Tatra T815-7 (v procese)

Založil 14miro14, 22.07.2011, 15:42:46

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

14miro14

Snažím sa poskladať tento typ tatry zatiaľ mám náznaky podvozku a motor na pohon.
Je to moja prvá práca tak by som bol rád keby ste poslali nejaké postrehy prípadne rady.
Ďakujem :)

Měch

Pro začátek vyhoď to bílé kolečko, pro pohon se nehodí (pokud s tím chceš vyjet něco pořádného). Pak ti tam chybí místo, kde uchytíš druhou stranu nápravy. Máš tam osku 8 se stopem. ale bude třeba aspoň 9. jinak ti kola velmi rychle opustí auto.
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

14miro14

áno technic spojka je tam len dočasne chcel som vedieť ako rýchlo to ide a otravovalo ma preskakovanie ozubených koliečok. Aha takže nápravi upevniť aj z druhej strany chápem. Diky moc

mind storm


Kiko97

Pevnejšie nápravy a čo ti preskakuje, tak spevniť. Ale ináč dobre.  :D

domino69

máš to celkem pěkné už se těším na hotovou

14miro14

Tlmiče tam nie sú preto že to nieje hotové, nápravy spevním a na hotové si ešte asi počkáš dosť dlho :D kým si ja zase čas nájdem och

mind storm

Ja mám času dosť, ale peňazí a LEGA nie. :(

Moon

Tenhle systém nezávislého odpružení od nica jsem měl taky postavenej, je skutečně dobrej, ale při větší zátězi moc rád přeskakuje, ale jinak to vypadá slibně ;).
Přijdte si zahrát MineCraft: mc.urnaweb.cz:8888 Moje BS galerie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Mooning

14miro14

Ja mám problém opačný.
Aj mne sa zapáčil, Nico je pán, mňa by to asi nenapadlo  :-\

Kiko97

Mne sa nepáči to, že tam nie je posun náprav, ale to bol asi nico71 zámer.

germik

Hele, co máte pořád všichni s tím posunem náprav? Já jsem byl tuhle v Kopřivnici v muzeu Tatry, a tam jsem (aspoň u toho jednoho kuchnutýho podvozku) žádnej posun neviděl  ??? Divil jsem se tomu, ale holt to mají asi chytře vymyšlený - přes takový ty šikmý kola - podobně jako tady, holt ale Lego nemá možnosti a variabilitu reálnýho kovu...
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

14miro14

mne osobne sa nepáči keď sú posunuté nápravy na reálnom stroji to nevadí pretože ten posun vzhľadom na veľkosť tatry je minimálny ale v lego merítku je to podľa mňa otras už pol studa je moc si myslím

otaznik

Citace od: germik kdy 22.07.2011, 22:52:59
Hele, co máte pořád všichni s tím posunem náprav? Já jsem byl tuhle v Kopřivnici v muzeu Tatry, a tam jsem (aspoň u toho jednoho kuchnutýho podvozku) žádnej posun neviděl  ??? Divil jsem se tomu, ale holt to mají asi chytře vymyšlený - přes takový ty šikmý kola - podobně jako tady, holt ale Lego nemá možnosti a variabilitu reálnýho kovu...
Že jsi neviděl neznamená, že tam není.
http://www.automotorevue.cz/rubriky/truck-bus/tatra-tatrovacka-koncepce_39505.html

Moergil

Citace od: otaznik kdy 22.07.2011, 23:56:40
Citace od: germik kdy 22.07.2011, 22:52:59
Hele, co máte pořád všichni s tím posunem náprav? Já jsem byl tuhle v Kopřivnici v muzeu Tatry, a tam jsem (aspoň u toho jednoho kuchnutýho podvozku) žádnej posun neviděl  ??? Divil jsem se tomu, ale holt to mají asi chytře vymyšlený - přes takový ty šikmý kola - podobně jako tady, holt ale Lego nemá možnosti a variabilitu reálnýho kovu...
Že jsi neviděl neznamená, že tam není.
http://www.automotorevue.cz/rubriky/truck-bus/tatra-tatrovacka-koncepce_39505.html

Na tomto videu vidieť ako sa polonápravy vyvíjali: http://www.youtube.com/watch?v=CRAqzv-bHS0. V skutočnosti pôvodne neboli navzájom posunuté, a riešilo sa to menším a väčším bevelom ako v nicovom podvozku, až neskôr sa posunuli (neviem presne odkedy, ale myslím že Tatra 111 to už mala a 805 na 100%).

Citace od: 14miro14 kdy 22.07.2011, 23:24:01
mne osobne sa nepáči keď sú posunuté nápravy na reálnom stroji to nevadí pretože ten posun vzhľadom na veľkosť tatry je minimálny ale v lego merítku je to podľa mňa otras už pol studa je moc si myslím

Dovolím si oponovať, mám postavený tatrovácky podvozok v mierke kolies ktoré sú použité aj v tomto modelu (62.4x20) s posunutím o pol studu a vôbec to nepôsobí rušivo. Opticky sa to úplne stratí, keby som ho ukázal neznalému človeku tak si to na prvý pohľad určite nevšimne.

Anatyt

Môže mi niekto laicky (polopatisticky) vysvetliť, čo je to ten posuv náprav?
Dík.

Moon

To znamená, že třeba pravá polovina nápravy je víc v předu než ta levá. pozorně si prohlédni Moergilovu tatru co měl na rally a uvidíš: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=4989840  ;)
Přijdte si zahrát MineCraft: mc.urnaweb.cz:8888 Moje BS galerie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Mooning

Anatyt

Aha! :o A to aj v reále je tak? Z akého dôvodu je to tak? Čiste z konštrukčného? A nemá tá geometria vplyv na jazdné vlastnosti?

germik

#18
Aha, tak to jo, ten kuchnutý podvozek byl totiž z nějakého staršího typu, kdyžtak ještě dohledám, novější tam odstrojené nebyly, Ale i tak - ten posun asi není moc velký - může být kolik - cca 5cm?

Edit: - tak typ nezjistím, cedulku jsem si nevyfotil, podle velikosti to ale asi byl starší, menší typ... Neví ale někdo, proč přešli na ty posunuté polonápravy? Ten předešlý systém s různě velkými "bevely" nejspíš fungoval, ne? ???
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

mind storm

Zrejme kvôli nižším výr. nákladom.

14miro14

Menší pokrok

Rastwo

Zatial to vyzera fajn  ;) ale kam chces dat zatacanie  ???
Ementál je syr, ktorý má diery. Čím viac je dier, tým menej je syra. Čím viac je syra, tým viac je dier. Teda: Čím viac je syra, tým menej je syra.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=rastwo http://www.youtube.com/user/Rastwo666

14miro14

No veď toto vŕta v hlave aj mne, ale snáď niečo vymyslím :)

Kiko97

Potom by si sa mohol začať rozhodovať kde bude BB, lebo je to dosť veľký problém riešiť to nakoniec.  ;)

14miro14


dwo

Jen info:

Zadní nápravy využívají odpružení mechanické listovými pery s nosností až 11,5 t na nápravu, vzduchové s nosností až 10 t na nápravu a možností regulace světlé výšky. Tento typ je opět primárně vyvinut pro řadu T 815-7.Originální specialitou je kombinovaný systém odpružení KING FRAME. (prezentován již v roce 1996 na vozidle S13). Význam konstrukce kombinovaného odpružení je srovnatelný se zavedením tatrovácké koncepce vozidla, nasazením vzduchem přímo chlazených motorů do nákladních vozidel a vývojem vzduchem přímo chlazených motorů V8 směrem k emisním normám Euro 0 až Euro 5.

Principem je použití mechanických listových nebo šroubových pružin a vysokotlakých vzduchových vlnovců jako spolupůsobících elementů. K takovému řešení vedly minimálně dva silné důvody. Za prvé technický pokrok u konkurence nutil firmu nabídnout zákazníkům nákladní automobil s nosností 13 až 16 t na nápravu. Dosavadní koncepce tatrováckého podvozku, v závislosti na určení automobilu, vybaveného buď listovými nebo vzduchotlakými vlnovcovými pružinami, dovolovala maximální zatížení 11,5 t na nápravu. Druhým podstatným důvodem byla nezbytnost novým technickým způsobem zajistit rovnoměrnější opotřebení pneumatik při nezatíženém vozidle.

Tak jsem zvědavej, jestli to Tvoje taky bude jezdit po hranách pneumatik, jak je běžné u "Tatra konceptů" z lega, což vypadá imho hrozně. Jinak držim palce se stavbou, chce to trpělivost a odvahu.

Epholl

Tatrica sa má k svetu, verím, že z toho bude raketa :), veľmi sa to podobá prvým pokusom Moergila a dosť isto narazíš čoskoro na podobné problémy, ako on  :P .

Jedným z najvačších problémov je pripojenie nápravy a jej prevod. Kedže celá polonáprava visí na vlastnej pohonnej oske, môže ľahko dochádzať k tlakom na túto osku a následnej strate výkonu (toto by vadilo, keby si s tým chcel ísť na LTR, pri triale asi nejaký ten točák stratiť môžeš).

Zároveň v pripojení polonápravy fungujú dosť veľké tlaky z koliesok, ktoré sa snažia preskakovať a roztláčajú tak nápravu. Mám dosť pochýb o tom, ako vydržia tie 12 bevely, kedže u nás v podobnom podvozku preskakovali skoro vždy (tam boli ale nápravy menej pevné a mali viac vôle preskakovať), ale podvozky nie sú identické, takže možno pohoda  8) .

Zatáčanie budé veselé, k tomu môžem iba zaželať veľa šťastia. Os polonápravy bude v inej rovine, ako os tiahla zatáčania - pri pružení podvozku sa ti bude meniť zbiehavosť / rozbiehavosť. (Ak bude podvozok rozbiehavý, odpruženie pri jazde klesne a stratí kopu výkonu, ak zbiehavý, odpruženie stúpne a výkonu sa moc nestratí - zbiehavú prednú nápravu má vačšina bežných áut, pomáha držať smer)

Tiež sa bojím umiestnenia odpruženia, ktoré nie je na rovinách s polonápravami, môžno to tam bude robiť šarapatu. 

Veľa štastia do stavby, môžme niekedy dať preteky s Moergilovou dakarkou  ;)

Čo sa týka diskusie o polonápravách a ich geometrii:

Posunutie polonáprav nemá takmer žiadny vplyv na jazdné vlastnosti a dovoľuje obom polonápravám na náprave mať 1.: lacnejšie výrobné náklady 2.: jednoduchšie technické riešenie 3.: rovnaké vlastnosti (obe strany dimenzované na rovnaký točák.) To, že sa niekomu posunutie nepáči / nezdá je názor, nie však argument.

Nerovnomerné opotrebenie pneumatík sa pri tatrách dialo niekoľko desiatok rokov a nikdy s tým nebol problém. Väčšinou sú dimenzované tak, aby sa náprava po naložení akurát narovnala - prázdna tatra nemá hmotnosť, aby krivými kolesami príliž tlačila na cestu (aj keď sa opotrebuvávajú nerovnomerne) a plná má nápravy vyrovnané.

Čo sa týka king frame, tak áno, tá vie meniť svetlú výšku, ale pri legu by to bolo možné jedine pneumatikou (kombinovanou s pružinami).

A ako bonus niečo "imho hrozné" pre dwa  ;)
http://www.inreka-plosiny.cz/blog/wp-content/gallery/prezentace2009/29.jpg

Kiko97

Ten bonus nie je až, tak strašný, len by som mu hneď dal balóny.

Epholl

Teraz už je na nej žeriav (AD30), tam sa celková hmotnosť nikdy nemení, takže listové perá vzadu stačia.

dwo

Co se týče té "hrozné" fotky skutečného auta, tak mě nechává klidným, neboť jsem upozorňoval na tento jev u lega, nikoliv u reálných vozů. Pakliže jsou na autě obuty silniční pneumatiky, měla by být geometrie přizpůsobena opravdové realitě, jelikož se předpokládá, že auto bude jezdit po silnici. Pokud tam budou balóny a bude to určeno do terénu, napružení a větší úhel na kolech je pochopitelné. Ono v podání lega z toho vznikají často monster trucky, jelikož ten výkyv bývá o dost větší než v realitě.

K tomu komentáři - ano, ono se to léta neřešilo a Tatra je právě známá tím, že používá revoluční konstrukční prvky, ale konkurence jí válcuje na detailech jako je kabina a další důležité zbytečnosti - třeba právě stavitelná výška. Pakliže nejsou použity tupláky (nedojde při zatížení k rozložení hmotnosti na vnitřní kola), je třeba se o to víc zabývat zlepšováním jízdních vlastností. Holt to není tak snadno mechanicky řešitelné jako u mé T613 na zadní nápravě, kde jsou vlečná ramena se šikmou osou kývání a musí se tomu pomáhat jinak.