RECENZE setu 42099: RC Extrémní teréňák 4×4

Založil HD, 03.10.2019, 10:13:19

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Jak byste tento set ohodnotili Vy?

Nemohu bez něj žít
Velice povedený set
Dobrý set, ale potřebuje drobný tuning
Nic pro mě, ale objektivně vzato, vypadá dobře
Fuj, co to je 1: Součástky jsou ale super.
Fuj, co to je 2: To je taky LEGO?
Nehodlám se k tomuto tématu ani vyjadřovat.

HD

SET 42099
Po úspěchu prvního dálkově ovládaného terénního auta (set č. 9398) vydala společnost LEGO v řadě Technic na druhou polovinu roku 2019 další podobný kousek, set s číslem 42099, vydávaný s názvem 4×4 Extreme Offroader, v českých obchodech jako RC Extrémní Teréňák 4×4.
V rámci spolupráce obchodního zastoupení společnosti LEGO s komunitou Kostky.org mi byla jedna tato stavebnicová sada zapůjčena za účelem jejího sestavení a otestování. Pojďme se tedy na ni podívat zblízka a důkladně.

Prohlášení:
Názory a hodnocení uvedené v této recenzi jsou však moje osobní a nemají žádnou spojitost se společností LEGO či jinými zmiňovanými obchodními společnosti a značkami.



Poděkování
děkuji obchodnímu zastoupení společnosti LEGO a vedení fóra Kostky.org za možnost otestovat tento set.


Recenze ve formátu .pdf je k dispozici na následujícím odkazu.

https://drive.google.com/file/d/1iZoxQt2Fi8-BZA22vSbJMs51lStPre2w/view?usp=sharing
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#1
POPIS
Krabice


Obr. 1: Krabice zepředu

První část, kterou majitel zcela nového či dobře zachovalého setu uvidí. Na první pohled působí tmavě, jak je u řady LEGO Technic v poslední době zvykem, na čelní straně s natištěným velkým obrázkem oranžového terénního vozu prohánějícího se po pusté lesní cestě a detailními vyobrazeními všech jeho funkcí na straně zadní. Na okrajových částech krabice je umístěno varování, že se jedná o dálkově ovládaný model vybavený třemi motory, které jsou ovládány novou chytrou kostkou s obchodním označením LEGO Technic Control +.


Obr. 2: Krabice zezadu

  Set je dle výrobce určen stavitelům straším 11ti let. Boční strany krabice obsahují informace o přibalených malých částech, u kterých hrozí vdechnutí a nepřibalených šesti AA elektrochemických článcích (tužkové baterie). Osoba bedlivě zkoumající krabici najde také varování, že pro ovládání modelu je vyžadováno zařízení s možností připojení přes Bluetooth (dále jen BT) protokol (tablet, telefon), ale takovéto zařízení se v krabici nenachází. Kompatibilitu telefonu, resp. tabletu, s aplikací je možné ověřit na internetových stránkách, na které je na krabici umístěn též odkaz.
  S rozměry 475×372×115 [mm] je krabice tím největším dílem celé sady, a jako taková bez problému zvládne pojmout celý set ve stavu zcela či jen částečně rozloženém. Pneumatiky se šípovým vzorkem, které mají být k setu přiloženy, se do krabice vejdou téměř v libovolné orientaci, tedy jak na plocho, tak i na výšku.
  Po otevření krabice zjistí stavitel, že krabice není po vzoru pytlíků s brambůrkami zcela naplněna. V krabici se však nacházejí tři sady očíslovaných sáčků s díly, přičemž každá zmíněná sada se skládá z jednoho sáčku velkého a jednoho menšího.
  Milým překvapením je přítomnost samostatné menší krabičky, která chrání komponenty dálkového ovládání, tedy tři elektromotory a jedno pouzdro na baterie s BT přijímačem a spínacím tlačítkem. V samostatném igelitovém balení se nacházejí lesklé černé ráfky, pneumatiky jsou do krabice vloženy volně, ekologicky zcela bez obalu.


Obr. 3: Obsah krabice

   Poslední částí setu, kterou potřebujete pro jeho úspěšné složení, a najdete ji téměř jistě v krabici je brožura s návodem. Ta hmotou všech svých sto čtrnácti listů (tj. 228 stránek) a vnější obálkou z tuhého lesklého papíru vyšší kvality chrání před nechtěným ohnutím aršík se samolepkami a je s ním společně umístěna v dalším samostatně zataveném igelitovém obalu.
  Na obálce brožury návodu, se nachází zmenšenina vyobrazení z čelní strany krabice, pravděpodobně proto, aby byla usnadněna její identifikace. Brožura návodu má rozměry 270×193×4 [mm].

Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#2
Control+ (motory, Smart HUB)
Pojďme se nyní podívat na tu malou černou krabičku. Je 190mm dlouhá, 140mm široká, a 60mm hluboká, a obsahuje zcela nové ovládací prvky z řady LEGO Technic Control+. Set 42099 je mimochodem prvním setem ve volném prodeji, který využívá tento nově vyvinutý systém dálkového ovládání. Control+ prvky namontované v LEGO modelu umožní v kombinaci s chytrým telefonem s nainstalovanou aplikací LEGO Control+ a BT anténou, model pohodlně dálkově ovládat. Na rozdíl od dříve představeného PoweredUp systému, který je přizpůsoben pro použití s běžnými LEGO System kostkami, jsou Control+ prvky maximálně přizpůsobeny využití v řadě Technic.


Obr. 4: Krabice s Control+ před vysypáním; Obr. 5: Krabice s Control+ po vysypání.                                     

Smart HUB, čili více než jen pouzdro na baterie
V sadě 42099 je přítomna jedna ovládací kostka, označovaná též jako Smart HUB, která slouží zároveň i jako pouzdro na šest elektrochemických článků či akumulátorů standardizované velikosti AA (a jmenovitého napětí 1,5V). Články se vkládají do připraveného speciálního tácu, který je následně zasunut do ovládací kostky a pomocí krytu zajištěn proti vypadnutí. Ovládací kostka je dále vybavena logem výrobce, čtyřmi zdířkami označenými písmeny A až D pro připojení elektromotorů, resp. světel, a na svrchní straně též zeleným zapínacím tlačítkem a samostatným světelným signalizačním majáčkem.
Kostka Smart HUB obsahuje také akcelerometrický a gyroskopický snímač, díky kterým umí aplikace zobrazit podélný i boční náklon vozu.


Obr. 6: SmartHUB svrchu...; Obr. 7: ...A zevnitř

Zajímavostí je, že pokud se kostka nespáruje do určité doby s telefonem či tabletem se spuštěnou ovládací aplikací, dojde k automatickému vypnutí celé chytré kostky, což je pravděpodobně ochrana proti nechtěnému spuštění při manipulaci. Tuto vlastnost předchozí systém PowerFunctions nenabízel.

Motory           
Spolu s kostkou jsou u teréňáku také tři nové motory. Dva z nich, které jsou větší, nesou označení XL a jeden menší, nese označení jako L. Motory jsou si tvarově velmi podobné.
V porovnání s předchozí sadou Power Functions elektromotorky narostly na vnějším objemu a získaly mnohem větší množství montážních bodů, což, zejména u XL motorů, pomůže s efektivní stavbou jednoduchých a lehkých podvozků.
Důvodem pro nárůst motorů do délky je přítomnost snímacího modulu. Každý motor tak obsahuje po vzoru elektromotorů ze sad Mindstorms snímač otáček, a v kombinaci se SmartHUB může jakýkoli motor fungovat jako servomotor. Je otázkou, jaké přesnosti bude motor dosahovat při více než jedné otáčce, zda se bude hřídel vracet zpět do původní polohy, nebo o několik úhlových stupňů jinam. Toto zatím oficiální aplikace neumožňuje zjistit. Určité pokusy je možné provést s neoficiální aplikací BrickController, která umožňuje ovládat SmartHUB pomocí gamepadu.


Obr. 8: C+XL Motor ; Obr. 9: C+L Motor

Za zmínku stojí také použití zcela nového konektoru. Tento konektor je kompatibilní s robotickými stavebnicovými sadami LEGO Boost a WeDo. Konektor pro komunikaci kostky SmartHUB s motorem má v sobě 6 kontaktů, lze do kostky zasunout pouze v jednom směru, a nelze tyto konektory řadit do série. Důvodem je přítomnost snímačů otáček. Bez vlivu jistě není také konkurenční boj se společnostmi vyrábějícími ovladače SBrick a BuWizz sloužícími pro Bluetooth ovládání předchozího systému motorů, elektronického příslušenství LEGO Power Functions.
Dle oficiálního vyjádření společnosti LEGO by Control+ neměl být nikdy kompatibilní s jakýmkoli jejím dříve využívaným elektrosystémem (9V, PF).


Obr. 10: Konektor
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#3
Aplikace
Pro ovládání modelu je nutné mít v ruce chytrý (smart) telefon či tablet s nainstalovanou aktuální verzí aplikace LEGO Technic Control+, která je dostupná jak z Appstore i Google Play. Jako první se zobrazí nabídka s dostupnými ovládacími schématy. Na výběr je schéma pro sety 42099 a 42100.


Obr. 11: Párování Aplikace s telefonem

Po otevření schématu ovládání přizpůsobeného setu 42099 vyžaduje aplikace zapnutí BT a sledování polohy zařízení. Může vyžadovat aktualizaci firmware ovládací kostky. Nedoporučuji kostku Smart HUB zapínat dříve než aplikaci, na testovaném kusu nedošlo v tomto případě ke vzájemnému spárování těchto dvou zařízení.
V rohu obrazovky s úvodní nabídkou konkrétního schématu je však bez ohledu na stav spárování s reálným modelem umístěna ikona seznamu (tři čárky), která uživatele zavede do rozcestníku základní nabídky, kde se zobrazí sada dalších ikon.


Obr. 12: Sada ikon v nabídce

Ikona klíče slouží k návratu do hlavní nabídky, kde je možné vybrat si z ovládaných modelů.

Ikona volantu vede do části aplikace, v níž je možné dálkově ovládat model. Pro přístup do této části je třeba spárovat telefon s modelem. Jsou zde pro ovládání připravena dvě interaktivní akční pole, pravé je vyhrazené pro jízdu vpřed, levé slouží k zatáčení. Omrzí-li Vás tento klasický způsob ovládání, stačí posunout prstem po obrazovce zprava doleva. Zde je model možné ovládat jedním prstem. Na obrazovce je vidět malý obrázek horního pohledu na set 42099, kterému na obrazovce ukazujete, kam má v příštím okamžiku jet. Jedná se o velice zajímavý a zábavný způsob jízdy se setem. Vizuální požitek je umocněn i tím, že na obrazovce po sobě malý teréňáček zanechává stopy a oblaka prachu.[/size][/font]


Obr. 13: Ovládání téměř klasické


Obr. 14: Ovládání inovativní


Ikona klíče (na matice) spustí automatickou opravu kalibrace řízení aplikace se zapnutým modelem. Tuto funkci ocení uživatel ve chvíli, když došlo k nechtěnému natočení kol přední nápravy a model nezatáčí tak, jak by měl. Podobnou kalibraci aplikace provede při prvním spárování s modelem.

Ikona se třemi posuvníky značí nabídku nastavení, kde lze nastavit jazyk aplikace (včetně téměř kompletní české lokalizace), měrné jednotky (jelikož jsou model i aplikace dostupné celosvětově, tak se zde, vedle celosvětově standardizovaných metrických jednotek ze soustavy SI, bohužel setkáme i s konzervativními imperiálními jednotkami), nastavit dále jdou zvuky aplikace, nabízeno je zobrazení nápovědy, včetně seznamu jmen autorů aplikace, obnovení dat a přednastavení aplikace.

Ikona mapy zavede uživatele na stránky se získanými trofejemi. Trofej lze získat splněním určité kombinace jízdních úkonů, jako je jízda vpřed, vzad, průjezd zatáčkou, přejetí překážky, jízda po dvou kolech, převrácení vozu, atp.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#4
Stavební materiál
Stavebních kostek je v setu celkem 950. To není mnoho, s ohledem na cenu, je však potřeba mít na paměti, že se v tomto setu vyskytují i velice specializované díly, například elektronika.


  Planetové redukce v nábojích kol
Pro uchycení kol byl v tomto setu vydán zcela nový díl, mnohými staviteli bedlivě očekávaný. Jedná se o planetový převod umístěný v náboji kola.


Obr. 15: Redukce planetová


Pro montáž kol k tomuto dílu slouží tradičně tři čepy, k podvozku se tento nový díl montuje na dva kulové klouby a pomocí dvou děr křížových a dvou děr válcových. Přítomnost kulového kloubu, určeného pro uchycení dílu do ramene zavěšení, je pravděpodobně způsobena tím, že válcová díra pro čep, která se vyskytuje u ostatních současných LEGO nábojů kol, by způsobila ztrátu pevnosti či by zasahovala do vnitřního ozubení korunového kola vnitřního mechanismu redukce.
Dle naměřených dat je převod této nové planetové redukce roven zhruba  1:5,3.
Nepříjemným faktem je, že redukce nelze rozebrat a vyčistit.

Klouby
Do redukce je výkon přiváděn z rozvodovky pomocí dalšího zajímavého nového dílu. Jedná se o přepracovanou a zesílenou verzi dříve používaného hřídelového kloubu. Drobnou nevýhodou nového dílu je nemožnost jeho použití v těsných zástavbových prostorech. Někteří stavitelé, kteří se již pustili do vlastních modelů s novými díly pohonného ústrojí tvrdí, že při nešetrném provozu dochází k drobnému vymílání materiálu z kulové části světle šedého kloubu. Při provozování setu 42099 dle návodu (bez úprav, vnitřní prostředí) však tento jev prý ještě nebyl pozorován.



Obr. 16: Spojení kloubového hřídele a planetové redukce


Světle oranžová lehce nažloutlá
Tento set do řady Technic vnáší novou barvu. Je jí světle oranžová. LEGO již dříve tuto barvu pro vybrané Technic kostky použilo v řadě Bionicle (set č.8755). Zde je v této staronové barvě představena nekompletní řada rovných i zalomených Technic nosníků, a vcelku pestrá škála panelů Stačí nakouknout do seznamu dílů v zadní části návodu, či na stránkách typu Brickset.


V setu je přítomno ještě několik dalších zajímavých nových či přebarvených dílů, nechtěl bych však čtenáře připravit o překvapení.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#5
Stavba

Návod
Návod pro stavbu setu má 337 kroků a 204 stránek. Stavba modelu je přímočará a různorodá (nic se zbytečně neopakuje), a až na drobné výjimky, které zmíním v dalším textu, je návod dobře srozumitelný i pro méně zkušené stavitele.

Sáčky s číslem 1
Jako první přijde na řadu přední část podvozku. Již v pátém kroku se projevuje výrazné kódování stavby pomocí barev. Přidáním modrého a zeleného dílu dojde ke zpestření začínající stavby. Naštěstí jsou tyto díly v dalším postupu schovány dovnitř stavby, a tak hotový set tolik neruší. Mají však zcela jasný důvod – zamezí montáži nesprávně natočeného diferenciálu, což by způsobovalo při jízdě jen samé nepříjemnosti.
Stavba pokračuje přední nápravou. Již v tomto kroku je patrné, že návrhář setu odvedl dobrou práci – sestava je opravdu tuhá. Po namontování motorů ohybová i torzní tuhost ještě vzroste.
Drobný nedostatek se však projeví v kroku 99. Zde chybí důrazné upozornění na správnou polohu kabelu L motoru, který má správně vést nad oranžovo-bílo-černou příčnou vzpěrou. Je-li však stavitel nepozorný, může dojít ke spojení modulu s XL motorem a zbytku přední nápravy nesprávným způsobem, kdy hrozí kolize kabelu s ozubenými koly, což by vedlo ke zbytečnému poškození kabelu.


Obr. 17: Sáčky s číslem 1


Druhá sada sáčků
Od kroku 127 v návodu začíná stavba modulu zadní nápravy. Stavba se zpočátku podobá nápravě první, ale tento dojem brzy zmizí a je jasné, že tentokrát se jedná o nápravu neřiditelnou. Drobnou vadou na kráse a funkčnosti je použití modrých čepů pro uchycení ramen zadní nápravy, díky níž je celá náprava dobře odtlumena, ale pérování je v důsledku tohoto konstrukčního opatření na dotek mnohem tužší než přední. Krokem s číslem 202 dojde ke spojení obou částí podvozku.
Po dokončení druhé části návodu je podvozek teoreticky, pro nedočkavce, připraven na první testovací jízdu.


Obr. 18: Sáčky s číslem 2

Třetí a poslední.
Dva zbylé sáčky mají na sobě vytištěné číslo tři. Obsahují zejména díly pro stavbu karoserie. Pokud chcete mít model polepen, připojuji se k doporučení z návodu – nanášejte samolepky již v průběhu stavby. Karoserie vzniká pod rukama stavitele vcelku rychle, a po jejím dokončení hladce zapadne na připravené místo na podvozku.


Obr. 19: Sáčky s číslem 3


Obr. 20: Model před kompletací
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#6
HOTOVO!
Set po složení vypadá jako pravověrný Monstertruck. Šípové terénní pneumatiky dodávají modelu drsňácký vzhled, výstražné černo-oranžové schéma tento dojem jen umocňuje. Masivní použití samolepek je zřejmě věcí vkusu, set vypadá dobře s nimi i bez nich. Řada samolepek odkazuje na starší LEGO sety (ENgyne z řady Racers, Firm Gripp, patrně vyrábějící pneumatiky, z Technic setu 42039), další samolepky si hrají s názvy částí automobilu jako například CAR Buretor, InterCooler a NitroFuel, přestože set je technicky vzato elektromobil. AcceleRATE a iNDi KATOR jsou naopak logicky opodstatněny. Sulivan bude pravděpodobně osobní vzkaz od šéfdesignéra setu.
Na délku má model rovných 330 mm, na šířku 225 mm, a model projede tunelem s rovným stropem, který má alespoň  200mm na výšku. Rozvor náprav činí 220mm, takže vůz má v podstatě téměř čtvercovou základnu. Světlá výška modelu je nejmenší v místě pod nápravami. Vpředu je rovna necelých 30mm, vzadu 35mm. Nájezdový a výjezdový úhel není ovlivněn konstrukcí podvozku, jelikož žádná část nástavby není umístěna před vnějším povrchem pneumatiky, přejezdový úhel výrazně zmenšuje točna systému zavěšení přední nápravy, která vyčnívá ze střední části podvozku o téměř 15mm.


Obr. 21: Set zepředu


Obr. 22: Set zezadu

Téměř všechny převody jsou na podvozku dobře zakryty, diferenciály jsou schované hluboko v sestavách přední i zadní nápravy.
Za zmínku stojí i použitý typ podvozku. Je zde totiž použito kombinace nezávislého zavěšení kol, a celá sestava přední nápravy je umístěna na točnách a funguje tak jako kyvadlová náprava. Díky tomuto konstrukčnímu řešení systém funguje při pohybu v terénu překvapivě dobře. Pružiny, umístěné na ramenech nezávislého zavěšení kol, mají své technické opodstatnění, jen pro utlumení rázů při dopadu. Model totiž nedosahuje rychlostí, ve kterých by nezávislé odpružení kol, při přejezdu nerovností, reagovalo rychleji, než zvládne kyvadlová část přední nápravy.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

HD

#7
Zhodnocení na závěr

Zde se budu vyjadřovat zcela subjektivně, můj názor je ovlivněn osobní zkušeností s vlastnoručně postavenými dálkově ovládanými LEGO modely a zkušenostmi z náročných závodů LEGO Technic Truck Trial, které pořádá LUG Kostky.org.

Stavba a požitek z ní
Model se staví vcelku snadno, je však patrná změna materiálu, ze kterého LEGO vyrábí své díly. Oproti dříve vyrobeným součástkám jsou díly na pohled lesklejší, ale také křehčí a někdy jdou mnohem hůře do sebe zasunout. To není vysloveně na škodu, zejména u dálkově ovládaného modelu je potřeba zajistit pevné spojení dvou a více dílů, ale nejsem si jist, zda by to mladší stavitele neodradilo. U konkrétního kusu stavebnice, který jsem měl pro účely recenze k dispozici, se jednalo zejména o světle šedé panely použité jako sedačky posádky.
Kladně však hodnotím opravdu tuhou a pevnou konstrukci částí podvozku i karoserie (model přežil bez úhony nechtěný pád ze stolu) a dobře zakryté diferenciály, do kterých se chlupatý koberec, stébla trávy a nenechavé prstíky nejmenších nedostanou snadno.
Celkový vzhled auta výrazně nahlodává přední točna, která je sice dílkem užitečným, ale velice nevzhledným. Celou kyvadlovou část podvozku bylo dle mého názoru možno provést zcela bez točen, jen na jednoduchých čepech. Ano, model by asi nebyl tak odolný, jako nyní. Karoserie vcelku úspěšně evokuje upravený Hummer. Bohužel, dojem z karoserie kazí miniaturní sedačky a volant bránící ve výhledu z i do kabiny.  Mnohem lépe model vypadá se sedačkami posunutými o díru v nosníku níže.

Jízda
Jízdní dynamika plně nabitého vozu je na hladkém povrchu uspokojivá, zvládá přejet i středně obtížné překážky. Se stoupáním a náročnějším terénem má však model problém. Řidič může z pohodlí aplikace na telefonu sledovat, v jakém náklonu se vozidlo v daném okamžiku nachází a podle této informace přizpůsobit další pokračování své jízdy. Kladně hodnotím tuhost předního odpružení, a to zejména s ohledem na vizuální zážitek z jízdy. Vozidlo se při rozjezdu vlivem setrvačnosti viditelně zakloní dozadu, při brzdění je naopak možno pozorovat výrazný náklon dopředu. Zadní pérování by mohlo být trochu měkčí, aby byl tento jev výraznější.
Při peřinovém testu, čili základním prvku zkušebního polygonu LEGO trialových speciálů, se projevují drobné nedostatky v hnacím ústrojí. Vozidlo má v důsledku nedostatečného točivého momentu na kolech v měkkém terénu, kde dochází ke tření podvozku o podklad, drobné obtíže. Nicméně po chvilce boje jej dokáže zvládnout.

Podrobné zkoušky chování při jízdě v přírodním terénu nebyly provedeny zejména s ohledem na skutečnost, že vozidlo mi bylo pouze zapůjčeno. Po navrácení majiteli bude vozidlo podrobeno náročnému dlouhodobému testu na výstavách s účastí členů fóra Kostky.org, kde se teprve ukáže, jak je vozidlo dlouhodobě spolehlivé.

Mít či nemít
Možná se ptáte, jestli se pořízení tohoto setu vyplatí. To je nezodpověditelnou otázkou, bez vytyčení dílčích podmínek a vlivů.
Pokud nutně potřebujete do svého modelu planetovou redukci v kolech, neváhal bych s pořízením tohoto setu. V tomto ohledu nemá tento set přímého konkurenta.
Jestliže z jakéhokoli důvodu nechcete pořizovat konkurenční doplňky k Power Functions systému SBrick a BuWizz, či snad odmítáte čínské stavebnice CaDa, nezvládáte doma bastlit vlastní BT či RC ovládání, ale přesto máte nutkavou potřebu ovládat své modely přes telefon či tablet, tento set je velice dobrou volbou.
Když byste se náhodou plánovali zúčastnit příštího ročníku mistrovství LEGO Technic Truck Trial, je dost dobře možné, že budete potřebovat na stavbu svého speciálu tyto sety třeba i dva, jelikož příští ročník se jezdí šestikolky a šípové pneumatiky mají v terénu své nesporné výhody. Za sebe však mohu říci, že planetovou redukci z tohoto setu do svého závodního modelu montovat s největší pravděpodobností nebudu. Měl bych totiž v prašném a vlhkém prostředí obavu, že dojde k jejich vážnému poškození.

Máte-li však doma rozsáhlou sbírku PowerFunctions elektromotorů a ovladačů, nákup setu bych dobře zvážil. Systém Control+ není a dle oficiálního vyjádření společnosti LEGO nikdy nebude s Power Functions vzájemně kompatibilní. V důsledku toho, se sada Power Functions s největší pravděpodobností v nových setech již nikdy neobjeví.

NÁVRHY NA ZLEPŠENÍ
Nedostatečnou sílu pro jízdu terénem lze snadno získat na úkor rychlosti jízdy záměnou převodového poměru v pohonném řetězci. Nejjednodušší je rozhodnout se již v průběhu stavby, lze však celkem snadno uskutečnit tuto úpravu i po složení. Samozřejmě, trocha rozebírání bude potřeba. Je také nutno pamatovat, že přední a zadní náprava jsou poháněny nezávisle, tedy každá náprava z vlastního XL motoru, záměny tak bude třeba provést vepředu i vzadu.
Na internetu se lze setkat s velkým množstvím návrhů a návodů na různé úpravy, od jednoduchých přebarvení karoserie nebo podvozku a nových sad samolepek či nových modelářských pneumatik (které setu překvapivě také sluší), přes zdařilé úpravy světlé výšky v prostoru náprav, výměny točen za menší, kompletní přestavbu podvozku na konvenční schéma převodového řetězce, které nelze provést bez součástek navíc, až po pestrou škálu různých B modelů. Ano, v tomto setu chybí návod na oficiální B model, což je škoda.
Lze vozidlo osvětlit? Ano, úpravám LEGO meze neklade. Pro zachování originálního vzhledu doporučuji SMD LED, které si člověk sice musí doma vlastnoručně spájet a vyžadují i vyřešit napájení, lze je však díky jejich miniaturním rozměrům umístit téměř kamkoli. Použití originálních LEGO světelných diod není zatím umožněno současně dostupnou verzí aplikace, nicméně, volná zdířka pro konektor v kostce SmartHUB je, takže až to aplikace s další aktualizací umožňovat bude, budou i LED diody. Je otázkou, zda bude možné použít i snímače z robotických sad WeDO, Boost nebo Spike, a vedle dat z vestavěného akcelerometru odesílat do telefonu i další informace. Parkovací senzor by mohl být vcelku zábavným zpestřením.
Další navrhovanou úpravou je úprava interiéru. Jedná se o vkus každého stavitele, ale mě osobně je milejší verze bez rušivých sedaček a volantu, nebo alespoň se sedačkami posunutými o díru v nosníku níže.
Za sebe bych ještě navrhoval pohrát si se zadní nápravou a zejména tuhostí pružin, aby bylo pérování efektivnější a i hezčí na pohled.
Celkově hodnotím set jako povedený. Je totiž nutné mít stále na paměti, že se stále jedná především o celoplastovou hračku určenou mladším stavitelům, a ne o plnohodnotné dospělé dálkově ovládané vozidlo. Je to nicméně na druhou stranu zatím asi nejvíce, co se kdy LEGO Technic k těmto hračkám pro dospělé, přiblížilo.

Martin Horčík, 2019
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Tomik

Martine, díky za zajímavou recenzi. Už jsem jich na netu pár četl a je fajn, že ses zaměřil i na věci, které ostatní recenzenti opominuli, nebo jim nevěnovali takovou pozornost. Tento set jsem si pořídil na Alze za téměř poloviční cenu a teď mi sedí na stole. Je opravdu ošklivý, ale myslím si, že je to dobrý materiál pro stavbu alternativních modelů. Už jen aby trochu "otevřeli" tu jejich aplikaci...

Jestli můžu jeden zlepšovák ke tvé recenzi - zkus vložit obrázky do textu pomocí odkazů. Bude to vypadat mnohem lépe a čtenářům to učetří pár kliků a rolování obrazovky (takto se dají nalinkovat i obrázky, které jsi vložil jako přílohu k příspěvku, jen to vyžaduje po odeslání příspěvek znovu otveřít a nasypat tam nově vzniklé odkazy z uploadovaných příloh).
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

peki

#9
Diky za zpracování recenze a přidání vlastních postřehů - to je přesně ono.

Ještě dotaz k té aplikaci. Jak má Lego ošetřeno že ta aplikace bude dostupná i za 20 let? Opět se vrátím k diskusi, která probíhala jinde.  Jak psal Hawran bez funkční aplikace se tyto sety stávají mnohdy drahou hromadou šrotu.
========
Aplikace se stáhla a nainstalovala, ale vypadalo to, že Liebherr ještě v aplikaci není aktivován. Zkoušeli jsme na několika různých telefonech, kde byla chyba nevím. Kostka se sice tvářila jako spárovaná s mobilem, ale appka stále tvrdošíjně vyžadovala zapnutí kostky. Problém je, že bez ovládací aplikace, respektive bez spárování Smart Hubů s mobilem, je z modelu rázem nechutně drahá pracholapka. Model se nepohne ani o milimetr, motory a Smart Huby jsou k ničemu.
========

Jako chápal jsem přechod od RC kostky na novou verzi s tím že pokud chci v NQC programovat staré kostky tak si nechám funkční nějaký laptop s prostředím. Ale u tech technic modelů, ale konec konců i nových vlaků si připadám jako takový nedobrovokný rukojmí.

milanv

Díky za skvělou recenzi, Martine. Popravdě, tento styl psaní je tak spjatý s tebou, že mi ani nevadilo, že jsem přehlédl původně jméno autora, "svítilo" na mě celým textem :) Přesně co bych od tebe čekal: pečlivé, informačně nabité, spousta vlastních pozorování a vlastních názorů z velmi praktického pohledu. Prostě to správné čtení pro stavitele.

Škoda jen, z tohoto pohledu právě, že čas hrál tentokrát proti tobě: jak časově omezené zapůjčení modelu, tak načasování s ohledem na zatím nezveřejněnou PowerUp aplikaci. Některé důležité informace tak zatím zůstávají tajemstvím (ne tvou vinou ani vinou kostek). Jsem hodně napjatý, jak to bude pokračovat s Control+ a jak to bude s Control+ vs. PowerUp. Jestli originální model budeme ovládat v jedné aplikaci a po jeho modifikaci si budeme muset udělat profil v aplikaci jiné, jak kdyby to najednou byla jiná stavebnice?? A co kdybych to chtěl zkombinovat např. s WeDo nebo Boost senzory? Jak by řekl klasik: "Otázky. Samé otázky..." :)
Pán na Žlutém hradě

HD

Díky za reakce a tipy k vylepšení. Bohužel, na otázky nedokážu v současnosti zodpovědět.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns