

Moje stavby: Brickshelf, Flickr

HD

No, jezdí Ti v terénu pěkně, přestože, jak jsi psal, je jen RWD. ;)
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Togaran

Pokus o kyvnou dvounápravu

Pokoušel jsem se o sestavení dvounápravy na jednom pevném rameni, které je připojeno uprostřed a kola jsou tak jako na houpačce. Samozřejmě sem si přál, aby byla náprava poháněná, takže skrz kloub musí jít pohon, jediné rozumné řešení mě napadlo s točnami.

Schéma zapojení je:
XL motor - 12z kolo - 20z kolo - diferenciál - z toho přímo skrz točny - převod "přes roh" pomocí dvou 12z - rovně ke kolům - zase "přes roh" pomocí 12z

Bez zatížení se vše točí krásně jak má, celé houpačky se mohou volně točit o 360°. Když roztočím jedno kolo, roztočí se všechny ostatní přesně jak mají. Přejíždění překážek je krásný a plynulý.

Při jízdě na motor však není síla něco většího (2cm a víc) přejet. Procvakává převod z 20z na diferenciál (dal jsem proti další 20z ale moc to nepomohlo). Nebo povolí uchycení kol - to není zrovna nejsolidnějí, ale nepodařilo se mi to vymyslet líp (viz fotky).

Nezkoušeli jste podobnou nápravu? Budu rád za každou radu a komentář.
Díky.
Moje stavby: Brickshelf, Flickr

Engine

#9
To je super. Já jsem kyvnou dvojnápravu použil na Uralu pro LTTT 2014 a byl jsem s ní spokojenej. Ale použil jsem jiný princip pohonu.

Za prvé jsem použil u kol šnekový převod. Pro pohon jsem měl rychlejší L motory, ale i tak měl šnečí tempo. No u trialu mi to nevadilo, důležitější byla síla. A tu měl.

Druhý a důležitější rozdíl je, že jsem nevedl pohon přes osu otáčení dvojnápravy. Takže jsem ani nepotřeboval točnu, ani žádné kuželové ozubení (bevel gears). Ke každé dvojnápravě vedla podélně kardanová hřídel. Ta byla na hřídel se šneky spojená převodem 16/16. Žádnou fotku jsem nenašel, ale můžes se zkusit podívat na oficiální galerii LTTT.

Pokud vyladíš tvoje řešení, tak to bude parádní podvozek. Na první pohled bych ale doporučoval použít malé točny na místo velkých. Tím by sis zvýšil světlou výšku. Nebo do polonáprav ještě zakomponuj portálový převod. Tím také zvýšíš světlou výšku a zároveň můžeš přidat převod do pomala pro větší sílu.

Edit: Ty portály bych tam nepřidával. Vzpomněl jsem si, co se stávalo mě u prvního prototypu Uralu. Pokud je osa otáčení dvojnápravy nad osou kol, vzniká klopný moment. Ten při pohonu celou dvojnápravu zvedá. Tzn: dvojnáprava se snaží předehnat celé auto a tím se přední kolo dvojnápravy začne zvedat. Nakonec jsem nechal osu kol jen o jeden stud níž. To ještě fungovalo, větší rozdíl už to zvedal.

allrad