Pásový dopravník s šíleným zásobníkem

Založil jvucka, 20.08.2008, 12:42:15

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

jvucka

Vypadá to jako produkt pořádného tripu :P, ale je to pásový dopravník s vertikálním zásobníkem. Shora se do šachty zásobníku nasypou kostky naležato, aby se nespojovaly (při dopadu báječně rachtají), a při otáčení klikou se už samy vyrovnají na pás (opět s veselým cvakáním). Na jednom obrázku je vidět junior, jak bádá, zda je lepší točit klikou nebo přímo tahat za pás. Pak jsme model ještě vylepšili o další patro. Škoda, že nemám rouru Duplo Ball Tube 45 turn  (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=Balltube45), protože kdybych dodal další patro, byla by to absolutní úchylárna!

peter

Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

jvucka

#2
Nakoupil jsem na BL pár rour a výsledkem dalšího tripu je studie vylepšené verze. Po doplnění o původní vertikální zásobník a další patro s druhou rourou to bude vskutku monumentální model.
Originální barevné schéma hodlám samozřejmě zachovat.  ;)

jvucka

Inspirován salamem jsem přešel od kostiček ke kuličkám a výsledkem je zcela nový objekt. Všimněte si celkem šesti pater: roura - žebřík - žebřík - schody - skluzavka - roura.
Napadá mne, že by nebyl problém stavět to modulově. To by bylo něco!  ;D


jvucka

#4
Teď jsem byl nějakou dobu doma s prasečí chřipkou, tak jsem se vrátil ke svému starému projektu GBC pro Duplo. Zde vidíte jeden z modelů, na kterém jsem zkoušel různé varianty nových prvků: alternativní vstupy rourou (1), násypkou (2) a skluzavkou (3), následují schody (4) a žebřík(5).
Při úvodních experimentech jsem zjistil, že kulička neopouští skluzavku ve směru osy, nýbrž šikmo dovnitř (viz šipka na obrázku). Předpokládám, že za to může menší naklonění skluzavky u ústí. Odstředivá síla posune trajektorii kuličky uprostřed skluzavky k vnějšímu kraji, kdežto na konci se odstředivá síla zmenší a kulička zatočí směrem dovnitř.

jvucka

#5
Z opačného konce je pojat projekt se dvěma alternativními výstupy, který může v případě potřeby posloužit jako generátor náhodných čísel. Po vyklopení sklápěčky se kulička náhodně vykutálí z jedné z rour. Detail rozdvojení je na obrázku.
(puristům se omluvám za čínský šmejd; zaplevelení Dupla jsem zjistil až na fotografii - mám totiž kostky z více zdrojů a od kohosi jsem zřejmě dostal i toto)
Kdyby se takových rozdvojek postavilo více do mřížky (viz poslední obrázek), při dostatečně velkém počtu kuliček by se mělo ukázat krásné rozdělení. Ideální pomůcka na výklad počtu pravděpodobnosti!  :D
Když o tom tak přemýšlím, neměl by být zas takový problém postavit z Lega i počítač. Z Technicu se logický prvek sbastlí celkem jednoduše a pak už je to jen otázka počtu a seřazení prvků, aby to třeba umělo sečítat čísla. Konečně tohle uměli postavit už v sedmnáctém století, ne? (http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_calculator) Skvělý námět, až bude další epidemie a já budu doma bez solidní zásoby knížek ...

pryb

#6
To je výtečný, to se mi líbí. To ukážu šabatce, ta je přes duplo...
Jenom to rozložení nevychází, chybí tam jedna šipka  ;D

EDIT: Když nad tim tak přemýšlim, nakonec by myslim naprostá většina kuliček skončila v krajních polohách, protože už do druhého patra by vstupovaly s nenulovou boční rychlostí. Leda bys na každém výstupu dodělal nějakou "brzdu", která by boční posun odstranila...
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

jvucka

#7
Citace od: pryb kdy 26.10.2009, 19:58:12
To je výtečný, to se mi líbí. To ukážu šabatce, ta je přes duplo...
Jenom to rozložení nevychází, chybí tam jedna šipka  ;D

Oops, skutečně tam chybí šipka. Ale 'šak vy rozumíte ...  8)
(již uploadován opravený obrázek!)

Citace od: pryb kdy 26.10.2009, 19:58:12
EDIT: Když nad tim tak přemýšlim, nakonec by myslim naprostá většina kuliček skončila v krajních polohách, protože už do druhého patra by vstupovaly s nenulovou boční rychlostí. Leda bys na každém výstupu dodělal nějakou "brzdu", která by boční posun odstranila...

Ano, muselo by se to pečlivě odladit. To ovšem více či méně platí pro jakýkoli Duplo GBC projekt. Není problém vymyslet spoustu různých drah, které budou fungovat v 9 případech z 10, ale pak ta desátá kulička nečekaně odskočí úplně jinak. Každou dráhu jsem musel pečlivě testovat, než jsem se ujistil, že žádná kulička nemůže vyskočit nebo se zaseknout.

Chopí se někdo hozené rukavice a postaví vlastní GBC projekt? I z Dupla jde dělat všelijaké srandy a úchylárny ...  :D
Momentálně přemýšlím o začlenění skoků vzduchem mezi jednotlivými prvky, ale právě s ohledem na výše řečené to nebude jednoduché.

ntr23

Mohu mít dotaz, zda-li mi někdo nepomůže s anglickým názvem té klouzačky. Chci ji koupit na BrickLinku a nemohu se jí dohledat.

Díky

Ondra

Citace od: ntr23 kdy 24.11.2009, 14:21:12
Mohu mít dotaz, zda-li mi někdo nepomůže s anglickým názvem té klouzačky. Chci ji koupit na BrickLinku a nemohu se jí dohledat.

Díky
Našel jsem toto http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=31157 .

ntr23

Díky Ondro,
kdybys náhodou ještě věděl jak najít ten červený start na tubus, tak bych byl taky nesmírně vděčný. Na BrickLinku se docela špatně hledá, když nevíš jméno kostky.


Ondra

Citace od: ntr23 kdy 24.11.2009, 21:49:02
Díky Ondro,
kdybys náhodou ještě věděl jak najít ten červený start na tubus, tak bych byl taky nesmírně vděčný. Na BrickLinku se docela špatně hledá, když nevíš jméno kostky.


http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=42029  ;)

ntr23

Díky, jsi nejlepší. Proč to ale nenašlo ani jednekrát na slovo Tube, to nechápu