kolejiště na půdě (POZOR použito modifikací LEGO dílů)

Založil mirek, 14.01.2008, 10:19:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

mirek

Dostávám se k PC později a tady běží diskuze na plný pecky. Proto si dovolím vysvětlení té geniality.

Colonel 32 při ověřování jízdy dlouhé vlakové soupravy na kolejišti na půdě a její chování  při jízdě se dvěma 9V motorky  (vpředu a vzadu soupravy) řešil zastavení na odizolovaném úseku. Takto by přední motorek stál na odizolovaném úseku a zadní stále napájen by přadní odtlačoval.
Proto mne Colonel32 požádal o prověření, jak se budou chovat motorky 9V a RC spolu propojené, kdy RC bude vzadu. Na základě experimentu na kolejišti mohu říci, že je to excelentní řešení.
9V motor stojí na odizolovaném úseku a RC motor není napájen a na úseku pod proudem též stojí.
Jízda opačným směrem je v pohodě.   

peki

Citace od: Petrjr kdy 18.03.2009, 10:10:10
 Nevím, jak dlouhé se běžně dělají izolované úseky.

Skutečný důvod pro použití druhého motoru (pro případ výstavy) je v tom, že se ti izolované úseky vlivem nečistot udělají sami na trati. Nejsou velké, zpravidla max 1 kolej potom zase pár kolejí OK, pak zase jedna kolej vede hůře. Porovnáním chování vlakových souprav   ze Svitav ( použití dvou 9V motorů v mašince) a Brna (použití jednoho 9V motoru) je tento závěr, který se asi kostrbatě snažím znovu vysvětlit:

A) pořádání výstavy

1) pokud použiji za sebou dva samostatně napájené 9V motory  (Svitavy) podstatným způsobem zvýším spolehlivost ježdění vlaku na dobu cca 1 měsíce (při jezděni v pracovní den Dvě 10 min jízdy během 1 hodiny).

2)  pokud použiji jeden 9V motor (nebo jeden 9V motor a budu jím napájet druhý IR motor) vlak začne mít cca po týdnu problém, začne se někde na trati zastavovat.

Tedy použití IR motoru není žádným přínosem, protože potřebuji "prodloužit" délku koleji za kterých beru napětí. Pokud použiji dva samostatně napájené 9V motory  jsem na délce cca 2 koleje a i když se to nezdá je to podstatný rozdíl.

B) doma pro radost

1) pokud mám dlouhý nebo těžký vlak kde jeden motor nestačí dosáhnu použitím kombinace 9V motoru s IR motorem srovnatelného výsledku jako když použiji dva 9V motory.  Řešit jestli IR nebo 9V motor jede rychleji nemá smysl (rychlejšímu motoru se na koleji prostě protočí kolečka) . Mimochodem ani dva 9V motory vám po čase nebudou jezdit stejně rychle.

mirek

Peki, rozumím ti. Máš pravdu.

peki

#423
Citace od: mirek kdy 18.03.2009, 10:56:32
Dostávám se k PC později a tady běží diskuze na plný pecky. Proto si dovolím vysvětlení té geniality.

Omluvám se za SPAM, pak to smažu, ale vždiť se to bude chovat stejně i když bude IR motor hned za 9V motorem  :o. Podstatné není přeci umístění IR motoru, ale jestli je 9V motor napájený. Přitom jsou možné dva stavy:

1) 9V motor je pod napětím pak je i IR motor pod napětím
2) 9V motor není pod napětím pak i IR motor není pod napětím

NA POZICI IR MOTORU NEZÁLEŽÍ (MÁ VLIV POUZE NA DÉLKU PROPOJOVACÍHO KABELU  ;D)

Rozumím že pokud použiješ dva 9 V motory musíš mít "delší" odizolovaný úsek pro zastavení vlaku


Mirek zozumí ještě to tu chvíli nechám pak to nějak pročistím  ;)

Petrjr

#424
Díky, ta znalost praxe mi chyběla. Jsem kecal do něčeho, kde mám zkreslené představy (z domácích podmínek a jiného oboru).

EDIT: Jj, pročisti to, ať to to nepřekáží v pěkném tématu.

Colonel32

#425
Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 00:17:36
No, to je ještě otázka, zda IR motor nemá díky plastovým kolům lepší adezi než 9v. A pokud by se kola nechala pogumovat, tak by ji měl stoprocentně.

Citace od: peki kdy 18.03.2009, 11:15:30
pokud mám dlouhý nebo těžký vlak kde jeden motor nestačí dosáhnu použitím kombinace 9V motoru s IR motorem srovnatelného výsledku jako když použiji dva 9V motory.  

Bral jsi v potaz, co jsem psal výše?

Citace od: peki kdy 18.03.2009, 11:25:27
NA POZICI IR MOTORU NEZÁLEŽÍ (MÁ VLIV POUZE NA DÉLKU PROPOJOVACÍHO KABELU  ;D)

Jsem přesvědčený, že vlak, který bude projíždět stoupání v zatáčce o 180° a bude mít např. 8 dlouhých vagónů projede tento úsek snadněji, pokudbude jeden motor na začátku vlaku a druhý na konci, než kdyby byly oba motory na přední lokomotivě. Mirek by to ale musel vyzkoušet (nenapadá mě nikdo jinej, kdo by to měl pro test tak krásně připravené)


A k prvotnímu příspěvku:

Situace:

Máte dvojkolejné nádraží, napájené 9V. Vlaky se křižují proti sobě, jeden z vlaků je delší, než délka koleje. Pokud by měl 2 9V motory, jeden na každém konci, pak by nebylo možné tento vlak ve stanici vystřídat s druhým vlakem, protože zadní motor by bral elektřinu z hlavního okruhu. Pokud by ale zadní motor byl IR, mohl by IR motor stát na kolejích pod proudem, ale proud z nich nebrat. Tím pádem by v protisměru mohl přijet druhý vlak (tento už musí být krátký), vjet na druhou kolej, a tam počkat, než první (dlouhý vlak) přejede.


(hotovo)

peki

Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 12:23:27

Bral jsi v potaz, co jsem psal výše?


Jasně, ale hlavně věci které se dají ověřit v praxi tak než o nich začnu jak říkáš "psát" ( já bych se nebál použít výstižnější slovo plácat/plkat) ověřím v reálu, jako např. Mirek ;D   


Colonel32

Citace od: peki kdy 18.03.2009, 12:36:49
Jasně, ale hlavně věci které se dají ověřit v praxi tak než o nich začnu jak říkáš "psát" ( já bych se nebál použít výstižnější slovo plácat/plkat) ověřím v reálu, jako např. Mirek ;D   

Vzhledem k tomu, že nemám žádný IR motor, to sám ověřit nemohu.

peki

Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 12:43:21

Vzhledem k tomu, že nemám žádný IR motor, to sám ověřit nemohu.

A z čeho plyne toto tvoje (opět mylné přesvědčení) ? Na to IR motor nepotřebuješ stačí ti dva 9V motory, a kolejí zas tak málo nemáš.

Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 12:43:21
Jsem přesvědčený, že vlak, který bude projíždět stoupání v zatáčce o 180° a bude mít např. 8 dlouhých vagónů projede tento úsek snadněji, pokudbude jeden motor na začátku vlaku a druhý na konci

Já popisuji výsledky pozorování/testování několika měsíčního automatizovaného provozu (dva motory ve předu, sníží těžiště lokomotivy = větší stabilita při průjezdu zatáčkou při větší rychlosti) s cílem říci těm, kteří o to stojí/chápou co jsem vypozoroval.  Až něco zjistíš/ověříš tak sem s tím  :o.   

Colonel32

Citace od: peki kdy 18.03.2009, 13:25:12
Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 12:43:21
Vzhledem k tomu, že nemám žádný IR motor, to sám ověřit nemohu.
A z čeho plyne toto tvoje (opět mylné přesvědčení) ? Na to IR motor nepotřebuješ stačí ti dva 9V motory, a kolejí zas tak málo nemáš.

Jak mohu bez IR motoru ověřit, jestli má IR + 9V lokomotiva lepší adhezi než 2x 9V lokomotiva?

peki

Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 13:34:02

Jak mohu bez IR motoru ověřit, jestli má IR + 9V lokomotiva lepší adhezi než 2x 9V lokomotiva?

Ne tohle nemá opravdu cenu. Začal bych tím že si ověříš jak se chová vlak se dvěma 9V motory při různých rychlostech:

1) oba motory na začátku lokomotivy
2) jeden na začátku jeden na konci
3) oba na konci

Vlak nech jezdit do zatáčky :
1) do kopce
2) z kopce

Vliv adheze jednoho IR motoru má zanedbatelný/nepodstatný vliv vzhledem jiným problémům které musíš vyřešit (z dlouhodobého pohledu a to je to co mne zajímá, je např. daleko zajímavější pokles výkonu motoru opotřebením).

mirek

Peki, Coloneli, není nic jednoduššího, než že Colonel vezme svoji dlouhou soupravu a vše vyzkoušíme na mém kolejišti, včetně stoupání do kopce pod odborným dohledem Hobbyho.

mirek

Opět zapracoval vnuk Filip, který se dotazoval, proč u nás v ulici na výškovém jeřábu bliká červeně "blikačka" a na kolejišti ne.
Trochu přemýšlení a blikačka je na světě. Hodinková baterie, LED dioda červená - blikající a spínač.
Žádné pájení, jen plíšky a izolace vtěsnané do kostky.


[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

#433
Pokus o vodní hospodářství pro parní lokomotivy a myčku.

TomB

To by si nebyl Ty, aby tam ta voda doopravdy netekla, pane Staviteli ;D.
Tak doufám že to bude někdy v plánu ;D.
Složení mých příspěvků:
54% sarkasmu, 13% rozumování, 3% nepravdivých informací a 30% destilovaného trolismu!

mirek

Nápad č.127:
Na značně opotřebovaná kolečka jsem nalepil pásek Al samolepící folie. Fólii jsem vyhladil přímo přítlakem na kolejích.
Kolečko v reále vypadá jako kdyby opustilo soustruh. Nyní proběhnou zkoušky na vagonku.

otaznik

Technická: pro čtenáře by bylo výrazně více ergonomičtější, kdybys používal obrázky s maximální šířkou 800 pixelů, dají se pak snadno, rychle a hlavně bez zbytečného otevírání dalších oken, zobrazovat přímo zde v diskuzi.

Ondra

Já se nestačím divit, to jsou takové vychytávky :D , které dělají z lega něco úplně něco jiného.Moc vám fandím!

mirek

Konečné řešení blikačky. Výstražný majáček pro jeřáby apod. doznal poslední kosmetické úpravy.
Zakrytování LED diody a spodní části kostky.

otaznik

Citace od: mirek kdy 24.03.2009, 21:58:12
Konečné řešení blikačky. Výstražný majáček pro jeřáby apod. doznal poslední kosmetické úpravy.
Zakrytování LED diody a spodní části kostky.
Tak už jen jeden pixel a bude to OK. Bohužel forum otevírá do okna všechny obrázky širší než 800 pixelů.

Pepan

Majáčky jsou parádní, škoda, že jsi nepřidal i fotku vnitřku bricku, nějak si nedovedu představit, jak jsi to tam všechno nacpal  :)

mirek

#441
Citace od: Pepan kdy 24.03.2009, 22:07:43
... jak jsi to tam všechno nacpal  :)
Tímto způsobem :
Kontaktní plíšek je měděná planžeta. Dotýká se přepínače a (-) baterie.
(-) vývod LED diody jde na přepínač, druhý vývod (+) jde  na (+)baterie.
Mezi kontakty LEDky a kontaktním plíškem je izolepa. Toto přidržuje shora přepínač.

Pepan

Děkuji moc za nákres, opravdu výborně vyřešeno, co ty všechno nevymyslíš  ;) 

mirek

Další použití Al samolepící pásky:  zpětná zrcátka.

Petrjr

#444
Na zrcátka /přesněji zrcadlo do Scala/ jsem použil samolepicí zrcadlovou tapetu. Kupoval jsem ji někde v OBI, tuším.

Výhoda, ale i nevýhoda, je, že je čistá fakt jak zrcadlo. Což se možná do některých modelů (třeba zrovna jako zpětná zrcátka) nehodí 2* nejlépe.

EDIT: A je i tlustší než běžné LEGO samolepky.  Šířka asi jako čtvrtka a pevnější. Takže jde výhradně a pouze na rovné povrchy.

mirek

#445
nápad č.128:   točna pro zauhlovací vozíky.

Přemýšlel jsem jak obohatit zauhlování parních lokomotiv. Pod násypky uhlí jsem zkusil dát koleje s točnou. Zatím je to opět  jenom vyzkoušení si správných pozic pro koleje a jejich zakomponování pod násypky uhlí.
Do desky kolejiště jsem vyřízl čtvercové otvory 6x6 a vsadil točnu. Přejezd z kolejí na točnu je plynulý.

mirek

Citace od: mirek kdy 24.02.2009, 16:46:48
Z nových součástek jsem osadil vyleptanou destičku tištěných spojů.
Teď už jen destičku dát pod kolejiště a diody nacpat do kostek Lega.

Povedlo se. Za asistence kamaráda jsem dal větší kondenzátory (100 místo 47) a opravil zapojení přímo na kostce co drží LED diody. Ty jsem také nahradil. Dal jsem s větší svítivostí. Přejezd velmi věrně bliká. Je napájen LEGO 9V trafem s regulátorem, který je naplno.
POZOR! Nutno změřit správnou polaritu výstupu na tištěný spoj.

... a zde je video: http://www.youtube.com/watch?v=OEmQhCYKWmI

Pepan

Co dodat, prostě nádhera  ;)

otaznik

Citace od: mirek kdy 01.04.2009, 16:26:35

Povedlo se. Za asistence kamaráda jsem dal větší kondenzátory (100 místo 47) a opravil zapojení přímo na kostce co drží LED diody. Ty jsem také nahradil. Dal jsem s větší svítivostí. Přejezd velmi věrně bliká. Je napájen LEGO 9V trafem s regulátorem, který je naplno.
POZOR! Nutno změřit správnou polaritu výstupu na tištěný spoj.

... a zde je video: http://www.youtube.com/watch?v=OEmQhCYKWmI
Nastavil bych výrazně nižší frekveci blikání. Zhruba jedno za půl vteřiny (tedy obě bliknutí během jedné sekundy).

mirek

#449
V reálu je to OK. Komprimované video to dost zkresluje.