(Vlastní) Stavba Truck Trialového speciálu

Založil eNTy, 26.04.2010, 21:12:24

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

eNTy

Pro případné zvědavce budu v tomhle threadu dokumentovat postup stavby mého speciálu pro LTTT, ročník 2010. Dle očekávání, je prvním krokem stavba přední nápravy, která víceméně rozhoduje o charakteru auta a její bezvadná funkce je naprosto zásadní.
Já jsem se jako vždy se stavbou dlouho natrápil, přes víkend jsem ji nakonec dodělal k mé spokojenosti. Náprava bude kyvná (kolem osy pohonu a zatáčení), redukce z 20z na nový diferenciál. Ten je pneumaticky uzamykatelný. V nábojích kol je pak další redukce 8:24 (pro odlehčení kardanům a zvýšení světlé výšky).
Geometrie zatáčení je lehce Ackerman.

Cílem stavby byla:
- absolutní pevnost a spolehlivost
- vysoká světlá výška (nejnižší bod je na úrovni osy kola)

V testech obstála, otázkou bude samotný závod, kde nás Petr určitě šetřit nebude  ;)
Jinak přední osa je inspirována mnoha funkčními řešeními, která jsem nalezl na BS apod.

Červená - pohon
Modrá - zatáčení

Mareken

Pěkný, akorát si nejsem jistej u toho diferenciálu, nebude přeskakovat? Jinak se už bojim  :) . Předpokládám S1 ,co bude předloha?
Moje bs galerie Hledejte pod "Mareken"

hadato

Vypadá to pěkně, tento systém je funkční, mám ho vyzkoušený.
Tomu diferenciálu bych tam ale  moc nevěřil, když ho nezavřeš a kola trochu zaberou, tak jsou 12z kolečka hned pryč, pokud to nepřeskočí, jak psal Mareken. Ještě bych se dost obával tření na osách a následnému ohoblování dílků a os.

ass

Citace od: xtepn01 kdy 26.04.2010, 21:12:24
Cílem stavby byla:
- absolutní pevnost a spolehlivost

To mi nějak nejde dohromady s těma osama, co po nich jezdí brejle přidělaný na rack. ;) To myslíš vážně?

eNTy

Jde o S1, nakonec to asi bude Unimog. Co se těch zatáčecích osek týká, tam je holt kompromis, slepeno  ;)

Měch

#5
Zajímavé, že všichni stavějí Unimoga... ???. Já taky ;) . Na stavbu je to asi to nejjednodušší. Mně konkrétně se třeba nelíbilo, jak mají teď tahače tu rovnou kabinu od spoda až nahoru, tak jsem tam dal něco jako kapotu aby to vypadalo jako třeba Jeep Wrangler, ale stejně z toho vyšel Unimog.

Náprava se mi líbí, mám podobnou až na ten diferenciál a jeho uzamykaní. Taky mám nejnižší bod v osce kol a náprava je kyvná kolem osky pro pohon, ovšem ale jak se to vezme..no uvidíte, možná sem hodím fotky až dodělám reklamy na prototyp >:D. Jo, prototyp a S1 mají stejné nápravy, protože tento systém je asi nejužší a nejpevnější.
Jenom mě zaráží že máš pohonnou osku a osku pro řízení na opačných stranách nápravy...to je schválně?
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

grohl

Xtepn01-opravdu je to zatáčení pevné? Z fotky to tak moc nevypadá.  Asi jediný budu hnát vpředu náhon přes knoby, co? Jakou barvu bude Unimog mít?
Malý Měch-Unimoga nestavím. Dlouho mi trvalo, než jem vymyslel něco, co se na TT (snad) neobjevilo a snad to i do neděle dostavím a otestuju. Samosebou moje verze bude vyšší a kratší.

ass


ass

Citace od: malý Měch kdy 27.04.2010, 12:53:48
Zajímavé, že všichni stavějí Unimoga... ???. Já taky ;) . Na stavbu je to asi to nejjednodušší. Mně konkrétně se třeba nelíbilo, jak mají teď tahače tu rovnou kabinu od spoda až nahoru, tak jsem tam dal něco jako kapotu aby to vypadalo jako třeba Jeep Wrangler, ale stejně z toho vyšel Unimog.

Já se musel nějakou dobu snažit, abych jakžtakž trefil ten tvar (406), a tobě to vyšlo z Jeepu Wrangler? No to jsem na to teda zvědav.

eNTy

Zadní náprava hotová...

Shmade

Obě nápravy jsou pěkný, hlavně ty uzamykatelný diferenciály budou podle mě hrát obrovskou roli. Těšim se až to budeš mít hotový celý.

otaznik

Citace od: Shmade kdy 28.04.2010, 10:34:15
Obě nápravy jsou pěkný, hlavně ty uzamykatelný diferenciály budou podle mě hrát obrovskou roli.
Uvidíme, jestli kladnou nebo zápornou.  ;)

eNTy

#12
Citace od: otaznik kdy 28.04.2010, 13:59:26
Uvidíme, jestli kladnou nebo zápornou.  ;)

Sám jsem zvědavej, možná to po prvním závodu půjde pryč a na řadu přijdou knoby. Bylo by to výrazně jednodušší.

Plutoone

Možná mi to někdo budete rozporovat, ale já si myslím, že přechod mezi 20z a diferenciálem bude první slabý místo.

peter

Jenže při použití tohoto nového diferenciálu, to bohužel jinak udělat nelze. Věřím však, že Xtepn je natolik zkušený, že toto místo udělal dobře a tak problém mít nebude.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

eNTy

Tak a šasi je hotové. Taky proběhly první domácí testy, které k mé radosti dopadly velmi dobře. Převod u diferenciálů nepřeskakuje. Na odemknutých diferenciálech se auto otočí na velmi malém poloměru, zamknutí jde HODNĚ znát. Poloměr se cca zdvojnásobí a auto vyloženě trpí.
Jen pro pobavení, při prvním sestavování jsem moc nepřemýšlel a do zadní osy jsem dal diferenciál obráceně. Zapnul jsem motor a než jsem si uvědomil co je to za divné skřípání rozervaly protiběžně jdoucí osy šasi na kusy a vytrhly se ze závěsů.

Pohon 1xXL, zatáčení 1xM.

Šířka 26 studů, rozvor 21 studů. Současná hmotnost je 640 gramů.
Stoupavost cca 50 stupňů, pak už se překlápí dozadu.

Shmade

Pěkný, jak máš i malej rozvor, tak budeš mít v kombinaci s uzávěrkama opravdu super manévrovatelnost. Jak vidím, obě nápravy jsou kyvné, jak tam máš vzadu ty pružiny, tak jak to máš vyřešený? Na jedný straně je uchycená "volně"? Když se jedna strana stalčuje, tak ta druhá by to při pevném uchycení nemohla pustit, takže je na nějakym rameni? Nebo jak to máš?

edit: Jsem si to znova pořádně prohlídnul a vypadá to, že máš obě pevně, takže jsou předpjatý?

grohl

Pěkný podvozek. Jsem zvědav, jak to bude vypadat i s nadstavbou. A pozor na to i auto bez diferenciálu dobře otáčí...pokud jede po třech :)

eNTy

Už na Tatře jsem řešil kyvné, odpružené nápravy, tentokrát jsem ale zkusil ještě jiné řešení. Vršek je vlastně úplně volný, obrázek napoví.

Shmade

Dobrý, takhle nějak jsem si to představoval, akorát to na těch fotkách předtim to nebylo poznat.

eNTy

Tak nakonec můj vůz sice bude Mercedes, ale ne obligátní Unimog. Zalíbil se mi Zetros. Uvidíme, jak to večer dopadne...

Mareken

Citace od: eNTy kdy 30.04.2010, 17:00:45
Tak nakonec můj vůz sice bude Mercedes, ale ne obligátní Unimog. Zalíbil se mi Zetros. Uvidíme, jak to večer dopadne...
Jen nechápu, jak tenhle dlouhej náklaďák chceš vecpat do toho tvýho čtvercovýho podvozku  ???
Moje bs galerie Hledejte pod "Mareken"

eNTy


eNTy

Tak teda kabina mi dala zabrat, to modelování mi prostě nejde, vylez z toho takovej hybrid mezi Zetrosem a Unimogem, budu tomu dál říkat Zetros. Nástavba mi trochu zvedla těžiště a teď už to není tak stabilní jako samotnej podvozek. Hmotnost 900g.

Shmade

Škoda, že je to zkrácená verze, kdyby to bylo dvakrát tak delší, tak by to vypadalo líp, ale to by ses zas nevešel do pravidel, takže to jinak nešlo. Každopádně to sání si trefil suprově, to je jak originál. Škoda, že o víkendu makám, jsme mohli jít někam potrénovat. :) 

Zajímavý je docela i to, že zatim každé prezentované auto je v odlišné barvě, ty máš lime, grohl světle šedý, mareken tmavě šedý, malý měch modrý a žluto-černý, jen já mám teda obě červený no :) 

eNTy

Nojo, nemáme holt kategorie na velké čtyřkolky. Jinak jsem si po dlouhém hledání PF konverzních kabelů vzpomněl, že jsem dva půjčil do Roztok a teď mi samozřejmě chybí. Nemáte někdo aspoň jeden na zapůjčení?

Měch

konverzní znamená, jak je tam ten starý a nový konektor? pokud jo, já mám jeden, ale můžu ho dodat až na samotném závodě
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

eNTy

Tak jsem ještě dopoledne udělal drobné změny v přední masce a nárazníku.

Fotky zde



Shmade

To zaoblení kapoty je dobrý a venku to autu sluší mnohem víc než na těch předchozích fotkách, mi přijde jako takovej správnej "diblík", malej, ale šikovnej.  ;D





ass

Jen takový dodatek:

CitaceKaždé vozidlo z kategorie S1 nebo S2 musí být vpředu vybaveno nárazníkem. Nárazník musí splňovat tyto specifikace:
- musí být tvořen bricky, technic bricky nebo liftarmy