LTTT OshKosh Mk II

Založil eNTy, 29.05.2008, 22:02:25

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

eNTy

Postupně upravuju svůj LTTT speciál pro příští závod. Tak si budu vést toto téma jako deníček stavitele. Třeba to nakonec bude i zajímavé a zkušenosti se mohou hodit i jiným.

Při závodě jsem identifikoval 3 hlavní problémy:

1) Hmotnost
Spousta studed plateů a bricků si vybralo svou daň v hmotnosti první verze. Jednoznačně nejtěžší vůz závodu a jediný, který nedokázala otazníkova (?) váha kalibrovaná do 2kg zvážit najednou.
Druhá verze se z původních 2130g dostala v prototypu na příjemnějších 1410g. Ušetřil jsem celkovým odlehčením konstrukce, přechodem na studless kde to šlo, náhradou supercarových kol za offroadová a přesunem battery boxu mimo vůz - RC nemá v LTTT žádné výhody, spíš laboruju kolem auta a hledám signál.
Nižší hmotnost má jednoznačné výhody ve zvýšení výkonu (na kg) a manévrovatelnosti. Na druhou stranu nižší hmotnost rozhodila těžište a nastavení tlumičů.

2) Zatáčení
V závodech jsem dost bojoval se supercarovým zavěšením předních kol a s velkými problémy v zatáčení (které částečně vyřešil až prstolep - vteřiňák). Díky Shmadeovi a mému velkému překvapení jsem zjistil, že supercar není jediný Lego model, kterým lze řešit zatáčecí, odpruženou a hnanou nápravu.
O jeden BL nákup později a pár speciálních dílů z Off-Roadera (a později i Ferrari) bohatší jsem postavil úplně novou přední nápravu, která se zdá být výrazně pevnější a spolehlivější. Uvidíme při dalších závodech.

3) Rychlost
Čistě "estetický problém", nicméně v zájmu minimalizace počtu kyselých ksichtů jsem se to rozhodl řešit. Upravil jsem zpřevodování a posílil spoje, teď by mělo být auto asi 3x rychlejší, než dříve. Současná rychlost je metr za něco přes 25 sekund. Další zrychlení by mělo přijít s výměnou 2x PF XL motorů za 2x buggy motor. Případně buggy motory jen přidám k stávajícím ;D Zatím testuju.

Postupně sem taky povkládám pár obrázků ze stavby. Zatím jen přední náprava a motorová část.

robot

Opravdu tě musím pochválit za to, že jsi světlou výjimkou, která si nenechává detaily pro sebe, ale naopak je prezentuje k obecnému blahu.
Ach jo, proč nemám víc času abych taky něco takového dal dohromady.

Ivod

Ahoj, moc dík za rady. Taky se už delší dobu pokouším postavit nějakej ten truck. Takže je mi každá informace dobrá.
Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos.

palcov

Perfektní inspirace, jsem rád že autoři ukazují co nejvíce ze své "dílny" :)

1) Měl bych dotaz na spojení výkonu dvou XL PF motorů. Čistě teoreticky - pokud by se jeden motor točil z nějakého důvodu (ztráta napětí apod.) pomaleji než druhý motor, nevedlo by to při "tvrdém" přenosu momentu na hlavní osu k různým třenicím... a ztrátě výkonu? Doufám, že přes moje neobratné vyjadřování :) chápeš, co tím myslím. Jestli by nebylo bezpečnější "sečíst" výkon motorů pomocí nějakého diferenciálu.

2) Jakým způsobem jsi umístil battery box mimo vozidlo? Nebo - jak jsi vlastně vyřešil celé ovládání vozidla? Díky za odpovědi a těším se na další fotky :)

ass

Citace od: palcov kdy 30.05.2008, 15:42:10
Perfektní inspirace, jsem rád že autoři ukazují co nejvíce ze své "dílny" :)

1) Měl bych dotaz na spojení výkonu dvou XL PF motorů. Čistě teoreticky - pokud by se jeden motor točil z nějakého důvodu (ztráta napětí apod.) pomaleji než druhý motor, nevedlo by to při "tvrdém" přenosu momentu na hlavní osu k různým třenicím... a ztrátě výkonu? Doufám, že přes moje neobratné vyjadřování :) chápeš, co tím myslím. Jestli by nebylo bezpečnější "sečíst" výkon motorů pomocí nějakého diferenciálu.

Nic takovýho se imho stát nemůže, pokud motory napájíš z jednoho zdroje, dostávaj oba stejně. Já dokonce napájím každej zvlášť, a přesto s tím nemám problém.

Ivod

Když už se tu řeší motory. Kdyby byly na sebe napojeny 2 motory a točil se jen jeden a otáčel by tím druhým nebo jak  to říct. Nepoškozoval by se motor, který nejede?
Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos.

eNTy

Áááá, věčné otázky na propojení dvou DC motorů.  ;D

1) Když otáčíš nezaplým DC motorem, na přívodním kablíku vytváříš proud. Každý motor je zároveň dynamo. Domácí úkol, propoj si kablíkem napřímo dva 9V motory a otáčej osou jednoho, nahlaš co se děje na druhém motoru  ;)
2) Když propojíš dva motory, tak sice nedostaneš přesně 2x výkonu, ale čim bližší si budou otáčky motoru, tím víc se této ideální hodnotě budeš blížit. Když se budou otáčky lišit hodně, tak se hnaná osa bude točit cca váženým průměrem (dle výkonu) otáček motorů a výkon půjde dolů, protože část výkonu rychlejšího motoru půjde na roztáčení pomalejšího ale dohromoady to bude furt víc.
Domácí úkol - vem kolo, rozjeď se pořádně z kopce a šlápni do pedálů. Zrychluješ nebo zpomaluješ případně kolo vybuchlo?

Jinak řečeno, nevadí, nevadí  :)

eNTy

Ještě k předchozímu příspěvku. Kapitola - Jak poškodit Lego motor.

Existuje jeden jednoduchý způsob, jak DC (a tedy Lego) motor snadno poškodit - stalling. Jinými slovy, když je odpor na hnané hřídeli větší než výkon motoru utáhne a hřídel se přestane točit. V takovém případě motor odebírá spoustu proudu (odebíraný proud roste se zátěží), ale nemůže se energie zbavit otáčením rotoru. Co se stane s elektrickou energií? Podle zákonu o zachování energie nezmizí, ale přemění se místo na kinetickou na tepelnou a motor rychle uškvaří.
Protože však ke stallingu může dojít relativně snadno drobnou chybou, tak by motory moc nevydržely. Takže prakticky všechny mně známé Lego (snad až na micromotor, který zas chvilku stallingu vydrží díky velkému převodování, ale dlouho ne) motory jsou vybaveny termistorem, což je proměnlivý odpor, který roste s rostoucí teplotou. Jakmile se motor začne zahřívat, termistor odpojí proud a zapne až se zase zchladí.

Takže se nebát a experimentovat, pokazit toho moc nelze  ;)

Ivod

Jo moc děkuji za vyčerpávající odpovědi. Ještě si to budu muset párkrát přečíst, abych to pochopil.  ;D

Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos.

Lord.obiv

xtepn01: díky že si řekl že mají ty motory termistor, já jsem se hrozně bál o ten motor když byl větší odpor, ale přesto většinou dávám do převodu momentové kolo (nebo jak se tomu říká)

Motorky mám z buldozera který je skvělý ale je to žrout baterek, takže kdo si ho chce koupit tak doporučuji si sehnat nabíječku na baterky a 6 nabíjecích baterek ;) ;D
Budiž LEGO

eNTy

#10
Jak už jsem psal, battery box šel mimo vůz. Lépe řečeno, napájení šlo mimo vůz. Uvažoval jsem sice původně o battery boxu, ale je s tím problém. Pokud se nechci vydat z peněz a nakoupit hafo alkalických baterek (navíc s malou kapacitou) musím použít NiMH. Těch mám sice dost, ale NiMH článek má pouze 1,2V místo 1,.5V alkalického. Takže battery box nedává 9V, ale pouze 7,6V.
Lego DC motor samozřejmě běží na cokoliv mezi 0-12V (podle napětí se řídí otáčky), ale ideální výkon má okolo 9V. Cokoliv víc, než 9V je ale riziko pro dlouhodobé použití.
Takže battery box padá a použiju nějaký klasický modelářský článek a redukci. Původně jsem uvažoval o trojčlánku LiPo, protože jich mám hodně a mají nominální napětí 11,1V. Nicméně plně nabitý dává cca 12,6V a to už se mi zdálo moc. Dvojčlánek má zase nominálně jen 7,2V, což je málo.
Takže nezbylo, než použít těžký a zastaralý NiMH pack. Zvolil jsem osmičlánek, který dává 9,6V (při plném nabití něco málo přes 10V). Pak jsem obětoval jeden Lego kabel a s použitím šroubovacích banánků během pěti minut vyrobil redukci.
K propojení s packem stačí nabíjecí kabel a banánková propojka.
Vzal jsem pack s kapacitou 3300mAh, což při maximálním proudu PF XL motoru (1,8A) a použití dvou vydrží skoro hodinu a při použití dvou buggy motorů s max I= 3,2A půl hodiny.
Takže by plně nabitý pack měl vydržet celý závodní den.
Větší nevýhoda NiMH packu je samovybíjení, takže nabíjet až ráno před závodem. Pack umožňuje rychlonabíjení 1C, takže stačí něco přes hodinu nabíjení.

JardaL

Skoro bych řekl, zdali to neodporuje pravidlům.  >:D

Sice: Napájení motorů a ovladačů je povoleno z jakéhokoliv zdroje, ale ten nesmí obsahovat regulaci napětí.

Ale: Soutěžní vozidlo musí být sestaveno výhradně jen z originálních LEGO dílů.
Výjimku tvoří náhrady za Flex trubičky, pneumatické hadičky, gumičky a provázky. Vozidlo musí být při jízdě v soutěžní sekci plně ovladatelné pouze za pomoci ovladače. Vozidlo může být vybaveno doplňkovou vlastní elektronikou, která však nesmí nikterak napomáhat vozidlu v průjezdu soutěžní sekce, např. LED osvětlení, klakson apod.

Ale nejsem porotce, tak jsem si jen tak šťouchnul. :-))
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

eNTy

Já koukal do pravidel a nic proti tomuto sem nenašel. Co myslíš, že to porušuje?

eNTy

Navíc to oproti BB s 6 x 1.5V alkalickou baterkou nepřináší žádné výhody, krom mé pohodlnosti a úspor nákladů. Nepovažuju použití mého řešení za nijak problematické či zvýhodňující a budu rád pokud se někdo inspiruje a přestane platit nenažraným firmám za jednorázové baterky, které masí životní prostředí.
Případným zájemcům rád předám kontakty, kde co koupit.

otaznik

Citace od: JardaL kdy 01.06.2008, 16:38:50
Skoro bych řekl, zdali to neodporuje pravidlům.  >:D

Sice: Napájení motorů a ovladačů je povoleno z jakéhokoliv zdroje, ale ten nesmí obsahovat regulaci napětí.

Ale: Soutěžní vozidlo musí být sestaveno výhradně jen z originálních LEGO dílů.
Výjimku tvoří náhrady za Flex trubičky, pneumatické hadičky, gumičky a provázky. Vozidlo musí být při jízdě v soutěžní sekci plně ovladatelné pouze za pomoci ovladače. Vozidlo může být vybaveno doplňkovou vlastní elektronikou, která však nesmí nikterak napomáhat vozidlu v průjezdu soutěžní sekce, např. LED osvětlení, klakson apod.

Ale nejsem porotce, tak jsem si jen tak šťouchnul. :-))

Není to proti pravidlům, zdroj může být jakýkoli (bez regulace napětí). Tato baterie musí být už napojena na LEGO prvky. Pouze samotné vozidlo musí být vytvořeno jen originálními LEGO díly.

Plus samozřejmě platí omezení popsaná v pravidlech (train regulator apod.).

stambi

"jakýkoliv zdroj bez regulace napětí"
1) k tomu mám 2 poznámky: můžu tedy osadit každý (třeba až 6 pro 6x6) motor vlastním zdrojem a jen je centrálně spínat, to je značná výhoda oproti jednomu zdroji...
2) "bez regulace napětí" vyloučí ze hry nejen ty co chtěli použít trains-trafo, ale i RC (ano opravdu myslím onen původní výraz radio-control, nikoliv remote-by hadička, idea nebo cosi jiné control), tedy další lego originál součástky...
a pokud jsem dobře sledoval thready o vnitřním uspořádání PF, pak i ty budou zakázané, protože umožňují tuším 8 stupňovou regulaci
štambi

peter

Citace od: stambi kdy 18.06.2008, 14:31:39
"jakýkoliv zdroj bez regulace napětí"1) můžu tedy osadit každý (třeba až 6 pro 6x6) motor vlastním zdrojem a jen je centrálně spínat

Ano toto je možné, ostatně Ass má každý motor napájen vlastním Bboxem

Citace od: stambi kdy 18.06.2008, 14:31:392) "bez regulace napětí" vyloučí ze hry nejen ty co chtěli použít trains-trafo, ale i RC, tedy další lego originál součástky...
a pokud jsem dobře sledoval thready o vnitřním uspořádání PF, pak i ty budou zakázané, protože umožňují tuším 8 stupňovou regulaci
štambi

Zájemce s RC Lego komponenty to nevyloučí úplně, v pravidlech je povolen díl 6272 s 5282. Co se týká PF prvků, tak skokovou regulaci nyní umožňuje jen RC train motor s RC train regulátorem - pochybuji ale, že by někdo vážně uvažoval o jejich využití.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

eNTy

Citace od: stambi kdy 18.06.2008, 14:31:39
"jakýkoliv zdroj bez regulace napětí"
1) k tomu mám 2 poznámky: můžu tedy osadit každý (třeba až 6 pro 6x6) motor vlastním zdrojem a jen je centrálně spínat, to je značná výhoda oproti jednomu zdroji...

Výhoda více použití více zdrojů je IMHO pouze v prodloužení intervalů pro výměnu baterek. Výkon se nezvýší.

TomKQT

Citace od: xtepn01 kdy 18.06.2008, 15:12:40
Výhoda více použití více zdrojů je IMHO pouze v prodloužení intervalů pro výměnu baterek. Výkon se nezvýší.
Jak jsi na to přišel?  :o
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

eNTy

#19
Citace od: TomKQT kdy 18.06.2008, 16:31:24
Citace od: xtepn01 kdy 18.06.2008, 15:12:40
Výhoda více použití více zdrojů je IMHO pouze v prodloužení intervalů pro výměnu baterek. Výkon se nezvýší.
Jak jsi na to přišel?  :o

No, napětí je stejné a maximální odběr LEGO motorků (3A u buggy) není tak velký, aby ho baterky nedokázali dodávat. Nevidím důvod, proč by měl mít motor větší výkon. A nebo nerozumím elektrice  :)

EDIT: Výše uvedené se vztahuje k použití slušných NiMH článků (například Sanyo). Bezpeční vybíjecí proud je udáván 2-3C, takže pro 2700mAh články je to až 8,1 Ampér.
Při použití neznačkových baterek už může 2C výrazně zkrátit životnost článku, ale proud by měla dokázat dát.
Jednorázové alkalické baterky nezmiňuju, při vysokém proudu jdou k šípku hned.

yaqwsx

Mám dotaz: Je zakázané regulovat napětí, ale použít pulzní regulátor není zakázané?

stambi

Citace od: xtepn01 kdy 18.06.2008, 17:15:11
No, napětí je stejné a maximální odběr LEGO motorků (3A u buggy) není tak velký, aby ho baterky nedokázali dodávat. Nevidím důvod, proč by měl mít motor větší výkon. A nebo nerozumím elektrice  :)
jednak určitě napětí nemusí být stejné, výkon na něm hrubě závisí P=U.I=U^2/R, zapojením šesti bugy motorků do série nebo paralelně zahejbe odporem i odběrem proudu, zatímco spínat jen nějaký dostatečný 12 zdroj, to už se leckde projeví...
tedy elektrice nerozumím, to je jen taková lajcká úvaha...  ;) š.

otaznik

Citace od: stambi kdy 18.06.2008, 14:31:39
"jakýkoliv zdroj bez regulace napětí"
1) k tomu mám 2 poznámky: můžu tedy osadit každý (třeba až 6 pro 6x6) motor vlastním zdrojem a jen je centrálně spínat, to je značná výhoda oproti jednomu zdroji...


Nezapomeň také, že výkon motoru(ů) musí být sveden do jednoho bohu a až z něho rozveden na jednotlivé nápravy.

eNTy

Citace od: stambi kdy 18.06.2008, 19:15:31
Citace od: xtepn01 kdy 18.06.2008, 17:15:11
No, napětí je stejné a maximální odběr LEGO motorků (3A u buggy) není tak velký, aby ho baterky nedokázali dodávat. Nevidím důvod, proč by měl mít motor větší výkon. A nebo nerozumím elektrice  :)
jednak určitě napětí nemusí být stejné, výkon na něm hrubě závisí P=U.I=U^2/R, zapojením šesti bugy motorků do série nebo paralelně zahejbe odporem i odběrem proudu, zatímco spínat jen nějaký dostatečný 12 zdroj, to už se leckde projeví...
tedy elektrice nerozumím, to je jen taková lajcká úvaha...  ;) š.

Ale jo, když zapojíš 6 buggy motorů (btw, jak bys chtěl zapojit LEGO motory sériově? :-), tak je to maso - na 18 ampér při stallu už potřebuješ pořádnej zdroj.
Ale zatím je v LTTT co jsem viděl 2xbuggy maximum, a to je buggy motor mezi LEGO motory extrém. Myslím, že pro dva LEGO motory to fakt nemá velkej význam.
Navíc výkonu i z PF XL motoru je IMHO ažaž, hlavní výzvou je spolehlivě ten výkon přenést na kola.

eNTy

#24
Late night testing....

Další závod se neúprosbně blíží a já dokončuju práce na upgradeu mého náklaďáčku. Odlehčení o více než půl kila je znát a tak se i zlepšila stoupavost. Zatím 55 stupňů bez škytnutí. Myslím, že na lepším povrchu by vyšplhal i přes 60 stupňů, ale nebylo by to tak plynulé.

Video zde (YouTube)

Video zde (Picasa)

peter

Citace od: xtepn01 kdy 19.06.2008, 00:33:49Odlehčení o více než půl kila je znát a tak se i zlepšila stoupavost. Zatím 55 stupňů bez škytnutí.

Jako hodně slušný výkon. Docela mi to připomíná i zvuk Tater když sami jedou do kopce ;D
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Shmade

Hmm, moc pěkný... Celkem rozdíl oproti první verzi, gratuluju, dobrá práce!

JardaL

Přesně kvůli tomu zvuku motorů jsem se je rozhodnul umístit do svojí nový Tatry 8x8, protože to přímo evokuje to auto. Ale bude trvat ještě moc dlouho, než ji dodělám.
Jinak, hodně dobrý výkon. Blahopřeju.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

eNTy

Citace od: JardaL kdy 19.06.2008, 15:05:48
Přesně kvůli tomu zvuku motorů jsem se je rozhodnul umístit do svojí nový Tatry 8x8, protože to přímo evokuje to auto. Ale bude trvat ještě moc dlouho, než ji dodělám.

Výhledově jsem o Tatře 8x8 (nebo i 10x10) taky uvažoval, ale takhle z hlavy jsem nedokázal vymyslet, jak postavím spolehlivou pevnou centrální rouru. To považuju za nutnost, jinal by to nebyla Tatra. Tak jsem zvědavý s čím příjdeš - protože ty s něčím příjdeš, o tom žádná  :)

JardaL

Rouru v pravém slova smyslu tak jak to jeu Tatry uděláš těžko. ALe svět je plný kompromisů.
Ale dostatečně tuhý šasi uprostřed auta za použití klasickejch technic bricků jde celkem snadno.
Největší problém je paradoxně zajistit dostatečnou světlou výšku za předpokladu dodržení vzhledu vozidla.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.