Parní lokomotivy do konce 40.let

Založil Lukáš Novák, 09.03.2024, 09:30:35

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Lukáš Novák

Nedávno jsem se vrhnul i v Legu na železnici. Na modelovém kolejišti velikosti TT provozuji stroje do poloviny 90.let tak v Legu jsem se rozhodl dělat 30. až 40. léta. Na fotkách jsou všechny lokomotivy co zatím mám a na dalších třech jsou blíže vyfoceny stroje 464.0, 456.0 a 445.1 Lokomotivy samozřejmě nejsou dokonalé a jsou stavěny s velkým kompromisem ale i tak jsem se snažil co nejlépe napodobit skutečné stroje. Všechny jsem stavěl dle technického výkresu a fotek sehnaných na internetu nebo v knihách a časopisu Svět malé i velké železnice. První kompromis jsou kola. Používám jen velikost 3 a malá kola na běhouny. Takže i stroje se snažím stavět co mají podobné velikosti kol. Jen Šlechtična vyčnívá ale tu jsem si prostě musel postavit  :D Další kompromis je, že jsou páry stavěny aby mohli jezdit po Lego kolejích. Další kompromis je velikost kotle kdy ho mají všechny páry stejný aby se do nich vešel motor XL a batery box. Přijde mi totiž nejlepší dát vše těžké kvůli tažnosti nad hnaná kola. Jen výška kotle je různá jak by měla být. A poslední kompromis je velikost. Vím, že koleje i figurky dle info co mám by měli sedět na cca měřítko 1:40. Moje páry jsou však po přepočtení délky v měřítku 1:50. I když samotné figurky jak víme všichni proporčně nesedí a podle poměru velikosti hlavy a těla jsou dle mě spíše velikosti dětí. Avšak i přes tyto kompromisy se snažím nestavět hračky ale modely parních lokomotiv.

fanda

Teda já zírám - odkud jsi se vyloupl? Nádhera!!!

Nejsem železničář, tak jsem nepoznal třeba 456.0 Krasina, nebo 445.1 (ani jsem dosud nezjistil její přezdívku), ale pořádnej ajznboňák by určitě poznal všechny.

Ale nevěřím ti, že jsi se na Lego vrhnul NEDÁVNO, já jsem dělal 12 parních cca 12 let ;-)

Nemám slov, tak jen pár otázek.

1) Proč jsi dělal tak krásné mašiny takovou dobu tajně?

2) Čím to poháníš?

3) Proč používáš jen 2 typy kol?

4) Doporučuju používat raději toto číslování kol (jinak se nedomluvíme): https://bricktraindepot.com/shop/wheels/

5) Kdy a kde je uvidíme naživo?

Ukaž další fotky!!!!!!!!!!!

Jestli je nemáš kde vystavit v jízdě, tak já budu mít velké kolejiště na výstavě v Jaroměři v srpnu, tak tě zvu (jestli nás tam Matěj pustí s tolika párama)!

hobby

Souhlasím s fandou, že jsou to krásné stroje a že jsi je měl ukázat už dávno :).
Jen myslím, fando, že je na svém kolejišti nepředvedeš. Pokud se nepletu (myslím, že ne), tak nejsou pro jízdu - leda na rovných kolejích, tedy vitrínovka. Což je (alespoň pro mě) mínus. Moje nusí jezdit i za cenu výrazného zjednodušení a nepřesností (zkrátka pořádná ´zkratka´). Ale i tak oceňuji tu práci.
Také ty lokotky nepoznám  - jenže lego není modelařina, tak ani neuděláš přesnou zmenšeninu. Chtělo by to podrobnější popis, nebo tabulku s číselným značením.
PS: Šlechtična je třetí zleva?

Lukáš Novák

Citace od: fanda kdy 09.03.2024, 16:18:36Teda já zírám - odkud jsi se vyloupl? Nádhera!!!

Nejsem železničář, tak jsem nepoznal třeba 456.0 Krasina, nebo 445.1 (ani jsem dosud nezjistil její přezdívku), ale pořádnej ajznboňák by určitě poznal všechny.

Ale nevěřím ti, že jsi se na Lego vrhnul NEDÁVNO, já jsem dělal 12 parních cca 12 let ;-)

Nemám slov, tak jen pár otázek.

1) Proč jsi dělal tak krásné mašiny takovou dobu tajně?

2) Čím to poháníš?

3) Proč používáš jen 2 typy kol?

4) Doporučuju používat raději toto číslování kol (jinak se nedomluvíme): https://bricktraindepot.com/shop/wheels/

5) Kdy a kde je uvidíme naživo?

Ukaž další fotky!!!!!!!!!!!

Jestli je nemáš kde vystavit v jízdě, tak já budu mít velké kolejiště na výstavě v Jaroměři v srpnu, tak tě zvu (jestli nás tam Matěj pustí s tolika párama)!

Lego bylo mou vášní od 4 let do cca 16. Pak byla 15 let pauza a před 3 lety jsem se k Legu vrátil. Nejdříve jsem si myslel, že budu stavět piráty, hrady atd. ale před 4 měsíci jsem si koupil Lego 10277 Krokodýla a viděl, že Lego vlaky můžou být taky pěkný a začal stavět. Asi mi adaptování na Lego vlaky šlo tak rychle protože od 9 let jsem měl doma kolejiště velikosti TT a železnici se tedy věnuju už dlouho a pracuju na dráze.

1. Na Lego vlaky jsem se tedy vrhnul teprve před čtyřmi měsíci. Já vím jsem asi trochu blázen...
2. Páry mají stejnou velikost kotle právé kvůli pohonu, který je schovaný přímo v kotli a jen jsou ty kotle dle skutečných strojů v rozdílných výškách. Takže loko poháním Lego motorem powered up 88013 XL a batery boxem powered up hub 88009.
3. Zatím používám vše jen 100% Lego ale je fakt že tím jsem hodně omezen...
4. Tak dle toho odkazu používám jen Lego kola velikosti 9 a 5.
5. Bydlím v Hradci Králové takže bych se rád účastnil té akci v Jaroměři, pokud tedy jsou moje výtvory koukatelné. Jinak vlastní kolejiště nemám. Rád bych se do budoucna vrhnul  na ty MILS moduly jak jsem tady četl diskuzi. 

Lukáš Novák

Citace od: hobby kdy 09.03.2024, 17:15:43Souhlasím s fandou, že jsou to krásné stroje a že jsi je měl ukázat už dávno :).
Jen myslím, fando, že je na svém kolejišti nepředvedeš. Pokud se nepletu (myslím, že ne), tak nejsou pro jízdu - leda na rovných kolejích, tedy vitrínovka. Což je (alespoň pro mě) mínus. Moje nusí jezdit i za cenu výrazného zjednodušení a nepřesností (zkrátka pořádná ´zkratka´). Ale i tak oceňuji tu práci.
Také ty lokotky nepoznám  - jenže lego není modelařina, tak ani neuděláš přesnou zmenšeninu. Chtělo by to podrobnější popis, nebo tabulku s číselným značením.
PS: Šlechtična je třetí zleva?

Ano šlechtična je 3 zleva. A páry samozřejmě po klasických Lego kolejí jezdí. Postupně rád představím víc ale není tolik času, protože teď pořád stavím. Sice to nikdy nemůžou být opravdové modely ale přesto se můžeme snažit co nejvíce přiblížit. Avšak i tak by mohla klidně být kategorie - Železniční Lego modelářství.

fanda

#5
Samozřejmě, že to je modelářství, jen se na stavbu nepoužívá lepidlo, pila, vrtačka atd. (výjimkou je mirek, hobby, peki, já a mnoho dalších zločinců), ale pouze KOSTKY. Záměrně jsem vynechal slovo legové, protože osobně vesele používám např. "hliníkové" rámy oken od BB (tan, dark red) a teď už i čínské (green) se skoro čistým svědomím - vždyť TLG na stavbaře MOCové železnice víceméně kašle ("hliníkový" rám okna a sklo do něj už nevyrobilo cca 12 let a green a dark green NIKDY)!!!

hobby

Citace od: Lukáš Novák kdy 09.03.2024, 17:23:04... A páry samozřejmě po klasických Lego kolejí jezdí...
Já ti věřím, že na rovných kolejích jezdí - a proč by také neměly?. Protože ale nevidím, že by běhouny byly na otočném rameni, nebo posouvací (což vymyslet, udělat a ´vyladit´ je skutečný problém a mohl bych vyprávět), tak ve fandovo kolejišti, ani v žádném jiném jezdit nebudou. Je třeba si to poctivě vyříkat.
PS:
fando, já ti tu tvou "modelařinu" vymlouvat nebudu :D

Lukáš Novák

Včera jsem si zkoušel rychlíkové vozy z let 1909-1918 a znovu říkám všechny moje páry jezdí na klasických Lego kolejích.

hobby

pokud je to tak, tak se upřimně omlouvám  :-[

fanda

Neumím si představit, jak jsi do těch mašin narval ten vysoký batterybox a už vůbec nechápu, jak ho vyndaváš, abys dobil těch 6 aku. Já mám problémy nacpat tam mnohem menší Buwizz a dnes už i další (BB, MK) stejně malé, a vytvořit k nim přístup pro dobíjení LiPol.

A opravdu si neumím představit, jak jsi to vše mohl stihnout nastudovat, sehnat kostky, postavit a odladit pro jízdu na legových kolejích. Klobouk dolů, úplně se stydím, že mně to trvalo tak dlouho.

Ty snad máš i vagony (za 4 měsíce), mě asi šlehne.

Kola sháním zde:
BBB http://www.bigbenbricks.com/ resp. dnes už i v Evropě: http://www.blokbricks.com/contents/en-us/d35.html
BTD https://bricktraindepot.com/
BOR https://en.bricks-on-rails.de/3d-druck

Tak se honem honem přihlaš do té Jaroměře, moc se těším.

Colonel32

Pokud jí ještě nemáš, tak určitě doporučím knihu

https://www.nadatur.com/product/osobni-vozy-csd-1918-1939/

jako zdroj podkladů ke stavbě vozů, pokryje ti to v podstatě cokoli, co za těmi lokomotivami budeš chtít tahat.

Současně dávam do placu tipy jak soupravu rozšířit:

https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Da_08_1.jpg
https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Fa_1934a.jpg

Lukáš Novák

Citace od: Colonel32 kdy 09.03.2024, 19:37:58Pokud jí ještě nemáš, tak určitě doporučím knihu

https://www.nadatur.com/product/osobni-vozy-csd-1918-1939/

jako zdroj podkladů ke stavbě vozů, pokryje ti to v podstatě cokoli, co za těmi lokomotivami budeš chtít tahat.

Současně dávam do placu tipy jak soupravu rozšířit:

https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Da_08_1.jpg
https://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Fa_1934a.jpg


O té knize samozřejmě přemýšlím. Zatím čerpám z parostroj.net a ten služební vůz je v plánu, o tom voze byl článek v Časopisu Svět velké i malé železnice. Ono v plánu toho je hodně takže postupně budu dostavovat další vozy i lokomotivy.

Lukáš Novák

Citace od: fanda kdy 09.03.2024, 18:22:18Neumím si představit, jak jsi do těch mašin narval ten vysoký batterybox a už vůbec nechápu, jak ho vyndaváš, abys dobil těch 6 aku. Já mám problémy nacpat tam mnohem menší Buwizz a dnes už i další (BB, MK) stejně malé, a vytvořit k nim přístup pro dobíjení LiPol.

A opravdu si neumím představit, jak jsi to vše mohl stihnout nastudovat, sehnat kostky, postavit a odladit pro jízdu na legových kolejích. Klobouk dolů, úplně se stydím, že mně to trvalo tak dlouho.

Ty snad máš i vagony (za 4 měsíce), mě asi šlehne.

Kola sháním zde:
BBB http://www.bigbenbricks.com/ resp. dnes už i v Evropě: http://www.blokbricks.com/contents/en-us/d35.html
BTD https://bricktraindepot.com/
BOR https://en.bricks-on-rails.de/3d-druck

Tak se honem honem přihlaš do té Jaroměře, moc se těším.

Kostky průběžně nakupuju každý měsíc na Bricklinku a na začátku jsem improvizoval a zkoušel a jakmile jsem postavil první tři páry a odzkoušel si pojezdy tak pak už další šli rychleji postavit. Jen teda vozy taky mám ale moje nákladní zetky nejsou tak pěkný jako co jsem viděl tvoje. Takže nemám všechno zdaleka dokonalý. Postupně tady ukážu néjaký fotky ze stavby aby byla lepší představa. A určitě do tý Jaroměře pak dojedu, nějaký kámoš mě to tam určitě odveze, protože nemám auto. A mimochodem prosím kde se do tý Jaroměře mám přihlásit?

Colonel32

Citace od: Colonel32 kdy 09.03.2024, 19:37:58Současně dávam do placu tipy jak soupravu rozšířit:

Vlastně samozřejmě ještě tohle, zvlášť když je teď takový hype okolo legového Orient Expressu.

https://de.wikipedia.org/wiki/CIWL-Teakholzwagen

Akorát tady teda neumím doporučit vhodnou literaturu.

fanda


Lukáš Novák

Zde malé nahlédnutí na stavbu 354.1 a umístění motoru vepředu a batery boxu vzadu. Stačí sundat střechu a nástavbu na uhlí a baterky lze rychle vyměnit. Pak je také vidět základ 464.0 a umístění motoru vzadu a batery boxu vepredu. U 464.0 lze také batery box rychle vytáhnout nahoru a vyměnit baterky. U všech lokomotiv to celkem snadno jde vyměnit a batery box je různě zastaven a třeba se vyjme i s vrchní částí kotle. Základ je aby to nebylo moc složité i když lokomotivy mají spoustu jemných detailů takže stejně občas něco upadne...
 

fanda

#16
Mně se zdá, že jedním z nejdůležitějších rozpoznávacích znaků u parních lokomotiv jsou rozvory mezi jednotlivými nápravami. Jak jsi na tom v tomto směru ty?

Průměr kol je podle mě o něco méně důležitý, navíc je u lega strasně opticky zprasený obrovskými okolky (díky tomu ale nemusíme mít koleje tak přesné, jako "skuteční" modeláři).
Snažím se proto dnes vybírat kola VŽDY o něco menší, než by měla být. To jsem samozřejmě nedodržoval roky, než jsem se přinutil kupovat ta správná, i když drahá jako prase. A na mou omluvu také dřív nebyl takový výběr kol.  A ještě se vyhýbám (pokud to bylo v určité době reálné) červeným kolům, u nich je ten okolek do očí bijící.

Je to v legové modelařině boj, ale krásnej. :)

Lukáš Novák

Ja zatím chci zůstat 100% v Legu takže od začátku jsem dle toho uvažoval. Pracuju tedy s tím co je. Na začátku jsem si prolistoval Atlas lokomotiv - Náčrtky parních lokomotiv a tendrů,
Jindřich Bek a Atlas lokomotiv 3. - Lokomotivy let 1900-1918, Jindřich Bek a dle toho uvažoval jaké parní lokomotivy půjdou stavět a v jaké době se budu pohybovat. Pak jsem postupně zkoušel rám první lokomotivy 354.1 a od té jsem se odpíchl. Takže hlavně se koukám na výkresy a fotky abych si řekl jak by mohla daná lokomotiva vypadat a jakou má velikost kol aby se hodila k ostatním a jestli vůbec půjde dobře postavit. Uvidím tedy do budoucna jestli začnu taky používat nelego kola abych mohl stavět menší páry co mají menší kola, protože samozřejmé mě to láká. A dobu do konce 40.let jsem si zvolil hlavně proto, že do začátku 50.let měli páry ČSD celé černé kola i spodek a tabulky označení byly černé s chromovými nápisy. Celkově se tedy snažím aby vozidla seděly i historicky.

Lukáš Novák

Lokomotiva řady 475.1 Šlechtična. Tuhle krásku jsem si musel postavit. Kola jsou trochu menší než by měla být ale když chci zatím zůstat jen u Lego kostek tak lépe to asi nepůjde. Několikrát byla vzhledově upravována. Není dokonalá a se spoustou kompromisů aby mohla jezdit po Lego kolejích ale výsledek snad koukatelný je...

otaznik

Můžeš hodit nějaké video té šlechtičny v pohybu? Zajímalo by mě, jak pevně drží ty Technic ojnice a napojení na písty.

Lukáš Novák

Citace od: otaznik kdy 12.03.2024, 16:06:19Můžeš hodit nějaké video té šlechtičny v pohybu? Zajímalo by mě, jak pevně drží ty Technic ojnice a napojení na písty.
Až nějaký natočím, tak ukážu. Sice je to technic a vzhledově nic extra ale jak jsem ty páry začal stavět tak se mi to osvědčilo a zatím co jsem párkrát doma jezdil tak nebyl problém.

fanda

Lukáši, ať koukám jak koukám na tu tvou krásnou Šlechtičnu, tak nevidím pohon. V mašině neni, do tendru by se vešel, ale nechápu, jak poháníš ty vagonová kola v tendru pouze pomocí lega.

A čím víc na ní koukám, tím víc mi připomíná Štokra. Ty menší kola jsi sám zmínil a ten kotel je moc tlustej. Šlechtična připomínala chlapům dlouhonohé holky, narozdil od Štokra.

Ale promiň, že jenom kecám a sám se Šlechtičny bojím. Dlouho jsem se vymlouval, že nejsou trojúhelníkové dlaždice na uši, pak že neumím parní písty (vedle předního podvozku) mít ve stejné výšce jako osy kol a teď se zase vymlouvám, že nestíhám (začal jsem dělat navíc úzký rozchod, splítky atd.) - ale jsem jen obyčejný srab.

Ta tvá 475.1 je určitě nejlepší, co jsem v životě viděl!!!!!!!

Jen tak dál!

Colonel32

Já se přiznám, že ačkoli je ta šlechnička v mnoha ohledech luxusní, tak to napojení ojnic na spojnice mi vyloženě trhá oči.

(A ne, nevím jak to udělat lépe. Moje poslední "stavba" Legové parní lokomotivy proběhla v zastoupení, když jsem Mirkovi dodal podklady pro stavbu rychlíkových lokomotiv soustavy Engerth s pojezdem B2 a vnitřním rozvodem.)

Lukáš Novák

#23
No kotel takhle jak je velký musí být protože pohon je v něm a do tendru by se to všechno nevešlo. Batery box jde vytáhnout vrchem, takže výměnit baterky se dá celkem snadno.

fanda

No tos me dostal, bez pohledu do vnitrnosti bych neveril, ze se tam ukryva ten obri baterrybox. Dobry, dobry.

Ted uz se mi dokonce nezda ani moc tlusty ten kotel, na fotce cele masiny presne z boku - porovnaval jsem ji poctiveji s podobnou fotkou skutecne lok.

A ted uz vidim hlavni rozdil (kdyz vynecham rozvody a vysoko umisteny parni stroj) - jsou to ROZVORY, ty je mas uplne jine! Jen nechapu proc.

A asi vadi i ten 45-stupnovy uhel usi. Dela to z ni Kremaka.

Ale musim uznat, ze si ve mne zboril mnoho mytu - nejak moc rychle jsi se vyloupl :-)

Jen tak dal, jen tak dal. Pes ozil  :) ;)

Lukáš Novák

Tak šlechtična samozřejmě nemůže být úplně top. Ale dle možností 100% Lego kostek jsem zatím na lepší řešení nepřišel. Jinak parní stroj musí být výše kvůli podvozku s běhouny. Daň za projíždění Lego kolejí. Chtěl jsem aby všechny páry mohli jezdit všude tak i s těmihle kompromisy počítám a každou loko od začátku tak koncipuju. Ale aby také pokud možno odpovídala co nejvíce předloze.

fanda

Citace od: Lukáš Novák kdy 13.03.2024, 12:32:41Tak šlechtična samozřejmě nemůže být úplně top. Ale dle možností 100% Lego kostek jsem zatím na lepší řešení nepřišel. Jinak parní stroj musí být výše kvůli podvozku s běhouny. Daň za projíždění Lego kolejí. Chtěl jsem aby všechny páry mohli jezdit všude tak i s těmihle kompromisy počítám a každou loko od začátku tak koncipuju. Ale aby také pokud možno odpovídala co nejvíce předloze.
Parní stroj nemusí být výše kvůli podvozku, jen musí být trošku výsuvný do boku. Není to jednoduché, ale jde to. Proto jsem také Všudybylku postavil až jako 10. páru. Ukážu ti to v Jaroměři.  :)

Každopádně umístit parní stroj do správné výšky bych si netroufl požadovat na začátečníkovi (i když velmi schopném :) ), ale ty ROZVORY... >:D

Neber mé názory jako směrodatné, jde mi jen o to, aby se mi tvé modely co nejvíc líbily a aby českoslovenští kostkaři nebyli na chvostu, se svými předpotopními názory na 8-wide. Celý svět už staví v 8, i TLG čím dál více.

A moc se mi na tobě líbí, že trváš na kompatibilitě vozidel s R40. V tom se např. neshodneme s Otazníkem, což je další osmičkář.  :)

Matthes_CS

Krása. Určitě budu moc rád, jestli přijedeš do Jaroměře v srpnu.

Ohledně podkladů se tam můžeme taky pobavit, knížky můžu půjčit (zmiňovanou knížku osobní vozy bychom měli mít ve výtopně a kdyžtak ji mám ve své knihovně). Výkresy a fotografie se taky najdou. Co mě teď napadá a je dostupné on-line jsou alba na FB stránce História dopravy a industriálu, kde má fotky ze slovenského archivu, například toto album vozů z produkce Ringhoffer.

peki

Hustý  :o
Jak říká klasik nemusí pršet stačí když kape. Více řeknu až si to v klidu projdu.
Jinak publikovat můžete určitě dříve ne až když máte několik desítek mašinek.

mirek

Velice mne potěšil vstup dalšího ... vynikajícího vláčkaře do našich řad.
Máš se opravdu čím pochlubit, tvá práce je skvělá. Budu se těšit na tvé
další stroje.