Návrh kolejiště pro výstavu v Brně

Založil peki, 14.11.2007, 11:56:24

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Jakou věžičku by jste chtěli na Akiho hradě?

1
2a
2b

peki

V Brně bude prostor pro postavení kolejiště 3 x2. Proto bych vás chtěl poprosit o vaše návrhy. Protože koleje jsou "jen" jednou z věcí, měl by váš návrh obsahovat určitě i silnice. Vzhledem k tomu že v TD není na výběr příliš budov, tak mi přijde užitečnější spíše vydláždit plochu, aby byla představa o velikosti ve studech, případný stručný popis.

Jako ilustrační příklad již jednou publikovaný návrh:
- okolo města jsou dva železniční okruhy (na každém okruhu se budou pohybovat 2 vlaky)
- za městem se nachází průmyslová zóna (žlutý podklad) , pohyb min dvou nákladních vlaků, odstavné koleje pro vagóny.

Bylo by fajn kdyby kolejiště mělo zapracované mimoúrovňové křížení  >:D Případný pád vlaku z mostu kde do něj poté narazí další vlak by mohl být perfektní atrakcí  ;

Slick7

To je největší možné postavitelne kolejiště, které by šlo na výstavě postavit?

peki

#2
Citace od: Slick7 kdy 14.11.2007, 12:47:23
To je největší možné postavitelne kolejiště, které by šlo na výstavě postavit?

Kolejiště musíme nejen postavit, ale hlavně udržet v provozu = snadno dosáhnout na koleje.

2 x 3 m  + nějaký centimetr. rozměr je dán:
- panely skla, které se používají k zasklívání 1,03 m
- prostorem kde bude expozice délka 3 m by se mohla zvětšit maximálně na 4 m (bude záležet na definitivním potvrzením rozvržení výstavní plochy) a tím umístění kolejiště. Zatím se pro kolejiště jakožto asi největší MOC ( ale třeba Mtron se svojí základnou překvapí) jeví jako vhodné umístění vstupní hala (před recepcí) nebo místnost C2 (pravá část) případně oba prostory  ;D >:D . Ale budeme dělat výstavu LEGO MOCů, takže budeme muset nechat prostor i na jiné žánry :'( .
- možnost manipulace a údržby. Šířka 2 m při umístění v avizovaných prostorech umožňuje dosáhnout z každé strany cca 1m na stůl (pokud nebude kolejiště na doraz ke stěně). Což bude nutné zejména při údržbě kolejiště. 

peki

#3
Ještě přikládám plánky finálních kolejišť ze Svitav. Pro celkový dojem není zase tak důležité jaký maximální počet kolejí do daného prostoru namačkáme jako spíše celková kompozice.

tazzy

Citace od: peki kdy 14.11.2007, 11:56:24
Jako příklad ilustrační příklad již jednou publikovaný návrh:
- okolo města jsou dva železniční okruhy (na každém okruhu se budou pohybovat 2 vlaky)
- za městem se nachází průmyslová zóna (žlutý podklad) , pohyb min dvou nákladních vlaků, odstavné koleje pro vagóny.

Kolejiste vypada super, ale imo je tam malo prostoru pro jakekoliv budovy okolo silnic, koleje jsou na ne prilis nalepene.

peki

Citace od: tazzy kdy 14.11.2007, 15:42:21

Kolejiste vypada super, ale imo je tam malo prostoru pro jakekoliv budovy okolo silnic, koleje jsou na ne prilis nalepene.

Dyť říkám pro ilustraci. Tedy netřeba hodnotit přiložený návrh. ALE POKUSIT SE VYMYSLET NĚCO DALŠÍHO, LEPŠÍHO. Kde bude hodně prostoru pro více budov a koleje nebudou na sebe nalepeny  ;) Výsledné kolejiště bude třeba nakonec složeno z několika nápadů. Při návrhu kolejiště je zapotřebí mít také představu o tom jak by se vlaky budou pohybovat. Zatím je nutné počítat s pevně natavenou (nikoliv řízenou výhybkou).

Honzik

Můj návrch. Volný prostor je ponechán městu...
červeně jsem naznačil depo.
modře jsem naznačil myčku, ale myslím, že celá ta větev jak je myčka bude chtít asi předělat. Zájemcům pošlu soubor v TD.

Colonel32

#7
myslim si, ze by bylo super, kdyby se udelalo zase nejake plasticke kolejiste, ale jak jsme sami videli ve svitavach, tak jen na 3x1 metru to zabere 3 staveci vikendy, a velmi rychle zacnou dochazet kostky.

mozna by bylo dobre udelat male kolejiste u vstupu - v radu 1x2 metry,
kde by se stridaly 2 vlaky - motorak M131.1 (nebo M120.4) - a proti nejaka mala para se dvema osobakama, se zamerenim na clenitost terenu - a velke kolejiste zamerit na pohyb vlaku

M131.1 - http://www.zelfoto.sk/images/stiavnica2005/007.jpg
M120.4 - http://www.parostroj.net/vozidla/M120/M120_466.jpg


Colonel32

k velkemu kolejisti:

co kdybychom se rozhodli kolejiste vymodelovat v urcitem obdobi? tz. ne brat vlaky, ktere jsou hezke nebo po ruce, ale stavet cely vozovy park prave se zamerenim na dane obdobi - podle me by nejvetsi uspech mohlo mit prave obdobi okolo roku 1945 - nejaka historicka elektrika, nejaky historicky motorak, ale hlavne, spousta parnich lokomotiv, depo, vytopna, a pokud bychom chteli opravdu zamachrovat, i rotundu s tocnou

Jindroush

Western  ;)

Spousta páry, spousta možností na budovy, možnost umístění indánů, koňů, zlatý důl, banditi...
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Colonel32

no, uprime receno, to taky neni vubec marnej napad....

ale uzivime 2x3 metru westernem?

ale urcite by se to dalo udelat westernove diorama /jako byl vodni svet/

Jamesek

Pro děti by mohlo být hodně zajímavé téma i budoucnost - City 2150 - areodinamické vlakové soupravy, futuristický vzhled, odvážná architektura ... ;)

Více prostoru pro MOCy, není to s čím porovnávat ;)

A nebo vlaková pohádka - černokněžník Zababa, slepá kolej a největší mašinka na světě ;)

Ps. Když v Brně, tak přesunuté hlavní nádraží ;)

betakaroten

Malé kolejiště:
Super návrh, taková klasika! Předpokládám, že koleje budou v jedné úrovni a pod mostem bude propast/rybník, je to tak? (ten červený oblouk uvnitř oválu)

Velké kolejiště:
Ke kolejovému plánu se zatím nevyjadřuju, něco zkusím vyplodit. Co se týče časoprostoru provozu, ...
- období po roce 1945 bude mít určitě úspěch u znalců železniční historie a u modelářů. Nejsem si jist, jestli to tolik zaujme i laiky a děti.
- okolo futuristického kolejiště budou děti slintat a příznivci železnice zvracet. Čistota půl zdraví ;D
- pohádka, viz o patro výše. Krom toho ta o Zababovi není pohádka, ale šifrované sdělení ("nejvyšší železničář" = Stalin, "ing. Zababa" = Andrej Andrejev, "největší nejnepraktičtější mašinka" = AA20) ;D
- western mi připadá kýčovitý. Pro děti super, dospělákům to asi moc neřekne. Pak je tu něco jako politická korektnost (indiá... totiž domorodí Američané, atd.)
- co by mohlo zaujmout všechny - děti, ajznboňáky i civil. Heslo "podívej, tímhle jsme přijeli" aneb jihomoravská současnost.

Colonel32


betakaroten

Nejsem si jistý, jestli by 12V systém vydržel tak dlouho bez údržby. Sběrače jsou mnohem náchylnější na znečištění, dokonce i při domácím provozu se musí koleje vyčistit, aby to jezdilo plynule a nezasekávalo.

peki


peter

Citace od: peki kdy 15.11.2007, 12:10:08
Citace od: Colonel32 kdy 15.11.2007, 01:12:42
zkusime i nejake 12v kolejiste?
NE
pouze 9V řízeno RCX

Jsem rád, že Peki tento nápad takto razantně zamítl. Též souhlasím s názorem Betakarotena, že údržba "dvanácti voltu" je ještě horší než u "devítky".

Jediné co je u dvanáctky zajímavé je příslušenství. Naštěstí tu ale máme RCX, které všechny  nápady co měla dvanáctka (závory, semafory apod.) zvládne hravě také a ještě mnohem lépe. Další nevýhodou hovořící dle mého názoru pro dvanáctku je ještě horší geometrie kolejiva než má devítka.

Jediné jak něco z dvanáctky propasírovat na kolejiště je stejný postup jako ve Svitavách, tedy osadit model podvozkem z devítky.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

peki

Citace od: peter kdy 15.11.2007, 12:33:52

Jediné jak něco z dvanáctky propasírovat na kolejiště je stejný postup jako ve Svitavách, tedy osadit model podvozkem z devítky.

Vyjadřuji se "pouze"  ;D k napájeni a následně řízení automatizovaného kolejiště. Vycházím z toho, že se to celkem osvědčilo (připravuji další zlepšení ). Vše ostatní je otevřené a je tu prostor pro návrhy. Jsem velmi rád že se diskuse rozproudila  ;D

Honzik

Co také jasně hovoří pro 9V je vzhed kolejí. Koleje v 9V jsou prostě paráda a myslím, že také reálný vzhled hodně přispěje k celkevému efektu.

Peki prozraď co chystáš... ;)

peki

Citace od: Honzik kdy 15.11.2007, 13:29:40
Co také jasně hovoří pro 9V je vzhed kolejí. Koleje v 9V jsou prostě paráda a myslím, že také reálný vzhled hodně přispěje k celkevému efektu.

Peki prozraď co chystáš... ;)

To co chystám nebude nic co bude vidět. Ale povede to k větší stabilitě.  Např. Ve Svitavách se pomocí RCX napájelo celé kolejiště. To vedlo k tomu že se rychlost vlaku nedala nastavit tak aby jel vlak pomalu (viz diskuse o pulsním řízení na výstupu RCX).  Proto použiji RCX "pouze" na rozjetí a zastavení - tedy tam kde není celkem žádný problém. Ostatní úseky budu napájet přímo trafem.  Pohyb vlaků na jedné koleji  (proti sobě) mám taky vyřešen (přehození polarity motoru) - upravím svoje  ;) (pokud by někdo tedy také nechtěl mít takovou modifikaci na svém motoru  >:D ).  Nějaké změny v programech na základě poznatků ze Svitav atd. atd.

Dovedl bych udělat tlačítko - po stisknutí (nebo vhození 10 Kč  >:D  ) rozjeď vlak. Ale přikláním se spíše k jízdnímu řádu.






Jindroush

A co teprve kapacitní ovládání přes to sklo... to by bylo něco...  ;)
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

hobby

Že Peki zvládne animaci bezvadně, je jasné. Nejdříve mě ale zajímá vlastní plocha a její umístění. Ten plánek nahoře, s tím modrým vyznačením umístění plochy (co jsou ty červené fleky nevím) přece nelze brát vážně! Plocha musí být přístupná kolem dodola, aby se dala obsluhovat. Také musí být kolem místo pro lidi a nemůže být u dveří, aby lidé mohli procházet. To znamená umístit do prostoru, něco jako ve Svitavách. Takže, neberu tuto "skicu" umístění vážně, jinak je to skutečně špatné.
Pak tu byla řeč o westernu: tohle bezesporu skvělé téma - nevím proč nebylo ve Svitavách (údajně si to Aki nepřál >:D), ale nenaplní vlakovou plochu a nejsou od něj žádnné MOCy a hlavně lokomotivy. Jediná tahle nepoužitelná. A pak ještě moje nová ;D, u které pořád dolaďuji pohybové soustrojí a poté ji zveřejním (Peki ji viděl). Jinak bych takový menší stůl s westernem i vlakem viděl velmi rád.  Ale hlavně to místo pro velké kolejiště, které by mělo zrcadlit současnost + parní vlaky; pokud se dívám na plánek muzea, znamenalo by to vyčlenit samostatnou místnost - tohle přece není stejné jako mělké a úzké vitríny (vkůli Kanálovi nepíšu vitrýny, ačkoliv bych radši ;D).

Jindroush

#22
Lokomotivy a vagóny jsou vaše starost a nějaký western MOCy se daj snad zvládnout levou zadní. S umístěním vlaků do prostoru - to se mi moc nezdá, aspoň podle těch obrázků, v tom rohu by to mělo bejt ok, ostatně ve Svitavách bylo velký kolejiště taky naražený na zeď a nikomu to nevadilo (asi).

Malá poznámka: že _LEGO_ parní lokomotiva nemá pohyblivé ojnice vadí asi tolika lidem, jako rohy na přilbách _LEGO_ Vikingů  >:D
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Colonel32

rozhodne bych na NEKTERE parni lokomotivy pouzil BBB kola, a doplnil bych to clankem o brickforge

hobby

Jindrouš:
Za velké kolejiště ze Svitav považuji to 2x2 a to bylo v prostoru. Kolejiště 3x1 bylo to menší, mohlo být přiražené ke zdi, protože tam dosáhnu rukou. Také mělo "čelo" a "záda", na rozdíl od toho druhého, které muselo být modelováno pro pohledy ze všech stran. To by mělo být i v tomto, brněnském případě.
Pokud ti nevadí nepohyblivé ojnice, pak proto, že to necítíš a že halt nestavíš a nesbíráš vlaky. Jenomže to je hlavní charakteristika parních lokomotiv a kdo to nevidí, tak to špatně chápe. U modelové železnice něco nemyslitelného, u lego vlaků jsem to do nedávna toleroval, ale teď už mě to přestalo bavit. Je to takový rozdíl jako mezi fotkou a filmem.
PS: mně by ty chybějící rohy na přilbách Vikingů rozhodně chyběly, protože to je také jejich charakteristika.

Robbed

Citace od: hobby kdy 15.11.2007, 14:24:20
Také musí být kolem místo pro lidi a nemůže být u dveří, aby lidé mohli procházet.

Procházet půjde dobře, je tam ještě metr místa (vitrína má na šířku 2m a zeď u dveří 3m)

hobby

To znamená, že ten plánek je blbě? Ano, teď jsem si prohlédl náklres, je tam kótováno 3m, ale nakresleno 2m. Tak co tedy platí? Pánové, kdo to kreslil či měřil - je třeba přidat na pečlivosti! ;D. Na věci to ale příliš nemění...

Jindroush

Citace od: hobby kdy 15.11.2007, 15:30:36
Jindrouš:
PS: mně by ty chybějící rohy na přilbách Vikingů rozhodně chyběly, protože to je také jejich charakteristika.

Opravdoví Vikingové rohy neměli a proti nim namítaj puristé, kteří nerozlišujou mezi světem LEGO a historií. Což je pro mě (jako histo-ignoranta i vlako-ignoranta) analogie k parním lokomotivám bez ojnic - vaděj jen puristům, většina lidí to má na háku.  ;)
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

peki

#28
Citace od: hobby kdy 15.11.2007, 15:46:34
To znamená, že ten plánek je blbě? Ano, teď jsem si prohlédl náklres, je tam kótováno 3m, ale nakresleno 2m. Tak co tedy platí? Pánové, kdo to kreslil či měřil - je třeba přidat na pečlivosti! ;D. Na věci to ale příliš nemění...

Měřil a črtnul jsem já  ;D. Snažil jsem se "okótovat" půdorysy místností a modře v rámci zatím probíhající diskuse která bude ko konce listopadu uzavřena naznačit plochu pro umístění vlaku 3x2 tak aby nebyl doražen ke zdi resp. rohu (a mohlo se k zadním kolejím). Nicméně je jasné že půjde o pohled "pouze" ze dvou stran.  Což by zase u trains stolu nemusel být přeci problém.

Pokud by byl vlak ve vstupní hale  tak by šel zabezpečit pohled ze tří stran.

Poslední možností na umístění vlaku je místnost C1 (po vstupu po levé straně), ale spíše také pohled ze dvou maximálně tří stran.

červené puntíky jsou elektrika  :o (v poslední místnosti nejsou, to neznamená že jsou bez elektriky, ale měl jsem jisté problémy s počítačem tak jsem to už nestihl  ;D )

Abych vrátil diskusi zase k tématu - Je zapotřebí navrhnout kolejiště maximálně 2m široké a 3m dlouhé (délka by za určitých okolností mohla být i 4m  >:D).  Pohled na kolejiště bude pravděpodobně pouze ze 2 stran (čelní a boční).

(nefunguje mi kontrola pravopisu, takže to počeštím až se přihlásím z jiného PC)




hobby

#29
Pro návrh tratě je podstatné, zda půjde o pohled z čela (něco jako v divadle), nebo z více stran, či kolem dokola, což je nejsložitější, ale také nejpůsobivější varianta. Protože pak nepotřebujou domy např. zadky, mohu ledacos, zjednodušit ap. Zkrátka, to jsou dvě rozdílné koncepce, které ovlivní návrh tratí. Proto o tom píšu. A protože vzadu musí být manipulační plocha - na tom se shodneme - pak automaticky chápu toto řešení pro pohled kolem dokola. Aby dozadu pronikli lidé, nebo děti, tomu nelze bránit. Nebo tam snad bude šňůrka jako na zámku? A jsme opět u problému s dveřmi; kumulace lidí bude bránit průchodu. Ale tohle by mělo zajímat především vystavovatele, tedy muzeum!

Edit: opravil jsem překlepy ze včerejška, jinak nic.