(Vlastné) Všedný deň na mýte

Založil Splinter, 06.03.2009, 16:07:58

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Splinter

Všedný deň na mýte.

Pri sledovaní diskusie o castle mape, ktorá nedávno vznikla a v celku ma zaujala, som dostal chuť ,,postaviť" niečo s hradnou tematikou.

V zámere som mal postaviť malú pevnôstku (s pôdorysnými rozmermi približne 16×16 studov) a keďže stavby vojenského charakteru sa zvyknú stavať pre nejakú príčinu tak som počas jej vytvárania rozmýšľal čo bude strážiť. Nuž možností je mnoho, ale zvolil som v podstate tú najpravdepodobnejšiu pre stavbu týchto rozmerov. A to mýto. Pri nasledujúcom popise som sa inšpiroval popisom používaným v rôznych turistických sprievodcoch s tým rozdielom, že v mojom popise sa roky neudávajú, pretože nie sú momentálne podstatné a popis vlastníkov je tiež osekaný na čo najmenšiu úroveň.

Jej poslanie je teda jednoduché dohliadať na mýtny domček a uskladňovať vybrané poplatky po dobu než príde pánov vyberač daní a vybrané poplatky neodnesie do pokladnice na hrade miestneho pána.

Mýto je postavené na rušnej ceste z Velislaviec do Sokolského Štvrtka a predstavuje vstup na územie v dŕžave miestnych pánov Sokolských. Stavitelia využili vhodné miesto v úžine, ktorú z jednej strany ohraničuje miestny potok nazývaný Sokolovský a z druhej skalná vyvýšenina na ktorej je umiestnená pevnôstka.

Samotnú pevnôstku tvorí kamenná veža s prístavbou v ktorej je umiestnený sklad a ubikácie pre posádku pre prípad jej obliehania. Tieto kamenné stavby tvoria zároveň aj časť obvodového múru pričom ostatné jeho časti sú tvorené palisádou aj s pochôdznou lávkou z ktorej je cez padací most vedený vchod do veže ktorá spĺňa jednak úlohu posledného útočiska pre jej obrancov a zároveň vďaka miernemu predsunutiu dohliada na dianie pred bránou mýta. Pri svojej výške troch poschodí (nerátajúc ešte fakt, že je postavená na vyvýšenom mieste) poskytuje strážcom veľmi dobrý rozhľad nad krajnou ležiacou v rovinatom území južne od veže.  Kamenný materiál použitý na stavbu hrádku bol z väčšej časti dovezený z neďalekého lomu a z časti bol použitý kameň vyťažený pri hĺbení priekopy. Tým je aj určená farba stavby, pre ktorú je označovaná ako Čierna veža a následne je odvodený názov pre mýto aj pre osadu ako Čierne Mýto. Ďalším prvkom v obrane je strmý svah z južnej a východnej strany a už vyššie spomínaná do terénu vysekaná priekopa zo severnej a časti západnej strany.

Mýtny domček sa nachádza v údolí pod hrádkom pre administratívnu činnosť je určená jednoduchá kamenná stavba s kanceláriou a miestom pre ustajnenie jedného koňa. Na obranu je postavená palisáda vedúca od budovy mýta po breh potoka s bránou.

Celý projekt výstavby mýta dostal na starosti miestny staviteľ Milan z Krivej, ktorý pre pánov Sokolovských navrhol a uskutočnil aj niekoľko iných stavieb na ich sídlach a aj poddanských dedinách či mestečkách.

Veža hrádku slúži aj ako orientačný bod pretože je dobre viditeľná už z diaľky. Posádku tvorí asi tucet mužov pracujúcich v mesačných službách po šesť mužoch pričom vždy sú v službe traja vojaci a traja sú v zálohe pre prípad potreby a v tomto čase vykonávajú iné činnosti pre potreby mýta. Pri zistení blížiaceho sa nebezpečenstva sa vysiela posol k pánom a nasleduje povolanie všetkých mužov posádky aby sa pozícia mohla čo najúčinnejšie brániť. I keď treba podotknúť, že jej hlavné určenie nie je dlhodobo odolávať útokom veľkých vojenských útvarov, ale dohliadať na cestu, uľahčovať spoluprácu pri platení mýta a pôsobiť ako odstrašujúci prvok pre zbojnícke družiny a iné lúpežné živly.  Vlastné vyberanie poplatkov uskutočňuje zriadenec (mýtnik), ktorý má na starosti jednanie s prechádzajúcimi, písanie úradných záznamov, každé ráno zahájenie prevádzky mýta i každý večer ju ukončuje a vybrané poplatky má zapečatiť v pokladnici umiestnenej na hrádku. Tak isto je prítomný pri preberaní tejto truhlice hlavným vyberačom daní aby nedochádzalo k možnému kradnutiu pri prepočítavaní. Mýtnik nie je stabilným obyvateľom mýtnice, ale býva v osade a ráno pred svitaním prichádza na svoj post.

Moment ktorý je na obrázkoch zachytáva bežnú rutinu na mýte, kde jeden člen posádky, teraz je to Andrej Malý hliadkuje na veži a dvaja máme tam Fera Tichého, ktorý ide otvoriť bránu a Martin Huba sú dole pri mýtnom domčeku spolu s mýtnikom Julom Mýtnym, ktorý pochádza z rodiny kde služba na mýtach sa dedí už niekoľko generácií. Ostatný členovia, tu sú akurát Paľo Čierny a Michal Zubáč, ktorý momentálne nie sú v službe akurát pripravujú večeru a pred bránou už čaká dechtár Marián Decht z neďalekej dediny Dechtice mieriaci do Sokolského Štvrtku. Pri bráne má ešte svoju búdu pes Dunčo a v stajni má svoje miesto hnedák Pejo.

Tento krát som zvolil pri prezentovaní výsledkov snahy jednoduchší a na čas vhodnejší nástroj LDview, no ak budem mať viac vôle a chuti sa hrať s POV-Ray-om tak doplním aj nejaké kvalitnejšie výstupy.

Dúfam, že som popisom nikoho moc neznechutil/neznudil, ale keď už som sa začal rozpisovať o stavbe tak mi to proste nedalo a výsledok už vidíte sami. Obrázkov je momentálne len niekoľko, ale postupne doplním aj viac rôznych detailov a možno aj popisov zúčastnených postáv. Za prípadné chyby v pravopise sa ospravedlňujem, ale nie som zvyknutý písať text dlhší ako 150 znakov.

No a samozrejme ak by ste mali akékoľvek otázky, alebo pripomienky k tomuto počinu rád si ich prečítam.

Odkaz na Brickshelf

B.A.X.O

Ide o naozaj zaujímavý kúsok! ;)
Avšak grafické spracovanie nie je zlé, skôr také neutrálne.
Ide o to že by to chcelo radšej ten Pov-Ray i keď kto vie ako
lahký nie je, ale dá sa tam plno vecí ktoré by tvoj výtvor značne obohatili
star wars rulezz

Jonas

Opravu moc hezké.

Mám pocit, jako bych se díval na set z konce 80. let, který bych si tehdy i teď s velkou chutí koupil.
Jonas - Můj Brickshelf

Splinter

#3
To B.A.X.O. - Vďaka za upozornenie. No momentálne som z POV-Ray-om "pohádaný" pretože aj po mnohohodinovom boji o zaradenie dielov z knižnice LGEO a zároveň aj dielov z knižnice Antona Ravesa som nedospel k uspokojivému výsledku a tak momentálne používam LDview pre jeho jednoduchosť i za cenu menej pútavého výsledku. Keď sa spamätám z tohto znechutenia tak pribudnú aj nejaké zábery v POV...

To Jonas - hej sety z 80. rokov sú moja slabosť, takže to bude hlavná príčina toho "feelingu" ala klasické sety s black falcons a spol.  :), no keby som mal možnosť tak by som si ho aj rád postavil naživo, bohužiaľ mam obmedzený sortiment dielov a aj rozpočet, ale jedného dňa kto vie :)

betakaroten

Citace od: B.A.X.O kdy 07.03.2009, 11:39:45
Ide o naozaj zaujímavý kúsok! ;)
Avšak grafické spracovanie nie je zlé, skôr také neutrálne.
Ide o to že by to chcelo radšej ten Pov-Ray i keď kto vie ako
lahký nie je, ale dá sa tam plno vecí ktoré by tvoj výtvor značne obohatili
Právě že zpracování je až moc "neutrální". Podle mě by to chtělo model zabrat z nezvyklého úhlu (nejlépe z nějakého, kam se obyčejně nevejde skutečný foťák, v tom je kouzlo CAD) - pak ani nebude tolik vadit, že je to jen LDView.

Splinter

Čiže nejaké detaily interiérov a podobne? Dajme tomu niečo takéto?

betakaroten


Splinter

#7
To betakaroten - postupne hádam pribudnú aj ďalšie, keď rozšírim/doplním scénu o nejaké vychytávky...

Dnes pri prezeraní diskusie (Vlastní) Severské království ma zaujali príspevky o stavbe rebriňáku. Nedalo mi to a jeden som si "postavil" aj ja...

Zoufalec


Splinter

#9
Dík za pochvalu a pridávam ešte jeden záber, tak povediac na dobrú noc :)

Zoufalec

Vážně paráda. Díky za inspiraci, určitě Tvého nápadu využiji pro plánovaný western MOC.

Hardegon

Nerad bych to nějak hanil, ale takhle ve virtuální podobě je to sice hezký, ale zdálo se mi, že dvě Plate, Modified 1 x 1 with Clip Horizontal nemůžopu bejt moc stabilní při držení těch "žebřin". Zksil jsem to tedy postavit, a opravdu se musí být na to opatrnej. Docela se to hýbe. Ale jako statickej prvek by to šlo někam.   ::)

A druhej postřeh. Když by se to naložilo senem, tak mu to nebude padat za vůz, ale co chudák farmář na kozlíku?  >:D

Splinter

Ďakujem za postrehy, vďaka nim som teda zostrojil nový, ešte lepší a ešte viac univerzálny mixér rebriniak (aspoň tak som to našiel v slovníku).

Obrázok som vložil k predchádzajúcemu príspevku, aby sa dali jednoducho porovnať...

Hardegon

Ten nový se mi už líbí mnohem víc.  :D

B.A.X.O

Je naozaj krásny. To mi ale pripomína, toto je s Pov-ray alebo z LDview? Nejak to neviem odlíšiť je to tak efektne zladené...ale zas čo sa týka tej prednej červenej súčiastky...tam by som mal pochybnosti ohľadne pov-ray, neviem či by spravil také príliš priamo ostro svetlé hrany.


star wars rulezz

Splinter

#15
No z LDview sú obrázky po ten voz, ten už dostal na starost POV-Ray.

Nezakladal som kvôli tomu rebriniaku novú tému, v podstate patrí k tomu mýtu, ale použitím grafického výstupu je odlišný. Je to aj preto, že je v ňom menej dielov a ľahšie sa potom hľadá konkrétny diel ak ho treba upraviť...

Ešte k tomu oju, ten biely odlesk je spôsobený  tým, že hrana je na ňom zaoblená.

B.A.X.O

Je fajn že to tu po dlhej dobe ožilo novými modelmi. Plánuješ nejaké ďalšie?
star wars rulezz

Splinter

neplánujem, väčšinou keď ma niečo inšpiruje tak "staviam", nejaké mám už aj postavené, ale čakajú až z nich spravím nejaké výstupy a keďže chcem aby aj nejako vyzerali, tak to chce veľa upravovania, veľa pokusných záberov... Ale mám jeden na spadnutie tak hádam pribudne v priebehu pár dní...