Napájení motůrků

Založil ass, 17.02.2006, 15:53:43

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

ass

Chci se zeptat, jestli je bezpečný napájet motůrky z trafa a regulátoru na 9V vlaky? Konkrétně tenhle, tenhle a tenhle.

Codename19

Raz som napájal LEGO motorček na 12V transormátor od železnice a dodnes funguje.

Podľa mňa to nebude vadiť, keď je to 9V.

Jindroush

Všechny motorové dotazy by měly být vždy položeny až po shlédnutí této stránky

http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

(Napájel je až z 12V a přežily to, některé mají tepelnou pojistku, při přetížení by měly samy vypnout)
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Michal Moučka

Já osobně bych je na 12V nepoužíval. Raději bych tam připojil stabilizátor napětí na 9V. Sice to jistě přežije, ale mohlo by mu to zkrátit životnost.

corelxt

nevidim duvod proc by to neslo..

limitujici faktor bude otepleni vinuti motoru a mechanicka pevnost lozisek..
co sem koukal, tak lego snad i pouziva teplotni ochrany, takze pokud vzroste teplota vinuti (vlivem zatizeni na hrideli) tak si motor sam snizi napeti predrazenym tepelne zavislym odporem..

pokud by jsi ho trvale napajel vyssim napetim jak jmenovitym (tady 9V), stopro se zkrati zivotnost, ale co by zdechlo jako prvni si netroufam rict.. ale do extremu bych to nehnal.. zivotnost mu klesne treba z  5let na 3.. (uvazuj trvaly provoz.. ze ti pobezi 5let v kuse)..

pokud budes pouzivat reg. trafo pro napajeni.. je to fuk.. jde o velikost napeti, o nic jinyho..
kdyz ma motor jmenovity napeti 9V, trafo max 9V..neni co resit.. regulaci pak dosahnes priblizne linearni zavislosti otacek na napeti..

pokud budes pouzivat trafo na 12V, motor se bude tocit rychlejc.. nacpes skrz nej do mechanismu vetsi vykon.. (samozrejme ti vzrostou ztraty, motor bude topit a prehrivat se) pokud ho nepretizis, neshori..

ovsem hranice pretizitelnosti obvzlast u tehle moturku jsou velkou neznamou..
no, mam jich hodne.. tak az bude cas.. neco vymysli.. treba i ;))))

betakaroten

Podle mě je trafo&regulátor k motůrku šetrnější než bateriový bazmek, obsažený v setech 8720 a 8735. Regulátorem se totiž dá plynule zpomalovat, zatímco batterybox při vypínání motůrek šlusne, takže se zastaví naráz. Minimálně pro převody je to podstatný rozdíl.

corelxt

Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 16:10:34
Podle mě je trafo&regulátor k motůrku šetrnější než bateriový bazmek, obsažený v setech 8720 a 8735. Regulátorem se totiž dá plynule zpomalovat, zatímco batterybox při vypínání motůrek šlusne, takže se zastaví naráz. Minimálně pro převody je to podstatný rozdíl.

slusne by se dalo interpretovat jako brzdeni..
resp. v roztocenym mechanismu je ulozena enrgie, ktera pri odpojeni motoru od zdroje roztaci motor.. a ten najednou z rezimu motorickyho prejde do rezimu generatorickyho.. a jestli ten baterybox slusne svorky motoru, pak zacne protekat zkratovy proud omezeny pouze impedanci motoru.. a tenhle proud motor brzdi..

imho se to bude chovat stejne pri rozbehu i pri brzdeni..
bezohledny k prevodum by to bylo tehdy, pokud by se motor brzdil protiproudem..

betakaroten

Myslím tenhleten batterybox: http://www.peeron.com/inv/parts/2847c01
Když odpojím kabel, motor se ještě chvíli točí. Když ale pustím tlačítko, tak se motor zastaví ihned se zřetelným cvaknutím. Když je navíc tlačítko aretované, nedá se vypnout jinak než stisknutím druhého tlačítka, což je ale přesně protiproud.

corelxt

Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 16:48:23
Myslím tenhleten batterybox: http://www.peeron.com/inv/parts/2847c01
Když odpojím kabel, motor se ještě chvíli točí. Když ale pustím tlačítko, tak se motor zastaví ihned se zřetelným cvaknutím. Když je navíc tlačítko aretované, nedá se vypnout jinak než stisknutím druhého tlačítka, což je ale přesně protiproud.

jop, mas pravdu.. tohle sem si nejak neuvedomil..
mozna zkusim zbastlit nejakej jednudechej softstart.. pokud mozno po rampe..

ass

Dík za odpovědi  :), s tím zastavením motůrku to je pravda, a když ten motůrek z Mindstorms pouštím s vlakovým trafem a regulátorem a dám to na nulu, tak se ještě chvíli točí. A ten novej motor co byl v 8421 nebo bugině na ovládání se na tom vlako trafu roztočí mnohem víc, než když je na 9V battery boxu, proto sem se bál, aby se to nepřehřálo nebo tak.

peter

Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 16:48:23
Myslím tenhleten batterybox: http://www.peeron.com/inv/parts/2847c01
Když odpojím kabel, motor se ještě chvíli točí. Když ale pustím tlačítko, tak se motor zastaví ihned se zřetelným cvaknutím. Když je navíc tlačítko aretované, nedá se vypnout jinak než stisknutím druhého tlačítka, což je ale přesně protiproud.

Takže já tyto batery boxy mám dva a nemohu si je vynachválit. Spousta majitalů to neví, ale jsou dokonale promyšlené ač se to na první pohled nezdá. Co se týká zřetelného cvaknutí tak nic podobného u svých motorů nepozoruji. Teď ale proč jsem s tímto batery boxem tak spokojen.

1) Jsem velmi rád, že má tu aretaci v sepnutém stavu i když s vypnutím dochází k onomu krátkodobému přepólování. Často toho využívám při napájení strojů, u kterých potřebuji delší dobu provozu.

2) Pokud nesepneme tlačítko směru až za aretační bod, můžeme motor opětovným uvolněním tlačítka zastavit. Při tomto způsobu dochází k již zmíněnému okamžitému zastavení. Této funkce zase hojně využívám v robotice, jelikož zde většinou potřebuji motor zastavit hned bez jakéhokoliv dojezdu (setrvačnosti).

3) Nyní se dostávám k bodu, o kterém jak je vidět, ví málo kdo. Motor totiž můžeme vypnout i s povolením vlastního dojezdu (setrvačnosti). Pro tuto funkci je podmínkou mít tlačítko manuálně sepnuté, tedy nebýt v aretované pozici. Když totiž tlačítko jen uvolníme do cca poloviny jeho dráhy (tj. nepustíme ho úplně), motor se vypne a zastaví se až po chvíli. Když motor zastaví pustíme tlačítko úplně. 8)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

betakaroten

O téhle funkci vím, jenom nemám takovou trpělivost držet tlačítko v mezipoloze; to už tam radši dám přepínač http://www.peeron.com/inv/parts/6551

corelxt

Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 19:11:11
O téhle funkci vím, jenom nemám takovou trpělivost držet tlačítko v mezipoloze; to už tam radši dám přepínač http://www.peeron.com/inv/parts/6551

hm.. kez bych ho mel.. ;(
imho je to asi nejjednodussi reseni..

Honza D.

Citace od: corelxt kdy 18.02.2006, 19:45:46
Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 19:11:11
O téhle funkci vím, jenom nemám takovou trpělivost držet tlačítko v mezipoloze; to už tam radši dám přepínač http://www.peeron.com/inv/parts/6551
hm.. kez bych ho mel.. ;(
imho je to asi nejjednodussi reseni..



Máte-li někdo zájem, mám možnost ho koupit - za 490Kč (samozřejmě nový).
Cena je to skutečně pro technic-závisláky, ale kdo chce kam, rád mu tam pomůžu :-)
Nabízím jednotlivé kostky (základní, střechy, technic, elektro, pneu, vlaky) i stavebnice; seznam najdete na kostky.malozvlkahostiny.net. Vše je nové, nepoužité.

corelxt

Citace od: Honza D. kdy 21.02.2006, 09:33:05
Citace od: corelxt kdy 18.02.2006, 19:45:46
Citace od: betakaroten kdy 18.02.2006, 19:11:11
O téhle funkci vím, jenom nemám takovou trpělivost držet tlačítko v mezipoloze; to už tam radši dám přepínač http://www.peeron.com/inv/parts/6551
hm.. kez bych ho mel.. ;(
imho je to asi nejjednodussi reseni..



Máte-li někdo zájem, mám možnost ho koupit - za 490Kč (samozřejmě nový).
Cena je to skutečně pro technic-závisláky, ale kdo chce kam, rád mu tam pomůžu :-)

i ty dable... sice technic zavyslak sem, ale zatim mam dostatek rozumu ;D