12V vs. 9V + individuální řízení

Založil MiP, 29.05.2006, 13:13:16

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

MiP

Zdravím přítomné,
může mi někdo v kostce shrnou výhody, nevýhody a kompatibilitu vlaků na 9 a 12V? Že mají rozdílné napětí, je mi jasné  ;) 9V, jak jsem pochopil má kovové koleje a kovové kola na vlaku odkud bere štávu. 12V má plastové koleje a plastová kola a mezi kolejema kovové vedení, dokud bere šťávu.
Naspletl jsem zatím něco?
Zajímá mně, jestli jsou rozměrově ty vlaky stejné (hlavně rozteč kolejí) a jestli do tím pádem vyměnit mezi vlaky podvozky a provozovat je buďto na 9 nebo 12V.
A další téma, řízení vlaků. Neprovozujete někdo MTBbus systém i v Lego vlacích? Má to IMHO obrovskou výhodu, že na jedné koleji klidně můžou jezdit vlaky opačným směrem (můžete si tak nasimulovat srážku dvou vlaků  ;D ;D), libovolnou rychlostí, libovolně se dají pouštět a zastavovat (bez nutnosti jejich přímé viditelnosti) a může jich bých kolik chcete.
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

betakaroten

Rozchod kolejí je stejný, i když z 12V systému se dají (omezeně) stavět i tratě s širším či užším rozchodem (samostatné kolejnice a pražce × 9V systém má vše vcelku).

Výhody 9V systému: kompatibilita s elektrickým systémem LEGO z 90. let (město, Technic), realističtější koleje
Nevýhody 9V systému: absence železničního příslušenství, jednoduchý regulátor (jediný výstup -9 až +9 V), brzy se možná přestane vyrábět
Výhody 12V systému: více železničního příslušenství (dálkově ovládané výhybky, návěsti, přejezdy...), užitečnější regulátor (2 nebo 3 výstupy: -12 až +12 V, ~12 V, starší typ i ~3,6 V)
Nevýhody 12V systému: vzhled kolejí, už dlouho se nevyrábí

9V systém má pohonnou jednotku v jednom kuse, tzn. že ze sběračů jde proud přímo do motoru. K zabudování řídicího obvodu je nutný zásah do zapojení. Totéž platí pro novější provedení pohonné jednotky na 12V.

Starší provedení 12V pohonné jednotky má zvlášť sběrače.

Podrobněji o pohonných jednotkách zde (anglicky)

MiP

Ufff, takže ideální není ani jedno.  :(
Osobně se mi více líbí pohon na 9V, ale zase mně vadí, že nejsou v tomto systému elektrické výhybky (nedají se nějak předělat na elektrické?). A jak jsem pochopil, 12V vlaky se už nevybí a nad 9V se stahují mračna... Sice nové vlaky na IR ovládání mají (nebo budou mít) jednu obrovskou výhodu - nekovové koleje, ale zase sebou musí vozit baterie. Tak teď fakt nevím, co je lepší... ??? Nejvíc mně štvě, že dálkově ovládané 12V výhybky nejdou použít na 9V systém....  :( :( ...díky čemuž bych se asi rozhodl pro 12V.
Pokud ten motor jde rozkuchat (podle fotek jde), tak to řízení by se dalo lehce dodělat.
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

otaznik

12V příslušenství není zrovna laciná a snadno sehnatelná záležitost, na to bych nezapomínal.

betakaroten

Jak se to vezme: eBay - hledám "12V". Většina zde nabízených 12V výhybek ale stejně dálkové ovládání nemá...

9V výhybky se dají pohánět pomocí ozubeného hřebene z Technicu, ale je to dost náročné na díly (motory, ozubená kola).

Cavelon

Citace od: MiP kdy 29.05.2006, 15:06:45
Sice nové vlaky na IR ovládání mají (nebo budou mít) jednu obrovskou výhodu - nekovové koleje

Akú výhodu vidíš v nekovových koľajniciach? Kovové majú určite realistickejší vzhľad a tie čisto plastové vyzerajú otrasne (IMHO).

MiP

Citace od: Cavelon kdy 29.05.2006, 17:30:06
Akú výhodu vidíš v nekovových koľajniciach? Kovové majú určite realistickejší vzhľad a tie čisto plastové vyzerajú otrasne (IMHO).
Nevím, jak je to u Lego kolejí, ale vím co dělají koleje u klasického vlaku - po čase se po tom nedá jezdit, protože dost oxidují. Jakmile jsou trochu zoxidované, není jim pomoci. Proto se mi líbí myšlenka celoplastových kolejí.
Neberu vzhledovou stránku, ale rize praktickou. ;)
Když to tak vidím, asi se v případě koupě poohlédnu po 9V vlaku  >:( A případné výhybky nějak už rozpohybuji. Rozhodně by mi ale silně vadilo s nimi šmrdlat ručně. V TT kolejích jsem měl také pár ručních a byla to pěkná otrava furt se někam natahovat a přepínat je. U ostatních stačilo zmáčknut tlačítko a bylo  ;D
Nějak mi uniká smyl toho, že se přestaly dělat dálkově ovládané výhybky. Nebo to má nějaký hlubší význam?  ??? ???
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

rdk

Citace od: MiP kdy 29.05.2006, 20:18:38Nějak mi uniká smyl toho, že se přestaly dělat dálkově ovládané výhybky. Nebo to má nějaký hlubší význam?  ??? ???

V 9V systému dálkově ovládaný výhybky nikdy nebyly, tudíž je ani nepřestali dělat... ;) Asi se jim to u 12V kdovíjak neprodávalo (domněnka).

MiP

Citace od: rdk kdy 29.05.2006, 20:22:24
V 9V systému dálkově ovládaný výhybky nikdy nebyly, tudíž je ani nepřestali dělat... ;) Asi se jim to u 12V kdovíjak neprodávalo (domněnka).
Já to myslel tak,  jako že se ve 12V dělaly, pak se začaly vyrábět na 9V, ale už jen ruční. Tomu se říká pokrok  ;)
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

Cavelon

Citace od: MiP kdy 29.05.2006, 20:18:38
Nevím, jak je to u Lego kolejí, ale vím co dělají koleje u klasického vlaku - po čase se po tom nedá jezdit, protože dost oxidují. Jakmile jsou trochu zoxidované, není jim pomoci.

To závisí aj od materiálu a jeho kvality a tiež od prostredia, v ktorom sa prevádzkujú. Nové materiály sú asi odolnejšie, lebo mne zatiaľ ani legové ani TT koľajnice nezhrdzaveli. ;)

Citace od: MiP kdy 29.05.2006, 20:25:47
Já to myslel tak,  jako že se ve 12V dělaly, pak se začaly vyrábět na 9V, ale už jen ruční. Tomu se říká pokrok  ;)

Vlaky spejú k juniorizácii - ide najmä o prachy. Asi si skôr kúpi 1000 juniorov lacnejšie ručne ovládané vlaky ako 10 AFOLov drahé premakané. ::) A preto si ich musíme premakať sami. Veď sa máme aspoň s čím baviť = všetko zlé je na niečo dobré. :)

betakaroten

Citace od: MiP kdy 29.05.2006, 20:18:38
Nevím, jak je to u Lego kolejí, ale vím co dělají koleje u klasického vlaku - po čase se po tom nedá jezdit, protože dost oxidují. Jakmile jsou trochu zoxidované, není jim pomoci.
Když se po nich často jezdí, tak neoxidují. Respektive se ta oxidovaná vrstva ojezdí dřív, než se stihne zažrat do hloubky. A když se zažere, tak stačí silichrom.

tazzy


MiP

Citace od: tazzy kdy 30.05.2006, 17:37:33
Jedna dálkově ovládaná výhybka je i tady na kostkách http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=5955.0;topicseen
Jo, tu sem viděl. Ale je na 12V. Takže jedině to pořádně rozjet, aby ty umělé koleje ten vlak 9V přeletěl  ;D ;D ;D
Už jsem se asi rozhodl, pokud si pořídím vlak, tak na 9V.
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

betakaroten

Spojit dva motory drátem je lepší, dá se tak překlenout i delší mezera. Taky jsem zkusil spojit 12V + 9V motor a mají přibližně stejné otáčky.