Vhodné kombinace ozubených kol

Založil eNTy, 13.04.2009, 16:36:41

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

eNTy

Stavím auto pro rally a v jednom místě řeším 1:3 redukci otáček. Vstupní a výstupní osa jsou od sebe na 4 "díry". Můžu tedy použít kola 36:12 což vyjde přesně, nebo dát 24:8:8.
36:12 se mi líbí víc, ale nemám moc praktických zkušeností s pevností těchto kol, resp. přeskakováním a vylamováním zubů (jde o náhon, tedy očekávám velký odpor). Máte někdo ať už pozitivní nebo negativní zkušenost?
A klidně pište i zkušenosti s jinými kombinacemi, ať to máme na jednom místě...

peter

Předpokládám, že ty kola 12 a 36 zubů chceš použít dvojitá, tedy bevel. Pokud ano, tak bych se jich nebál. Osobně s bevely mám dobré zkušenosti a ještě mi žádné neruplo, nebo se jakkoliv poškodilo. Rozhodně bych nepoužil ty osmi zubová kola, jelikož ty toho moc nevydrží.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

ass

Ty double bevely jsou úplně v pohodě, ještě jsem nikdy neviděl žádný zlomený, navíc budou představovat mnohem menší ztrátu výkonu než ty osmičky.

otaznik


TomB

Když jsem před chvílí testoval podvozek pro své LTR auto, tak mi v pohonu odešla jedna osmička, takže osmičky do pohonu zásadně nebrat!!!.
Naopak s kombinací 20:12(Tebou zmiňované 36z kolo jsem ještě do pohonu takto namáhaného auta nedával) mám ty nejlepší zkušenosti, a výkonu zas tak moc neubírají, takže nejspíše kombinace 36:12 bude naprosto v pohodě.
Složení mých příspěvků:
54% sarkasmu, 13% rozumování, 3% nepravdivých informací a 30% destilovaného trolismu!

Colonel32

xtepn01:

všichni samozřejmě vědí, že 8mizub je po lodním závaží druhá nejpevnější součástka, kterou kdy lego vyrobilo, ale protože je jim jasné, že to chceš do technic racing auta, úmyslně tě matou, abys použil naprosto nespolehlivé bevely, a nepředstavoval si tak pro ně v závodech hrozbu. Nenech se proto napálit.

Shmade

Už včera jsem chtěl napsat v podstatě to samé jako všichni, ale říkal jsem si, že když už mám tu možnost, tak doplním i nějaká fakta. :)

To že 8z moc nevydrží je asi jasné, ale co ztráty?
Lego speed computer bohužel není moc přesný, ale i tak něco ukázal.

Pro test jsem použil starý 9V zpřevodovaný motor, jehož otáčky naprázdno (zasazen do tratě, takže v četně tření na 1. ose) přeskakovaly mezi 300 a 320 min-1.

Při požadovaném převodovém poměru by tedy otáčky na výstupu měly být někde mezi 100 a 106,7 min-1.

Při použití převodu 12z -> 36 z byly otáčky rovných 100 min-1.
Při použití převodu 8z -> 8z -> 24z přeskakovaly otáčky ze 100 na 120 min-1.

Zakže z pohledu ztrát se jeví jako lepší použít stará ozubená kolečka, ale pevnostně nová.

Posledním měření bylo při zdvojeném převodu pomocí starých ozubených kol, které by bylo pevnostně odolnější (2x 8z -> 8z -> 24z). V tomto případě otáčky přeskakovaly mezi 80 a 100 min-1.

Takže tak. :)

eNTy

Díky všem a hlavně Shmadovi za vyčerpávající odpovědi. Zůstanu u aktuálně používaných 36:12. Colonel mne nezviklal.