Koleje 4,5v

Založil GNOSIS, 17.02.2010, 17:09:38

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

GNOSIS

Zakládám nové téma, protože jsem žádné ohledně těchto starých kolejí Train Track 4.5V nenašel.

Koupil jsem velkou hromadu věcí a nyní jsem zkusil můj první vlak 7897 nasadit na tyto koleje. A trakce je velmi dobrá a oproti kovovým kolejím to brzdí a zrychluje výborně. Ale vyskytl se problém se zatáčkami, protože už při stavění neseděly oblouky. Hlavně napojení jednotlivých částí na sebe. Stává se mně hlavně v obloku, že bych potřeboval tu vnitřní kolej mít kratší, abych se napojil na další. A protože kolečka z 9v mají malý náběh tak vlak v zatáčce vlak vykolejí. Jak docílím ideálního a rovného napojení?

Dalším problémem jsou pražce, které mám hodně, ale hodně špinavé. První vyčistit ve vodě a pak bělit?

Zajímavé je že mám tři typy výhybek! Přitom peeron zná jen jeden typ a to 154  .


GNOSIS

#1
Přikládám výhybky a detail napojení.

otaznik

Musíš srovnat ty pražce do kolmic k tečnám oblouku, který koleje svírají. Pak to bude určitě lepší.

GNOSIS

O to se snažím, ale když je narovnám na jedné straně tak jak by to mělo být, tak se to rozhodí a nejsem schopen udělat ani oblouk. Protože když oblouky spojuji dohromady tak v napojení na sebe o 2cm nepasují. A když je spojím (díky vůli mezi kolejemi) vyjde to co je na fotkách, že jsou křivé.

otaznik

No, na fotkách vypadají některé koleje už pokřiveny, takže by to chtělo je probrat a těch špatných (zdeformovaných) se zbavit.

S.t.a.l.k.e.r.

Citace od: GNOSIS kdy 17.02.2010, 17:09:38
Dalším problémem jsou pražce, které mám hodně, ale hodně špinavé. První vyčistit ve vodě a pak bělit?
Nie je to každenná vec ale mám výborné skúsenosti s tlakovou parnou čističkou. Rozpúšťa a odstraňuje prakticky všetky nečistoty.
Nemá však bieliace účinky...

mirek

Celý problém v napojování oblouků tkví v malém počtu pražců. Správně mají být na jedné obloukové koleji čtyři pražce. viz obr.

Colonel32

Mirku:

1: podle obrázku šedých 4.5v kolejí, tam jsou vždy dvě zatáčky spojeny za sebe, takže ne 4 pražce, ale 2 na jeden kus kolejí a

2: Staré modré koleje skutečně měly jen jeden pražec na jeden kus kolejí, ale protože se to v praxi zas tak neosvědčilo, přešlo se na onen vícepražcový systém.

peter

#8
Budu tě muset opravit, ale stará jedna kolej je tvořena třemi pražci (kraje a jeden prostřední). Pokud se ovšem budeme bavit o úplně nejstarších modrých kolejích, tak zde se pražce používali dokonce jen dva a to pouze na spoje. Navíc v pozdějších setech, kde se již objevilo šedé kolejivo, se pražce ke kolejím neskládali za pomocí studů, ale zámků, aby byla lépe dodržena geometrie (pražce jsou kolmé k tečně koleje).
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

GNOSIS

#9
Vyzkouším tedy přidání jednoho pražce hlavně do oblouků. Problém je, že jsou koleje spojeny jen na koncích a má to tendenci dělat kosočtverec i u rovinek.
Podívejte se na tu poslední fotku, tam jde vidět že pražce nejsou kolmé v napojení na kolej. To je důsledek toho, že když to celé narovnávám tak se mně ty koleje nespojí a jsou cca 2 cm vedle a když je spojím, celé se to pokřiví.

Při porovnávání starých kol na podvozku co byly u kolejí s 9v jsem zjistil, že náběhy jsou stejné, ale délka vagónů již ne!! Původní kola jsou 7 studů za sebou (později přibyly i 10studů) , ale nové se natáčejí na Train Bogie Plate, ale i tak je osa min 24 studů od sebe. Takže si myslím že zde je prodlém, protože když jsem za lokomotivu 7897 dal vagon 4547 (víc toho nemám ;-) )tak vyhazoval víc vagón než lokomotiva, protože je ktratší!

GNOSIS

Tak jsem vyzkoušel přidat pražec a problém byl vyřešen. Nic se nekroutí a spoje jsou tak jak mají být. Kolmé a vše je daleko pevnější než původní řešení s jením prašcem. Jen těch pražců je najednou nedostatek.
Přikládám patent na koleje, kde je vidět že jsou použitelné i na kopce, kdy je na konci koleje malý úkos, který odpovídá výšce jednoho bricku.


Zde je více fotek Blue Era 4,5V z Brick Fetish a zde The Lego Train. Klikejte na fotky!
Tohle je velmi povedený plakát Lego Trains 1981—2003, Jeroen de Haan, Netherlands, 2003.

peki

Citace od: GNOSIS kdy 19.02.2010, 13:26:29
Přikládám patent na koleje, kde je vidět že jsou použitelné i na kopce, kdy je na konci koleje malý úkos, který odpovídá výšce jednoho bricku.

Co je cílem této archeologické mise? Zjistit jak to dříve (v minulém tisíciletí  ;D) fungovalo nebo se chystáš udělat nějaké "origo" 4,5 kolejiště?  S nějakými starými sety u mne skončilo také dost 4,5 nebo 12 V kolejí. Ale neexistuje nic co by mne donutilo z toho dělat nějaký úsek trati.  ;D

GNOSIS

Jen jsem zde na kostkách nic nenašel, kdo by se tím alespoň trochu zabýval. A kolejí 9v mám málo a tak jsem vyzkoušel tyhle "pravěké" koleje a zjistil že se to dá použít, ale není to pro puristy ti mají svoje 9v.  ;D 

peki

Citace od: GNOSIS kdy 19.02.2010, 13:48:03
A kolejí 9v mám málo ....... ale není to pro puristy ti mají svoje 9v.  ;D 

4,5 "koleje" jsou jsou celoplastové, nesrovnával bych je tedy s 9V (kovový vodivý povrch) ale s novými IR kolejemi, které jsou také celoplastové a jsou na rozdíl od kolejí 9V snadno dostupné.

 

Anatyt

Vcelku zaujímavé veci tie staré vlaky. Taká nostalgia z toho dýcha. A v podstate sú kompatibilné so súčastnými vlakmi.

benday

#15
Souhlasím se založením tématu 4,5V koleje. Sám mám doma kolejiště 3,2 x 1,8 m. Největší výhoda je "dopředná" kompatibilita profilu kolejnic s těmi novějšími (9V, 12V). Vagony i nápravy z roku 2008 bez problému jezdí po kolejích z roku 1972 ...

Večer něco nafotím a pošlu obrázky  ;)

P.S. Na vyčištění špinavých kostiček LEGA se mi osvědčilo dát kostičky do pevného látkového pytlíku a normálně je vyprat s prádlem v automatické pračce. Jsou potom jako nové. Rozhodně bych je ale nebělil, neb chlor by mohl poškodit povrch ...

Colonel32

Jasně, praní v pračce je jistě pro všechny kostkaře věcí naprosto neznámou....

Horší je ale absence elementárních znalostí. Peroxid vodíku totiž chlór jaksi neobsahuje...

[/evil colonel]

benday

#17
Citace od: Colonel32 kdy 26.02.2010, 13:47:55
Jasně, praní v pračce je jistě pro všechny kostkaře věcí naprosto neznámou....

Horší je ale absence elementárních znalostí. Peroxid vodíku totiž chlór jaksi neobsahuje...

[/evil colonel]

Dobrý den jízlivý Coloneli  ;)

Uznávám Vaše nesporné zásluhy u rozvíjení tohoto fóra, o kterých se nám začátečníkům nemůže ani zdát, ale kdo tady hovořil o Peroxidu vodíku? Ten na odbarvení používají blondýny ...  ;D  U nás se na bělení používá SAVO (obsahující chlor), ale ne každý povrch to snese.

Přikládám slíbenou fotku kolejiště. Více fotek je ve vlákně:

http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=26906.0


Matošo

Citace od: benday kdy 28.02.2010, 15:43:11
kdo tady hovořil o Peroxidu vodíku? Ten na odbarvení používají blondýny ...  ;D  U nás se na bělení používá SAVO (obsahující chlor), ale ne každý povrch to snese.

No, a o tom právě Plukovník mluví... Peroxid vodíku žádný chlór neobsahuje, a proto je k bělení vhodnější ...

PS: Peroxid vodíku nepoužívají blondýny, ale brunety ...  ;D >:D