Návhr a stavba kolejiště pro výstavu Roztoky 2010

Založil peki, 11.11.2008, 23:41:41

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peki

Pro kolejiště by mohl být poměrně luxusní prostor. Klasická otázka jak s ním naložit. Asi by bylo možné udělat jiný než obdélníkový půdorys.

Micho

Mne sa osobne ten L tvar veľmi pozdáva. Je tu pekná možnosť realizovať riadne rozsiahly projekt. Keď si spomeniem, že vo Svitavách to boli 2 koľajišťa 2x2m a 3x1m (spolu 7m2), v Brne 3x2m (6m2), tak potenciálnych 15m2 resp. 17m2 je riadna (až nebezpečná) výzva.

Z dôvodu prístupu na plochu 5 x 3 m či už pri stavbe alebo pri samotnej prevádzke by som doporučil zvážiť zúženie koľajišťa na cca 5x2+2x1, čo by spolu činilo aj tak úctyhodných 12m2.

Peki, možno ty už máš jasnejšiu predstavu. Samozrejme je to vecou aj celkového návrhu.

eNTy

3m široké kolejiště musí být přístupné z obou stran jak kvůli stavbě tak hlavně kvůli správě.

peki

Citace od: Micho kdy 12.11.2008, 08:37:53
Z dôvodu prístupu na plochu 5 x 3 m či už pri stavbe alebo pri samotnej prevádzke by som doporučil zvážiť zúženie koľajišťa na cca 5x2+2x1, čo by spolu činilo aj tak úctyhodných 12m2.

Peki, možno ty už máš jasnejšiu predstavu. Samozrejme je to vecou aj celkového návrhu.

Chtěl bych aby bylo na kolejišti město/ulice ve stylu resp. velikosti Café Corner, MS, GG a současně zbyl prostor na koleje  ;D To je poměrně prostorově náročné  :o. Na šířce 3 m by se napřed udělala stavba města cca uprostřed, potom by se položili "okolo"  koleje.

Protože kolejiště bude jediná výjimka, kde muzeum bude nutné vyřešit zasklení jiným způsobem, potřebuji abychom se domluvili na koncepci. Tím bude dán půdorys nosné desky a hranice zasklení. Návrh musím probrat s muzeem, abychom si ověřili že je to takto možné. 


Micho

Peki, tak to je jasnejšie. Dostať sa do priestoru hlbokého 3m, aj keď prístupného zozadu by bolo ťažké až nemožné. Tým, že tam bude statické mesto, tak je to OK.  ;)

Predpokladám, že tým sa asi nebudú realizovať nejaké kopce, čo dosť zjednoduší celkovú stavbu. Dobre si pamätám Brno, kde to bolo hodne náročné. Na druhej strane to brnenské koľajište bolo aj práve tými kopcami a Akiho hradom veľmi efektné.  8)

peki

Citace od: Micho kdy 12.11.2008, 10:21:19
Predpokladám, že tým sa asi nebudú realizovať nejaké kopce, čo dosť zjednoduší celkovú stavbu. Dobre si pamätám Brno, kde to bolo hodne náročné. Na druhej strane to brnenské koľajište bolo aj práve tými kopcami a Akiho hradom veľmi efektné.  8)

Naopak, kopec by tam být mohl a asi měl. Jinak to bude placka, a na druhou polovinu plochy nebude vůbec vidět. Takže za městem nad kolejema by mohl být  nějaký další stavební prostor.

Co je pracné, je realizace mimoúrovňového křížení vlaků (pokud se stoupací rampa realizuje pomocí LEGA  :P ). Pokud se připravý nějaké nosníky, které se pak pouze v případě potřeby "zamaskují"   pomocí LEGO skály, plate, tile je to podstatně jednoduší.

Abych předešel nějakým jalovým diskusím o truhlařině/betonařině či modelařině  ;D versus pure LEGO, tak si dovolím citovat Mirkovo moto "zdraví rozum vítězí":
- udělat efektivní členění terénu, jehož příprava nebude "časově náročná" (ona i ta truhlařina se neudělá sama Hobby s Mirkem určitě potvrdí) současně nebude rušit (v ideálním případě nebude vidět)
- blbnout a hrát si tam, kde to návštěvnici ocení (stavby, vlaky, postavičky a jejich příběhy, detaily atd.)

hobby

Pokud je možnost, tak tvar "L", nebo jiný nepravidelný polygon (než obdélník nebo čverec) je jenom leší - zajímavější, lze lépe obsluhovat a funkčně rozdělí plochu na žádoucí smaostatné a jednotlivé celky (velké město, menší město, vesnice, příroda atd). Pouze se prodlouží obvod plochy a tím i délka tratí (to je dobře) a spotřeba kolejí je větší.
15 m2 není zas tak enormní; takovou kolejovou plochu jsem zatím stavěl každé Vánoce už asi 10 let.
Na tenhle rozměr jde dobře vymyslet mimoúroveň i více okruhů. Pouze nájezdové rampy by měly být pokud možno jednoduché, rovné; v Brně byly komplikované, pracné a ještě výhybka ve vzduchu!
Což nevylučuje, že nemůže být kolejiště v jedné úrovni, také se dá vymyslet hezké a zajímavé.

Citace od: peki kdy 12.11.2008, 09:49:58
Na šířce 3 m by se napřed udělala stavba města cca uprostřed, potom by se položili "okolo"  koleje.

Peki, obráceně, poznáš to sám,  Koleje musí být hotové a odskoušené, baráky přizpůsobíš, koleje nikoliv.

peki

Citace od: hobby kdy 12.11.2008, 12:51:39

Citace od: peki kdy 12.11.2008, 09:49:58
Na šířce 3 m by se napřed udělala stavba města cca uprostřed, potom by se položili "okolo"  koleje.

Peki, obráceně, poznáš to sám,  Koleje musí být hotové a odzkoušené, baráky přizpůsobíš, koleje nikoliv.

Vyzkoušené musí být pochopitelně všechno  ;) a první se položí samozřejmě koleje  ;). Postup "napřed město potom koleje" byl myšlen tak, že co dáme na začátku do prostředka ,už tam zůstane po celou dobu výstavy. Což barákům nevadí. Koleje budou většinou po obvodu, takže z pohledu údržby OK.

Prostor v Roztokách svým umístěním poskytuje "konečně" dostatečný prostor na realizaci kolejiště. Obrázky mnou uvedená nahoře berte jako podklad pro diskusi a vaše návrhy prostorového řešení. Vše je otevřené.


mirek

- Také se přikláním ke tvaru "L". 
- Potvrzuji, že koleje musí být základem, město se přizpůsobí.
- Plocha do patra je oživením kolejiště. ( Vytvoření vzpěr ze šroubových tyčí průměru 6 mm
   mám ještě v malíčku, tak bych je vytvořil). Je to jednoduché a rychlé.
- Více okruhů obohatí kolejiště. (9V +RC ?)

Nejsem přítelem dlouhých debat, proto navrhuji, Peki a Hobby domluvte se na společné cestě do Berouna. Rád Vás oba poznám a domluvíme konkrétně, čím bych mohl pomoci.

pryb

Ahoj,
mohl bych přispět k vozovému parku, pokud by se to hodilo do koncepce, konkrétně
7750
7814
7820

případně 7816 a 4547, pokud se mi podaří sehnat/zamaskovat chybějící díly.


Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

Skyder

Myslim ze by sa skor hodili MOCy- auta, popripade autobusy a elektricky.

Ku kolajisku: Tiez si myslim ze L, ale rozhodovanie necham na Vas  >:D

A vy vlastne planujete urobit kolajnice stupajuce do kopca a nasledne klesajuce z kopca?
Skyder

peki

Půjde o tvar "L", pohledová bude přední strana. Podél dvou zdí bude servisní prostor.  S rozměry L se dá ještě v rámci prostoru 5x5 m pohnout.

Nemám zatím žádnou představu jak by mělo kolejiště vypadat, proto tímto zahajuji diskusi "Kolejiště pro Roztoky 2010"  >:D

S čím počítám:
- střídání vlaků na okruhu jako v Brně, pomocí skrytého nádraží
- kyvadlový pohyb vlaků
- napevno nastavené výhybky

Čekám na vaše typy, návrhy jak by mělo kolejiště vypadat  ;)

cendix

Zkusil jsem zhmotnit svoji představu a postavit kus kolejiště. Ta stoupací kolej by měla být ještě delší a neměla začínat vyhybkou, ale vycházet z dalšího tunelu(který nemám). Další možnost je stoupání vynechat a cca tam co je prostřední most vynechat v ploše "údolí" asi 60cm široké a 30cm hluboké a to překlenout mosty. Pokud by "údolí" bylo na celou hloubku kolejiště, pak by trať vycházela z tunelu na most a hned zas tunel, což by mohlo vypadat zajímavě. Také uvažuji, až nebude co dělat, o okruhu pro ICE vedeném po mostech nad kolejištěm, příp.městem, s moderním nádražím. Ale to jsou jen návrhy.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

S.t.a.l.k.e.r.


Jonas

Jonas - Můj Brickshelf

cendix

Bylo by proveditelné udělat 1 křídlo kolejiště nižší tak o 25-30 cm, aby bylo možné vytvořit pořádný terén pro umístění mostů a jiných zahloubených objektů (točna, rybník, apod.)?  Nosná kce by byla samozřejmě dřevěná namaskovaná legem. Do rohu směrem do místnosti bych chtěl umístit klenbový most v půdorysném oblouku (poloměr odhaduji cca 1m). Důležité je, aby most měl pravidelný tvar (ne jako v Brně).

mirek

Nosná konstrukce není problém, jen nakresli představu své trati tak, aby se tam vešly tvé mosty a aby pasovala do půdorysu co je uveden výše. Slovní popis trati není to pravé ořechové.

peki

Citace od: mirek kdy 29.07.2009, 20:36:53
Nosná konstrukce není problém.

Přesně tak. V Roztokách jsem s Mirkem domluven na připravení nosné konstrukci. Po finálním návrhu trati.

Citace od: mirek kdy 29.07.2009, 20:36:53
Nakresli představu své trati.

Nyní je potřeba diskutovat konkrétní varianty trati. Ideální na začátek náčrtky kolejiště od ruky  ;)


mirek

Citace od: peki kdy 30.07.2009, 08:46:35
Nyní je potřeba diskutovat konkrétní varianty trati. Ideální na začátek náčrtky kolejiště od ruky  ;)
Ještě jeden nápad. Protože konstrukce by měla být rozebíratelná a sestavitelná
doporučuji řešit kolejiště tak, aby se dalo použít i někdy příště a počítat s koncovými kolejemi, které by pak navazovaly na připojení dalšího panelu na případné rozšíření.
Je to jen nápad, který vychází z toho co vidím na Kostkách z různých cizích výstav.

Colonel32

No, pokud bych to kolejiště organizoval já, tak bych možná zkusil zavést nějaký unifikovaný systém umístění trati na baseplates (viz. moonbase), oštěrkování a opražcování tratí, a nechat to stavět více lidí jako moduly, které by se pak daly používat do budoucna i jinak nakombinované.

mirek

#20
Vzhledem k přepravě základových desek doporučuji rozdělit tyto desky na celkem 5ks. Desky natřu zelenou barvou, stejně, jako je kolejiště na půdě.

peki

Citace od: mirek kdy 30.07.2009, 13:18:27
Vzhledem k přepravě základových desek doporučuji rozdělit tyto desky na celkem 5ks. Desky natřu zelenou barvou, stejně, jako je kolejiště na půdě.

Ta spodní plocha je 2x2 m ne 2x1m viz obr.

peki

Našel jsem zajímavý návrh koleješitě, ještě jsem to nezkoušel přenést do lego rozměrů. Dávám jako "výkop" pro inspiraci.

peki

Překreslil jsem to do TD.
Dva okruhy na každém se mohou střídat 4 vlaky.
Depo 4 koleje.
Nákladní trať (Y) dva vlaky.

Kdo dá další návrh  >:D ;D

Micho

Zaujímavé riešenie. Celková plocha je z pohľadu tratí vysokoefektívne využitá, pričom riešenie je na pohľad lahodiace oku (podľa obrázku). Obsahuje stúpanie, mosty, môžu tam byť kopce ... Je tam dosť miesta aj na prípadnú dominantu - vzadu vľavo prípadne vpravo (hrad, VESTAS  ;D ...). Ďalej to riešenie umožňuje vypraviť o niečo dhšie súpravy ako vo Svitavách alebo Brne s prihliadnutím na jazdné vlastnosti pre dlhotrvajúce nasadenie.  8) 8) 8)

Aby som to nepočítal, koľko tu to ukazuje jednotlivého koľajiva (hlavne ma zaujímajú rovné)?

hobby

Může to být podobné, nebo zcela jinak, ale je možné vycházet i z tohoto návrhu; špatné by to nebylo, pokud se to domyslí. Ten třetí okruh se slepými kolejemi je třeba buď napojit na jeden z těch dvou, nebo uzavřít jako samostatný (za to se přimlouvám). Jinak je správné, že tam je dost kolejiva coby hlavní smysl (staví se přece kolejiště) a až potom doplnění městem, zelení atd. 
Také něco zkusím (jak jsem řekl Pekimu), až bude po dovolených a nastane standardní pracovní režim. Pokud to ovšem již sám Peki, nebo s někým ve spolupráci nevymyslí ;).

peki

Citace od: Micho kdy 02.08.2009, 18:45:28
Aby som to nepočítal, koľko tu to ukazuje jednotlivého koľajiva (hlavne ma zaujímajú rovné)?

421 rovných
92 zatáček

peki

Citace od: hobby kdy 02.08.2009, 19:11:23
Také něco zkusím (jak jsem řekl Pekimu)

To doufám  ;)

Jinak s tím kolejištěm jsem si zatím moc nehrál. Pokusil jsem se pouze o řekreslení do TD. 


mirek

Citace od: hobby kdy 02.08.2009, 19:11:23
Může to být podobné, nebo zcela jinak, ale je možné vycházet i z tohoto návrhu; špatné by to nebylo, pokud se to domyslí. Ten třetí okruh se slepými kolejemi je třeba buď napojit na jeden z těch dvou, nebo uzavřít jako samostatný (za to se přimlouvám). Jinak je správné, že tam je dost kolejiva coby hlavní smysl (staví se přece kolejiště) a až potom doplnění městem, zelení atd. 
Také něco zkusím (jak jsem řekl Pekimu), až bude po dovolených a nastane standardní pracovní režim. Pokud to ovšem již sám Peki, nebo s někým ve spolupráci nevymyslí ;).
Hobby, naprosto s tebou souhlasím i s uzavřením třetího okruhu jako samostatného pro případný "pendl" vlaku.
I když Peki položil ďábelskou otázku, zda někdo dá další návrh, přikláním se k tomu, aby toto vymyšlené kolejiště  bylo jen kosmeticky upravováno. Je výborné.
Chce to vyznačit začátky a konce stoupání. Zakreslit případné mosty a tunely.

peki

#29
Citace od: mirek kdy 02.08.2009, 20:40:22
Hobby, naprosto s tebou souhlasím i s uzavřením třetího okruhu jako samostatného pro případný "pendl" vlaku.

532 rovných
118 zatáček
5 výhybka L
9 výhybka P

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]