(vlastní) Náklaďák

Založil AdamS, 30.01.2010, 10:45:04

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

AdamS

Zdravím všechny AFOLy!  ;)

Před časem jsem se rozhodl postavit nějaký MOC - nákladní vozidlo s náhonem 4 x 4, ovládané pomocí PF. MOC měl původně kopírovat model Tatry 815 sklápěč, což jsem během stavby vzdal. Lze možná vidět jen nějaké náznaky.

Vůz tedy disponuje náhonem na všechny kola (nápravové diferenciály + mezinápravový diferenciál). Řízením přední nápravy pomocí PF M motoru. Sklápěcí korbou do tří stran pomocí LA (linear actuatoru) a PF M motoru. Svítícími předními světly a otvíracími dveřmi. Po odklopení kabiny lze spatřit funkční 8V motor. Dále je vůz opatřen pneu-kompresorem pro pneumatické sklápění vleku.

Původně vůz jezdil na kolech 81.6 x 38 R Balloon, ovšem ty kladly při jízdě velký odpor. Zkoušel jsem i kola 62.4 x 20, ty zase byly vůči vozu malé, ale vykazovaly nejlepší záběr.
Nakonec jsem zvolil starší kola 24x43, na jejichž pořízení jsem dlouho čekal. Bohužel myslel jsem, že tyto kola budou o něco menší. Navíc mám pouze 4, chybí tedy rezerva. (pouze s koly 81.6 x 38 R Balloon).

Velmi mě mrzí absence uzávěrky mezinápravového diferáku. Bohužel nebylo místo :( (časem možná upravím). No, alespoň převody tolik netrpí, když proklouzne jedno z kol.

Rozměry:
výška 22 cm (24 studs)
šířka 19 cm (28 studs)
délka 48 cm (62 studs)

Hmotnost: 2,28 kg

Rychlost: Max. 6 cm/s, Min. 1,2 cm/s

Pohonná jednotka: 9V motor 5292

Převod: stálý převodový poměr je 90:1 (při stejném rozložení kroutícího momentu na všechna kola).

Zavěšení přední a zadní nápravy: kyvné poloosy (způsob využívající Tatra).

Stoupavost: 30° (možná i o něco více).

Celkem slušné jízdní vlastnosti. Překonání kolmé překážky až 2,5 cm vysoké.

Už delší dobu mám MOC postavený s tím, že vždy něco dodělám navíc.
Až teď jsem se rozhodl model prezentovat. V budoucnu chci ještě postavit vlečku.

Více obrázků naleznete: ZDE

Za Vaše připomínky budu jen rád. :)

AdamS


[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

jakpet

Tvůj model je opravdu povedený ;). Líbí se mi, že je nejen hezký, ale i funkční a odpružený, akorát by to chtělo video. Podvozek vypadá moc hezky a "nahňácaně". Pokud jsi začátečník, tak je to opravdu bomba!

Sugarfree

Tenhle MOC jsem viděl nedávno na Brickshelfu a strašně se mi líbil, hlavně jak tam máš udělaný to vyklápění do stran pomocí jednoho LA ;) Je to dost povedený :)
LEGO TECHNIC ...it´s my style...

Shmade

Moc pěkně udělaný a i co do funkčnosti neni snad co vytknout. Líbí se mi závěsy zadní nápravy a i ten kompresor pro vlek je dobrej nápad. A myslím, že Tatra by jsi tomu klidně říkat mohl... :)

Fairytale

Na to nejde říct nic jiného ,než že je to SUPER . Moc se mi líbí jak máš udělanej podvozek ... jak máš využitý každý místečko.

Plutoone

Hodně dobrá prácička. Podvozek je to co se mi na tvém modelu líbí nejvíc. I ta třístranná skápěčka je dobře vyřešená :D

mike.kup

Já pro změnu nedokážu zhodnotit podvozek ani odpružení ani ty diferenciály, ale ozubených koleček je tam pravda požehnaně. Ale ta sklápěčka je vyřešená úžasně. Jsou nápady, které svou originalitou zcela vynikají a toto je úrčitě jeden z nich.
Mimochodem 60cm za sekundu rychlost? Kurňa to je fofr. No jo. Buggy se pozná.
Furt na to koukám a hledám něco kritického, aby můj koment nebyl jen "poplácání po zádech", ale bohužel mě nic nenapadá.

AdamS

#7
Citace od: mike.kup kdy 30.01.2010, 14:35:18
Mimochodem 60cm za sekundu rychlost? Kurňa to je fofr. No jo. Buggy se pozná.

Jejda :o Omlouvám se za mylnou informaci.
Max. rychlost je 0,06 m/s (6 cm/s), tedy cca 14,5 ot/min. S převodovým poměrem 90:1 je nereálné dosáhnout rychlosti 60 cm/s. Ani buggy motor s otačkami 1300 ot/min na to nestačí. :)

Video dodám časem.

Jinak zatím děkuji za Vaše kladné hodnocení.


mike.kup

Mě se to hned nezdálo. A ještě s tím převodem. Kurňa, to by muselo být TURBO. Byggy na 230V. :)

Plutoone

Citace od: mike.kup kdy 30.01.2010, 15:55:54
Mě se to hned nezdálo. A ještě s tím převodem. Kurňa, to by muselo být TURBO. Byggy na 230V. :)
Třeba tam naonduloval motor z vysavače, jako kutil Tym (teď nevím, jestli se psal s Y) v jednom ze svých pořadů ;D

grohl

Z vnějšku je to tak trochu oldschool model (tím samosebou nehaním), ale funkčně se zdá být naprosto vynikající.

eNTy

Ahoj, už pár dní na tvůj náklaďák koukám a konečně jsem si nějak sesumíroval své myšlenky.
Líbí:

  • Kombinace studless a "oplechování" z plates. Vzhled je každopádně docela unikátní a dost se liší od moderních továrních setů. Má to old-school šmrnc - jak poznamenal grohl - postavený na moderním studless podovzku
  • Zajímavě řešená sklápěčka. Je to tvůj nápada, nebo okoukané z předlohy?
  • Kyvné poloosy a diferenciál na kolmo pro úsporu místa
  • Battery box "maskovaný" za nádrž

Nelíbí:

  • Hranaté dveře, zkusil bych dát otvírací kloub víc dopředu
  • Namíchané odstíny šedých plates, ale chápu, že jich nikdy není dost
  • Osa, okolo které zatáčí přední kola je příliš daleko od jejich středu a zatáčení je tak hodně problematické. Opět ale chápu, že s těmito koly, s pohonem a tlumiči, to moc lépe nejde.

Celkově super model s dobrou prezentací, těším se na další MOCy a vítej v Technicu  :)

AdamS

#12
Po páru týdnech jsem konečně dokončil už zmiňovaný vlek. Vlek má sklápění do stran, které je řešené pomocí pneumatiky. Původně jsem zamýšlel umístit rozvaděč na samotný vlek a ovládat zdvih a spouštění korby ručně. Nakonec jsem se rozhodl plně využít místo chybějícího rezervního kola a starý  kompresor jsem nahradil novým a přidal automatické přepínání. Sklápění vleku je tedy ovládáno dálkově, stejně jako všechny ostatní funkce náklaďáku.

Obrázky vleku naleznete ZDE.

Přidávám i slibované VIDEO celé soupravy. 

To xtepn01:

Řešení sklápění korby náklaďáku jsem vymyslel sám, ovšem má své klady i zápory. Nejlepší by bylo umístění linear actuatoru více vpředu, což nejde kvůli nedostatku místa.
Docílilo by se tím:
1. při sklápění dozadu - vzniku vetší páky, tedy schopnost vyklápění těžšího nákladu,  ale zase menší zdvih;
2. při sklápění do strany - menšího příčení korby.

Škoda, že Lego nevyrábí pneumatický mailer :(

Vzdálenost osy kloubu předního zatáčení po disk je 3 studs. Náklaďák se otočí o 360° na délce něco přes 1 m, při jeho délce (cca 50 cm) je to slušné.

Samozřejmě, věcí na vylepšení se najde mnoho, ovšem času už tolik ne.

AdamS

Fairytale

No .... na to se nedá říci nic jiného než , že je to nádherné.

Plutoone

Co se technické stránky týče, tak se mi to líbí moc.  :D

Shmade

Moc se mi celá souprava líbí, krásně ti to všechno funguje a i vzhledově si to zvládnul dobře. Jediné co bych snad vytknul, resp. mě spíš zamrzelo u takhle promakaného modelu, bylo to, že druhá náprava na vleku je pevná.
Ještě by mě zajímalo, co je pneumatický mailer, neznám... Díky

AdamS

#16
Ano, zadní nápravu vleku jsem odflák. Nevím jestli existuje pneumatický, ale hydraulický mailer je vlastně píst s odstupňovanou pístnicí.