(vlastné) Vostok Racing (LTR)

Založil Moergil, 21.10.2010, 23:25:16

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Moergil

Zdravím,
rád by som vám predstavil začínajúci pretekársky tím Vostok Racing. Naše zameranie je hlavne na outdoor preteky. Jeden z dôvodov založenia týmu bolo práve zhliadnutie rally súťaží konaných tu na Kostkách. Náš tím zatiaľ len buduje svoje zabezpečenie a zásobu lego kociek, tieto špeciály sú len prvé lastovičky a dúfam, že časom sa nám podarí vybudovať kvalitné, výkonné a konkurencie schopné stroje. Jeden z vedľajších cieľov týmu je znovu oživiť dakarskú "Totálku", Tatru 8x8 ktorá sa objavila na Dakar Rally v rokoch 1988 až 1990.

Tím má zatiaľ dvoch členov, Matej "Moergil" Isteník, pilot Scorpion MK2 buggy, a Tomáš "Epholl" Isteník, pilot Dagger Evo 1 buggy.
Čoskoro budú pridané tímové špeciály...

Moergil

#1





Terénnu buggy Vostok Scorpion MK2 pilotuje Matej Isteník, ktorý ju tiež skonštruoval. Ako spolujazdec a navigátor pôsobí Vincent Eclair. Vozidlo je poháňané jedným buggy motorom, drivetrain je napojený na jeho pomalší vývod. Točný moment prechádza na zadnú nápravu, kde sa rozvetvuje bez diferenciálu na dve odpružené kyvné polonápravy riešené kardanmi. Predná nepoháňaná náprava používa nezávislé wishbone zavesenie. Zatáčanie je riešené PF Medium motorom s redukciou 9:1. Zaujímavosťou konštrukcie je použitie centrálnej nosnej rúry ako hlavného nosného prvku vozidla. Ďalej vozidlo disponuje funkčnými svetlometmi vpredu a zadnými svetlami, riešené cez PF Ledky. Jazdci si pochvaľujú riešenie predného skla, ktoré im poskytuje výborný výhľad.

Vývoj vozidla trval oveľa dlhšie ako bolo pôvodne plánované: hlavný dovod bola zadná náprava. Pôvodná konštrukcia rátala s vlečnou nápravou s diferenciálom, po skúškach s rôznymi konštrukciami sa rozhodlo že vlečná náprava je vlastnosťami nevyhovujúca a prototyp sa prestaval na MK2 verziu s nezávislými polonápravami.

Vozidlo bolo skôr ako rally auto stavané ako MOC s vlastnosťami rally auta. Hlavne kvôli pneumatikám, nízkej svetlej výške a slabému pohonu je vhodnejšie skôr na tvrdšie povrchy ako asfalt alebo udupaná zem, v blate alebo piesku by beznádejne zapadlo :)

Motor: 1x Lego Buggy, pomalší vývod, konečný pomer 1:1
Zatáčanie: 1x PF medium, 9:1 redukcia
Odpruženie: nezávislé wishbone zavesenie, soft tlmiče, zadné kyvné polonápravy, hard tlmiče.
Kolesá: 49.6 x 28, pneumatiky 49.6 x 28 VR
Váha: 600g

Epholl

#2
V tíme Vostok Racing pracujú na konštrukcii závodných špeciálov dve nezávislé vývojové divízie. Vozidlo Dagger pochádza z dielne tej mladšej z nich. Cieľom konštruktérov bolo získať konštrukčné skúsenosti a overiť teoretické znalosti, ktoré by viedli k stavbe kvalitných a výkonných vozidiel. Kedže Dagger bol ich prvým väčším projektom, vozidlo trpelo množstvom nedostatkov, z ktorých sa ale podarilo väčšinu úspešne odstrániť a na základe skúseností s nimi predstaviť verziu EVO 1 Ara.

Podvozkvo je auto riešené dosť netradične: Predná náprava je nepoháňaná, zatáčaná, kyvne uložená na nosnej časti rámu bez tlmičov. Zatáčanie je poháňané jedným M motorom s prevodovým pomerom 9:1. Do budúcna sa počíta s dynamovým riešením zatáčania. Zadná náprava je poháňaná, nezávisle uložená, odpružená mechanickými tlmičmi. Na pohon špeciálu použili konštruktéri benzínový atmosférický radový štvorválec Škoda 781.135, ktorého výkon zvýšili úpravou karburátora. Motor má pomerne malý výkon, no priestorové a finančné dôvody zatiaľ nedovolili iné riešenia. V budúcnosti plánujú konštruktéri pracovať so vzduchom chladenými osemválcami značky Tatra. Motor je uložený za zadnou nápravou, na jeho rýchlejší vývod je v prevodovom pomere 5:7 napojený diferenciál, z ktorého je výkon prenášaný na kolesá.
Kabína je jednomiestna, relatívne stiesnená (pilot skôr leží, ako sedí). Ovládanie je riešené netradične pákami. Chýbajúci volant dokáže vyviesť z miery každého pilota, no po niekoľkých jazdách podávajú piloti vo vozidle pozitívne výsledky. Prívlastok Ara dostal špeciál po predstavení verzie EVO, ktorá bola narozdiel od prvej farebne zladená do zelenej a oranžovej, ktoré nápadne pripomínali sfarbenie známych tropických spevavcov.

Celková hmotnosť vozidla je cca 500 gramov, čo nie je dostatočne veľa na kvalifikáciu do závodov série LTR, no sila motora sa javí byť v pomere k tejto hmotnosti optimálna. Nevýhodu jednoduchého zavesenia prednej nápravy, ktorá je iba kyvná, vyriešili konštruktéri presunutím ťažiska tesne pred zadnú nápravu a zúžením prednej nápravy. Počiatočné testy ukázali, že toto riešenie by mohlo byť presvedčivo efektívne, preto sa s jeho testovaním ďalej pokračuje.

Motor: 1x Lego Buggy, rýchlejší vývod, konečný pomer 7:5 (115:119 v pomere k pomalšiemu vývodu)
Zatáčanie: 1x PF medium, 9:1 redukcia
Odpruženie: pevná kyvná náprava, neodpružená, zadné nezávislé wishbone zavesenie, hard tlmiče.
Kolesá: 62.4 x 20, pneumatiky 62.4 x 20
Váha: 500g

Video z testov raného prototypu Dagger 1:
http://www.youtube.com/watch?v=DsY7pqNlLT0


Bery

Tak za prvé vítejte. No tak 1. auto mi designem nepřijde špatné ale technicky je tragédie zadní náprava, radši se vzdej tlumení než aby auto jezdilo jenom po hranách kol a pak nízká Výška podvozku.
A druhé "auto", to že je zadní náprava 2. širší než ta přední dobře, ale to že sou kola nakloněné jako by chtěli zatáčet je hrůza. Ale hezky tlumí a je rychlé ale do terénu asi nic moc. A mimochodem minimální váha vozu musí činit 700g aspoň prozatím. Každopádně stavte dál a ono to bude lepší a lepší já jsem taky začínal.
Dont worry, dont cry, smoke ganja, and fly! :DDD

Epholl

Zdravím.
V prvom rade vďaka za privítanie. Pokúsil som sa odpovedať na tvoje pripomienky, dúfam, že dostatočne vyčerpávajúco  ;) :

Čo sa týka zadnej nápravy Scorpiona, jej jediný momentálny nedostatok je slabá sila odpruženia (zadok auta skoro stále sedí na doraze, takže odpruženie pomáha síce kopírovať terén, má ale problém pomáhať autu prekonávať v rýchlosti prekážky). Teoreticky by sa dalo povedať, že tento podvozok je veľmi blízky podvozku Škody 120 (predná náprava McPherson > Double wishbone, zadná náprava kyvné polonápravy s diferenciálom uprostred > kyvné polonápravy bez diferenciálu). Svetlá výška auta nie je príliž úžastná, ale na tom majú zásluhu hlavne 49 pneumatiky - do tých istých diskov by mali ale sediet 56 balóny, čo by mohlo do istej miery kompenzovať oba tebou spomenuté problémy. Na druhej strane, keď si pozrieš nejaké fotky SMG Buggy alebo VW Race Touraeg 3, tiež svetlá výška podvozku zasahuje len do cca polovice pneumatiky. Dôležitejší, ako svetlá výška je imo hlavne priebeh a vlastnosti odpruženia a tie má hlavne predná náprava fenomenálne..  8)

Pri druhom aute je rozdiel v šírke náprav schválny. Zadná náprava má minimálnu možnú šírku, akú nezávisle odpružená poháňaná náprava s diferenciálom môže mať. Keby mala predná náprava väčšiu šírku, veľmi by sa zhoršili jazdné vlastnosti, Páka aj výškový rozdiel terénu by vyžadovali väčšie výkyvy => viac zotrvažných hmôt => viac premárnenej hybnosti + pri nárazoch na prekážky by bola vyššia pravdepodobnosť prekĺznutia clutch gearu a nechceného zatáčania. Zbiehavosť zadnej nápravy je nedokonalosť konštrukcie (celkovo som to auto postavil dosť prasácky, jazdné vlastnosti sú ale uspokojújúce), myslím, že sa tam aj stráca trocha výkonu, ale auto o čosi lepšie drží smer (aj keď toto nemám overené). Na prednú nápravu pripadá asi 100g hmotnosti, takže môže byť nedotáčavá, ale aj "poskakovať" pri jazde rovno. S nedotáčavosťou som počítal už od začiatku, preto má celkom služný max. uhol zatočenia a celé auto sa vie otočiť na 1 m2.

O nedostatočnej hmotnosti som sa zmienil už v článku, no keď si prevedieš hmotnosť auta v pomere k výkonu motora, dostaneš 1 buggy motor (podľa tohto porovnania http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm asi 1,7W mechanickej sily pri 7V) na 500g váhy. Pri LTR je bežné 2 buggy motory na 700-800g váhy, čo je 350-400 gramov na motor (u posledného auta Malého Mecha dokonca cca 180g na jeden buggy motor), takže hmotnosť-nehmotnosť aj tak by som s takým autom na LTR moc nezmôhol.  8)

Moergil

Tiež ďakujem za uvítanie, len trošku doplním Epholla: po väčšine času je pruženie v Scorpionovi stlačené až mierne na doraz, a vtedy sú kolesá skoro rovno. Pôvodný prototyp používal vlečnú nápravu, ale tá mala problém, že pri hrboľatom povrchu bolo často jedno koleso vo vzduchu a auto poháňalo len druhé. Teraz, síce za cenu "ohnutých pneumatík" sa zlepšíla rýchlosť a ťah, lebo po väčšinu času pružiny dotlačia obe pneumatiky až na zem.
So svetlou výškou moc nespravím, dali by sa dať väčšie pneumatiky, ale ako som spomínal, auto je skôr MOC s vlastnosťami rally auta ako špeciál stavaný špeciálne pre LTR ;-) A ak nieje vražedný terén, nevidím v tom problém.