Návhr a stavba kolejiště pro výstavu Roztoky 2010

Založil peki, 11.11.2008, 23:41:41

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peki

Citace od: david.brychta kdy 27.03.2010, 12:24:25
Sobota dopoledne 27.03.

Díky za info a pečlivou fotodokumentaci. Je z ní jasné jak ke katastrofě došlo. Budu muset udělat něco se soupravou Santa Fé, která je v porovnání s ostatními vlaky dlouhá a těžká.

Záchranné týmy dorazí bohužel až v pondělí.

mirek

Při vlakové srážce létaly asi i koleje.

peki

Citace od: mirek kdy 28.03.2010, 13:30:39
Při vlakové srážce létaly asi i koleje.

Ne tu jsem tam zapomněl  ;D

peki

Citace od: peki kdy 27.03.2010, 13:10:13
...Budu muset udělat něco se soupravou Santa Fé, která je v porovnání s ostatními vlaky dlouhá a těžká.

Vykolejení souoprav a následná hromadná srážka 4 souprav na 3 okruhu byla způsobena nerovností podkladových desek viz. obr. Při průjezdu výhybkou pak došlo k rozpojení soupravy metrolinera (škrtnul částí podvozku mezi nápravou). Zajímavé bylo že se to nikdy během testování předtím nestalo.   Santa Fé jsem ale také pro jistotu zkrátil o jeden vagón. Od Pondělka do dneška 1.4 byl provoz na okruhu v pohodě.

peki

Citace od: gearcs kdy 26.03.2010, 13:57:59
Co mě ale nedá - nic nebude jezdit přes cendixův most a stoupací rampu?

V pondělí byl zahájen (po vyřešení několika dalších výzev) provoz na druhém okruhu. Od Opavského nádraží jezdí motoráček do Berouna. Další rychlíková souprava rachotí po Cendixově mostě. Zatím okruh testuji pouze pomocí 2 souprav. Příští týden na něj doplním další dva vlaky.

Souběžně probíhá doplňování kolejiště o takové ty drobnosti. Ladí se ovládací panely, probíhá postupný úklid v zadní části kolejiště.

mirek

Dnes kolejiště bylo stále obležené návštěvníky. Vlaky jezdily podle jízdního řádu. Chvílema nebyla ovládací tlačítka vůbec vidět. Byla v rukou několika dětí najednou.

cendix

Vynikající výsledek. Málokdo asi tuší, kolik času a úsilí vás to stojí.

GNOSIS

Citace od: mirek kdy 01.04.2010, 22:46:32
Dnes kolejiště bylo stále obležené návštěvníky. Vlaky jezdily podle jízdního řádu. Chvílema nebyla ovládací tlačítka vůbec vidět. Byla v rukou několika dětí najednou.
Toto je největší odměna všech co se podíleli na celém kolejišti. Děkuji a tleskám každému za odvedenou práci, protože si to zasloužíte.

Hana129

To určitě je, já tedy přeji ještě co nejmíň poruch v ovládání.
A prosím ještě někdy o natočení videa. Děkuji. ;)

peki

#189
Hlásím zprovoznění posledního vnitřního okruhu, který je nejblíže nádraží. Jsou na něm dva rychlovlaky 4511 a 7897. Kromně drobných úprav a oprav  (je zapotřebí vyrovnat a místy přišroubovat koleje )stojí za zmínku rozsáhlá rekonstrukce věže Legáčkova hradu   :o. Ně že by se mi původní verze nelíbila ,nebo nebylo na kolejišti co dělat jinde. Bohužel se stalo se to čeho jsem se obával. Jak tam pořád chodím sem a tam, tak jsem o věž zavadil a bylo vymalováno. Naštěstí byl v Muzeu Peter, který je jak se za okamžik ukázalo, i dobrý hradař. Po dohledání všech upadnuvších dílků, provedl rekonstrukci takovým způsobem, že mu žádný dílek nechyběl ani nezůstal  ;D 

Bohužel jsem neměl dneska foťák, příště ho pro jistotu vezmu, kdybych zase něco shodil  >:D

Daniel

 ;D ;D ;D
Citace od: peki kdy 08.04.2010, 00:04:43
...stojí za zmínku rozsáhlá rekonstrukce věže Legáčkova hradu   :o.
Tak hlavně, že jste to nějak dali dohromady ;). Ale i kdyby ne, tak by to na tu dálku ani nikdo nepoznal, že nějaká věž chybí ;D.

peter

Citace od: Daniel alias Legacek kdy 08.04.2010, 07:30:16
;D ;D ;D
Citace od: peki kdy 08.04.2010, 00:04:43
...stojí za zmínku rozsáhlá rekonstrukce věže Legáčkova hradu   :o.
Tak hlavně, že jste to nějak dali dohromady ;). Ale i kdyby ne, tak by to na tu dálku ani nikdo nepoznal, že nějaká věž chybí ;D.

Jo, vypadalo to dobře i bez ní ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

linhi

Citace od: Daniel alias Legacek kdy 08.04.2010, 07:30:16
;D ;D ;D
Citace od: peki kdy 08.04.2010, 00:04:43
...stojí za zmínku rozsáhlá rekonstrukce věže Legáčkova hradu   :o.
Tak hlavně, že jste to nějak dali dohromady ;). Ale i kdyby ne, tak by to na tu dálku ani nikdo nepoznal, že nějaká věž chybí ;D.

Dan jen dělá že je v pohodě,psal mě že málem rozmlátil klávesnici,tohle mu klucí nedělejte ....  >:D

mirek

Asi za všechno mohu já. Tak půl hodinky před inkriminovanou příhodou s věží jsem chválil Pekiho, jak zvládá bravurně vyhýbání se hradnímu komplexu. Kolikrát už ho za tu dobu obešel.Snad stokrát ! A ne s prázdnýma rukama. Kolikrát i já jsem se mu s respektem vyhnul. A EJHLE ! Najednou hrad byl bez věže.
Je však pravdou že Peter si počínal, jako kdyby stavěl jen hrady a ne "nějaká" letiště. Peki se uklidnil (vypadal po kolizi s hradem na infarkt) a mohl dokončit zprovoznění dalšího okruhu.
Odměnou pro všechny byla rachtící "pendolina" na Cendixově mostě.

peki

#194
Řízení vlaků je realizováno pomocí napájení izolovaných úseků kolejí. Velká část okruhu viz obr. je pod stálým napětím. Úroveň napětí a tím i ,,optimální" rychlost vlaku je nastavena pomocí LEGO Electric, Train Speed Regulator 9V Úseky kolejí které jsou na obrázku v barevném rámečku, jsou izolované od částí okruhu pod stálým napětím.

Vlaková souprava vždy projede částí okruhu, který je trvale  napájen, zastaví na izolovaném okruhu trati. Rozjetí takto zastavené soupravy je realizováno pomocí Lego programovatelné RCX kostky Jen z výstupů (A,B,C) je připojen na zaizolovaný úsek kolejí. Kostka je naprogramována tak, aby v určitý moment přivedla na izolovaný úsek kolejí napětí, následkem toho se vlak rozjede. Jakmile se první motor lokomotivy dostane na úsek kolejí který je trvale pod napětím, bude dále pokračovat v jízdě sám.

Mezi výhybkami se tak mohou/nemusí v jednom směru vystřídat dva vlaky. Výhybky jsou pak umístěny před nádražím, které může být i skryté pod částí terénu. Izolovaný úsek kolejí je zapotřebí napájet poměrně krátce cca na 4-5 sekund. To je dostatečně dlouhá doba na to aby se vlak z izolovaného úseku kolejí dostal alespoň jedním motorem (zpravidla stačí 2-3 sekundy). Současně je tato doba natolik krátká, aby druhá vlaková souprava, která může/nemusí přijet, bezpečně na tomto zaizolovaném úseku kolejí  zastavila. Čas který vlakové soupravy potřebuji na jízdu z jednoho nádraží do druhého je vždy větší než čas potřebný na jízdu po zaizolovaném úseku (je to dáno poměrem délky kolejí izolovaného úseku a délky části okruhu k dalšímu zaizolovanému úseku).

peki

#195
Modifikace výhybky

Z předchozího obr. je patrné, že potřebuji změnit chování výhybky. Zatímco originální výhybka vede el. proud pouze v úseku kolejí pro který je sepnutá, zde je potřeba napájet oba úseky kolejí současné. Řešení jsou možná dvě:
     1) pomocí Lego vodičů propojit koleje před a za výhybkou (poměrně náročné na kabely)
     2) modifikace výhybky, propojení kolejí pomocí zespoda napájeného drátku (šel jsem touto cestou)
             
Změna polarity motoru

Na okruh viz předchozí obr. se mezi výhybky vejdou celkem 4 vlakové soupravy. Protože jsou ale dvě části okruhu napájeny trvale pomocí regulátoru rychlosti, musíme zajistit, aby vlakové motory při stejné polaritě napájení kolejí jezdili proti sobě  >:D . To jsem vyřešil přehozením polarity napájení vlakového motoru. Z Brna mám vyzkoušeno že tento zásah nemá negativní vliv na fungování motoru jako takového. Motor je pak možné po dlouhodobém provozu na výstavě pokud je potřeba i vyčistit. 

peki

#196
Kostka má 3 výstupy. Jeden výstup může napájet maximálně 2 vlakové motory. Pokud je kostka napájena pomocí Electric, Train Speed Regulator 9V Power Adaptor 230V (Continental European type) (který se používá u 9V Train Speed Regulator 9V) utáhne pouze 4 vlakové motory ne více. Protože na okruhu jsou ale celkem 4 izolované úseky, kdy potřebujeme zapnout vždy 2 úseky současně např. výstup RCX  A , B potom C a ?, jeden výstup schází.

Výstupy kostky ale mohou kromě úrovně napětí 0 vypnuto -7 max. (nejvyšší napětí/rychlost) měnit i polaritu tohoto výstupu. Motor pak jede dopředu "+"  nebo dozadu "-". Na výstupu kostky pak mohu mít tedy:
A+,B+,C+ ,A-,B-C- 

Jedním výstupem (např.A+,A-)tedy mohu napájet dva izolované úseky pokud výstup A+,A- nepotřebuji současně. Na jeden výstup RCX kostky (např. A) připojím tedy 2 kabely. Každý s kabelů bude obsahovat diodu (na obr. naznačeno červeně na kabelu), která zajistí že při výstupu A+ vede pouze první kabel( který si označíme např. kA+) a při výstupu A- vede pouze druhý kabel (který si označíme kA-)

4 vlakové soupravy pak můžeme ovládat pouze pomocí dvou výstupů RCX A,B. První dva vlaky výstupy A+,B+ druhé dva vlaky výstupy A-.B-         

peki

#197
Kyvadlový pohyb vlaků na slepých kolejích (úsek kolejí kde vlak nemůže z prostorových důvodů jezdit po okruhu např. koleje v depu, nákladní vlečka adt.)  je realizován opět pomocí napájení "izolovaných" úseků trati. Tentokrát je rozdíl v tom, že zaizolovaný úsek  kolejí je propojen diodou.  Vlak projede úsekem který je pod napětím (výstup z RXC) např A+ (vlak jede dopředu) . Dostane se na zaizolovaný úsek, dioda je pro směr A+ zapojena tak že nevede, úsek je izolován vlak se stojí. Pokud změníme napětí (výstup RCX) na A-  (vlak jede dozadu) dioda je nyní v propustném směru a vlak jede opačným směrem, vrací se. Na druhém konci je opět izolovaný úsek trati propojený diodou.  Popis jak pomocí diod řídit vlaky ( i pomocí klasického train speed regulátoru) je zde 

peki

#198
#define RAFINERIE    OUT_A    // výstup A rafinerie
#define MYCKA      OUT_B        // výstup B mycka
#define VLECKA      OUT_C      // výstup C vlečka krátká
#define S_OFF       SENSOR_3 // vstup 3 Senzor na indikaci casovacich hodin/stisku tlačítka

task main()  // hlavní program
{
  int sekvence; // doba pohybu vlaků
  sekvence= 60*2; // jezdi 2 minut
  sekvence=10*sekvence; // timer klikne 10 za sekundu
  SetSleepTime(0); // koska RCX neusne
  SetSensor(S_OFF,SENSOR_LIGHT); //  nastav hodnotu čidla detekující synchonizační signál (když blikne/svítí vlaky se rozjedou)
   while(true)
   {
    while(S_OFF>60)   // Rozhodovaci uroven sensoru nad 60 někdo stiskl tlačítko spusť sekvenci
    {
        start rafinerie;
        start mycka;
        start vlecka_kratka ;
        ClearTimer(1); // vznuluj timer1
        while(Timer (1)< sekvence);   // Vlaky jezdí pouze po dobu sekvence
        stop rafinerie;
        stop mycka;
        stop vlecka_kratka;
        Off (MYCKA);
        Off (VLECKA);
        Off (RAFINERIE);
     }
    }
   }    // konec hlavního programu
//====================
// tásky /podprogramy
//====================
task rafinerie()
{
    SetPower (RAFINERIE,2); // nastav úroveň výstupu/rychlost
    OnFwd(RAFINERIE); // roztoč motor
while(true)
      {
       Wait(600+Random(800));
      Toggle (RAFINERIE);   // změna směru motoru
       }
}
task mycka()
{
     SetPower (MYCKA,3);
      OnFwd(MYCKA);
while(true)
       {
      Wait(500);
      Toggle (MYCKA); // změna směru motoru
       }
}
task vlecka_kratka ()
{
      SetPower (VLECKA,3);
      OnFwd(VLECKA);
while(true)
      {
      Wait(600+Random(1000));
      Toggle (VLECKA);  // změna směru motoru
       }

}

peki

#define KOLEJ_1     OUT_A    // izolovaný úsek mezi vyhabkama
#define KOLEJ_2     OUT_B    // izolovaný úsek mezi vyhabkama
#define S_OFF       SENSOR_3 // Senzor na tlačítko
task main()  // hlavní program
{
  int sekvence; // doba pohybu
  int vyber_vlak;
  sekvence= 60*2; // jezdi 2 minut
  sekvence=10*sekvence; // timer klikne 10 za sekundu
  SetSleepTime(0); // kostka neusne
  SetSensor(S_OFF,SENSOR_LIGHT);
   while(true)
   {
     while(S_OFF>60)   // Vlaky jedou pouze, pokud bylo stisknuto tlačítko
     {
       ClearTimer(1);// vynuluj počítadlo doby pohybu
       while(Timer (1)< sekvence)   // Vlaky objedou okruh pouze po dobu sekvence
       {
       vyber_vlak = Random(100); // veber vlaky  nákladní nebo osobní
       if   (vyber_vlak < 50 )       // volba vlaků na prvních kolejích osobáky
        {
        SetPower (KOLEJ_1 ,7);   // zapni první kolej
        SetPower (KOLEJ_2 ,7);   // zapni druhou kolej
        OnFwd(KOLEJ_1);          // roztoč motor dopředu
        OnFwd(KOLEJ_2);          // roztoč motor dopředu
        Wait(400); // počkej stanovenou dobu 4s,vlaky musí vyjet s izol.úseku
        Off(KOLEJ_1 );// vypni vybranou kolej
        Off(KOLEJ_2 );// vypni vybranou kolej
        Wait(3000);
        }
    else   // volba vlaků na druhých kolejích nákladní vlaky
        {
        SetPower (KOLEJ_1 ,7);   // zapni první kolej
        SetPower (KOLEJ_2 ,7);   // zapni druhou kolej
        OnRev(KOLEJ_1);     // roztoč motor dozadu
        OnRev(KOLEJ_2 );    // roztoč motor dozadu
        Wait(400); // počkej stanovenou dobu 4s,vlaky musí vyjet s izol. úseku
        Off(KOLEJ_1 );// vypni vybranou kolej
        Off(KOLEJ_2 );// vypni vybranou kolej
        Wait(3000);
        }
       }
     }
   }
}
 

peki

#200
V pondělí pokračovala práce na kolejišti. Vylepšovala se zeď za mostem  :o , probíhalo testování okruhů = vyrovnávání kolejí. Hodně problémů je způsobeno tím, že jednotlivé desky (položené na paletách) nejsou ve stejné rovině. V Brně byl tento problém zmírněn položením koberce.  Na rovinkách si vláček poskočí, ale v zatáčkách nebo na výhybce to působí vykolejení nebo rozpojení.

Pozitivní je, že všechny vyskytnuvší se problémy mají jasnou dohledatelnou příčinu a na jejich odstranění se dá pracovat.
Elektronika/el komponety LEGa jsou dělané kvalitně = prakticky nerozbytné. Pokud např. stojí vlakový motor na useku pod trvalým napětím a vlak nemůže jet, motor je po určité dobně vypnut. 

1) U třetího okruhu kde jezdí cca 14 dní vlaky bez problémů (vykolejování) došlo v sobotu odpoledne (okruh byl vzhledem k návštěvnosti neustále v provozu) k odpojení trafa po přehřátí/přetížení  :o.   
- zkrátil jsem vlaky o jeden vagón, ve středu upravím program 2 minuty jízda 2 minuty nucená pauza

2) U druhého okruhu, kde jezdí motoráček í z Opavy do Benešova po stoupací rampě a v protisměru po Cendixově mostě rachotí rychlíková souprava s "Plecháčem", docházelo k vykolejení pod skrytým nádražím v dusledku nerovnosti desek u zatáčky. Po vypodložení a fixaci kolejí jezdil okruh cca jednu hodinu v kuse bez poruchy. Tím neříkám že je definitivně vyhráno, je to jen další malý krůček  ;)

3) Rychlovlaky na prvním okruhu, pravděpodobně stejný problém jako u druhého okruhu ( vlak vykolejil pod skrytým nádražím. Po vypodložení a fixaci kolejí jezdil okruh cca jednu hodinu v kuse bez poruchy.

4) Nejezdila lokálka, netočili se vrtule. Problém způsobilo dotykové čidlo, které používáme k detekci zvednutí závory. Přestalo jaksi detekovat sepnutí (asi motor nemá takovou sílu jako na začátku  ???) přetížení mikromotoru pak vedlo k vypnutí RCX kostky.
Dotykové čidlo je zatím řazeno z činnosti, bude nahrazeno čidlem optickým. Je to podruhé (prvně to bylo u lanovky ve Svitavách) kdy mne dotykové čidlo takto vyšplouchlo  :( asi je něco jiného když jedu s robotem a do něčeho "vrazím"

5) občasné rozpojení Metrolinera - vagon club-car má podvozek hodně nízko, vlivem nerovnosti i při podložení a po přišroubovaní na několika místech (výhybka, škrtá spodkem). Během hodinového testu včera se vlak jednou rozpojil  :-X . pokusím se vyměnit staré magnety za nové a pak zpevnit pomocí tiles. 

cendix

Obdivuji pekiho, že je ochoten a schopen obětovat tolik času a energie kolejišti :o :P
Včera ležel hodinu na boku v úzké uličce za kolejištěm a poslepu šrouboval koleje pod 1.patrem.
Je to luxusní kolejiště, ale za cenu mnoha sil.
Včera jsem tam chvíli taky něco šmudlal, viděl jsem co by šlo vylepšit, ale za daných okolností jsem rád, že to je jaké je.

Petronel

Koukám že kolejiště je opravdu potřeba stále udržovat a dávat do pořádku... Je tam hodně elektroniky a ta si často dělá co chce...  Také obdivuji vaše úsilí a práci na něm.

Citace od: peki kdy 13.04.2010, 14:11:33
hledáni cache obtížnosti 5.JPG
A já už myslel že kačer jsem tu jen já  ;D Tak to jsou dobré zprávy (modří vědí a doufám že jich je dost)  ;)

peki

#203
Dneska byla na trase Opava- Beroun-Opava zřízena zastávka "U vrtulí", vzápětí proběhlo slavnostní otevření - zastavením motoráčku  ;)

Dále proběhla údržba 3 vnějšího okruhu, který v sobotu zlobil. Vyměnil jsem "staré" magnety za "nové", které umožňují zpevnit spojení magnetů pomocí tile 2x1. U dlouhých vlaků, které jsou na okruhu, začalo občas docházet  (cca po necelém měsíci provozu) k rozpojovaní souprav  :-X

Byla vylepšena stabilita vlaků na druhém okruhu (rychlík "plecháč" na mostě v protisměru motoráček). Tady je problém pod skrytým nádražím, kde vlaky občas vykolejí v zatáčce, která je mezi deskami s různou výškou. Po vypodložení z min týdne se stabilita při průjezdu podstatně zvýšila, ale jak se v průběhu týdne ukázalo nebylo to ještě úplně ono. Rozhodl jsem se zatížit přední část vlaku (lokomotivu) pomocí 2  Train Weight 2 x 6 x 2 - bottom openings (73090a), umístěných mezi motory ze spodku train base. Tím se celkově posune těžiště lokomotivy níže ke kolejím.

Na prvním okruhu (rychlovlaky) musela být předělána elektrika na stoupací rampě, protože vlaky měli občas problém rampu vystoupat.

Nakonec jsem vše v rámci testovací jízdy nechal cca hodinu jezdit  >:D Vše jezdilo v pořádku. Natočil jsem i nějaké video  :o - pracovně jsem ho nazval "Ten, co tančí s vlaky" .  Snad ráno video někam vypublikuji  >:D je to 9 minut o velikosti 1 GB
         

Hana129

#204
Citace od: peki kdy 20.04.2010, 00:26:07
Dneska byla na trase Opava- Beroun-Opava zřízena zastávka "U vrtulí", vzápětí proběhlo slavnostní otevření - zastavením motoráčku  ;)

pracovně jsem ho nazval "Ten, co tančí s vlaky" .  Snad ráno video někam vypublikuji  >:D je to 9 minut o velikosti 1 GB
         

U další návštěvy výstavy chci mít konečně zajištěný volný přístup k nádraží Opava - východ a odborné vysvětlení tanečních kroků.  >:D
Vždycky se dostanu jen k lesíku a pod most  ;D Velkou část "kroků" tedy zvládl v sobotu Mirek, i přes neustále vyrušování  dalšími zvědavými lidmi, ale tyto kroky  jako ...

Citace od: peki kdy 10.04.2010, 13:45:11

  sekvence=10*sekvence; // timer klikne 10 za sekundu

...
  SetSleepTime(0); // kostka neusne
{
        
se prý taky ještě nestihl naučit  ;D a to se připrav na to, že já ještě nerozumím vůbec ani těm tlačítkům co zvládaj ovládat i děti !!


peki

Citace od: peki kdy 20.04.2010, 00:26:07
Natočil jsem i nějaké video  :o - pracovně jsem ho nazval "Ten, co tančí s vlaky" .  Snad ráno video někam vypublikuji  >:D je to 9 minut o velikosti 1 GB

Tak tady je ten "krátký" dokumentární film  ;D

Ondrej


Jonas

#207
Nádherná podívaná!!

Díky, Peki, za zprovoznění kolejiště i za video.

Jonas - Můj Brickshelf

peki

Hlásím týdenní provoz kolejiště bez havárie  ;D Vypadá to že okruhy (koleje) a vlaky jsou stabilizované. Bude tedy možné provést další etapu testů. Chtěl bych na třetím okruhu (který je v rovině) rozjezdit 6 vlaků jak jsem měl původně v plánu. Na okruhu jsou 3 nádraží ( z toho 2 skrytá).