Koleje 9V - Mašina nemá výkon - Příliš dlouhe koleje ?

Založil sabelt, 07.12.2025, 12:05:48

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

sabelt

Ahoj,

přišel jsem si prosím pro radu, z meho mladi jsem pro synka postavil kolejiste a zkouel jsem natahnout co mi koleje budou stacit. Bohuzel ale masina na nich nema vykon a kdyz se vzdali od napajeciho mista, tak masina pretane jet uplne. Jako kdyby trafo nebo ovladaci panel nedaval dostatek vykonu do kolejí :-)

Kdyz koleje zamotam do ruznych kruhu, pres vyhybky, tak v poradku masina jezdi :-)

Neumeli byste mi prosim identifikovat potencionalni problem ? Umel by ho tu nekdo prosim vyresit ? jako rozebrat trafo, ovladaci panel a priapdne upgradoval o nove soucastky, aby to slapalo ? :-)

Dekuji :-)

S pozdravem
Michal.

otaznik

Ahoj, je to tím, jak píšeš, na konci delších kolejí už není dostatečný proud. Nejsem odborník, ale navrhoval bych koleje pořádně vyčistit, zejména v místech jejich spojů. Pokud chceš ale mít dlouhou (nespojenou) kolej třeba 20 metrů, nemine tě jí připojit k napájení na více místech (viz modelová kolejiště, kde je to také tak).

otaznik

Alternativou je použít baterie a motory napájet z nich (jak je to v aktuálních LEGO Train setech), pak můžeš jezdit i po plastových kolejích. Obě řešení mají své plusy a mínusy, jak už to tak bývá.

fulda

Citace od: sabelt kdy 07.12.2025, 12:05:48Ahoj,

přišel jsem si prosím pro radu, z meho mladi jsem pro synka postavil kolejiste a zkouel jsem natahnout co mi koleje budou stacit. Bohuzel ale masina na nich nema vykon a kdyz se vzdali od napajeciho mista, tak masina pretane jet uplne. Jako kdyby trafo nebo ovladaci panel nedaval dostatek vykonu do kolejí :-)

Kdyz koleje zamotam do ruznych kruhu, pres vyhybky, tak v poradku masina jezdi :-)

Neumeli byste mi prosim identifikovat potencionalni problem ? Umel by ho tu nekdo prosim vyresit ? jako rozebrat trafo, ovladaci panel a priapdne upgradoval o nove soucastky, aby to slapalo ? :-)
Dost si můžeš pomoci tím, že se zamyslíš, co všechno ti "žere" elektriku.
Když to vezmeme od začátku, tak první je délka a průřez přívodního kabelu. Menší délka je lepší, větší průřez je lepší.
Pak jsou tu přechodové odpory. Víc utáhlej kabel a víc pevné konektory jsou lepší.
Pak je tu čistota kolejiva, koleček a sběračů. Pokud se nepoužívají, tak se na nich usazuje prach a částečně oxidují.

Takže třeba když si vezmeš tlustej drát a dáš ho paralelně vedle kolejí a občas z něj uděláš odbočku do kolejí, tak si můžeš dost pomoci i bez nových součástek.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

sabelt

Ahoj,

moc dekuju za odpovedi ! :-) Asi bych se v tuhle chvili chytil toho napajeni, kdyz mam regulator (zlutej kolecko, kterym tocim doleva dorpava), tak z toho vede napajecí kabel. Vsim jsem si, ze kostka, ktera je na tomhle kabelu ak terym je pricvakla k ovladani, ma zezhora kovove vystupky, jako kdyby slo pripojit dalsi napajeci kabel. Muzu tedy sehnat dalsi napajecí kabel, ktery bych napriklad dal na druhou stranu kolejiště ? Zvladne to vykonnostne ovladac priapdne zasuvkove traficko ? :-)

Traficko je dobove, puvodni, stejne tak ovladac (se zlutym koleckem). Novy mam pouze kabel, od ovladace ke kolejím. To jsem bral asi rok zpet uplne novy od fandy, co mi prodaval koleje :-)

Koleje jsou ciste a jemne zbrousene brusnou vatou, tam si myslim, ze problem uplne nebude :-) Ale taky dekuju za tip :-)

M.

milanv

Já bych osobně tipoval na počet přechodových odporů ve spojích mezi díly kolejí, sedí to všechny tebou popisované jevy. Jak píše otazník: chce to táhnout podél kolejí kabely a každých několik dílů je znova připojit (napájecí díl).

Rozhodně bych se nesnažil problém vyřešit nějakými zásahy do těch spojů, dokud by ti tu neporadil někdo ze zkušených vláčkařů. Způsobit úplnou ztrátu kontaktu (resp. její spolehlivosti) je totiž velmi snadné.
Pán na Žlutém hradě

peki

Citace od: sabelt kdy 08.12.2025, 09:08:01Vsim jsem si, ze kostka, ktera je na tomhle kabelu ak terym je pricvakla k ovladani, ma zezhora kovove vystupky, jako kdyby slo pripojit dalsi napajeci kabel. Muzu tedy sehnat dalsi napajecí kabel, ktery bych napriklad dal na druhou stranu kolejiště ? Zvladne to vykonnostne ovladac priapdne zasuvkove traficko ? :-)


Ano trafo to zvládne (připojení více napájecích kablíků), běžně to tak na výstavních kolejištích používám (i u delšího okruhu, přivedu napájení z 1 trafa na více částí 1 okruhu).





vlákno ze stavby (stále jsou funkční  i videa :) )
odkaz


Rychlá rada (pokud nemáš volmetr)
koleje
1) vezmi jen 9V vlakový motor
2) zkoušej na malé rychlosti (dříve se projeví problém který je na kolejích)
3) zjisti kde se zastavuje/ případně výrazně klesne rychlost
4) vyměň/vyčisti (vnitřní strana kolejí, spojení kolejí) kolej
5) opakuj (2-4)

více motorů (neřeší tvůj momentální problém) je to pro případ těžšího vlaku
1) Trafo má pojistku pokud bude mít problém odpojí se. Běžně používám 2 motory na soupravu.
2) Motor má pojistku, pokud bude mít problém zastaví se

Napájecí kabely
dají se vyrobit
pokud nechceš pájet přímo na koleje (udělat si jako např. u autodráhy 1 díl kolejí který je připojen ke kabelu), dají se drátky zastrčit mezi spojení kolejí (je to ale pracnější).



Na druhé straně potřebuješ klasickou 9V koncovku, ideálně nějaký kablík ze starého techniku  (u 9V vlaků byl pro napájení světel z motoru) který rozpůlíš a máš 2 koncovky



nějaké postupy zde
odkaz