Vlastní: Vojenský třínápravový speciál - V3S

Založil JardaL, 05.06.2006, 21:46:37

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

JardaL

JElikož jsem již drahnou dobu nepostavil žádný řádný MOC (vyjma variací na Hot ROd, které jsem ještě nestihl nafotit a tedy uveřejnit na BSG), rozhodl jsem se pro stavbu legendární V3S. K dispozici mám služnou fotogalerii, ale bohužel žádný technický nákres/výkres, dispozice karoserie, míry, případně něco, z čeho bych rozumně mohl při stavbě detailně vycházet. ¨Přiznám se, že mám možná ještě rezervy v prohledávání webu, ale stejně. ..
Nemáte někdo k dispozici něco užitečného?
Takže předem díky a  LEGOndární V3S zdar.¨

/PS: Byl to armádní speciál - třeba je dokümentace tajná. :-))))
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Aki


Cavelon

#2
Možno by Ti pomohlo toto.
A ešte jeden pozdrav od toho istého autora:

JardaL

Tak už teď děkuji za zaslané, zvláště pak za výše uvedený výkres.
Ale nenechte se omezovat, jakékoli detailnější skici jsou stále vítané.
Jen pro informaci - chystám se jí postavit ve formátu 16-18 studů na šířku, a nepočítaně studů na délku. Jelikož "dělám" zejména do Technic, tak výsledný model by měl být plně funkční, tj. klasický motor (pravděpodobně napojený na elektro), nezávisle zavěšené poháněné nápravy včetně diferáků (stále ještě nemám doladěno pojetí listových per z LEGA. Nějaké nápady? Spekuluji s využitím systému gumiček - nebo se naštvu a udělám tam klasický pružiny. :-)) A po technické části přijde na řadu designová - otevíratelné dveře, kapota atp. Ale bude to běh na dlouhou trať :-(((
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Rob

asi nejlíp se podle mě s listovými pružinami vypořádal ass: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=98.0

- jinak ten třípohleďák je fakt to jediný, co se dá sehnat, aspoň já nic nenašel.
- pomáhá vzít si foťák a vyrazit do ulic, vejtřasek jezdí furt dost.

-- jo a těším se jak zabuduješ planetový reduktory do nábojů kol  ;). Doufám, že pak postneš fotky
Rob

ass

Citace od: Rob kdy 06.06.2006, 12:42:55
asi nejlíp se podle mě s listovými pružinami vypořádal ass: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=98.0

Na auto rozměrů, jaký říkal JardaL, to imho nebude stačit. A ani to moc nepruží. Zkus se (Jarda) podívat na stránky www.nicjasno.com a dole v sekci Ideas jsou zase jiný. Bohužel ale využívaj ohejbačnost kostek, z čehož bych právě moc radost neměl a tak bych to ani nepoužil.

JardaL

Tak jsem to včera večer přepočítával a rozkresloval. Výsledný model by měl mít rozměry -  22x70 (68) studů. Tedy takový je plán ....
Üvaha vychází např. z velikosti kol - použiju ta kola 20*30 např. ze setu 8868. Zadní nápravy mě tak neděsí, zato přední stále ještě nemám vymyšlenou. Tedy pokud bude poháněná. JInak to není problém.
Jde o to, jak řešit zatáčecí mechanismus spolu s těmahle kolama. Něco mám po dnešku v hlavě,ale musím to ověřit.
NO a jinak opravdu nezbývá momentálně nic jiného než chodit a fotit a chodit a fotit a ......
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Tak mne napadlo, že se Vás zeptám na názor dříve, než to otestuji (třeba zbytečně) v reálu.
Tahle moje V3S bude mít (vlastně už má) pohon všech 3 náprav. To znamená jako v reálu. Akorát nebude vypínatelný pohon přední nápravy, ale stálý náhod na všechny nápravy 6x6.
Otázka: Vložili byste mezi náhon na přední nápravu a zadní nápravy ještě diferenciál? Pro představu, velikost je zhruba 22studů šířky na aktuálně 58studů délky základní kostry (ve verzi sklápěč). Rozteč mezi nejbližími přední a zadní nápravou zhruba 35studů (teď z hlavy nevim).
Nejsem si totiž jistý, jestli by to bez toho středového diferenciálu nedělalo v zatáčkách neplechu. Jak je to v originále?
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Michal Moučka

Jestli se nepletu, tak V3S má diferenciál na každé nápravě a mezi nápravami nemá žádné. Na rozdíl od Tatry 813 8x8, která má celkem 7 diferenciálů (každá náprava a mezi jednotlivými nápravami).

Colonel32

vim ze V3S ma redukcni diferencialy o kazdeho kola, a predpokladam, ze na kazde naprave, o mezinapravovych diferencialech bohuzel nic nevim

Michal Moučka

Citace od: Colonel32 kdy 09.08.2006, 20:17:35
vim ze V3S ma redukcni diferencialy o kazdeho kola, a predpokladam, ze na kazde naprave, o mezinapravovych diferencialech bohuzel nic nevim
Přesněji řečeno, má redukce v kolech (ozubený převod do pomala) - zvýšení světlé výšky a tudíž lepší průchodnost v terénu. Diferenciál má normální, na ose.
Tady je něco málo informací: http://nakladaky.predseda.com/praga_v3s.htm 

JardaL

Citace od: Colonel32 kdy 09.08.2006, 20:17:35
vim ze V3S ma redukcni diferencialy o kazdeho kola, a predpokladam, ze na kazde naprave, o mezinapravovych diferencialech bohuzel nic nevim
Ta Moje (V3S) :-)) má samozřejmě samostatný difirenciál pro každou nápravu všechny tři jsou (resp. budou) poháněný z jedný rozvodky jako v originále. Ale ať jsem studoval reálný vozidlo jak jsem studoval v té rozvodce jsem diferenciál neobjevil. Takže to udělám bez a vyzkoušíme to.  
P.S to ROB: Planetové "reduktory" v nábojích kol už jsou. :-))
P.S: to Michal M.: Odkaz znám a děkuji. Ale nakonec je nejlepší Robova rada - chodit a fotit. Takže obrazového materiálu je zatím dost. :-)
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Michal Moučka

Citace od: JardaL kdy 09.08.2006, 21:23:09

P.S: to Michal M.: Odkaz znám a děkuji. Ale nakonec je nejlepší Robova rada - chodit a fotit. Takže obrazového materiálu je zatím dost. :-)


Doporučuji navštívit závody trucktrialu - vše uvidíš v akci a klidně se můžeš zeptat na technické detaily kluků od V3S.

Colonel32

Nebo si ji pujcit a vyzkouset v praxi  >:D

Ale vem si s sebou devitimilimetrovou kamaradku, jinak by do toho pujcovani nemuseli byt prilis zhavi.  ;D

otaznik

Citace od: JardaL kdy 09.08.2006, 21:23:09

Ta Moje (V3S) :-)) má samozřejmě samostatný difirenciál pro každou nápravu všechny tři jsou (resp. budou) poháněný z jedný rozvodky jako v originále. Ale ať jsem studoval reálný vozidlo jak jsem studoval v té rozvodce jsem diferenciál neobjevil. Takže to udělám bez a vyzkoušíme to.  
P.S to ROB: Planetové "reduktory" v nábojích kol už jsou. :-))
P.S: to Michal M.: Odkaz znám a děkuji. Ale nakonec je nejlepší Robova rada - chodit a fotit. Takže obrazového materiálu je zatím dost. :-)

Šoupni jsem nějaký fotky svojí práce, dost by mě to zajímalo.  :)

JardaL

Tak se mi zdá, že v sekci Technic je to již drahný čas nějak zatuchlé. Od dob velmi nadějného Melloryho  ;D se tu nic většího neděje. A proto je třeba rozvířit ty stojaté vody co nejdříve. A v tento závažný moment je tu konečně dlouho očekávaná Legendární V3S. Hned zkraje bych opět rád poděkoval všem z vás, co mi poskytli výkres, odkaz, či radu. Bohužel je to tak, ale pro fandy, co chtějí stavět model V3S (ať už z Lega, jako RC model, nebo z papíru) je každý plánek dobrý, protože jich je k dispozici poskrovnu. A proto jako hlavní zdroj pochopení toho, jak je V3S ve skutečnosti navržená, postavená a funguje, je opět a jedině zkoumání a případné focení skutečně jezdících (spíš stojících) vozidel. A že je navržená geniálně jednoduše, to je všem jasné, ne?. A jak jsem mohl během stavby sám mnohokrát s překvapením sledovat, velice dobře se ta realita převádí do modelu a vše skvěle vychází. (až na tu čelní kapotu :-)), ale k tomu se dostanem dále.)

Takže tuhle mojí V3S najdete tady.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=225153

CO řici k modelu: délka 58 studů, resp. 60 i se sklápěčem, šířka 22 studů, výška cca 23,5studu, což je zhruba 19,5 bricku. 2 silné elektromotory, 2mikromotory, 2 pneumatické minipísty, 2dotyková čidla. Váha? Neznámá – tipuji 2kila.

K pohonu modelu slouží 2 el. Motory (bohužel s ohledem na dispozici jeden doslova zeje do motorového prostoru pod kapotou :-)) ), které jsou napojeny na 4stupňovou převodovku pro jeden stupeň zpátečky, a dva stupně dopředné + samostatný pneumatický systém pro zvedání sklápěče. Aby to bylo zcela jasné, tak jsou zde dvě řadící páky –jednou se řadí zpátečka a zvedání, druhou pak 1. resp. 2. rychlost. Dále motory pohánějí funkční 6válec jako v originále, větrák chladiče, imitaci alternátoru a vodní pumpy. Od převodovky je síla vedená k rozvodce, téměř jako v originále, kde se energie rozdělí pro všechny tři hnané nápravy. Ty jsou z důvodu úspory místa,  líbivého designu ale v neposlední řadě i pro menší namáhání spojů poháněny šnekovým převodem.   Řazení zpátečky a pneu systému je řešeno manuálně, zatímco první a druhý rychlostní systém jsou řazeny mikromotorem. Stejně tak je řešeno i zatáčení náprav pomocí mikromotoru. Ale nutno dodat objektivně, že toto řešení není zcela ideální. Opět se k tomu ještě možná dostanem (hlavním problémem bylo u přední nápravy vyřešit jak jí pohánět, jak s ní zatáčet a to na předem daném prostoru a tak, aby to jakžtakž vypadalo hezky. (mimochodem všimněte si atrapy listových per na kostře. :_) ))

Na střeše by měl být kulatý poklop, patří to tak nějak i k tomu autu, ale po zralé úvaze jsem ho nakonec odstranil. Hlavní důvod byl ten, že nejde z lega dost dobře a v jedné barvě vymodelovat. Lze ho vidět na jednom snímku demontovaný, takže mě zajímá Váš názor, zdali byste ho třeba uplatnili.
Funkce třístranného sklápěče je plně zachována, tj lze nezávisle sklápět na všechny strany a otevírat všechny bočnice. Ale k samotnému použitému pístu pneu systému – použil jsem záměrně malý píst, který zaprvé dobře odpovídá realitě (při odstraněné lorně dobře vypadá), lépe se do velice omezeného prostoru podvozku vejde a nepřekáží pohybu mechanických části a odpružení. Nevýhodou je, že neuzvedne sklápěč závratně vysoko.  S větším pístem by to možné bylo, ale pak by se musela zcela přemodelovat lorna, a ta by pak neodpovídala realitě.
Už zde bylo hovořeno o odpružení. Jedním z charakteristických prvků V3S je její systém odpružení a redukcí v nápravách. Obojí jsem zachoval a vyvinul proto zcela unikátní systém pružení za pomoci gumiček, který ve finále zaručuje téměř identický vizuální vjem jako v realitě. Také redukce je téměř jako originál až na jednu výjimku, není to redukce ale jen obyčejný převod 1 : 1. Ale význam pro zvýšení světlé výšky je zachován.
Ještě bych se vrátil k přední kapotě. Totiž maska V3s je také svým způsobem naprosto originální a tvoří to nejpůsobivější na vozidle. Proto bylo velmi složité vymýšlet způsob jak ji postavit z Lega. Nakonec jsem pod tíhou argumentů a také s ohledem na výše uvedené zvolil variantu vytvořit ji ze samolepky. Někomu se to možná líbit nemusí, ale já tvrdím, že to bylo jediné rozumné řešení.

Co říci ještě k samotné stavbě:  s přestávkami jsem na ní strávil zhruba půl rok + pár měsíců shánění podkladů. Jednu V3S, kterou jsem rád prolézal mi v létě odtáhli ze silnice do šrotu. Ale tu druhou naštěstí nenašli.:-))
Při stavbě jsem se především snažil klást důraz na věrnost rozměrů a technických řešení a to se v rámci možností podařilo. Ruku v ruce s tím, jsem ale chtěl co nejlepší design – to je na posouzení Vás všech. Určitě se mnohé dá namodelovat i jinak, ale já už to měnit nebudu. ,,Dosť bolo." )
A teď ještě jednou k rozměrům. Vlastně se mi téměř vždy podařilo vejít se do reálných rozměrů vozidla, s jednou jedinou výjimkou. Samotné pneumatiky jsou při srovnání měřítka menší než v reálu. Tady jsou použitá kola 20x30. Asi by byli lepší 24x45. Jenže ty zase neodpovídají šířkou měřítku – začarovaný kruh. Už jsem přemýšlel i o nějakých NON-Lego řešeních, tím mám na mysli gumový návlek na pneu o tloušťce necelý 1 stud, apod. Ale ....

NO a málem bych nakonec zapomněl na nesporně zajímavou zvukovou kulisu. K pohonu modelu slouží ovladač postavený na bázi ovladače a čtečky ze setu 8479. (mimochodem znamenitý a revoluční set). Je naprogramován tak, že po spuštění se ozve zvuk pomalu běžícího motoru s občasnou změnou otáček. V tu dobu běží motor na volnoběh, točí se válce, běhá větrák atd. Pomocí mikromotoru zapnete první nebo rychlejší rychlostní stupeň, dojde k rozpojení čidla dotyku a zvuková kulisa se dostane do vyšších otáček. Opačně zpět při přeřazení zpět na volnoběh se ,,otáčky" opět sníží. Až dosud hezké, ale dostáváme se k jádru jednoho pudla. Původní záměr byl ten, že i druhé čidlo bude fungovat podobně, tj. zařazení pneu systému způsobí také nárůst zvukové kulisy. Bohužel čidla takto nezávisle nefungují. Pokud je jedno spojené, druhé je vyřazeno z provozu. Od dalších pokusů jsem musel s ohledem na minimální prostorové dispozice v kabině bohužel upustit.
Zároveň se s V8mi rozdělím i o poslední poznatek resp. problém. Moje V3S jezdí ukrutně pomalu. Na vině je bohužel především příliš mnoho převodů což znamená hodně tření atd. atd. Jelikož momentálně stavím truck trialový speciál, ověřil jsem si určité konstrukce a vím, že by se ta V3s dala ještě částečně přestavět tak, aby jezdila mnohem lépe. Bohužel jedině na úkor odstranění převodovek, pneusystému, úpravy převodů atd atd. Znamenalo by to ale úplně novou přestavbu, na kterou momentálně nemám sílu.

Co říci závěrem: vyvarujte se takových těch příspěvků typu ,,super, squelly, paráda apod." Já osobně to nemám rád a akorát to zabírá místo, rozmělňuje diskuzi a k ničemu to neslouží. Prosím o objektivní kritiku, dotazy na chybějící záběry, otázky k tech. řešením, návrhy, podněty apod. A za to Vám všem předem děkuji.

Z Ústí nad Labem zdraví JardaL

P.S: Pro ty, co se rozhodnou pro stavbu V3S mám slušnou škálu podkladů. 

Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Jindroush

Folder ještě není public, takže jen pár dotazů:

a) proč ne modrá? Modrá je dobrá  ;)
b) proč tak málo hladkých? Z důvodů pevnosti, nebo se nelíbí nebo by to přišlo moc draho?
c) Uvidíme to na vlastní voka ve Svitavách?
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Pepan


JardaL

Citace od: Jindroush kdy 07.01.2007, 19:32:06
Folder ještě není public, takže jen pár dotazů:

a) proč ne modrá? Modrá je dobrá  ;)
b) proč tak málo hladkých? Z důvodů pevnosti, nebo se nelíbí nebo by to přišlo moc draho?
c) Uvidíme to na vlastní voka ve Svitavách?
Upload na BS trvá únavně dlouho. Takže všechna fota budou k dispo nejspíš zítra dopoledne. Navic si stejně BS bere čas na schválení.
Takže ještě jednu ochutnávku.

To Jindroush:
ad1) Žlutá je taky hezká, myslím. Navíc jistá reálná inspirace také existuje. Pochopíš později na BS. Já osobně stavím vždypouze z toho co mám k dispozici. Tj. nekupuji tuny dílků navíc. Na tenhle model jsem koupil jen pár tiles a plates od Honzy z Děčína (malozvlkahostiny ..) a to je vše.
ad2) hladkých je tam přesně tolik, kolik je třeba, si myslím. snažil jsem se dodržet reálné rozměr a vejít se do úzkých limitů funkčnosti - viz kapota.
Můžeme jedině spekulovat, jestli střecha mohla být víc hladná ..
Ad3) Uvidíme. Což je poměrně dvojsmyslná odpověď. Nikomu jsem to zatím neslíbil. Ale v zásadě nejsem proti. V týdnu se sejdu s Akimu a uvidíme.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Michal Moučka

Nebyla ta inspirace spíš z této PV3S?
Mám jen jednu malinkou připomínku. Píšeš o pohánění vodní pumpy. PV3S přece nemá vodní pumpu. Je to vzduchem chlazený motor. Jestli tou pumpou myslíš to co já, tak to je kompresor. A jinak PV3S má dynamo a ne alternátor. Jen pro upřesnění.
Jinak se mi tvoje PV3S moc líbí a doufám, že ji do Svitav určitě přivezeš!

otaznik

Musím říci, že model působí podle popisu vynikajícím dojmem. Ale chtělo by to podstatně více fotek - podvozek, rozvod, převodovka, zatáčení, redukce, atd. atd.

JardaL

Citace od: otaznik kdy 07.01.2007, 22:28:21
Musím říci, že model působí podle popisu vynikajícím dojmem. Ale chtělo by to podstatně více fotek - podvozek, rozvod, převodovka, zatáčení, redukce, atd. atd.
bude bude, všechno bude.
Chce to jen trpělivost. :-))
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Citace od: Michal Moučka kdy 07.01.2007, 22:27:08
Nebyla ta inspirace spíš z této PV3S?
Mám jen jednu malinkou připomínku. Píšeš o pohánění vodní pumpy. PV3S přece nemá vodní pumpu. Je to vzduchem chlazený motor. Jestli tou pumpou myslíš to co já, tak to je kompresor. A jinak PV3S má dynamo a ne alternátor. Jen pro upřesnění.
Jinak se mi tvoje PV3S moc líbí a doufám, že ji do Svitav určitě přivezeš!
Nene. Inspirace byla jinde. Uvidíš.
Vodní pumpa je samo blbost. Hned to opravím. Je tam normálně větrák poháněný klínovým řemenem.  A dynamo je taky pravda. Já jsem to pomíchal.
Svitavy asi ano, ale budu ji muset trochu vykuchat. Potřebuju alespoň jeden motor. :-))
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Aki

Citace od: JardaL kdy 08.01.2007, 09:07:53
Svitavy asi ano, ale budu ji muset trochu vykuchat. Potřebuju alespoň jeden motor. :-))
Pro Svitavy to bude spíš asi statický model ve vitríně, takže nebude asi nutné tam motor (y) mít.

JardaL

Citace od: Aki kdy 08.01.2007, 09:22:29
Citace od: JardaL kdy 08.01.2007, 09:07:53
Svitavy asi ano, ale budu ji muset trochu vykuchat. Potřebuju alespoň jeden motor. :-))
Pro Svitavy to bude spíš asi statický model ve vitríně, takže nebude asi nutné tam motor (y) mít.
taky si myslím, ale bylo by hezké to ukázat v chodu těm, co tam budou instalovat.
No, alespoń se líp nadesignuje ten prostor pod kapotou.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Citace od: Pepan kdy 07.01.2007, 19:51:31
Bude i nějaké video?  :)
klidně. Navrhni, co by na něm mělo být vidět, a já to natočim.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Ještě další ochutnávka:

Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

#27
Sosejte.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

A naposled. Zbytek na BS.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

peter

Citace od: JardaL kdy 08.01.2007, 10:45:54
Citace od: Pepan kdy 07.01.2007, 19:51:31
Bude i nějaké video?  :)
klidně. Navrhni, co by na něm mělo být vidět, a já to natočim.

Udělej nějakou jednoduchou terénní sekci a natoč, jak si tvá V3S ka povede ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.