42007 – Technic –Motocross bike (Motokrosová motorka)

Založil Stimpi, 04.11.2014, 01:19:56

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Stimpi

Nazdar vážení nadšenci,
rád bych Vás přivítal u své první recenze na Lego Set. Předem se omlouvám citlivějším jedincům za svůj jazyk a výrazivo, hlavně to odborné  8)

A nyní už k věci a to konkrétně k setu Lego Technic 42007 – Motocross bike (Motokrosová motorka). Pokud se nemýlím, jde o třetí velký terénní motocykl v historii série Technic a celkově je to asi sedmá velká Technic motorka.

Osobně si myslím, že tyto motorky trochu vybočují z filozofie Technic, protože neoplývají velkým množstvím funkcí a převodů. Jsou to spíše modely pro vystavení na poličce nebo pro sběratele. Alespoň co si pamatuji z raných devadesátek, kdy jsem dostal k vánocům set 8838 - Shock cycle (1991), který mi moc nesloužil k tvorbě vlastních modelů ani k hraní. Dnes mi ještě spolu se setem 8291 – Dirt Bike (2008) poslouží k porovnání.

Stimpi

Set je prodáván v relativně malé a docela pevné krabici, ve které najdete dva sáčky s díly, sadu kol, aršík s nálepkami a návody na A i B model. Tato stavebnice obsahuje dle oficiálních informací celkem 253 dílů, což je přibližně stejně jako v případě obou starších setů. Ty se skládají z 247 a 248 dílů.

Byl jsem trochu zklamán kvalitou některých dílků, na kterých jsou dost patrné stopy po lisování. Nevím, jestli je to výjimka, nebo je to u nových stavebnic ,,standardem", ale všimnul jsem si toho až na tomto setu. 

Nejsem bohužel schopen přesně říci, které speciální díly v setu naleznete. V každém případě jsou v setu použita nová větší kola se ,,špalky". Ráfky jsou shodné s těmi ze setu 8051 – Motorbike a myslím, že motorce proste sluší.
 
Samolepky v tomto případě dobře doplňují vzhled a ke kroskám tak nějak patří i v reálu. Nicméně moto vypadá dobře i bez.  Jelikož je model zbarven kombinací oranžové a černé, tak každému fandovi jedné stopy ihned docvakne podobnost se stroji KTM.

Co se týče stavby samotné a doby jejího trvání, nenarazil jsem na žádný zádrhel nebo nejasnost v návodu, a stavba mi zabrala poměrně zábavnou hodinku mým ,,kochacím" tempem. Nutno podotknout, že jsem se zabýval jen A modelem. B model, což je plochodrážní motocykl, jsem nestavěl, protože mi přijde oproti A modelu nezajímavý.

Stimpi

Když bych se pokusil popsat motocykl, tak je to klasická ,,kroska". Přední kolo je v klasické vidlici tvořené dvěma teleskopy, zadní je na kyvné vidlici s centrální pružící jednotkou.

Srdcem motocyklu je dvouválcový vidlicový motor s klikovou hřídelí uloženou podél osy motocyklu, jehož uspořádání je poznávacím znakem například značky Moto-Guzzi. Stejné uspořádání má i první kroska 8838 – Shock cycle. Malý rozdíl je u setu 8291 – Dirt Bike, kde tepe dvouválcový boxer ala BMW. Můj osobní názor je, že takovýto motocykl by si spíše zasloužil propracovaný jednoválec nebo řadový dvouválec, inspirovaný například konstrukcí použitou u A modelu setu 8051 – Motorbike.

Primární převod je ozubenými koly a sekundární klasicky řetězem. Na tomto sekundárním převodu se mi nelíbí jedna věc, a to je umístění řetězu vně vidlice. Podle mě to poněkud kazí vzhled a při tom to je věc, která lze vyřešit  poměrně jednoduše změnou pořadí ramena vidlice a převodu. Stejně nelogicky je to řešeno i na předchozím setu 8291 – Dirt Bike.

Musím také napsat něco i o detailech, které najdeme nebo nenajdeme na motocyklu. Od dob setu 8838 – Shock cycle uplynulo 22 let k vydání recenzovaného setu a je to samozřejmě znát. Na motocyklu přibylo mnoho malých detailů – stupačky s řadící pákou a brzdovým pedálem, páčky brzdy a spojky na řídítkách, výfuk se svody, blatníky. Bohužel oproti setu 8291 – Dirt Bike i některé detaily chybí. Jsou to gripy na řídítkách tvořené dvěma Black Technic Axle Connectory, což je opravdu detail, a také chybí víčko nádrže, které bylo na setu 8291 – Dirt Bike pěkně řešeno.

Abych své hnidopišství dotáhl do konce, nejde si nevšimnout jedné věci, a to je umístění komponent motocyklu na tu správnou stranu. Je to spíš obecné zamyšlení, protože nejde o chybu recenzovaného setu.
Konkrétně mám na mysli umístění stojánku motocyklu, tzv. ,,policajta". Na setu, který  používám k porovnání - 8291 – Dirt Bike, je stojánek na druhé straně. Což má za následek tu věc, že každá motorka se při postavení na stojánek klopí na jinou stranu. To může ve vitríně vypadat zvláštně. Pokud k tomu přidáme set 8838 - Shock cycle, který má centrální stojan, vznikne nám zajímavá skupinka  ;D.

Jelikož se jedná o Technic set, je dobré také podotknout, že na rozdíl od ostatních setů není nějak ,,sériově" řešena instalace Power Function dílu. Na motocyklu obecně k tomu není mnoho možností, i když fantazii se meze nekladou...

Pokud bych se tedy měl pokusit shrnout vše do nějakého závěru, tak dle mého názoru jde o pěkný set, primárně určený pro sběratele, který i přes pár chybiček na polici určitě nezanikne.

Díky za pozornost,
zdar a sílu,
Sti

holub

#3
Ahoj,dobrá recenze,až bych řekl že na tak malý set si napsal slušný sloh  ;D
Já jsem ho dostal k narozeninám,a s recenzí se dá souhlasit  ;) 
S pohledu dospělého se domnívám, že dokáže udělat radost i fanouškům motorek co k Legu zas až tolik vztah mít nemusí,dost připomíná třeba KTM .
Pro stavitele těžko říc zda to má smysl,mám to taky na poličce,nejlepší na ní je ten řetěz,vidle a hlavně pneumatiky.Ty pneumatiky jsou totiž super "cool" ,takhle realně vypadající vzorek bych si představoval i na ostatních tereních modelech.Věřím že dítě si s tím vyhraje určitě a vzhledově je to povedené.

otaznik

Super recenze, zejména oceňuji "profesionální" pohled na realistickou stránku setu.

Stimpi

Děkuju moc, přiznávám trochu profesionální deformace :D
Doufám, že nezůstane jen u této a příští rok přidám další.
Sti