kolejiště na půdě (POZOR použito modifikací LEGO dílů)

Založil mirek, 14.01.2008, 10:19:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 3 Hosté prohlíží toto téma.

mirek

Protože tlačítka jsou staršího data a šlo o to je jen vyfotografovat, dnes jsem po truhlařině měl absťák, tak jdem se pustil do oživení kolejiště na půdě. Postavil jsem tuto větrnou elektrárnu.
Protože nemám 30ks šedivých válečků (prosím nabídněte, rád koupím ) nedivte se, že stožár je doubarevný.
Na této stavbě si ověřuji, jak dlouho bude blikat led dioda napájená 3V hodinkovou baterií.
Do budoucna bude zabudován mikrospinač.

mirek

Když jsem řešil doplňky, které oživí kolejiště, bezesporu sem patří i bilbordy. Tak jsem jeden na zkoušku postavil. Opět chybí šedé válečky. Podstavec bude časem hranatý. Reklama se dá měnit.

mirek

Práce na stolech se také nezastavila. V prostoru, kde bude kolejiště na půdě je zatím jeden polotovar stolu připravený k dalšímu sešroubování.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

Marty713

Bilbordy bez diod sem ani nedávej.  ;)  ;D
Myslím, že jejich osvětlení je nezbytné. >:D Jsou fakt moc hezký a pokud dáš nad každou reklamu dvě diody, budou ve tmě více než efektní.

mirek

Marty, mluvíš mi z duše. Dnes jsem již bilbord malinko přepracoval. A to z jednoduchého důvodu.
Abych ho mohl nasvítit. Fakt telepatie mezi námi kvete.
Kabílky budou svedeny do trubičky a udělám radost i puristům, opět žádnou kostičku nenavrtám.

Ještě se ti musím přiznat, na půdě dva stoly již stojí. A já stojím před problémem, zda kolejiště řešit
jako demontovatelné, nebo pevné. Vše rozhodla žena. Aby se mohla umýt okna, musí být částečně demontovatelné. "Za vším hledej ženu." (francouzsky by to znělo líp).

Marty díky.

Marty713


mirek

Trocha inspirace nikoho nezabije...a tak s rodinou jsme v neděli navštívili zahradní kolejiště v Rathenu (NSR).
Fotky časem vyvěsím na: www.picasaweb.google.com/lego.mirek
Na ukázku jen pár záběrů.

mirek

V začátcích tohoto tématu jsem publikoval posuvnou plošinu (I.generace). Postupem času dozrávala myšlenka jejího zabudování do kolejiště na půdě. Vznikla nová plošina, s přepracovaným napájením pojezdového vozíku, ale pořád na zelené (malé) podložce.
Včera jsem dokončil (III.gen.) posuvné plošiny zabudované do bloku, který přijde zhora vsadit do koljiště s patřičně vyříznutým otvorem.
Napájený pojezdový vozík má kontakty (sběrače), které přenášejí a napájejí motorek s převodovkou do pomala. Ozubené kolo se dotýká měkké plastové podložky.(Obrácené lino).
Pohyb je dokonalý, pomalý, a lze dobře zastavit tak, aby koleje na sebe navazovaly.
Na této plošině  jezdí pouze RC lokotky. (Odpadá složitější napájení jednotlivých kolejových úseků.)

mirek

Evropská unie nám dovolila používat název "české pivo". Toto a fotka starého berounského nádraží, kde stojí vagon plzeňského Prazdroje, mne inspirovalo k postavení vagonku.
Pohrál jsem si na PC s nápisy. Vytiskl na samolepku a přilepil na kostičky. V tomto směru, budu ještě něco bádat, snad to přivedu ještě k větší dokonalosti.

mirek

Pro úplnost uvádím ještě pohled v LDD. Zobrazeny jsou i varianty zábradlí. V nabídce kostek chybí některé díly a tak jsem použil ty, které byly v LDD k dispozici (vrata).
Schůdky bych řešil nyní už jinak, ale to by se nelíbilo legopuristům. Snad příště na vagonku BUDWARu.

mirek

Stále si myslím, že budov a doplňků na kolejiště není nikdy dost, tak jsem se pustil do stavby depa, které by na ploše kolejiště navazovalo na posuvnou plošinu (dříve zobrazenou).

mirek

Stavba stolů, jako základna pro kolejiště na půdě zdárně pokračuje. Chybí zatím dva stoly, i když nohy jsou již připraveny.

hobby

Mirek:
Chci ti vyjádřit podporu a povzbuzení k tomuto projektu. Vím, co je k tomu třeba času, desetitisíce peněz a vůle. To musí být člověk už opravdu fanda; na kostkách podobné "velké projekty" tohoto typu staví jen několik z nás, ale cílovou představu jako ty nastínil zatím pouze Jonas. Já stálé kolejiště nemám z těchto důvodů:
Každé stálé a velké kolejiště znamená bohužel pro každého jeho tvůrce i jakousi "zradu". Totiž, to nejlepší, napínavé, zábavné a vzrušující je právě ona fáze budování díla (prosím nespojovat s teoriemi KSČ ;D). Pak to člověk jednou dostaví, má radost, nějaký čas se tím kochá, vyslechne pochvalu, uznání, atd. a....a dál už nic. Pak se to omrzí, musí čistit od prachu, udržovat. Anebo neustále inovovat a měnit, což také omrzí, je vysilující a už není zábavou. Je přitom úplně jedno, jde li o modelovou železnici, či lego-vlaky.
Popisuju svoje zkušenosti z "velkých kolejišť", které tradičně stavím jednou za rok už asi 10 let. Můj systém je rychle postavit + rychle uklidit (otázka pár dnů), se všemi vědomými nedokonalostmi oproti stálému kolejišti. Neříkám to s cílem někoho zviklat, či odradit od podobného projektu (ostatně, nikdo by se stejně nenechal), ale že negativní faktory je třeba vzít v potaz! Ty, jako původně železniční modelář tohle všechno dobře víš. 
Rád bych si vyslechl některé další názory na podobné téma 8).

mirek

Hobby:
děkuji ti za milou podporu při realizaci kolejiště na půdě. I já jsem z LEGA (DUPLO i  9V vlaky) stavěl vnoučatům každé vánoce kolejiště větších rozměrů. (Bylo to dáno tím, že i náš dům, který je 350 let starý má velké prostory).Proč toho nevyužít.
Jak jsem poznal, jseš můj vrstevník a teoriím KSČ taky nefandíš. Máš mé sympatie.
Ano, máš pravdu, že nejkrásnější je ta fáze tvoření. Přiznám se, že tu si právě chci prodloužit jak se dá. Znamená to, že plánky kolejiště nebudu kreslit, ale přímo z materiálu sestavovat, kombinovat a variabilně přepracovávat do té doby, než to omrzí mne, nebo vnoučata.
Začalo to už tím, že původně jsem stoly chtěl dát tři vedle sebe do páru. Když jsem těch pár zatím postavil, kriticky jsem zhodnotil, že ne, že bude nutný přístup ke stolu alespoň ze dvou stran,takže nyní se rodí stoly dokolečka kolem trámu. Právě tak jako je variabilní LEGO, tak bude i samotná stavba variabilní.
Když už jsme se tak rozepsali, tak ještě nosím v hlavě ideu, že by se ke kolejišti mohla přidat
autodráha. Dvě autíčka už jezdí. První výtvor je na fotu. Musel jsem ho odlehčit, byl těžký na předek a prokluzoval. Vzniklo úplně jiné. Snad nafotím příště.
Ještě jednou děkuji za podporu a máš pravdu, nezviklal jsi mne.

Jonas

Hobby dobře vyjádřil to, co jsem chtěl Mirkovi také už párkrát napsat.

1) Mirkovi moc fandím a trochu mu závidím ten velký prostor (ale jen trochu, protože víc prostoru znamená víc práce, víc nákladů a jednou v budoucnu o to větší práci s úklidem)

2) Nejzábavnější a nejpřitažlivější je plánování a vlastní budování.

3) S dokončením přichází fáze vystřízlivění a otázky typu Co s tím?

4) Nejlepší odpovědí na předchozí otázku by bylo - Nemilosrdně rozebrat. Ale kde najít tolik času a kam pak s těmi tisíci kostkami?

Závěr: Velký projekt je velká výzva. Pokud se ho podaří dotáhnout do konce, přichází alespoň na chvíli příjemný pocit uspokojení. Pak už jen samé starosti.

Snad to ale Mirka neodradí. Je jasné, že každej pořádnej chlap, kterej si říká Lego fanda, jednou za život takový projekt musí uskutečnit. Jinak není chlap ale baba.  ;D

Jonas - Můj Brickshelf

mirek

Jonasi,
i tobě děkuji za podporu.Jen malou poznámku prosím. K tvému městu máme v rodině kladný vztah.Já i manželka jsme tam studovali. Tehdy ještě se technice říkalo VŠST.
1) Ano prostor je velký, už od svých pubertálních let jsem si říkal, tady by bylo kolejiště. Teď jej tedy
    realizuji. Plním si klukovské sny. Úklid ... budu řešit překrytím většími prostěradly.
2) Ano, opět souhlasím... budování je nejzábavnější.
3) Kolejiště bude řešeno jako generační... na věky.
4) Z předchozího vyplývá, že se neuvažuje ani v nejmenším, že by se bouralo.V této části půdy je   
    ještě  DPD (detašované pracoviště důchodce, což je pracoviště s PC).
Dotažení do konce... v dalších generacích. Jen mně mrzí, že jsem tuto radost s Legem nemohl budovat dříve. Předtím jsem jen opravoval a opravoval zdevastovaný objekt navrácený v restituci.
Jako ukázka poslouží práce na fixaci klenby právě na půdě.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

Marty713

Pánové, smekám.
Kéž budu mít v budoucnu stejně síly na realizaci svých projektů a nápadů. (kdybych jich nebylo tolik! ;D )

mirek

Marty713,
síly budeš mít dost, ta v člověku nemizí, když už teď je v tobě elán do projektů a nápadů.
Důležité je, aby si měl dokonalý tým (tím myslím životní partnerku), která ti zajistí veškerý servis
(tím myslím zase hlavně stravu, klid a podporu ve tvém konání).
Značným hnacím motorem jsou pak vlastní děti, ale na ty při práci nebude dost času. Tryskovým
motorem jsou vnoučata, na ty je spousta času. Mají jednu výhodu, můžeš je kdykoli vrátit rodičům.
Přeji ti, ať tě elán neoupouští a ve zdraví si uživej LEGA i života, který je před tebou.

mirek

Slíbil jsem zveřejnit fotku odlehčených autíček z Lega, které mají i jiné zadní pneu, dokonale sedí a neprokluzují. Zde je.

Marty713

Díky ;)
Ale já nemyslel lego. ;D

mirek

Ze setu 10183 a pomocí LDD jsem postavil tuto jednotku. Docela rád bych viděl fotku skutečného vlaku.Zatím jsem ji nenašel.

mirek

"Komu se nelení, tomu se zelení..." Práce na stolech pokračují.

mirek

Stoly pro kolejiště jsou natřeny, kompletně sesazeny, a mě to nedalo postavit první, pouze zkušební okruh, abych otestoval hlučnost. I když jsou koleje jen na desce z dřevotřísky, lokomotivy nehlučí.
Spokojenost.

peki

Citace od: mirek kdy 12.08.2008, 17:27:41
...lokomotivy nehlučí.


To je skoro škoda  ;D . Jak plánuješ schovat dráty ? Budeš do stolů vrtat  ??? To je asi škoda nebo na to hodíš koberec a dráty povedeš pod ním? Ptám se protože jich tam bude vzhledem k plánovanému řízení vlaků více. A přeci jenom drát byť pure LEGO je zůstane drátem a ruší celkový dojem  >:(

mirek

Peki,
průchody pro dráty z plochy kolejiště budu provrtávat. Zelená deska je levná dřevotříska, která se používá pro prokládání kvalitních lakovaných desek. Takže žádná velká škoda. Také latě, které jsou pod touto deskou jsou posuvné, aby v případě provrtání jsem se do nich netrefil a mohl je posunout o kousek dál.
Bočnice stolů, které jsou z laminovaných desek budou provrtány  a osazeny plastovými průchodkami, které se používají u počítačových stolů.
Souhlasím, že dráty jsou rušivým elementem. U veškerých mých výtvorů, které jsou elektrifikovány, se snažím dráty důkladně skrýt. "Elektrárnu" z drátů na kolejišti nemám rád. Fotka laboratorní elktrárny je níže.
Až vytvořím přízemí, budu opět vrtat do desky otvory pro stojiny patra, či pater. Nyní se chystám pro vyřezání většího otvoru pro zasazení posuvné plošiny pro RC koleje. Postupně zveřejním fotky, až některé části budou definitivní.

mirek

Ke zkušebnímu okruhu jsem postavil ještě několik okruhů, včetně stoupání do patra. Uspořádání stolů dokolečka není to pravé ořechové. Teď oceňuji, že jednotlivé stoly mi dovolují další experimentování s jejich sestavováním.
Zatím co nechávám tento nápad uzrát, "rozjel" jsem práce na dalším experimentu s velkým "E". Jedná se o sběr proudu z kolejnic přes nápravu, resp. kolečka pro osvětlení osobních vagonků. Odborníci podle mých představ zhotovili nákres a další vysoustruhují potřebné díly.
Mám dvě varianty řešení:
- první je na obrázku. Přes hliníkový nákružek se bude odebírat proud z kolejnice. Nákružek musí být pružně     
  uložen a to zajišťuje malý gumový "O" kroužek.  Podobné řešení jako je u motorků.
- druhá varianta je jednodušší. Na společné osičce bude jedno kolečko plastové (original LEGO) a druhé kovové.
   Na druhé nápravě budou kolečka přehozena.
Držte prosím palečky, ať se dílo podaří.

mirek

Po zvážení všech pro a proti jsem nechal stoly dokola s možností vlézt do středu mezi ně. Přetvořil jsem zásadně okruhy a nyní po konzultaci s malými i velkými uživateli,  začínám rozvíjet dílo.Na základní desce vznikají čtyři okruhy s tím, že jeden z nich bude stoupat do patra s koncovým nádražím. V patře pak hodlám vytvořit ještě jeden okruh.
Celkem by mělo vzniknout pět okruhů, s tím, že jeden, co bude po obvodu kolejiště, bude RC. Už nyní jsem na něm vyzkoušel jízdu třech lokomotiv. Je to paráda. I laik, který poprvé držel v ruce RC ovládání, prohlásil, že to nemá chybu.
Nyní budu vyměřovat desku pro patro.Pro názornost pár fotek.

JerryT

To je krása, pane. Ten vagónek Pilsner Urqell nemá chybu!
Být minifig, hned bych se nechal zaměstnat u půdních drah, nebo si koupil alespoň Z-kartu.

Těším se na pokračování  :)

peki

#118
Protože jsi psal, že vlaky budou řiditelné, připojuji svojí zkušenost z tvorby automatizovaných kolejišť v Brně a Svitavách.  ;) Určitě se vyplatí být velkorysý v délce kolejí před nádražím, kde se budou vlaky zastavovat a případně střídat. Pro soupravu obsahující lokomotivu a 4 -5 vagonu je zapotřebí alespoň 9 rovinek. Jednak je  vlak sám o sobě dlouhý a potom je potřeba min 2 rovných kolejí (kdy má lokomotiva pouze jeden motor, umístění motoru na lokomotivách je přibližně stejné např. vždy v předu) na bezpečné zastavení. 

Pro "osobáky" motor+2 vagony (celkem 3 vagony) kolejí šest. Na níže přiloženém obr které přibližně odpovídá kolejišti v Brně (reál byl o 0,5 m delší a 0,5 širší). Vlak  jel po hlavním okruhu rychlostí, která byla přednastavena na trafu (modrá) na úroveň 3. Zaizolovaná část (červeně) byla napájena RCX kostkou.

mirek

Peki, děkuji za cenné informace. Je pravdou, že praxe mne naučila, že na leččems se nemá šetřit.
Ani na tomto kolejišti neskrblím a rovinky v nádraží mezi výhybkami mají 9 - 11 ks rovných kolejí.
Z praxe vím, že rozjetá lego souprava brzdí na delším úseku. Proto i odizolovaný úsek zahrnuje tři rovinky. 
Koleje před nádražím s nástupištěm, které je na obrázku, jsem právě s ohledem na délku souprav,
musel řezat.( Pouze jedinou RC rovnou kolej zkrátit). Výsledkem jsem byl potěšen.
Další fotka je z připravovaného prostoru depa.
Na jedné z fotek je vpozadí  vidět příprava na budování prvního patra.
Ještě jednou děkuji.