(vlastní) Tramvaj TATRA T3

Založil AdamKo, 17.11.2009, 13:09:38

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

AdamKo

Ahojte fandové,
už dlouho se sem chodím kochat Vaší prací, ale teprve dnes jsem se konečně odhodlal přidat také svůj výtvor.
Zatím Vám představuji I. VERZI, v záloze už mám její další 3 vývojové stupně, které zanedlouho přidám. Snad se Vám fotky budou líbit.
Za jakékoliv hodnocení od zkušenějších stavitelů budu jenom rád, protože chybami se člověk učí :)

Preferuji klasicky široká železniční vozidla, tedy 6 studs. Možná jsem až příliš konzervativní, protože od dob, kdy měl vláček šířku 6 studů a autíčko 4, se toho v legu docela dost změnilo...  ???
I když by širší model nabízel mnohem větší počet detailů, tady bylo řešení s použitím skel hned na snadě, nebylo nad čím váhat. ;)
Kladl jsem velký důraz na to, aby veškeré použité díly byly jenom z lega, ovšem tento "PURISMUS" nedokázal zcela uspokojit požadovaný efekt+funkčnost. Je to dost patrné u zpětných zrcátek, pantografu, blinkrů a bočních světel.
Na trati ale seděla perfektně, zatáčky a výhybky zvládala s přehledem. (Škoda jen, že s ručním pohonem >:D) U podvozku šlo doslova o boj s místem, proto toto minimalistické řešení. Kamenem úrazu byl pantograf - měl jenom 1 polohu (nahoře) a myšlená elektrická výzbroj na střeše tomu moc nepřidala.
Se spoustou věcí jsem nebyl úplně spokojen, proto jsem se s největšími nedostatky nadále mordoval...

Micho

#1
To sa mi páči, výborná práca. Na prvý pohľad verná podoba električiek, ktorými som, chodil pred 20 rokmi počas mojich vysokoškolských čias v Košiciach a jazdia aj teraz. Riešenie tých dverí je mi sympatické, niekedy som nad tým rozmýšľal, vtedy ešte neboli tanové trains okná. 8) 8) 8)

Technické údaje: http://www.dpmk.sk/content/view/73/100/
Video o nehode v Košiciach tohto typu električky (druhé video): http://www.dpmk.sk/content/view/219/157/

Poprosil by som aj nejaké zábery zo spodku vozu a zvnútra. Vidím, že tam máš aj osadenstvo.  ;)

To máš postavený jeden voz (1 ks)? Súprava (dvojka) by bola nádherná. Sem tam v Košiciach jazdili aj v 3-súpravovej verzii.

Hardegon

Dokonale zachycené. Před pár lety tyhle tramvaje jezdily ještě po Plzni. (Postupně byly přebarveny do žluto-bílého provedení >:D ).

Fakt super práce, těším se na další...

Robbed

Nádherná šalina >:D, už v miniatuře to vypadalo skvěle. Tohle jestli je jen první verze, tak to jsem opravdu zvědav na ty další.
Co se týče toho puritánství, tak pokud vyloženě neničíš dílky (řezání, ohýbání, lepení), tak myslím není co řešit.

Jonas

Výborné. Snad nejlepší tramvaj až dosud zde na Kostkách.
Jonas - Můj Brickshelf

Shmade

Bravurní, hodně se mi líbí provedení dveří a světel.

peki

Citace od: AdamKo kdy 17.11.2009, 13:09:38
Za jakékoliv hodnocení od zkušenějších stavitelů budu jenom rád, protože chybami se člověk učí :)

Stavba pěkná, ale chybí mi tam motor aby to mohlo jezdit. Jinak vlaky jsou pořád 6 (max. 7 studů). Autíčkům rozšířeni na 6 studů prospělo. 8 studový vlak by také umožňoval více detailů, ale zase by to kladlo větší nároky na prostor (vybočování, průjezdnost atd.).

Každopádně stav dál  ;)

mirek

Skvělá práce, nádherné dílo.
Dveře originál. Snad místo šedých výplní bych se pokusil o transparentní, průhledné kostky.

grohl

Skvělý výtvor. Budu jen opakovat ostatní-za dveřmi by měla být čirá výplň a škoda, že tramvaj nejezdí.

mirek

Promiň, ale tvá skvělá práce by ještě více vynikla, kdyby při focení jsi použil větší barevnou čtvrtku,
na kterou model položíš, a zároveň z ní uděláš pozadí. Zmizí podlaha, gauče a to co k modelu nepatří.
Jinak fotky jsou pěkné.

TomG

Moc povedená tramvaj. Sice nejezdí, ale na odstavné koleji ve městě by byla akorát.
Only the best can survive.

BlackDemon

excelentní výtvor snad jen nejak udelat podvozek na ježdení po kolejích ale takhle to je taky super
V tom pajzlu jsme v haj-lu.

Icewalker

Parádní zpracování. Jsem zvědav na ty novější verze...
Animované Lego snímky a mnoho dalšího naleznete na dallart.net
Brickshelf výběr

otaznik

Citace od: AdamKo kdy 17.11.2009, 13:09:38
Preferuji klasicky široká železniční vozidla, tedy 6 studs. Možná jsem až příliš konzervativní, protože od dob, kdy měl vláček šířku 6 studů a autíčko 4, se toho v legu docela dost změnilo...  ???
I když by širší model nabízel mnohem větší počet detailů, tady bylo řešení s použitím skel hned na snadě, nebylo nad čím váhat. ;)
Naprosto správný názor! 6 studů pro vlaky a 4 pro auta. 8)

Citace od: AdamKo kdy 17.11.2009, 13:09:38
Kladl jsem velký důraz na to, aby veškeré použité díly byly jenom z lega, ovšem tento "PURISMUS" nedokázal zcela uspokojit požadovaný efekt+funkčnost. Je to dost patrné u zpětných zrcátek, pantografu, blinkrů a bočních světel.

"LEGO only" stavby by měly být zde také samozřejmostí, alespoň tak to vidím já.

Každopádně moc hezká tramvaj, výborně vystihnuté tvary. Pro pantograf sis mohl pomoci např. díly ze setu 10183, ale i tvoje verze vypadá OK.

mirek

#14
Citace od: otaznik kdy 19.11.2009, 00:03:28
Naprosto správný názor! 6 studů pro vlaky a 4 pro auta. 8)
Otazníku, je to jen Tvůj názor. Můj je opačný.
Musím říci, a to opakuji pouze Pekiho, že 6 studů autíčkům prospělo. Mají více detailů. Do kabiny se vejde řidič i závozník.
Co je ve skutečnosti motorový vlak? Velikostí je to taková liazka, či tatra na kolejích.
Čtyřstudová autíčka jsou vedle lokomotiv jen "ušlápnutá" vozítka. O osobáčcích pro jednoho řidiče nemluvě.
Nezatracuji tyto miniatury autíček. Jen z jisté nostalgie k vývoji Lego setů je ukládám do vitrínky.   

Vedle nádherné tramvaje od AdamKa, také Tatrovky,by čtyřstudové autíčko vypadalo jak dětské šlapací vozítko.

hobby

Mně osobně je jedno, jestli 4 nebo 6 studů pro autíčka; na druhou stranu je třeba vědět, že vlak je mnohem širší, než i nejširší náklaďák či kamion (šířka železničního vagonu cca 3,2 m i více, náklaďáku do 2,5 m). Takže ten nepoměr tu trochu je; na staré silnice je 6-ti studové autíčko příliš široké (když stavím kolejistě), což ale samozřejmě nemůže vadit.
K té tramvaji: jako živá! 8)

otaznik

Citace od: mirek kdy 19.11.2009, 08:53:12
Citace od: otaznik kdy 19.11.2009, 00:03:28
Naprosto správný názor! 6 studů pro vlaky a 4 pro auta. 8)
Otazníku, je to jen Tvůj názor. Můj je opačný.
Musím říci, a to opakuji pouze Pekiho, že 6 studů autíčkům prospělo. Mají více detailů. Do kabiny se vejde řidič i závozník.
Co je ve skutečnosti motorový vlak? Velikostí je to taková liazka, či tatra na kolejích.
Čtyřstudová autíčka jsou vedle lokomotiv jen "ušlápnutá" vozítka. O osobáčcích pro jednoho řidiče nemluvě.
Nezatracuji tyto miniatury autíček. Jen z jisté nostalgie k vývoji Lego setů je ukládám do vitrínky.   

Vedle nádherné tramvaje od AdamKa, také Tatrovky,by čtyřstudové autíčko vypadalo jak dětské šlapací vozítko.
Počkej, tak ty v jednom vlákně popisuješ LEGO jako hračku hlavně pro děti s tím, že je lepší mít věci barevné a tady ti vadí nereálnost (i když poměrově spíše odpovídá 4 study auta vs. 6 studů vlaky než oboje stejná šíře)?  :P

Micho

Citace od: otaznik kdy 19.11.2009, 22:41:34
Citace od: mirek kdy 19.11.2009, 08:53:12
Citace od: otaznik kdy 19.11.2009, 00:03:28
Naprosto správný názor! 6 studů pro vlaky a 4 pro auta. 8)
Otazníku, je to jen Tvůj názor. Můj je opačný.
Musím říci, a to opakuji pouze Pekiho, že 6 studů autíčkům prospělo. Mají více detailů. Do kabiny se vejde řidič i závozník.
Co je ve skutečnosti motorový vlak? Velikostí je to taková liazka, či tatra na kolejích.
Čtyřstudová autíčka jsou vedle lokomotiv jen "ušlápnutá" vozítka. O osobáčcích pro jednoho řidiče nemluvě.
Nezatracuji tyto miniatury autíček. Jen z jisté nostalgie k vývoji Lego setů je ukládám do vitrínky.   

Vedle nádherné tramvaje od AdamKa, také Tatrovky,by čtyřstudové autíčko vypadalo jak dětské šlapací vozítko.
Počkej, tak ty v jednom vlákně popisuješ LEGO jako hračku hlavně pro děti s tím, že je lepší mít věci barevné a tady ti vadí nereálnost (i když poměrově spíše odpovídá 4 study auta vs. 6 studů vlaky než oboje stejná šíře)?  :P

Otáznik, na čo tým svojím príspevkom mieriš? Nerozumiem. ::)

otaznik

Citace od: Micho kdy 20.11.2009, 00:10:20
Otáznik, na čo tým svojím príspevkom mieriš? Nerozumiem. ::)
Tady mu vadí nereálnost 4 studů a hned vedle argumentuje tím, že LEGO je pro děti, kterým se líbí právě ta nereálnost.

mirek

Citace od: otaznik kdy 20.11.2009, 00:31:37
Citace od: Micho kdy 20.11.2009, 00:10:20
Otáznik, na čo tým svojím príspevkom mieriš? Nerozumiem. ::)
Tady mu vadí nereálnost 4 studů a hned vedle argumentuje tím, že LEGO je pro děti, kterým se líbí právě ta nereálnost.
Otazníku, promiň, ale nereálnost (poměření velikostí) zde, není barevnost (pestrost kontejnerů) na jiném místě Kostek.  :-X

AdamKo

Omlouvám se, že se hlásím ke slovu až teď, ale poslední dny jsem na lego neměl zrovna moc času...

Ani jsem netušil, co způsobí jedna nevinná poznámka. Vypadá to, jako bych se trefil přímo do vosího hnízda. ::)
Popravdě, když jsem psal předchozí článek, neměl jsem ani tak na mysli šířku aut jako spíš šířku vlaku. Spor starý jako lego trains samy. Je lepší 6 nebo 8 studový vlak? Tomuto tématu se věnuje i jedno číslo Railbricks. Zakopaný pes bude v tom, že rozchod lego kolejí zcela neodpovídá vžitému standardnímu rozchodu kolejí, 6 studové vlaky jsou tedy z pohledu ,,vláčkařů" širokorozchodné. Proto se tolik lidí přiklání k 8 studům.  MOCs lokomotivy, které začínají šířkou více než 8 studů a jsou dlouhé jak od černokněžníka Zababy, mi přijdou až přehnané – pořád na stejný rozchod lego kolejí. (Na Railbricks, a nejen tam, takové jistě budou.) Pro mě odjakživa platilo, že vlak = 6 studů šířka. 7 se vůbec nebráním, tady bych už skoro řekl – model.
Uzavřel bych to slovy: šířka autíček a mašinek je věc velmi individuální, 100 lidí, 100 různých názorů...a už bych se k tomuto sporu nevracel...(?)

Za všechny ohlasy Vám moc děkuju! :)

Micho, je to sólo vůz. Soupravu bych postavil hrozně rád, ale nemůžu :'(, protože nemám další potřebné díly - především čelní čirá skla a bílé střechy nad nimi.  S interiérem jsem si ani moc hlavu nelámal. Za řidičovskou ,,budku"  jsem umístil řadu 9 červených sedaček a doplnil minifigy. Přikládám pár starých dokumentačních fotek. (Mirek snad promine)

Peki, osud motorku byl od začátku nahnutý, protože bylo jasné, že se do mezer mezi dveře nevleze. Pokud bych do tramvaje chtěl mermomocí umístit alespoň jeden klasický 9V motorek, znamenalo by to docela vážné porušení proporcí předlohy nebo její zvětšení do šířky - minimálně na 8 studů - a to jsem nechtěl. Vzal jsem za vděk tímto minimalistickým podvozkem. Ono stavění z lega, a lokomotiv či tramvají především, je vlastě neustálé hledání KOMPROMISŮ. Pro tentokrát musela motorizace ustoupit celkovým rozměrům vozu. ;)

Mirku, s pozadím se do příště polepším, bohužel se ještě několik starých fotek objeví. (Nechce se mi kvůli podlaze stavět model úplně odznova.) Když jsem fotil, tak mě napadlo, že by mohlo nejednotné pozadí vadit, ale doma bylo jen staré prostěradlo a to by snad byla ještě větší katastrofa než plovoucí podlaha (o kontrastu nemluvě)...

Nápad s transparentními kostkami se mi zdál od začátku nereálný. Postupně mi ale začal vrtat hlavou, až jsem sesbíral úplně všechny průhledné kostky, co mám - ony by se daly spočítat na prstech jedné ruky :( - a dal se do díla... Kupodivu to vyšlo na díl přesně! (Na 4. dveře by už nevyšlo.) Bohužel nedostatek plochých dílů a jejich nahrazování jinými taktéž průhlednými způsobilo, že průhledné dveře zasahují do vnitřku vozu mnohem víc než jejich předchůdce. Model to však o dost oživilo. Příště je snad už budu mít zdokumentovány.

mirek

Citace od: AdamKo kdy 20.11.2009, 21:39:48
Mirku, s pozadím se do příště polepším...
Nápad s transparentními kostkami ...
Těší mne, že moje doporučení tě motivovalo k dalšímu přemýšlení o tvém skvostném díle.
Těším se na fotku provedené úpravy s průhlednými kostkami. Já sám jsem zvědav.

AdamKo

Jak jsem slíbil, tak i činím ;) Přináším Vám fotky noých prosklených dveří.  Zkusil jsem jednotné pozadí - papír pro dnešek suplovaly zelené ruby silnic.  Protože jsem musel poupravit podlahu i "kukaň" řidiče, přidal jsem na ni zezadu digitální hodiny, ať cestující ví, kolik je hodin :) (A nikdo se odteď nemůže vymlouvat, že nevěděl, kolik je hodin, a proto mu už neplatí lístek >:D)

mirek

Fajn, z  pohledu nastupujícího pasažéra vynikající.
Zevnitř, jako by se netopilo a na sklech jsou krápníky. ;D :)
Ale to se dalo čekat pro takovouto konstrukci.

Colonel32

Bych tam při další verzi poslal tr-clear plates 2x2 a 2x4. Neshánějí se úplně snadno, ale pro tuhle konstrukci budou ideální.

AdamKo

BOHUŽEL zatím žádnou další vylepšovací verzi dveří nemám v plánu, protože se v nejbližší době k novým a lepším (zmíněným) tr-clear plates asi jen tak nedostanu >:(


Chtěl bych vám představit druhou verzi T3.
Oproti první je nejmarkantnější rozdíl v pantografu. Celou dobu mě mrzelo, že můj nepohyblivý vůz nemohl být jen tak odstavený u vozovny se stáhnutým sběračem - chudák musel být pořád ve službě >:D.  V požadované velikosti jsem nic funkčního jenom z lega nedokázal postavit, proto jsem dlouho nedělal nic jiného, než že jsem si v galeriích prohlížel různé fotky nápadů na lego sběrače. Funkčně, esteticky a jako konstrukčně nejjednodušší mně nejvíce vyhovoval typ "složený z rukou minifigů a dokoupených (černých) bužírek požadované délky." Ostatní změny byly drobné: delší spřáhlo s jiným upevněním, výměna světle šedých prahů u každých dveří za tmavě šedé (nová šedá), výměna černého zkoseného článku u stupaček ve střeše nad 2. dveřmi za více decentní tmavě šedý (nová šedá).
(Fotky jsou stále ze staré série, kritici, odpusťte.)

Chtěl bych vás také pozvat i na svůj blog, kde mapuji průběh celé stavby.  www.legovlaky.blog.cz


Shmade

Ta trolej je povedená a zasklené dveře vypadají taky super.

grohl

Dveře super, pantograf fantastický.

AdamKo

Po delší odmlce opět přináším další (3.) vývojovou verzi.
Při prozkoumávání kopy obrázků tramvají jsem zjisti, že celou dobu vlastně nestavím skutečnou T3, ale jakýsi hybrid, tatrovácké "Té trojce" hodně podobný...
Protože v červeném kabátě jezdí tramvaje u nás už jenom v Praze, zaměřil jsem se na výhradně na pražský vůz T3 z 60. let, resp. tak jak vypadal v provozu na sklonku své služby u DP. Tyto vozy už z běžného pražského provozu zcela vymizely - nahrazeny přestavbami (T3M, T3R.PV, T3R.PLF...).
Bylo nutné pozměnit barevnou kombinaci. Pražské T3 neodpovídala:
- barva nárazníků na obou čelech...T3ky je mjí světle šedé (protože jsou z hliníku) a jednolité;
- číslo linky bylo vždy u T3 bílé na modrém podkladu, předsunuté na čele - nebylo za sklem! (sklo se použilo jen u prototypů a dále až v sériích T3SU a T3SUCS z 80. let), zadní a boční čísla byla modrá na bílém podkladu, v Praze je ještě na zpětném zrcátku na straně dveří malý štítek s číslem linky;
- vykrojená šedá střecha u původních T3 začínala nad 2. oknem a končila nad 7. oknem v levé bočnici (strana řidiče) a na druhé straně 1. až 5. okno;
Tyto nedoststaky mě donutily přepracovat vnější vzhled a použít barevnou samolepící tapetu (modrá, šedá), izolepu a vlastnoručně vyrobené štítky s čísly linek (vyrobené v CorelDRAW).
S úpravou střechy jsem rovnou vypustil okapové lišty nad okny (model už působí víc uceleně - tento detail spíš celek rušil) a dosadil bílé zaoblené díly.
S pantografem jsem nic nedělal, byl jsem s ním docela spokojen. Nevyřešené zůstaly blinkry v obou bočnicích.
(Stále ještě čerpám z archivu fotek.)

Detailněji rozepsané změny a komentáře k fotkám najdete na mém blogu.

AdamKo

Posílám další přírůstek ;), (nejspíš) konečnou verzi Té trojky. (Tak jak vypadala ve službě v Praze, těsně před vyřazením - na počátku 21. století.)
Již z předchozích článků vyplynulo, že postupné zdokonalování sice přineslo své ovoce, všechny problémy však vyřešit nedokázalo, chtělo to doslova radikální řešení... Proto poslední verze řeší staré nedostatky znovu a zcela jinak. "Revizí" prošel celý model, proměna je ze všech nejradikálnější - ke skutečnosti má ze všech předchozích verzí asi nejblíž.

Nejpodstatnější změny:
-věrohodnější konstrukce pantografu (funkční) a elektrické výzbroje na střeše;
-nový design podvozku (ale opět bez motoru);
-propracovanější čela s výraznějšími nárazníky a spřáhly + detailnější zpětná zrcátka;
-"masivnější" použití vlastních nálepek (z Corelu) a samolepících tapet - Číslo linky už není na modré plate, ale na bílé s modrým podkladem; původní blinkry z lego dílů byly příliš velké, nálepkou jsem se dostal na zhruba požadovanou velikost (navíc jsem je porřeboval do dveří), přibyl i směr jízdy, identifikační číslo tramvaje, zadní světla a myšlené kryty zásuvek mnohonásobného řízení (pod čelními skly);
-samozřejmostí jsou prosklenné dveře;

Podrobnější povídání, detailnější fotografie a vysvětlení různých stavebních prblémů najdete na mém blogu...

Poslední nevyřešenou otázkou zůstává, co bude s modelem dál... (Rozdělávat ho zatím určitě nebudu!)