Osvětlení vláčků

Založil Dansson, 15.09.2005, 19:27:22

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Dansson

Na některých obrázcích jsem viděl, nádherně osvětlené osobní vagony, chtěl sem se zeptat jestli s tím nemáte někdo zkušenosti, patrně se jedná o vlastní zdroj vagónku, co?
Stejně tak mě zajímá osvětlení lokomotiv(hlavně přední světla) jestli se to dá udělat tak, aby to žralo štávu přímo z 9V motoru, tak jak to dělá lego, protože je hodně setů které osvětlené nejsou a já bych to chtěl zkusit, určitě se o něco pokusím, ale beru každou radu.

Micho

#1
Takto osvetlené to vyzerá celkom zaujímavo. Ja som sa na osvetlenie vagónikov nejak nezameriaval, aj keď som o tom rozmýšľal. Niekedy, keď som mal klasické TT, tam som to mal vyriešené za pár kačiek.

Originál riešenia cez Lego osvetlenie vyjde dosť nákladne. Mám pocit, že niekde na fóre bol príspevok o výrobe osveltenia, ale nedarilo sa mi ho práve cez kľúčové slová nájsť (LED, dióda, osvetlen* ...).

Našiel som zatiaľ toto: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=653.0, ale ešte niečol tu bolo.

betakaroten

Při troše šikovnosti není problém kombinovat Lego s klasickým elektromateriálem: jde jen o to, vhodně přichytit odizolovaný konec drátu mezi kontaktní kostky. Takto jsem si např. vyrobil repliku vagonu na baterie.

betakaroten

Použití LED (diody se světelnou emisí) má výhody:
- nejrozšířenější provedení má "baňku" o průměru 5mm, což odpovídá rozměrům "čudlu" Lega.
- základní vlastnost diody, totiž, že propouští proud pouze v jednom směru, takže je možné použít žluté a červené a zapojit je tak, aby odpovídaly začátku/konci vlaku podle směru jízdy.
- malá spotřeba proudu
- nezahřívají se

betakaroten

#4
Citace od: Micho kdy 15.09.2005, 20:40:24
Aj si s tými diódkami niečo na Lego robil? Nemáą fota?
Nic "oficielního" jsem ještě nepostavil, jen jsem zkoušel, jak dioda pasuje do kostky, jak moc ji prosvítí bokem atd. Mám pár nápadů, jenže diody jsou teď v dílně na chalupě 112km daleko :(
Citace od: Cavelon kdy 15.09.2005, 21:06:32
Prečo žlté a nie biele?
Žluté vypadají realističtěji (československé lokomotivy mají návěstní světla takové umíráčky) a hlavně jsou levnější.
Bílé LED jsou relativní novinka, dělají se z nějakého speciálního krystalu, podle mě svítí poněkud namodrale. Mám je v reflektoru na bicyklu, ale ten se mi rozebírat nechce.

Cavelon

Je tu ale jeden problém u Lego vlakov, pokiaľ ide o osvetlenie, či už interiéru alebo exteriéru. A to ten, že pokiaľ nejdem vlakom ako besný, tzn. že idem rýchlosťou adekvátnou reálnej premávke na skutočnej železnici alebo stojím, tak je lokomotíva pod nízkym, resp. nulovým napätím a originál osvetlenie stavané na 12V takmer alebo vôbec nesvieti. K úplnej spokojnosti by tento problém vyriešilo iba DCC. Samotná jazda by sa dala vyriešiť nejakou elektronikou - LED a napr. Zenerova dióda + rezistory, ale osvetlenie zastaveného vlaku jedine DCC. Aj keby som tam dal nejaké hovado kondík, tak po čase by sa aj tak vybil a bolo by po osvetlení.

Jindroush

Baterky. Ostatně tohle IMO bude řešit ten novej systém.
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

betakaroten

Osvětlení na baterky není až tak nové řešení, jak by se možná zdálo ;)
http://www.peeron.com/scans/7777-1 (strany 24 až 29)

Cavelon

Baterky majú tú nevýhodu (najmä, ak mám viac vlakov), že ich tam treba stále vymieňať a asi aj dosť často, ak z nich bude cucať motorček, osvetlenie, húkanie a IR transmitter, príp. iné vymoženosti. A okrem toho bude treba na všetkých lokomotívach pred jazdením niečo pozapínať a po jazdení zase povypínať, lebo ináč by sa tie baterky aj keď možno nie rýchlo, ale isto vybili. A to môže byť pri väčšom počte vlakov pekná otrava. :-\

betakaroten

Lepší by bylo konstantní napětí v kolejích, ze kterého by se napájely všechny funkce.

Jindroush

No, jenže jaksi je ten novej systém zaměřenej na nákup jedný krabice a dost - Pepíčku, tady máš vláček a di si hrát.

Kdo chce 'opravdovou' železnici, asi si už LEGO pořizovat nebude, půjde do normální modelové (se srovnatelnýma nebo vyššíma cenama).
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

TomG

#11
Jenze lego ma porad tu vyhodu, ze kdyz si nakoupis tech krabic vic a mas nejake starsi kousky, tak si muzes ty vlacky prestavit jak chces .. to ti modelova zeleznice snadno nenabidne. .ano muzes si vyrobit zeleznici, vlacky a vagony presne podle nejake predlohy, ale spocitej si kolik tomu venujes casu a pak to co vyrobis musis nekam dat (do vitriny, na kolejiste, prodat). Si vem jak casto muzes preorat cele kolejiste .. tzn. teren budovy .. u modelove zeleznice to udelas jednou a pak se ti s tim nebude chtit hrat a taky to zabira nemale misto, kdyz to ma vypadat k svetu.

Proste at na to koukam jak na to koukam, tak na vyblbnuti pri mensi namaze (skutecna modelarina je neskutecny masakr na cas a trpelivost) je lego lepsi, i kdyz neni ve vysledku tak hezke jako modelova zeleznice. A to ze vyrobce to nejak preora, ze jedna krabice-jeden vlacek, je prece na zakaznicich jak s tim nalozi.
Only the best can survive.

Jindroush

To IMO nepolemizuje s mojím názorem.

Já jen říkám, že nemůžeš čekat 'dospělý' DCC systém (který snad stojí okolo cca $1000) od hračkářský firmy, co to chce prodávat jak housky (takže jsou věci přes $100 obtížně prodatelný a řetězce je nechěj).
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Cavelon

Citace od: TomG kdy 16.09.2005, 10:59:32
Jenze lego ma porad tu vyhodu, ze kdyz si nakoupis tech krabic vic a mas nejake starsi kousky, tak si muzes ty vlacky prestavit jak chces .. to ti modelova zeleznice snadno nenabidne. .ano muzes si vyrobit zeleznici, vlacky a vagony presne podle nejake predlohy, ale spocitej si kolik tomu venujes casu a pak to co vyrobis musis nekam dat (do vitriny, na kolejiste, prodat). Si vem jak casto muzes preorat cele kolejiste .. tzn. teren budovy .. u modelove zeleznice to udelas jednou a pak se ti s tim nebude chtit hrat a taky to zabira nemale misto, kdyz to ma vypadat k svetu.

Proste at na to koukam jak na to koukam, tak na vyblbnuti pri mensi namaze (skutecna modelarina je neskutecny masakr na cas a trpelivost) je lego lepsi, i kdyz neni ve vysledku tak hezke jako modelova zeleznice. A to ze vyrobce to nejak preora, ze jedna krabice-jeden vlacek, je prece na zakaznicich jak s tim nalozi.

Dobre si to napísal. ;)
Práve kvôli tomu budujem modelovú aj Lego železnicu.
BTW s Lego železnicou sa môžu hrať aj deti = vynikajúci rozvoj ich myslenia, predstavivosti a zručnosti + ideálna zámienka ako bez (napr. manželkiných) výčitiek vrážať prachy do lega. ;D

betakaroten

#14
Zpět k osvětlení: přece jen jsem nějaké ty LED doma našel a zabudoval do vlaku.
Jsou zapojené do série 2 LED + 100 Ohmů, pouštím do nich 4,5 V.

betakaroten

#15
Citace od: Radical kdy 16.09.2005, 21:17:18
Moch by jsi prosím přidat ješte fotku jak to svítí?
Díky. :)
Vždyť tam ty fotky jsou ???
Takže přidám ještě "přezářené" (focené bez blesku), tam je vidět, jak se přepíná směr proudu.

Pro zájemce ještě stručné schema zapojení -  :-[ funkční je to o pár příspěvků dále. Děkuji kolegům za upozornění.

Cavelon

Aká je závislosť intenzity osvetlenia od rýchlosti jazdy? A aký je rozdiel medzi intenzitou červených a žltých LED pri rovnakej rýchlosti? Aký tam je rezistor? Neodpáli tie LEDky, keď tam pustíš plné napätie?

Micho

Mám pocit, že to napája zvlášť z batérii vo vlaku. Pozri tie kolesá a koľajivo.

Cavelon

Citace od: Micho kdy 16.09.2005, 22:02:54
Mám pocit, že to napája zvlášť z batérii vo vlaku. Pozri tie kolesá a koľajivo.

Aha, jasné! Neuvedomil som si, že to má plastové kolesá. ;)

betakaroten

Citace od: Cavelon kdy 16.09.2005, 21:51:09
Aká je závislosť intenzity osvetlenia od rýchlosti jazdy? A aký je rozdiel medzi intenzitou červených a žltých LED pri rovnakej rýchlosti? Aký tam je rezistor? Neodpáli tie LEDky, keď tam pustíš plné napätie?
Fotografovaná souprava nemá motor, protože jsem ji stavěl jenom na příklad. Osvětlení je napájeno z baterie, viz schéma výše. Napětí zdroje 4,5V, odpor 100ohm, LED tzv. "se zvýšeným jasem". Červené svítí o trochu více.

peter

#20
Jinak vidím, že jsi použil 5mm LED. Asi jsi jiné nenašel a je pravda, že pro ukázku to bohatě stačí. Pro ostatní jen doplním, že pokud použijete 3mm LED, tak ty se vám krásně vejdou do otvorů v těch dílcích #4070 ;)

Co se týká schématu tak je fakt, že teď to je ve zkratu :-\ Pokud by jste ale využili napájení z kolejí, tak jako motorek, tak by žádného přepínání nebylo zapotřebí. Jak bylo již zmíněno, tak dioda propouští proud jen jedním směrem, tzn. při změně polarity se nám diody budou "přepínat" automaticky 8)

Ještě na závěr zde uvedu mnou opravené schéma ;D
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

corelxt

#21
jen se tak zeptam... de vam o to, ze pokud jede vlak jednim smerem, na loko vepredu sviti bily a vzadu cerveny svetla, pokud jede opacnym smerem, tak sviti i svetla opacne... zatimco osvetleni vagonku sviti stale...?

Citace od: Micho kdy 16.09.2005, 23:10:26
Si prvý, čo sa nad tou schémou poriadne zamyslel. Máš proste postreh, pričom je to hneď jasné. Stáva sa. Ono pri tejto schéme je to stále v skrate.

nevsimnul, ale prastilo me to primo do oci :)

jinak takle se vetsinou pocitaj odpory pro LEDky:

R=(U-Ud)/Id

kde R je pocitany odpor v Ohmech, U je napeti site (v nasem pripade 4.5V), Ud je napeti LEDky v propustnem smeru (del katalogu standartne 2V (+/- nejaky %)), a Id je samozrejme proud LEDky v propustnym smeru, obvikle obvykle 20mA ovsem podle typu muze byt i 10mA

pokud date vetsi proud, ledka bude vic topit... ovsem aby shorela, musi byt proud o mnoho vetsi... ledky preci jenom standartne vydrzi napeti i kolem 5V... ikdyz z cerveny je takova svetle oranzova :)

Cavelon

Správne by mali svietiť biele svetlá na začiatku vlaku a na konci, teda na poslednom vozni červené svetlá. Takže to nie je také jednoduché...

corelxt

Citace od: Cavelon kdy 17.09.2005, 18:22:44
Správne by mali svietiť biele svetlá na začiatku vlaku a na konci, teda na poslednom vozni červené svetlá. Takže to nie je také jednoduché...

no ja si myslim, ze to vcelku je dost jednoduchy... jedinej hacek je zjistit smer jizdy pri nejakym napeti.. pokud otocis polaritu, tak se ti otoci i smysl svetel... tedy pokud pevne svazes napajeni osvetleni s motorem, mas vyhrano...

betakaroten

#24
Automatické přepínání světel lokomotivy: k motoru se připojí dvoucívkové relé s koncovým vypínáním, jehož kontakty přepínají polaritu baterie, která napájí osvětlení.

Trvalé osvětlení vagonů, pokud je napájeno ze stejné baterie jako světla lokomotivy, se při použití LED musí připojit ještě před kontakty relé (aby se také nepřepólovalo).

čiže: Zapnu regulátor tak, že na kolejnici K1 je kladné napětí. Přes usměrňovací diody D1,3 prochází proud cívkou L1, která přitáhne železné jádro. Pohybem jádra se přepnou přepínače A,B,C. Rozsvítí se LED1 a zároveň přestane téci proud cívkou L1. Cívka L2 je bez proudu díky diodám D2,4, proto jádro zůstane v cívce L1.
(Popis druhého případu získáme, pokud zaměníme sudá čísla za lichá a naopak)

Dvoucívkové relé s koncovým vypínáním sestává ze součástek L1, L2, jádro, A, B, C - to vše v jednom pouzdře (vyrábí se jako příslušenství k modelové železnici)

corelxt

Citace od: corelxt kdy 17.09.2005, 22:52:14
mozna by stacilo neco uplne jednodussiho... cos tady vyplodil je slusne hustej nesmysl... sice by fungoval, ale je zbytecne slozitej...

edit: dle meho asi nejjednodussi reseni, stejne u svyho vytvoru musis zjistit spravnou polaritu

ten obvod STAB muze slouzit napr k udrzeni konstantniho napeti... ale byt vubec nemusi, pak ovsem budou svitit ledky podle napeti v koleji... pro napajeni  z baterky taky bude reseni.. :) pokud chcete...

Cavelon

Mne sa to tiež vidí ako veľmi komplikované. Skôr by som použil nejaký jednoduchý bistabilný preklápací obvod, napr. z dvoch CMOS NAND hradiel.

Cavelon

Citace od: corelxt kdy 17.09.2005, 23:06:34
obvod STAB muze slouzit napr k udrzeni konstantniho napeti... ale byt vubec nemusi

Ale keď vlak zastane, tak bude tma. :P

betakaroten

Citace od: corelxt kdy 17.09.2005, 22:52:14
mozna by stacilo neco uplne jednodussiho... cos tady vyplodil je slusne hustej nesmysl... sice by fungoval, ale je zbytecne slozitej...
Podrobné schéma funkce vypadá složitě, ale v praxi je to mnohem jednodušší - přidal jsem tam "blokové schéma".

P.S. Skutečně složitý by byl obvod na dobíjení baterie za jízdy (samozřejmě by se použily akumulátory) ;)

Cavelon

Citace od: betakaroten kdy 17.09.2005, 23:33:09
P.S. Skutečně složitý by byl obvod na dobíjení baterie za jízdy (samozřejmě by se použily akumulátory) ;)

Ani nie, na to už existuje kopec integrovaných obvodov, napr. MAXIM. Alebo použiť lacný jednočipák, napr. ATMEL.