Pozor na nový Motor ze sady 8287

Založil peter, 16.09.2006, 15:23:33

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peter

Jelikož jsem chtěl opravdu výkonný a zároveň rychlý motor, koupě nové motorové sady 8287 byla více méně povinost. Bohužel účast ve druhém předkole Kostky Truck Trialu mi ukázala jeho velmi stinnou stránku, která mne připravila a jakékoliv šance o dobré umístění.

Pokud motor budete používat v originálních modelech a nebudete s ním dělat nějaké alotrie typu rychlé změny polarity vícekrát za sebou, tak se asi s tímto neduhem nesetkáte. Problém nastane, jakmile tyto rychlé změny potřebujete a nebo když potřebujete využít jeho maximální sílu.

Jak jsem se dnes přesvědčil, tak je motor, pro mě bohužel, vybaven "dětskou" blbuvzdornou pojistkou v podobě proudového omezovače. Tato pojistka je zde kvůli ochraně vašich bateriií, ale i motoru. Jakmile totiž rychle střídáte polaritu, nebo motor více zatěžujete nebo ho dokonce zablokujete, tak velmi vzrůstá odebíraný proud z baterií a motor (vinutí) se začne zahřívat a ochrana také. Jakmile tato teplota, přeroste jistou hranici, ochrana motor odpojí od napájení dokud opět nevychladne, což jsou cca 2 minuty. Díky tomuto faktu mi ve včerejším závodě auto vždy po ujetí cca 3,5m zastavilo a musel jsem čekat.

Jsem si jist, že pokud motor nepřipojíme k dostatečně tvrdému a výkonému zdroji, tak po odebrání této ochrany se motoru nic nestane. Z dob mé modelové železnice vím, že motory v mašinkách bývávali dost horké a fungují dodnes. Takže z přepálení vinutí nemám opravdu strach a jelikož už nejsem malé dítě, tak kolečka jen tak ze srandy také zablokovávat nebudu a pokud se tak stane, tak to jistě nebude na dlouho. Proto jsem se dnes rozhodl motor rozebrat a přesvědčit se, zda-li ochranu opravdu má (víme, že už má) a odstranit ji.

1) Na prvním obrázku je vidět oddělaný přední velký kryt, pod kterým jsou skované převody od motoru k jednotlivým osám - později jsem přišel na to, že tento kryt není potřeba odendavat.

2) Na druhém obrázku je odendaný menší zadní kryt, pod kterým se skrývá ono překvapení - motor, odrušovací kondenzátor a ochrana. Ochrana je ta součástka na které je vidět nápis (žlutá), kondenzátor je to tmavší hnedé za ní a motor je to velké úplně vzadu.

3) Naštěstí nic není přilopeno žádným lepidlem ani silikonem, takže jde celá elektronika krásně vytáhnout ven. Teď už stačí onu součástku vypájet a nahradit drátovou propojkou.

4) Zde je tedy vidět již nová mnou upravená verze bez omezovače. Hurá do nových závodů ...

5) Poslední pohled na uložení elektroniky zpět na svém místě před zavřením krytu.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

expertik

  Peter, zaujímavý príspevok. Ďakujem. Verím, že niesom sám.

  Len sa chcem opýtať, že či sa Ti ten kryt, pod ktorým sa motorček s onými súčiastkami nachádza "odendával" ľahko alebo či aj Ty si mal s tým pomerne značný problém (napríklad ako ja) ? Na obrázkoch vidím, že ani Tebe sa to bez poškodenia plastového obalu nepodarilo.
  Ja osobne som motorček musel opravovať z dôvodu uvoľnenia 2x2 studovej červenej plates pre pripojenie napájacieho kábla..."čímž" upozorňujem majiteľov tohto motorčeka na jeho veľmi "nežne" pripevnené vodivé pliešky. Originálne sú totiž pripevnené len na tenký kolík z plastu, ktorý je na konci tepelne zdeformovaný a tak drží pliešok v prípojke.
  Mám týchto motorčekov 6ks, a naozaj si nedokážem predstaviť rozoberať aj ostatné. Je to skúška nervov.
  K tej ochrane...priznám sa, že som ju nezaregistroval v tom mojom rozobratom, takže neviem, či som si ju len nevšimol alebo tá ochrana je do týchto motorčekov pridávaná až poslednú dobu... ??? Motorčeky mám z RC buggy nie zo sady 8287 ::) a dával som im pomerne dosť zabrať v mojom RC ovládanom podvozku a ani jeden náznak "ochrany"... možno to bolo len tým, že boli dva na každú nápravu jeden a podvozok má minimálne možné rozmery a váhu ?!

 
 

peter

Citace od: expertik kdy 16.09.2006, 22:09:35
  Peter, zaujímavý príspevok. Ďakujem. Verím, že niesom sám.

  Len sa chcem opýtať, že či sa Ti ten kryt, pod ktorým sa motorček s onými súčiastkami nachádza "odendával" ľahko alebo či aj Ty si mal s tým pomerne značný problém (napríklad ako ja) ? Na obrázkoch vidím, že ani Tebe sa to bez poškodenia plastového obalu nepodarilo.

Je pravda, že když jsem rozebíral první, tak to šlo velmi ztuha, protože jsem nevěděl jak na to a co všechno musím oddělat. U druhého motoru už to bylo celkem v pohodě a s jen opravdu minimálními známkami poškození krytu ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Cavelon

Vážne by ma zaujímalo ako na toto zareagujú Lego puritáni, napr. Otaznik. Predsa len, je to zásah do Lego súčiastky...

peter

#4
Citace od: Cavelon kdy 17.09.2006, 14:08:28Vážne by ma zaujímalo ako na toto zareagujú Lego puritáni, napr. Otaznik. Predsa len, je to zásah do Lego súčiastky...

No já sice nejsem 100% puritán, ale také se snažím mít vše originál (až na pár vyjímek). K tomuto kroku jsem se ale odhodlal díky naprostému fiasku v 2. předkole KTT. K čemu by mi doma byly motory (mám dva), které bych nemohl 100% využívat, tak jako využívám ty ostatní. Když už jsem za to dal ty hříšné peníze, tak je chci mít 100% funkční, kvůli tomu jsem si je kupoval.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Poco

A ten motor budeš používať v KTT?

peter

Citace od: Poco kdy 17.09.2006, 16:00:08
A ten motor budeš používať v KTT?

To sice ještě nevím, ale rozhodně vím, že pokud ho kdekoliv použiji, tak že se mi z ničeho nic nezastaví.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

betakaroten

Citace od: Cavelon kdy 17.09.2006, 14:08:28
Vážne by ma zaujímalo ako na toto zareagujú Lego puritáni, napr. Otaznik. Predsa len, je to zásah do Lego súčiastky...
Ten termistor (či co je to za součástku) určitě není "originál LEGO", ale výrobce je nějaké anonymní "SillyKohn Valley" ;D
Elektronika byla vždy od externích firem - např. kdysi transformátory Siemens, motory Bühler.

Poco

Citace od: peter kdy 17.09.2006, 16:28:59
Citace od: Poco kdy 17.09.2006, 16:00:08
A ten motor budeš používať v KTT?

To sice ještě nevím, ale rozhodně vím, že pokud ho kdekoliv použiji, tak že se mi z ničeho nic nezastaví.
To som sa pýtal len preto, aby sa ostatní účastnici necítili prípadne ukrivdení.

peter

Citace od: Poco kdy 17.09.2006, 16:43:33
Citace od: peter kdy 17.09.2006, 16:28:59
Citace od: Poco kdy 17.09.2006, 16:00:08
A ten motor budeš používať v KTT?

To sice ještě nevím, ale rozhodně vím, že pokud ho kdekoliv použiji, tak že se mi z ničeho nic nezastaví.
To som sa pýtal len preto, aby sa ostatní účastnici necítili prípadne ukrivdení.

Proč by se cítili ukřivdění? Kdybych nechtěl, tak to sem na Kostky vůbec nedávám a nechám si tento problém jen pro sebe. Naopak si myslím, že je to natolik závažné, že to spoustě lidem může pomoci a dokonce jim to odpoví na podobný dotaz, který by si mohli klást "Sakra proč to stojí?". To ale jestli si tuto součástku odmontují je už na jejich volbě. Výkon jako takový to nijak neovlivňuje, jen už se nikdo nebude muset ztrachovat kdy mu ten motor z ničeho nic vypne (většinou je to v ten nejmíň očekávaný okamžik), takže na tom nevidím nic špatného ba naopak.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

otaznik

Citace od: Cavelon kdy 17.09.2006, 14:08:28
Vážne by ma zaujímalo ako na toto zareagujú Lego puritáni, napr. Otaznik. Predsa len, je to zásah do Lego súčiastky...
Podobnou úpravu zatím neplánuji. Spíše se pokusím svoje modely stavět tak, abych jí ani nepotřeboval.

Takováto úprava mi víceméně nevadí. Jsem proti různému lepení, řezání, provrtávání apod. A hlavně proti bílým provázkům!  ;D

peter

Tak jsem se opět snažil zakomponovat tento nový motor do svého MOCu a jak už je u mne zvykem, zase jsem narazil :'( Po zapnutí jsem očekával, že se věc krásně rozjede, ale bohužel. Pouze cukla a zastavila se a motory jen vrčely. Říkám si, co se zase sakraje děje?! Po překontrolování dalších převodů jsem nenašel nic neobvyklého, takže mé pátrání chyby se opět přesměrovalo k oněm motorům.

Když jsem je vymontoval a zkusil protočit motory na prázdno, tak fungovali bez problémů. Když jsem zkusil protočit hnacími osami na modelu, kde mají být motory, tak se také vše točilo bez problémů. Takže chyba musí být někde v místě připojení motorů. Po delším přemýšlení jsem si vzpomněl na Otazníka, který mi kdysi říkal, že se mu zdá, jakoby se každý výstup z motoru otáčel trochu jinou rychlostí. Tehdy jsem tomu nevěnoval pozornost, protože jsem nikdy nepotřeboval mít zapojené oba výstupy současně. Provedl jsem tedy jednoduchý test (viz. obrázky) a SKUTEČNĚ! Pro někoho to možná novinkou není, ale pro mne ano. Když jsem otočil přesně o jednu otáčku první výstup, tak druhý se otočil jen o 3/4 otáčky. Výstup na osu, který je dál se tedy otáčí o 1/4 otáčky pomaleji než výstup první!!!

Pokud tedy potřebujete použít ve svém modelu oba výstupy dejte si pozor, aby jste je nikde nespojili (např. auto kde jeden výstup je pro přední kola a druhý pro zadní kola).
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Numbi2

Citace od: peter kdy 07.04.2007, 12:00:12
Pokud tedy potřebujete použít ve svém modelu oba výstupy dejte si pozor, aby jste je nikde nespojili (např. auto kde jeden výstup je pro přední kola a druhý pro zadní kola).
Otáčky výstupů všech mnou zkoušených motoru jsou skutečně rozdílné, střední satelit v kleci diferenciálu se pootáčí. Vinou bude rozdílný převod uvnitř.

Čistě teoreticky a na úkor zástavbového prostoru by to šlo podle obrázku (druhá strana přidána jen jako fotomontáž, nechtěly se mi hledat dílky). Podle úpravy by se černé výstupní hřídele už (snad ;)) měly točit stejně a neměl by být problém je někde v modelu spojit.
... back on track - ale chvíli to trvalo :) ...

Jindroush

Philo to ale na svý motor page píše...
The innermost shaft hole is geared up by a 23/17 factor.

Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

peter

Citace od: Jindroush kdy 07.04.2007, 18:38:04
Philo to ale na svý motor page píše...
The innermost shaft hole is geared up by a 23/17 factor.

Citace od: peter kdy 07.04.2007, 12:00:12
Pro někoho to možná novinkou není, ale pro mne ano.
:P

Myslím, že těch jako já bude jistě více a také si myslím, že všichni Philo stránky nemusejí znát ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Jindroush

Kdo staví motorizovaný věci z LEGO a nezná Philohome... tsk tsk tsk  ::)  >:D
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)