Jízda v protisměru

Založil muzzo, 06.05.2005, 22:40:17

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

muzzo

Jen se chci zeptat jestli jste někdy viděli jezdit vláčky proti sobě. Třeba jako na autodráze, když se přehodily drátky o dkontaktů.

Micho

Zrejme myslíš na jednej trati. A aký by to malo význam?

muzzo

No přece realističtější model. Dávaly by si přednost a tak :D

KLF

A ako by si davali prednost ? Na 9V bohuzial LEGO nerobi ziadne semafory, atd... ;(
Terminated.

muzzo

No tak bys to nechal na ýpravčích :D

Micho

To už by som radšej išiel na modelovú železnicu. Niekedy dávno, keď sa piesok lial a voda sypala som mal východonemecké TT - celkom slušný rozsah  ;). Nejakých 10 mašiniek, 40 vagónov, 20 výhybiek, semafory, prerušovače ... Všetko bolo diaľkovo ovládané. K tomu domčeky, stromky, tunel ... Proste krása. Na to Lego tak realistcky nemá. V Lego Trains je krása inde ...

PS: Videl som niečo u Colonela. Krásna modelová zbierka. Supr.

muzzo

To nechápu. Já mám rád Lego se vším všudy. Je jasný že se nikdy nevyrovná modelům, ale je úžasně variabilní a to zněj číní to co je :D

KLF

Presne tak. LEGO sice (zatial) nema take sofistikovane ovladanie ako modelova zeleznica, ale vyhoda LEGA je inde - skus si postavit v modelovej zeleznici lokomotivu, alebo rusin podla vlastnych predstav. ;)
Aj ked... uz zaciatkom 80tych rokov LEGO malo dialkovo riadenu zeleznicu... na 12V... Takze, keby chceli.......
Terminated.

muzzo

To příjde. Pokrok je nezadržitelnej ;)

Micho

Ja to tiež tak beriem. Len môj názor je ten, že nehľadám v Legu tie funkcie, ktoré mi môže oveľa komfortnejšie poskytnúť iný systém. Ja mám so svojími detvákmi Lego ako také veľmi rád a o Trains radšej ani nehovorím. To tvorí základ našej zbierky  ;).

Zažil som ale nádheru modelovej železnice a na tú tiež nedopustím. Pre detváky vo veku okolo tých 10 rokov je Lego 100x vhodnejšie ako modelová železnica. To je jasné. Stále niečo prestavujú, tvoria ... :).

Micho

Citace od: muzzo kdy 06.05.2005, 23:10:40
To příjde. Pokrok je nezadržitelnej ;)

No, veľmi neverím, že sa Lego pustí do týchto doplnkových vecí k Trains. Ich hlavná cieľová skupina su decká od 0 do 15 rokov, či tak nejak. Tieto vecí sú cenovo nákladné a pri ich súčasných problémoch sa budú orientovať na vecí, čo idú najviac na odbyt ...

muzzo

Proč? Tvoji kluci by to nechtěli?

Micho

Decká by chceli všetko  ;D, ale ešte majú čas. Starši 12 rokov sa chytá práve skôr na modelové veci - začal lepiť plastové modely. Mladši 10 r. sa nedávno chytil na domčeky atď. Nemá ešte ale takú trpezlivosť, ale začal tvoriť celkom pekné Lego stavby do City ... A najmenší 5 rokov - vieš si to predstaviť - ten im robí zlosť  ;D.

Tu sú nejaké vytvory toho stredného - domčeky a kostolík.

muzzo

No třeba si v Legu řeknou, že udělaj něco pořádnýho a místo Bionice začnou prodávat pěkný věci.

Colonel32

lego pekne veci dela.. je toho cca 5% celkove produkce, ale dela.. jinak pro 9v vlaky se sice prislusenstvi nedela oficialne, ale Trainclubovi AFOLove uz zvladli ledacos.. delaji si vlastni 9v koleje, dalkove ovladane vyhybky, 9v semafory... lego orig. to neni, ale kdyz to lego nedela, tak jina moznost neni... 12v system samozrejme nabizel mnohem vic moznosti, a orig. lego, ale je to drahe, to vsichni vime... nemluve o tom, ze me jsou stredni vodici drazky vyslovene nesympaticke... ale udelat 9v vlak na baterky, mozna jeste s mindstorm jednotkou nebo tak a poslat to na 4,5v koleje (ktere jsou levne jak krava - koupil jsem jedenact metru za 35 euro) tak to je pohoda... u me proste vitezi vlaky na baterky, muzou jezdit vsude...

muzzo

A jak ovladas takovej vlak na baterky? Mně se na 9V líbí že se daj zastavovat soupravi pomocí výhybek.

KLF

Citace od: muzzo kdy 07.05.2005, 10:48:59
Mně se na 9V líbí že se daj zastavovat soupravi pomocí výhybek.

Mozno blba otazka, ale nemam ziadne LEGO vlaky a ani som nemal - ako sa daju opmocou vyhybiek zastavit 9V vlaky ? Chces povedat, ze ked pride vlak po hrote na neprehodenu vyhybku, ze vcas zastavi, tak aby mohol prejst vlak z druheho smeru ?
Terminated.

muzzo

U sistému 9V jsou vláčky napájeny z kolejí a přehozením výhybky můžeš jednu či druhou větev za výhybkou odpojit od proudu a tak vláček zastavit. Jinak jak jsi správně odhadl tak lokomotiva nepozná jestli je směr na kterej má přehozeno správnej nebo ne ;)

Colonel32

Citace od: muzzo kdy 07.05.2005, 10:48:59
A jak ovladas takovej vlak na baterky? Mně se na 9V líbí že se daj zastavovat soupravi pomocí výhybek.

chodis okolo a prepinas vyhybky... je to docela pohoda, 100x lepsi nez lezt po zemi a hrat si s rucnim vlackem...

muzzo

Tak tomu nerozumím :P A to si taky myslíš, že vlak jedoucí v protisměru je blbost?

Lomax

#20
Kdo teda jezdíte v protisměru a kdo ne?
Mám vlaky asi 2 týdny a až včera mě napadlo, proč je kolem kontaktů na regulátoru tolik místa, tolik čudlů. :)

Edit: fotka z lepšího úhlu a s lepším kontrastem.
Před odesláním příspěvku jej obohaťte automaticky o odkazy na Lugnet, nebo dokonce o české názvy, ceny a výpočet slevy.
Nechte svůj Firefox vyhledávat sety pravým myšítkem na serverech Lugnet, Peeron a dalších.

Lomax

Tak smůla, mnou navržené řešení použít nejde, protože výhybky vypínají jen jednu z obou kolejí vypnuté větve, takže přivést druhým kabelem na (výhybkou-) vypnutou část tratě proud opačné polarity nelze, protože dochází ke zkratu.  :P
Před odesláním příspěvku jej obohaťte automaticky o odkazy na Lugnet, nebo dokonce o české názvy, ceny a výpočet slevy.
Nechte svůj Firefox vyhledávat sety pravým myšítkem na serverech Lugnet, Peeron a dalších.

Lomax

#22
Je mi sice trochu trapně, že už píši v tomto tématu třetí příspěvěk za sebou... a taky líto, že se nikdo nezapojuje do diskuze, ale musím se pochlubit, že už jezdím v protisměru! :D

No podívejte se sami: lego_vlak_protismer.avi (DivX, 1,29 MB)

Kvůli demonstrování faktu, že jsou oba vlaky opravdu napájeny jedním regulátorem, jsem trochu zacouval tam a zpět. A že jsou všechny koleje v záběru normálně vodivě spojeny, mi budete muset věřit.

Update: Zapomněl jsem dodat, že řešení na regulátoru z fotky lego vlak protismer.jpg (viz výše) jsem použil i zde.
Před odesláním příspěvku jej obohaťte automaticky o odkazy na Lugnet, nebo dokonce o české názvy, ceny a výpočet slevy.
Nechte svůj Firefox vyhledávat sety pravým myšítkem na serverech Lugnet, Peeron a dalších.

peter

No pane jo, to video je super :o Je to moc pěkné, když se mění vlakům polarita. Jednou jedou proti sobě a rázem spolu, fakt pěkné ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Micho

Video je fakt super. A super nápad ...  8)

Musím podotknúž, že to nie je typická jazda v protismere na jednej koľaji. Je to vlastne druhá koľaj, ktorá je cez výhybky pospajaná v koľajišti s tou druhou. Výhybky pri správnom zapojení izolujú jednotlivé úseky koľaji na ktroých Lomax predvádza vláčiky elektricky od seba. Tým je na ne zvlášť a nezávisle privádzané napätie z jedného zdroja, teda je možné zmeniť tým prepínačom polaritu na jednej koľaji. Teda sa prepínačom dosiahne efekt zmeny smeru jazdy jedného z vlakov oproti tomu druhému.

UPOZORNENIE: Podľa mňa pri prepnutí výhybiek tak, aby boli obidve úseky koľajovo spojené, dôjde pri opačnej jazde ku skratu na koľajisku ... 

Je to ale veľmi zaujímavý nápad a pre tých ktorý majú po ruke jeden regulátor sa dá demonštrovať na dvoch nezávislých koľajach súhlasný aj opačný pohyb vlakových súprav (pri zhruba rovnakej rýchlosti).  Ja už som hneď začal premýšľať ako ho v praxi využiť pri vlakoch aj iným spôsobom.   ;)

Colonel32

pokud ma clovek dve trafa, muze to udelat prez dve trafa, muze nezavisle regulovat i rychlost.

nenchi se mylit, ale myslim, ze pokud by se to zapojilo spravne, tak by se vzdycky jedna z tech vyhybek dala prepnout, aby to vedlo stavu do prostredniho useku.. pak prepnout obe, a vyjet do druheho...

muzzo

Lomax máš můj obdi. Dokázal jsi realizovat to o čem jsem já jenom snil. A jednoznačně jsi prokázal jak je to hezké, když se vláčky potkávaj v protisměru. ;D ;D ;D

Mates

Citace od: Lomax kdy 04.08.2005, 01:47:35
Je mi sice trochu trapně, ľe uľ píąi v tomto tématu třetí příspěvěk za sebou... a taky líto, ľe se nikdo nezapojuje do diskuze, ale musím se pochlubit, ľe uľ jezdím v protisměru! :D

Gratuluji, skvělý výsledek i z hezkým názorným videem!LUXUS!  :o ;D

Lomax

Och, :) díky za všechnu tu chválu. :D

Citace od: Micho kdy 04.08.2005, 08:00:39
Musím podotknúž, že to nie je typická jazda v protismere na jednej koľaji.

To opravdu není. Ale viděl bych to jako první krok. Malý krok pro člověka, ale velký pro legáčka. ;)

Citace od: Micho kdy 04.08.2005, 08:00:39
UPOZORNENIE: Podľa mňa pri prepnutí výhybiek tak, aby boli obidve úseky koľajovo spojené, dôjde pri opačnej jazde ku skratu na koľajisku ... 

Pravda. Stačí přepnout jednu z těch dvou centrálních výhybek a je tu zkrat.
Proč jen jednu? Vysvětlení je výše, jedna výhybka totiž vypíná jen jednu kolej jednoho směru, tedy jedinou kolej ze 4, které z ní na jednu stranu vedou, abych to napsal zcela jasně. :)

Citace od: Colonel32 kdy 04.08.2005, 10:04:57
pokud ma clovek dve trafa, muze to udelat prez dve trafa, muze nezavisle regulovat i rychlost.

To ano, ale pak přijdeš o tu synchronizaci pohybů obou souprav, jako na spartakiádě. Tedy pokud nejsi kyborg, abys dokázal tak synchronně ovládat dva regulátory. ;)

Bez legrace ale k tomuto ještě:

Co se stane, když se zkratují koleje s jedním připojeným regulátorem, už tedy asi všichni víme, píše se o tom i v Lego návodu, jestli se nepletu -- že pohasne LEDka a máme odstranit problém. (Trochu mě jen překvapuje, že u toho nic nehoří, netaví se, atd., ani pojistka.)

Ale co se stane, když se takhle zkratují dva nezávislé regulátory připojené na jedno kolejiště (tedy plus z jednoho na mínus druhého a obráceně)? A co se vlastně stane, když bych je jen (třeba taky omylem) zapojil paralelně ke stejnému kolejišti (plus na plus a mínus na mínus)? Už jste to někdo zkoušeli? >:D Tohle už poněkud opouští mou schopnost nějak si to teoreticky představit, i když byla kdysi středoškolská fyzika můj kamarád. ;)

Citace od: Colonel32 kdy 04.08.2005, 10:04:57
nenchi se mylit, ale myslim, ze pokud by se to zapojilo spravne, tak by se vzdycky jedna z tech vyhybek dala prepnout, aby to vedlo stavu do prostredniho useku.. pak prepnout obe, a vyjet do druheho...

To bohužel nejde, viz výše (jedna výhybka totiž vypíná jen jednu... atd.).

Jedině snad rozjet to tak rychle, že lokomotiva projede ten zkrat... a pak rychle přehodit zpět. Problém ale myslím bude, že elektromotor se zkratovanými svorkami dost intenzívně brzdí.

Nebo spolu s výhybkou přehodit i polaritu na příslušné trati, v jeden okamžik... Vlaky by sice od té chvíle už nejely v protisměru, efektní by to ale mohlo být...
Před odesláním příspěvku jej obohaťte automaticky o odkazy na Lugnet, nebo dokonce o české názvy, ceny a výpočet slevy.
Nechte svůj Firefox vyhledávat sety pravým myšítkem na serverech Lugnet, Peeron a dalších.

Colonel32

no, foto je mizerne, ale snad je na nem aspon neco videt  (napr. dve trafa  ;D )

PS: btw, funguje to - jsou dva nezavisle napajene useky, ale odkud kam ktery vede se da menit... takze vlakem se prejede na takovyto bod, prehodi vyhybka, a flu, a uz je na opacnem trafu  ;D