TRIAL - bacha na pevnostní limity součástek

Založil Rob, 28.01.2007, 10:36:09

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Rob

Zničil jsem si dva kardanovy klouby, takže tohle píšu jako varování

Konečně jsem se rozhodl hodit všechno za hlavu a zkusit si zase něco postavit. (Původně jsem měl v úmyslu vyhrát příští trial :-)  )

Měla to být 4x4 s koly z 8466, poháněné motory ze sady 8475 přes soustavu převodů, aby se docílilo dostatečného točivého momentu.
Kola z 8466 váží každé asi 200 gramů a bez masivního zpřevodování se auto skoro nerozjede, nebo nemá požadovaný "odpich". (k rozhábání přes 1 kg těžkého modelu již potřebujete dost síly.  Ve finále jsom skončil s převodovým poměrem 0.025.  (12/20 z motoru k diferenciálu, 1/24 u diferenciálu, pak již přímo přes kardany a kyvná ramena na nezávisle zavěšená kola.
Tím jsem docílil solidního záběru 32,5 otáček za minutu a točivý moment cca 99 N/cm, což byly hodnoty, která měla teoreticky zaručit 100% stoupavost s rychlost přibližně 17 cm/s. (Hodnoty motorků jsem sebral z Philových stránek). Při první jízdě bylo vše dobré, dokud jsem nenajel na kolmý stupeň. Chvilka hrabání a pak se ozvalo "KRAK". Kříže kardanových kloubů jsem dočista oholil. Zdá se, že točivý moment kolem 99 N/cm již ABS v kardanech neuneslo. Tolik experimentální zkušenost. (více kardanů jsem obětovat nechtěl, ale určitě by to šlo zpřesnit)

čili: Kardanovy klouby jsou nejslabším článkem OFF-ROAD konstrukcí. Protože se ale bez nich nejde obejít, pokuste se je dávat co nejblíž převodovce, nebo eventuálně finální redukční převod zařazujte až za ně, ať nejsou příliš namáhány ve zkrutu. (Ideální by byla redukce, která by šla zabudovat do nábojů kol z 8466.  Jinak o ně můžete snadno přijít.

Ono by šlo axaktně spočítat namáhání, ale nevím zda by to někdo chtěl číst.

P.S.: Má-li někdo momentový klíč, docela rád bych prověřil další pevnost, pokud se tím už někdo nezabýval. Nevíte o tom někdo?
Rob

otaznik

Já osobně jsem na svém trialovém autě žádný kardan nezničil. A to si dovolím tvrdit, že jsem toho s ním odjezdil opravdu opravdu hodně.

Je potřeba si uvědomit, že je LEGO umělá hmota, tzn. že takováhle váha (kola z off-roaderu) na koncích náprav je pro LEGO součástky smrtelná, na to ti IMHO nepomůže ani redukce v kolech - praskne ti pak třeba něco jiného.

Samozřejmě se bavíme o trialu, jízda pouze po rovině je něco jiného.

peter

No původně jsem toto na fóru zveřejňovat nechtěl, ale když už to tu zveřejnil někdo jiný, tak už není důvod to tajit. Myslím, že teď už tím nikoho neodradím, ba naopak přispěji k varování.

To co je na dolní fotce je jen zlomek toho co u mne padlo za oběť prvnímu závodu KTT. Pak už jsem to přestal počítat i fotit. Nejvíce mi odcházela ta kuželová kola co jsou zejména použity v diferenciálech. Bohužel při zamknutí diferenciálu tato kolečka přenášejí ohromné sily. Diferenciály se kroutí do vrtule a díky umístění pouze jednoho satelitu uvnitř klece, kolečka dřív nebo později nevydrží. Co se týká toho bricku, tak to se stalo při nešťastném pádu vozidla z mé ruky.

Jak ale vidno ani tyto ztráty mne ani nikoho jiného neodradily a KTT se stále čím dál více věnujeme - je to jak droga >:D Všechno lze udělat trochu jinak aby se ztráty zmírnili na minimum, takže věřím, že se těchto škod nezaleknete. Bohužel si tím musí projít každý kdo chce KTT jezdit.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Rob

To jsem měl na mysli. varování nemělo být ve smyslu "přestaňte stavět", ale spíš "dumejte nad tím, jak to udělat lépe". ABS prostě má svoje limity.

s tou redukcí by to mělo jít, aspoň to vypadá slibně. Minimálně se tím o třetinu sníží namáhání zbytku převodové soustavy. Docela mě mrzí, že už zas musím jet pryč - asi to dneska nedostavím :-(
Rob

JardaL

Citace od: Rob kdy 28.01.2007, 10:36:09
Zničil jsem si dva kardanovy klouby, takže tohle píšu jako varování


Měla to být 4x4 s koly z 8466, poháněné motory ze sady 8475 přes soustavu převodů, aby se docílilo dostatečného točivého momentu.
Kola z 8466 váží každé asi 200 gramů

Na kola z 8466 rychle zapomeň. Asi by byly skvělý, kdyby dohromady nevážili víc než skoro celej budoucí truck.:-((  A váha je v tomhle českým Mistrovství stěžejní.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

ass

Tak tak, vem si, že většinou je mezi brankama prostor 30 studů, a ty kola, jak jsem se v hospodě přesvědčil, jsou velký jak kráva, takže bys mezi nima měl málo prostoru. Jak už psal bejver, stačí kola s průměrem 7cm. Ušetříš váhu, budeš míň namáhat převody, a trať projedeš stejně.

jbagy

A co takhle dát CLUTCH ozubený kolo do převodu, pak se nebude nic lámat.

peter

Citace od: jbagy kdy 30.01.2007, 12:02:04
A co takhle dát CLUTCH ozubený kolo do převodu, pak se nebude nic lámat.
To je sice pravda, ale vozidlo ztratí svůj výkon z důvodu prokluzu!
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

jbagy

Zajímalo by mně jestli někdo zkoušel při jakém momentu to CLUTCH ozubený bíle kolo prokluzne

Jindroush

Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

peter

Citace od: Rob kdy 28.01.2007, 10:36:09
Zničil jsem si dva kardanovy klouby, takže tohle píšu jako varování

Kardanovy klouby jsou nejslabším článkem OFF-ROAD konstrukcí. Protože se ale bez nich nejde obejít, pokuste se je dávat co nejblíž převodovce, nebo eventuálně finální redukční převod zařazujte až za ně, ať nejsou příliš namáhány ve zkrutu.

... a nebo si udělat kardany vlastní, které vydrží mnohonásobně více ;)

Několik tipů jak na to předkládám níže. Pouze u poslední varinaty, kde je použit nový díl, tzv. pindíropin, by se asi musel zbavit třecích výstupků na pinech, aby byl v konektorech 1 volný.




Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Měch

#11
Jak si čtu ten první příspěvek, taky se musím pochlubit z podobným strojem.
Nakonec s tím nepojedu, protože jenom to co je na fotce váží 1 kg a to tam nejsou motory. Ale jinak jsou jízdní vlastnosti ucházející. Jo a šířka je 24 studů  ;)
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

grohl

Hlavně by mě zajímalo, jaké síly to musí překonávat při zatáčení, pokud  (jak se domnívám) nemáš mezi koly diferenciál.

Měch

Jeden linear to nutáhne, ale dva už jo. Hlavně se ale zkroutí ty osky ke kolům. Použil jsem ty tmavě šedé 5 se stopem a ty seohýbají dost snadno.
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

grohl

Zatím mě nenapadlo jiné řešení než kombinace osmi knobů, které by hladce zatáčelo bez použití diferenciálu. Tvoje auto musela být doslova "axlovražda".

hadato

No, tak já zlámaná kolečka rovnou vyhazuje (12z z diferenciálů a 8z většinou z kolových redukcí), takže tak pěkný obrázek jako má peter nebude. Kardan mi ještě ani jeden nepraskl, asi si na to dávám pozor a to je používám hojně, třeba právě při stavbě mých trialů.  
to malý Měch: na lego trialu není povoleno otáčení pomocí celé nápravy, ne?

to grohl: Jak jsem zpozoroval na mojem asi 2.5kg pokuse o trial tak knoby taky jsou na prd. Zaprvé se na nich ztrácí velké množství síly, ale taky při větším zatížení auto jakoby skáče, knoby se jakoby zadřou a pak najednou povolí.

peter

Citace od: hadato kdy 20.04.2010, 15:58:18to malý Měch: na lego trialu není povoleno otáčení pomocí celé nápravy, ne?

Jestli jsem si všiml správně, tak nezatáčí celá náprava, ale vozidlo je uprostřed půlené a zatáčí v centrálním kloubu. Potom:

Citace od: bod 3.6 pravidel LTTTV kategorii vozidel třídy P je umožněno i kloubové zatáčení.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

grohl

hadato:
S poskakováním se počítá:) Ztráty výkonu tam samosebou jsou, ale hezky plynule to zatáčí a navíc chci se vejít pod 950g, takže by to taková hrůza být nemusela, když zadní náprava bez knobů to bude tlačit :)

hadato

peter:No, myslel jsem to kloubové zatáčení.
Pravidla jsem si četl a nějak jsem to asi přehlédl u té kategorie P, omlouvám se.
Jo, díky za informace.

Grohl: Při těch nižších vahách to problém není. Psal jsem to, protože se tady ty nevýhody řešily, tak jsem na to upozornil.