(vlastní) Letadlo Antonov An-2

Založil Robbed, 09.09.2007, 20:05:30

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Robbed

Už delší dobu jsem měl v plánu postavit nějaký plně funkční model. Nedávno jsem na letišti uviděl velký dvouplošník, co používají parašutisté. Inspiroval mě natolik, že jsem hned začal plánovat a poté i stavět. Jako předlohu jsem používal letadlo Antonov An-2.

Takže tedy k modelu:
Rozpětí: 68cm
Délka: 53cm
Výška: 21cm
Váha: 1,5kg

Uvnitř letadla je zabudovaný 9V motor, který pohání vrtuli. Oproti originálu jsou kola také poháněna přímo motorem. Jelikož mám jen jeden motor, je možné přepnout buď na samostatné otáčení vrtule, nebo na otáčení kol společně s vrtulí. Battery box je umístěn mimo trup.
V kokpitu jsou umístěné tři pohyblivé páky, které ovládají většinu funkcí letadla:


  • Páčka napravo přepíná mezi otáčením samotné vrtule a otáčením vrtule + kola.

  • Klapky na předních křídlech, které se používají pří vzletu a brzdění, se ovládají pomocí prostřední páky.

  • Řídící páka nalevo se může pohybovat do všech směrů (podobný systém je u 8856). Nakláněním dopředu a dozadu se pohybují klapky na zadních křídlech a tím se určuje výška. Pohybem doleva-doprava se zase natáčí kormidlo společně se zadním kolečkem.

Bohužel se mi nepodařilo vymyslet systém, aby se přední klapky pohybovaly proti sobě.
Použití béžových dílů bylo nutné, neboť tolik žlutých dílů nemám.
Chybí přidržovací lana mezi křídly a u kol - nemám dílky které by vyhovovaly.

Kompletní galerie je zde.

Uvítám komentáře, nápady nebo jakékoliv postřehy. Až bude venku pěkně, tak zkusím nafotit ještě fotky venku.

edit: redukce fotek

Robbed

#1
Ještě pár detailů....

edit:redukce fotek

Rewolt

#2
Velice dobrý model  :o :o  to teda koukám jak bejk 

PS:jelikož sem v letadlech znalý tak pa česky se letadlu říká ,,Andula,, 
Foto http://www.tgs.cz/images/aktualne/letecky_den/3_andula-750.jpg
Na stojánce (do hangáru se opravdu nevejde:-)))http://www.tgs.cz/images/aktualne/letecky_den/23_andula-750.jpg
mytí http://www.tgs.cz/images/aktualne/letecky_den/22_andula-750.jpg

přikládám technické udaje :
     Rozpětí 18,18m
     Délka  12,95
     Rychlost 253 km/h
     Dostup 4350 m
     Dolet 905 km
It's a trap!

nesquick

 :otak to koukám to je teda letadlo nejvíc se mi líbí ta palubovka krásně popracovaná ;D

otaznik

Trochu by sis mohl ještě pohrát s kabinou (krytem kabiny), složené z tolika různých dílů to nevypadá hezky.

Ale jinak skvělý MOC!

Mellory

Wow, chválím funkční stránku.
Nothing is true. Everything is permitted.

Jindroush

Kvůli tý tan dávám za 2  ;) Jinak super!
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Jamesek

Protichůdné otáčení klapek řízené pákou je pěkně řešené v (mém prvním technic setu z dětsví ;)) http://www.peeron.com/inv/sets/8855-1

Šejmus

jediné, co můžu vytknout je  vrtule (zdá se mi příliš veliká), a nedodělaná kabina, jinak NÁDHERA!
Fool of a Took!

Robbed

Díky všem za komentáře. ;)

Citace od: otaznik kdy 09.09.2007, 20:31:19
Trochu by sis mohl ještě pohrát s kabinou (krytem kabiny), složené z tolika různých dílů to nevypadá hezky.

Možná je to částečně tím, že není v jednotné barvě. Ale zkusím ještě něco vymyslet.

Citace od: Jamesek kdy 09.09.2007, 20:54:12
Protichůdné otáčení klapek řízené pákou je pěkně řešené v (mém prvním technic setu z dětsví ;)) http://www.peeron.com/inv/sets/8855-1

Systém v tom setu se mi líbí, ovšem neřeší to problém, kdy mají klapky vykonávat jak protichůdný pohyb, tak normální pohyb nahoru/dolů.

hobby

Udělal jsi úžasný letadlo; ještě kdyby chtělo létat... :). Pravda, s tou kabinou by chtělo ještě něco udělat. Při té příležitosti mě napadlo - což tahle? Je to osmistudovka, mám nějaké doma (kupoval jsem kvůli okénkům a dveřím), jestli chceš, pošlu ti ji.
Zasloužíš uznání, protože hodně kluků tráví čas střílečkama a jinejma kravinama na počítači a tohle by nesvedli ani náhodou.

ass

Citace od: Robbed kdy 10.09.2007, 17:42:26
Systém v tom setu se mi líbí, ovšem neřeší to problém, kdy mají klapky vykonávat jak protichůdný pohyb, tak normální pohyb nahoru/dolů.

Tak mi to nedalo a musel jsem potrápit mozek a něco vymyslet. ;)

Vše snad vysvětlí fotky, jen bych dodal, že bude nutné každou řídící páku zajistit (gumičkou), aby se vracela do neutrální polohy. Stavěl jsem to jen narychlo, určitě by se to dalo udělat menší.

grohl

Smekám klobouk a jen budu opakovat předchozí výtky...Škoda, že to není celé žluté a ta kabina je zbytečně kostrbatá. Myslím, že pneuhadička by zde našla větší využití. Pomocí téček z pneusystému bys mohl zajistit i ukotvení příček a snad by to i vypadalo více homogenně.

Mellory

Citace od: ass kdy 10.09.2007, 22:13:54
bude nutné každou řídící páku zajistit (gumičkou), aby se vracela do neutrální polohy.

Tento skvělý užitečný díl to vyřeší.
Nothing is true. Everything is permitted.

bejver

Jé, krásná Andula a obdivuhodná funkčnost. Přimlouvám se za video z venkovního pojíždění.

Robbed

Hobby: Díky, to hledí by velikostí pasovalo. Když tak se domluvíme přes PM.

Citace od: ass kdy 10.09.2007, 22:13:54
Tak mi to nedalo a musel jsem potrápit mozek a něco vymyslet. ;)

Vše snad vysvětlí fotky, jen bych dodal, že bude nutné každou řídící páku zajistit (gumičkou), aby se vracela do neutrální polohy. Stavěl jsem to jen narychlo, určitě by se to dalo udělat menší.

Opravdu dobrá práce. Akorát převod na tu ohebnou část se mi moc nezdá - možná by bylo lepší použít na to kardan.

Citace od: grohl kdy 11.09.2007, 08:07:06
Smekám klobouk a jen budu opakovat předchozí výtky...Škoda, že to není celé žluté a ta kabina je zbytečně kostrbatá. Myslím, že pneuhadička by zde našla větší využití. Pomocí téček z pneusystému bys mohl zajistit i ukotvení příček a snad by to i vypadalo více homogenně.

O tom jsem také uvažoval, ale bohužel nemám dostatek potřebných pneuhadiček...

Jindroush

Citace od: Robbed kdy 12.09.2007, 19:05:28
Citace od: ass kdy 10.09.2007, 22:13:54
Tak mi to nedalo a musel jsem potrápit mozek a něco vymyslet. ;)

Vše snad vysvětlí fotky, jen bych dodal, že bude nutné každou řídící páku zajistit (gumičkou), aby se vracela do neutrální polohy. Stavěl jsem to jen narychlo, určitě by se to dalo udělat menší.

Opravdu dobrá práce. Akorát převod na tu ohebnou část se mi moc nezdá - možná by bylo lepší použít na to kardan.

Jinak sme zkoumali s Assem, jak to je a podle všeho 'křidélka' (ailerons) se normálně kniplem jen přepínají nahoru a dolů na střídačku.

Klapky (flaps) se vysunujou při startu a přistání nějak 'jinak'.

Ale bylo by lepší, kdyby někdo, kdo se v letadýlkách vyzná, ať mě uvede na pravou míru.
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

ass

Citace od: Robbed kdy 12.09.2007, 19:05:28
Opravdu dobrá práce. Akorát převod na tu ohebnou část se mi moc nezdá - možná by bylo lepší použít na to kardan.

To právě nejde, potřebuješ točit tou osou, která se ještě navíc otáčí kolem osy, která je na ní kolmá, a tam dáš kardan těžko. Vůle ozubů je imho zanedbatelná, takže v tomhle bych problém neviděl.

fuli

Citace od: Jindroush kdy 12.09.2007, 19:21:30
Citace od: Robbed kdy 12.09.2007, 19:05:28
Citace od: ass kdy 10.09.2007, 22:13:54
Tak mi to nedalo a musel jsem potrápit mozek a něco vymyslet. ;)

Vše snad vysvětlí fotky, jen bych dodal, že bude nutné každou řídící páku zajistit (gumičkou), aby se vracela do neutrální polohy. Stavěl jsem to jen narychlo, určitě by se to dalo udělat menší.

Opravdu dobrá práce. Akorát převod na tu ohebnou část se mi moc nezdá - možná by bylo lepší použít na to kardan.

Jinak sme zkoumali s Assem, jak to je a podle všeho 'křidélka' (ailerons) se normálně kniplem jen přepínají nahoru a dolů na střídačku.

Klapky (flaps) se vysunujou při startu a přistání nějak 'jinak'.

Ale bylo by lepší, kdyby někdo, kdo se v letadýlkách vyzná, ať mě uvede na pravou míru.

Máš pravdu.
Křidélka se pohybují proti sobě a řídí náklon letadla. Ovládají se kniplem.
Klapky se ovládají nějakou jinou pákou(většinou vypadá jako ta na ovládání motorů) a upravují proudění kolem křídla podle potřeby(hlavně při startu a přistání, ale někdy i během letu).

Na modelech jsem viděl i systém, kdy křidélka fungují částečně i jako klapky (jako u Asse, ale bez těch šílených převodů)
Uč se z chyb druhých. Nikdy nebudeš žít tak dlouho, abys je stihl všechny udělat sám.

TomKQT

#19
Citace od: fuli kdy 12.09.2007, 21:56:09
Máš pravdu.
Křidélka se pohybují proti sobě a řídí náklon letadla. Ovládají se kniplem.
Klapky se ovládají nějakou jinou pákou(většinou vypadá jako ta na ovládání motorů) a upravují proudění kolem křídla podle potřeby(hlavně při startu a přistání, ale někdy i během letu).

Na modelech jsem viděl i systém, kdy křidélka fungují částečně i jako klapky (jako u Asse, ale bez těch šílených převodů)
Přesně tak, klapky (flaps) zvyšují vztlak společně s odporem křídla, takže při jejich vysunutí (na určité %, podle toho zda jde o start, přistání atd.) je letadlo zpomalováno ale zároveň se "udrží ve vzduchu" i při nižších rychlostech.

Co jsem ale hlavně chtěl napsat je malinká připomínka, že ovládání kormidla (svislé ocasní plochy) spolu se zadním kolečkem se neděje v reálu tak jak to je na tomto (jinak ale výborném) modelu pomocí kniplu, ale pomocí pedálů. Boční pohyb kniplu, jak už tu někdo zmínil, ovládá náklon letadla pomocí malých křidýlek na koncích hlavních křídel (vůbec nesouvisí s klapkami).

Další námět, možná trochu naivní (jsem technic nepolíbený, mám jen týdenní zkušenost s NXT) - nešlo by namísto pohonu kol udělat aspoň trochu funkční vrtuli? Samozřejmě nemyslím aby se otáčela, to už máš, ale aby měla nějaký vztlak a dokázala modelem pohybovat sama...  Ale bylo by to určitě za cenu obětování realičnosti, protože by listy musely být o dost širší. A nějak vyřešit jejich sklon o určitý úhel. Stejně by to asi ale modelem nehlo, bude dost těžký a takové otáčky to nedá. (?)
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

TomG

Pokud nebude vrtule z lega, ale poradna modelarska vrtule a dobre zprevodovany motor. Tak mozna, ale pri hmotnosti lego modelu bude mit asi problem.
Only the best can survive.

Pepan

#21
1,5 kilo těžký model pohánět regulérně vrtulí? U funkčního modelu letadla této hmotnosti by se už použil střídavý a Li-pol akku, pokud ne rovnou spalovací... samozřejmě nechceme, aby to lítalo, ale u takového modelu by lego motor stačil leda jako ventilátor, ale z místa se ani nehne...

Jinak ještě k těm klapkám na modelech letadel... každé křídelko/klapka (jedna pohyblivá ploška) je ovládáno jedním servomotorem, jejich řízení můžeš pomocí vysílače mixovat tak, aby fungovaly i jako klapky i jako křidélka :)

TomKQT

Citace od: Pepan kdy 13.09.2007, 14:49:28
Jinak ještě k těm klapkám na modelech letadel... každé křídelko/klapka (jedna pohyblivá ploška) je ovládáno jedním servomotorem, jejich řízení můžeš pomocí vysílače mixovat tak, aby fungovaly i jako klapky i jako křidélka :)
To je u funkčních létajících modelů kvůli jejich co největší jednoduchosti a nízké hmotnosti. ;)
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

Robbed

#23
Díky všem za komentáře a hlavně za ujasnění systému klapek ;)

Letadlo prošlo několika úpravami. Krytí kabiny je zcela změněno - přizpůsobeno sklu co mám od Hobbyho. Stejně jako předtím lze kryt oddělat a manipulovat uvnitř kokpitu.
Také jsem ještě odstranil Tan dílky kde to šlo, prakticky zůstaly jen na křídlech.

Umístil jsem na Brickshelf i dvě videa. V obou je vidět jak letadlo jezdí; první je ještě během stavby:
Video 1 (WMV 1,5MB)
Video 2 (WMV 1MB)

Kompletní galerie je zde.

grohl


TomKQT

Na tom videu (druhém) teprve krásně vyniklo jak obrovský ten model je. Není divu, že se šine kupředu tak důstojně pomaloučku :wink:
Prostě roluje do hangáru, no :)

Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.