(vlastní) Stroje, které známe z našich tratí

Založil AdamKo, 26.12.2009, 21:18:23

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

AdamKo

Citace od: betakaroten kdy 28.04.2010, 22:10:19
Citace od: AdamKo kdy 27.04.2010, 20:58:01
Citace od: betakaroten kdy 26.04.2010, 20:31:53
- černý hlavní rám je zhruba stejně tlustý jako červený pruh nad ním
Vím, že tam není ideální poměr. Přidat červené?  >:D
Právě naopak, ubrat černé. Buď na výšku 2 plate, nebo na výšku ležící jedné kostky. Sice to poněkud ztíží provedení detailů na rámu (opěrné body pro zvedáky a madla u stupaček), ale na černém rámu stejně moc nevyniknou.

Výška 2 plate by byla fajn, akorát to komplet rozhasí zkosený předek rámu se světly, s nímž jsem asi do teď spokojen nejnvíc. Drobné mezírky už tam nebudou a světla se budou topit pod přepadlým nosem :(

Citace od: betakaroten kdy 26.04.2010, 20:31:53
CitaceZakopaný pes je v tom, že každý delší lego vagon/lokomotiva musí mít nárazníky na otočném podvozku a ne na rámu, jak je tomu ve skutečnosti. Tomuto problému se neumím vyhnout...no, tady je to zrovna na bočnici hodně vidět. :(
Taky se to dá udělat s nárazníky na rámu, jenom spřáhlo musí zůstat na podvozku.

Nárazníky na rámu by byly realitě nejblíž.   Nedovedu si ale představit, jak by lokomotiva jezdila do zatáček, když na pohyblivé motorky mám ještě připojené pluhy, které by se tímto pádem staly taky nepohyblivými (+loko by se musela ještě prodloužit)...
Nehledě na to, že by nárazníky na rímu dlouho nevydržely. Při první příležitosti by je v zatáčce urazily nárazníky následujícího vozu.

AdamKo

Promiň, nechci se do tebe navážet, ale odkud máš informace ohledně unifiku s šedým rámem?

Citace od: betakaroten kdy 26.04.2010, 20:31:53
P.S. K barevnému provedení - kdyby se někomu zachtělo unifik z 90. let, tak to měla být  červená+žlutá+šedá. Jestli se v reálu vyskytuje černá, jde o provozní patinu (čti: špínu) nebo lidovou tvořivost eisenbahňáků
Citace od: betakaroten kdy 28.04.2010, 22:10:19
Jako vzory unifiku se uváděly řady 730 a 742 - a ty měly šedý rám. Ono asi u skříňových lokomotiv někomu nebylo jasné, jestli rám patří ke spodku, nebo ke skříni.

Pořád mi ten unifik vrtal hlavou, tak jsem sáhl po 2 na sobě nezávislých tištěných zdrojích, které se navzájem potvrzují. (O tom, že se barevně vychází z řad 730 a 742 tam ale není ani slovo.)

Martin Novotný, Martin Žabka – MOTOROVÉ LOKOMOTIVY ŘAD T478.1 A T478.2, Nakladatelství Corona, s. r. o., 2009, strana 23 a 24 (kapitola Barevné provedení lokomotiv):
,,...K další změně jednotných nátěrů došlo v roce 1988, a to výnosem FMD19.464/87-12 s platností od 1. 1. 1988. ČSD ve spolupráci s oddělením průmyslového designu VÚKV Praha, pracovištěm Studénka, vypracovaly nové barevné řešení hnacích vozidel. Tento výnos v podstatě zachovával původní barevné rozlišení podle trakcí (pro motorové lokomotivy višňová červeň), nově však nařizoval zavedení 600 mm širokého výstražného pruhu kolem celé lokomotivní skříně. Žlutá barva byla použita v odstínu chromová střední (ČSN 6200). Podvozky, střecha a naftová nádrž byly hnědošedé (ČSN 2179).
V této době též začaly být první stroje uváděny do původního nátěru, například T478.1007 ho jako první stroj ověřovací série dostal 16. listopadu 1989.
Volnější poměry na počátku devadesátých let odstartovaly doslova lavinu méně či více extravagantních nátěrů, o nichž by podrobnější pojednání vystačilo na zvláštní kapitolu. Během krátké doby se rozšířila řada různých barevných kombinací, podle kterých se daly rozpoznat nejen lokomotivy různých dep, ale i jednotlivé lokomotivy mezi sebou. Mezi nejznámější patří tzv. jihlavské nátěry v kombinaci modré (střecha a horní část bočnice) s bílými ,,bryndáky" na čelech. Spodek lokomotivy je světle šedý. Jednotlivé stroje se pak od sebe lišily velikostí modrého pole, které se pohybovalo od střechy po polovinu bočnice až k rámu.
Některá další depa měla své lokomotivy odlišeny od ostatních na první pohled. Mezi ně patřilo několik strojů z Českých Budějovic s kombinací barev šedá, žlutá a černá, dále v Pardubicích, kde měly na bočnicích velmi efektní žluté blesky, a také několik strojů v depu Šumperk, které jezdily s červeno-modrou lokomotivní skříní..."

***

Jaromír Bittner, Jaroslav Křenek, Bohumil Skála, Milan Šrámek – Malý atlas lokomotiv 2009, 1. vydání, Grandis Bohemia, s. r. o., 2008, strana 32 a 33 (Nátěry hnacích vozidel)
V podstatě je řečeno to stejné, jako v předchozí publikaci.

Takže jak je možno vidět, unifik z 90. let v podstatě NEEXISTUJE, pokud jsi myslel ten, o kterém je tento článek, pak je už z konce 80. let.

Navíc si myslím, že T478.1 (od roku 1988 přeznačované z kryšpínovského systému na řadu 751) byly jakožto skříňové lokomotivy natírány po vzoru elektrických lokomotiv ŠKODA II. Generace – 263, 372, (363, 163, 131). Později se přistoupilo i k přetírání řad 230/240, 242, 850/851/852/853, 810 a jiných vozidel.

Neříkám, že takové lokomotivy neexistují, ani neříkám, že jich není pár. Ale na unifik to teda ,,nešacuju." :)

betakaroten

Informace o šedém rámu vznikla tak, že žádná z dostupných vlastně výslovně o rámu nehovoří. A pochybuju o tom, že oficiální předpis by nějak určoval konkrétní řady lokomotiv. Takže detektivní postup byl tento:
- vzor 1988 vychází z předchozího provedení - ale v praxi se už v předchozím provedení vyskytuje víc variant (střecha a rám červená/šedá, různé umístění pruhu)
- různé zdroje hovoří o tom, že řady 730 a 742 (určitých ev.č.) přišly k ČSD už v aktuálně platném barevném schématu + foto lokomotivy se šedým rámem
Asi se shodneme maximálně na tom, že unifik jako takový v podstatě neexistuje, protože na většinu vozidel se dostal až v 90. letech.

A zpět ke konstrukci:
Citace
Výška 2 plate by byla fajn, akorát to komplet rozhasí zkosený předek rámu se světly, s nímž jsem asi do teď spokojen nejnvíc. Drobné mezírky už tam nebudou a světla se budou topit pod přepadlým nosem :(
No vždyť je to zamračená, ne? ;D Světla jsou trochu utopenější a čelník je i v reálu tlustší než zbytek rámu.
Citace
Nárazníky na rámu by byly realitě nejblíž.   Nedovedu si ale představit, jak by lokomotiva jezdila do zatáček, když na pohyblivé motorky mám ještě připojené pluhy, které by se tímto pádem staly taky nepohyblivými (+loko by se musela ještě prodloužit)...
Nehledě na to, že by nárazníky na rámu dlouho nevydržely. Při první příležitosti by je v zatáčce urazily nárazníky následujícího vozu.
Odpověď zní pokus&omyl. Myslím, že Peki tohle dokázal vyřešit.

AdamKo

Citace od: betakaroten kdy 02.05.2010, 22:37:46
Informace o šedém rámu vznikla tak, že žádná z dostupných vlastně výslovně o rámu nehovoří. A pochybuju o tom, že oficiální předpis by nějak určoval konkrétní řady lokomotiv. Takže detektivní postup byl tento:
- vzor 1988 vychází z předchozího provedení - ale v praxi se už v předchozím provedení vyskytuje víc variant (střecha a rám červená/šedá, různé umístění pruhu)
- různé zdroje hovoří o tom, že řady 730 a 742 (určitých ev.č.) přišly k ČSD už v aktuálně platném barevném schématu + foto lokomotivy se šedým rámem
Asi se shodneme maximálně na tom, že unifik jako takový v podstatě neexistuje, protože na většinu vozidel se dostal až v 90. letech.
Pokud by v minulosti takový předpis neurčoval, tak teď ale určitě existuje.
Zamračenský unifik už nechávám napospas autogenům... :'(

Citace od: betakaroten kdy 02.05.2010, 22:37:46
No vždyť je to zamračená, ne? ;D Světla jsou trochu utopenější a čelník je i v reálu tlustší než zbytek rámu.
Zatím nevidím jiné východisko... čas ukáže.

Citace od: betakaroten kdy 02.05.2010, 22:37:46
Nárazníky na rámu by byly realitě nejblíž.   Nedovedu si ale představit, jak by lokomotiva jezdila do zatáček, když na pohyblivé motorky mám ještě připojené pluhy, které by se tímto pádem staly taky nepohyblivými (+loko by se musela ještě prodloužit)...
Nehledě na to, že by nárazníky na rámu dlouho nevydržely. Při první příležitosti by je v zatáčce urazily nárazníky následujícího vozu.

Odpověď zní pokus&omyl. Myslím, že Peki tohle dokázal vyřešit.
Jak se to vezme. Pokusy tu byly, myslím si ale, že nebyly moc úspěšné. Nakonec se i Peki vrátil k otočnému podvozku s nárazníkem... viz:  http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=637.30  (poslední příspěvek)

peki

Citace od: AdamKo kdy 03.05.2010, 00:20:51
Citace od: betakaroten kdy 02.05.2010, 22:37:46
Odpověď zní pokus&omyl. Myslím, že Peki tohle dokázal vyřešit.
Jak se to vezme. Pokusy tu byly, myslím si ale, že nebyly moc úspěšné. Nakonec se i Peki vrátil k otočnému podvozku s nárazníkem... viz:  http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=637.30  (poslední příspěvek)

Maximální délka kde to funguje je 32 studů (jestli teda po ránu počítám dobře) je tak realizovaná žehlička  podle návrhu  KLF (ten jel o dva study delší).

Je to varianta kdy nárazníky obsahují magnet. Ano magnet se dá umístit nezávisle viz přiklad "Štěpán" historicky první zamračené.   U těchto řešení je však zapotřebí vzít v úvahu  stabilitu provozu s ohledem na jízdní a tahové vlastnosti.

AdamKo

Citace od: peki kdy 03.05.2010, 09:26:49
Maximální délka kde to funguje je 32 studů (jestli teda po ránu počítám dobře) je tak realizovaná žehlička  podle návrhu  KLF (ten jel o dva study delší).
Je to varianta kdy nárazníky obsahují magnet. Ano magnet se dá umístit nezávisle viz přiklad "Štěpán" historicky první zamračené.   U těchto řešení je však zapotřebí vzít v úvahu  stabilitu provozu s ohledem na jízdní a tahové vlastnosti.

- 32 studů ;D ...nefungovalo by
- s historicky prvním Pegasem jsem už dlouho obeznámen (jistou podobnost mezi ním a mým nelze odepřít >:D), avšak vzhled spřáhla  - za použití dílu http://www.peeron.com/inv/parts/30159 - se mi jeví jako neohrabané, i když přesto funkční.

Suma sumárum, zůstanu u svého pojezdu i se zabudovanými pluhy, narážecím a tahovým ústrojím :)

AdamKo

Po dlouhé odmlce :( se vracím zpět a přináším nejnovější verzi ,,Báry".

Po ohlasech jsem se pustil do dlouhého přestavování a zdokonalování modelu.
Hlavním problémem z minula byl příliš vysoký černý rám, potažmo i původní výška lokomotivy.   Všechny resty na vozidle už byly odstraněny:

1)
- Snížení části střechy nad strojovnou o 1 plate;
- Kompletní výměna černého rámu - dříve 2 study na výšku, posléze pouze 1 stud - a věcí na něj navazující (madla, stupačky, světla...), nyní 1 stud+1 plate - výsledné řešení je, alespoň pro mne, mnohem líbivější než předešlé;

2)
- Doslova monstrózní byla výměna dílů v rámu (nezůstala kostka na kostce), které ukotvují čepy pojezdových náprav (9V motorků) - v nemalé míře zasahují jak do interiéru, tak i do samotného rámu;
- Poopravil jsem i upevnění nárazníků a tlakových hadic na obou dvou koncích pluhů – přestavbou úchytů se mi podařilo zkrátit celou délku nárazníků o 1 plate;
- Změnou prodělaly i střešní části nad stanovišti strojvůdce - došlo k celkovému zaoblení střechy, naopak vzduchová houkačka musela být o 1 plate povystrčena;
- Poslední viditelnou změnu najdeme také na střeše strojovny, konkrétně nad trojicí ventilátorů - jedná se totiž o zcela odlišné upevnění madla nad nimi (v podélné ose vozidla).

Zbylé části lokomotivy zůstaly ve značné míře ponechány původní.

Stroj teď vypadá na první pohled lépe (a kupodivu jezdí i do zatáčky).  :)

AdamKo

Detaily:   11 a 12 změna upevnění madla nad ventilátory na střeše
   13 a 14 nově řešené uchycení nárazníků
   15 a 16 spojená s kupéčkem

betakaroten

Taky se vracím po delší odmlce... a smekám! :)

AdamKo

I když teď českou železnicí otřásla trochu jiná nehoda, moje dioráma je bohužel stále aktuální. :(

Název diorámatu jsem si vypůjčil, protože nic lepšího (tak jednoduchého a úderného) mě prostě nenapadlo.

Tragická zpráva z dnešního večerníku by mohla znít asi takto:
Řidič osobního automobilu (M.F.) v nedbalosti přehlédl nákladní vlak blížící se na přejezd. Strojvůdce ani za použití rychlobrzdy nedokázal střetu zabránit a vůz před sebou hrnul ještě několik set metrů. Na místě zasahovaly jednotky záchranného sboru z nedalekého Legoměstí, provoz na trati se podařilo obnovit v pozdních odpoledních hodinách.  Dle vyšetřování drážní inspekce bylo výstražné signalizační zařízení v provozu.  Bohužel i přes veškerou snahu zdravotníků motorista za svou nepozornost na přejezdu zaplatil životem...

Vasyk

Realisticky zmuchlané auto.

Off: Nechápu, že přes veškerou medializaci nehod na přejezdech, jsou lidé natolik tupý, že si nadále nedávají pozor.

hadato

Opravdu povedený kus práce. Jenom mi tam nesedí ty veselé obličeje reportérů a lidí, co vynášejí mrtvolu z kolejí.  :P ::)

FilipS

Auto vypadá velice reálně, jen mě zaráží že bardotka nemá ani "škrábanec"

mirek

Moc pěkné dioráma ve stylu "NEMYSLÍŠ, ZAPLATÍŠ".  Toto téma  by vydalo na seriál.

winring

Citace od: hadato kdy 30.06.2010, 18:51:56
Opravdu povedený kus práce. Jenom mi tam nesedí ty veselé obličeje reportérů a lidí, co vynášejí mrtvolu z kolejí.  :P ::)

Ano, je úžasné, jak strojvůdce a spoustu dalších jsou nadšení z toho, co se stalo :) Ale víme, jak těžké je sehnat neusmívající se figurky, takže super.
Úplně mi nesedí ta rudá ruka mrtvoly. Je mi jasné, že má jít o zakrvácenou ruku, ale já bych jí spíš viděl na šedou.

AdamKo

Citace od: Diidy kdy 30.06.2010, 18:53:01
Auto vypadá velice reálně, jen mě zaráží že bardotka nemá ani "škrábanec"

Na to by šlo odpovědět jiným sloganem: "Auta stojí, vlaky jedou" (ČD)
Ale ne, vážně - dyť má trošku pokřivený nárazníky >:D

AdamKo

Citace od: winring kdy 30.06.2010, 19:50:57
Citace od: hadato kdy 30.06.2010, 18:51:56
Opravdu povedený kus práce. Jenom mi tam nesedí ty veselé obličeje reportérů a lidí, co vynášejí mrtvolu z kolejí.  :P ::)
Ano, je úžasné, jak strojvůdce a spoustu dalších jsou nadšení z toho, co se stalo :) Ale víme, jak těžké je sehnat neusmívající se figurky, takže super.
Úplně mi nesedí ta rudá ruka mrtvoly. Je mi jasné, že má jít o zakrvácenou ruku, ale já bych jí spíš viděl na šedou.

1) Strojvůdce byste na "usměvavé" fotce hledali marně - není tam!
2) Přijde mi to trochu morbidní, ale budiž: Ti černí havrani mají konečně po dlouhé době ryto >:D
3) Novináři jsou opravdu nažhavení na dalšího parádního sólokapra... Fotograf z deníku Plesk právě dokumentuje pohřebáky. Strážník (stojící vedle něj) se nesměje, nýbrž má našpulená ústa - právě se mu chystá vyhubovat za nemorální téma fotografie - o počínání policisty svědčí i jeho pozdvihnutá ruka.
Pozornému oku diváka neunikne, že policejní rada, chystající se podat krátkou zprávu televizi Znova, se už do hledáčku kamery nasměje, ale tváří se zachmuřeně.
4) Krev ještě neměla šanci zaschnout >:D  Pohřebáci se celou cestu k nehodě předháněli se záchrankou... (sice vyhrála záchranka, pohřbáci ale taky nezůstali zkrátka)

winring

Citace od: AdamKo kdy 30.06.2010, 20:36:31
1) Strojvůdce byste na "usměvavé" fotce hledali marně - není tam!
Na usměvavé fotce možná ne, ale v kabině vlaku je a směje se :)

AdamKo

Citace od: winring kdy 30.06.2010, 21:41:41
Citace od: AdamKo kdy 30.06.2010, 20:36:31
1) Strojvůdce byste na "usměvavé" fotce hledali marně - není tam!
Na usměvavé fotce možná ne, ale v kabině vlaku je a směje se :)

Chudákovi mu z toho nejspíš přeskočilo... ::)

winring

Citace od: AdamKo kdy 30.06.2010, 21:57:45
Chudákovi mu z toho nejspíš přeskočilo... ::)

Nepozorná záchranka. Přetahuje se o mrtvolu s pohřebákama a pacient je mezitím jinde  :-\ :D :D

AdamKo

Citace od: winring kdy 30.06.2010, 22:01:00
Citace od: AdamKo kdy 30.06.2010, 21:57:45
Chudákovi mu z toho nejspíš přeskočilo... ::)
Nepozorná záchranka. Přetahuje se o mrtvolu s pohřebákama a pacient je mezitím jinde  :-\ :D :D
Není nepozorná, má jen plné ruce práce - nahání ho po lesích - proto na fotkách z místa targédie nikde není ani jeden saniťák či doktor ;)

Daniel

Moc pěkné a výstižné a drobnosti jako nějakej úsměv mi vážně nevadí ;).

johnik007

Opravdu LUXUSNÍ dioráma, které je se všemi doplňky opravdu nádherné. Úsměvy nejsou zcestné, třeba v autě seděl nějaký český politik :-)

Meduin


AdamKo

S hromadou tiles z lugbulku jdou uskutečnit všelijaké plány...
Vždycky jsem chtěl mít ve svém ajzboňáckém městě pořádné nádraží (po vzoru třeba Wilsonova) s dlouhými nástupišti pro delší soupravy, velké depo a čilý dopravní ruch ::) Některé věci stále zůstávají nenaplněným snem, jiné už spatřují světlo světa.

Jednou z prvních realizací byla dvojice dlouhých ostrovních nástupišť. Vadilo mi, že originální lego train sety docela ignorují délku osobní soupravy a nástupiště je pomalu krátké jako půlka jednoho vozu. Pln lugbulkové euforie jsem se dal do díla, no a vyklubala se z toho dvojčata - peróny dlouhé 120 studů (7 a půl rovné koleje);D

Původní plány počítaly i s celkovým zastřešením, to už ale nebylo v mé moci. Proto jsou zastřešené pouze vchody do podchodů.

Při zkouškách na okruhu mě překvapilo chování Emeralda. Svými ojnicemi a spojnicemi narážel do hrany perónu a usměrňovacími plechy boural stříšky podchodů. Problém byl lehce vyřešen přidáním 5. staniční koleje (objízdné). Při představě, že naštvaní lego soutoši a smutné děti budou klopýtat přes pražce, aby nastoupili do nostalgické soupravy, jsem dodatečně vyrobil 3. krátké a nízké nástupiště, kolem kterého Emerald může prosvištět jedna báseň.

pryb

Pěkné, snad bych jen dodělal začátek schodů do podzemí.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

AdamKo

 
Citace od: pryb kdy 03.08.2010, 23:54:32
Pěkné, snad bych jen dodělal začátek schodů do podzemí.

On tam je 1 schod i s tiles. Koukám, že na fotce to ale není moc vidět.. Snad to osvětlí tato fotka :)

AdamKo

Po vydláždění města a pokrytí 3 perónů mi stále zbývalo ještě dost tiles pro další stavbu.
A co by to bylo za nádraží, kdyby nemělo své lokomotivní depo s točnou...

Je sice pravda, že opravdová točna je zapuštěná do země a koleje vedou v úrovni terénu. Skalpovat plovoučku a kopat do podlahy jsem ani ve jménu LEGA rozhodně nehodlal.  >:D >:D >:D Musel jsem proto jít nahoru. Problémem tak trochu je, že moje koleje leží normálně na podlaze a nejsou nijak vyvýšeny.
Musel jsem tedy vyřešit to, aby točna nebyla příliš vysoko a nájezd na ni byl plynulý. Už z toho důvodu jsem ji nedělal motorizovanou.
Minimalistické řešení i proto, abych spolu se sestavenou točnou mohl mít postaveno maximální množství originálních setů a také proto, že nemám potřebné kloubové díly na ,,betonové" vnitřní ostění.

Já ji říkám MALÁ TOČNA, protože je celá řešena velmi stroze a úsporně. Vlastní otočný most se rozprostírá jen na ploše base 48x48, takže měří 3 rovné koleje. Sice je dlouhá dostatečně, delší stroj (třeba větší pára s tendrem) by na ni měl problém.
Otočná část se pohybuje na gumových kolečkách, tudíž nehrozí podření podkladových tiles.
Aby nedocházelo k vykolejování strojů při přejezdu na točnu, osadil jsem ji jednoduchým systémem petlic.

FilipS


pryb

Citace od: AdamKo kdy 04.08.2010, 15:47:23
On tam je 1 schod i s tiles. Koukám, že na fotce to ale není moc vidět.. Snad to osvětlí tato fotka :)

To nejsou schody, to je lezecká stěna ;D
Chci říct, přijde mi to takhle dost prudký, zkusil bych ty schody udělat nižší, aby tam vyšly tak 2-3.
Točna je taky pěkná.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál